927 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Lydighedstræning... lineføring m.m. Lydighedstræning... lineføring m.m.

Har fået optaget lidt fra dagens træning.
http://www.hundegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=35123
Kunne godt tænke mig jeres mening, og særligt et par gode råd fra de garvede rotter om hvordan jeg forbedrer det.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lydighedstræning... lineføring m.m.
  • #1   22. mar 2012 Jeg er langt fra garvet, men vores gik også lidt skævt.
    Du går meget robot stift som jeg også gjorde, og jeg blev rådet til at gå lidt mere livligt.

Det hjalp for mig og han går rigtig fint parallelt med gå retningen nu smiley

• #2   22. mar 2012 Alfisten har sagt det hele, men WOOOOOW jeg er misundelig på jeres kontakt. Den er To DIE for.

• #4   23. mar 2012 Super super lækker hund og feeeeed kontakt :))

Men ellers enig med Alfisten - bare igang - din hund elsker at arbejde sammen med dig. Og hvis du ikke har nogle til at hjælpe dig videre så må du bare optage flere træningsvideoer og så coacher vi dig herinde - for I kan blive PIS GO'E!!!!

• #5   23. mar 2012 Tusind tak for de gode råd. Det har givet mig noget brugbart at arbejde med. Må gå på jagt i gemmerne efter en kasse.

Natasja.
    "Derudover så er hun for langt fra dig i her. Det kan du rette ind ved simpelthen at få hende ind foran dig og så gå. Du belønner mellem benene på dig selv og kun når hunden sidder helt klinet op af dig. Gerne smide noget tempo på og lyde lidt latterlig, så hunden synes det er rigtig sjovt at komme alt for tæt på i forhold til normalt. Husk at lade være med at bukke dig ind over. Så kan man hurtigt presse hunden væk i stedet for tæt på. "
    Skal lige være sikker på at jeg forstår dig rigtigt. Er det ved indkald fra dæk og spring, du mener her???

Mht. til hvilket ben jeg går med. Det tænker jeg slet ikke over.
    Synes normalt ikke at hun er i tvivl om hvornår hun skal med og hvornår hun skal blive.

Har et par stykker at træne med. Men ofte er det en god idé at få andre indput på. Så jeg vil smide nogle flere træningsvideor ind med tiden.

Laika er en ren fornøjelse at arbejde med. Hun elsker at træne og det samme gør jeg.

• #6   23. mar 2012 Vil give Alfisten ret! Elefanten er rigtig god til at hunden bliver mere bevidst om bagparten. Herudover skal du tænke rigtig meget over belønningsplaceringen. Den har stor betydning for hundens forventning og dermed, hvor den har tendens til at placere sig.

Derudover skal du tænke over hvordan du selv går. Jeg synes ikke du går helt lige. Skuldre m.m. skal være fremadrettet.

• #7   23. mar 2012 Pernille.
    Giver altid guffere med venstre hånd.

• #8   23. mar 2012 Har forsøgt mig med kasse. Men hun bryder sig ikke om at stå på den med forpoterne.

• #9   23. mar 2012 Natasja.
    Så må jeg finde noget tålmodighed frem og se om jeg kan få hende overbevist om at stå på kassen med forbenene en dag. Evt. finde en kasse hun føler sig tryg at stå på.

• #10   23. mar 2012 Jeg bliver nødt til at komme med en kommentar. jeg ville få det spring op i den rette højde og så arbejde på at hunden får en fin forståelse for at man skal "gå" op og ikke springe til toppen.

Umiddelbart ser det også ud som om den selv vælger at sætte sig i ståen. Her ville jeg aldrig bede hunden om at sætte sig på plads. Ellers bliver det bare en udenadslære.

Jeg vil så lige komme med en negativ erfaring fra elefantøvelsen. Min sætter sig nemlig konsekvent skævt med rumpen ud til venstre, fordi hun har en forventning om at skulle ind på plads(og det skal de ikke en eneste gang i hele c-klassen).

jeg tror så at en stor del af problemet med at hunden går så meget sidelæns er at du går for langsomt. En stor del af lineføringen er hvad jeg betragter som langsom gang, og hvad vil du gøre den dag du skal gå lineføringen fra B-klassen?

At den sidder skævt/ er urolig når den skal sidde skyldes tydeligvis at du har noget i hånden. Din hun er så meget på dig, så væk med den godbid, så hunden har kontakt til dig og ikke din hånd, når i har jeres opbremsninger.

• #11   23. mar 2012 Mht. elefanten. Hvilken vej går hunden på plads nu?

• #12   23. mar 2012 Camilse .

Har dette lille spring, et almindeligt c spring og et a spring til rådighed, hun tager alle fint.

I stå sætter hun sig først på plads når jeg ber hende om det. Trækker det i kortere eller længere tid så det ikke bliver udenadslære. I grunden varierer jeg alle øvelserne så jeg ikke får en robothund.

I klippet har jeg ikke en guf i hånden. Går langsomt fordi at hun har en tendens til at gå langt foran mig hvis jeg går hurtigere, derfor tog jeg lidt af farten af. Men kan godt se problemet når vi kommer i b.

Er ikke sikker på at jeg forstår dit sidste indlæg.

• #13   23. mar 2012 personligt ville jeg ikke acceptere den måde hun springer op på springet. Især af sundhedshensyn.

jeg tror du misforstår det jeg siger mht. ståen. Jeg ville ALDRIG bede min hund om at sætte sig, hvis jeg er sikker på den gør det når jeg beder den om det. Simpelthen fordi hun ikke skal få et billede der hedder: "Når min mor kommer herhen til mig, så skal jeg sætte mig ned lige om lidt." Nok skal hundene tænke selv, men de skal ikke pludselig finde på at sætte sig. Nok trækker det kun under et point til en konkurrence, meeeen... Det er jo ærgligt hvis det er lige det der gør forskellen.
    Det er af samme grund at vi kun en sjælden gang imellem har indkald på dækket.

Men nu har vi jo kun din video at gå ud fra og da der ikke er lyd på er det svært at vurdere end del af de ting i laver smiley Men det ser altså ud som om hun tror der er en godbid i hånden, når i laver opbremsninger.

Mht. det sidste. Jeg synes man skal overveje meget hvad man laver med elefanten, hvis man har en hund der ikke bakker på plads(dvs. svinger rumpen ind til venstreside). Der er ingen grund til at forvirre hunden. Man kan sagtens lærer hunden at følge en ben med elefanten, men har man en der går på plads på den "rigtige måde"(jf DcH), så kan man ødelægge mere end man gavner.

Nå ja... jeg kunne forresten godt tænke mig at se et klip hvor du lige retter dig op en gange smiley Måske det kan være nok til at få hunden til at gå anderledes.

Mht. den skæve sit, så kan man også træne den i en periode op ad en hæk eller en væg, så den ikke har muligheden for at smide rumpen ud.

• #14   24. mar 2012 Camilse, ok så har jeg forstået hvad du mener med stå'en, laver også kun sjældent et indkald fra dæk. Så piller jeg plads kommandoen mere af i de øvelser.

Vil se hvad jeg kan gøre for at få nogle flere videoer op. Og med lyd. Fjerner gerne lyden når jeg synes den er træls, hvor det eneste man kan høre er blæst og støj.

• #15   24. mar 2012 Jeg forstår ikke hvordan elefanten kan forvirre hunden. Du bruger jo ikke "plads" signal, men shaper hunden til at rette ind ved hjælp af bagparten. Da min hund ikke var så gammel brugte jeg den meget til at gå samtidig med at hunden skulle følge mit ben mod højre.

Men sideløbende med elefanten ville jeg starte med at belønne stående for at hunden har den helt rigtige position og at hundefører også står korrekt og efterfølgende arbejde med kun et skridt ligesom Alfisten tidligere beskrev.

Du kan belønne varieret og evt. også bruge afstandsbelønning. Når du bruger venstre hånd til at belønne, kan den så hænge normalt uden hunden er interesseret i hånden? Mht. tempo kan det i træningen være en god ide at variere meget mellem hurtigt, alm. og langsom gang. Vigtigt er det at du kun belønner når hun går korrekt og at du undgår at hunden har lavet en masse grimt arbejde forinden. Derfor byg øvelsen op påny og start med små krav.

Jeg ville finde en anden kasse til elefantøvelsen og starte forfra. Hus

• #16   24. mar 2012 Jamen... Der er heller intet problem i at lade den gå med benet rundt. For min gamle hund er der bare forvirring, hvis man vi vil til at øge afstanden og har ham foran sig. Simpelthen fordi han har lært at gå bagom når han skal på plads.

• #17   24. mar 2012 Hun giver jo den venstre hånd et dud, hvis hun mener hun har fortjent en guf.

Lader hende selv rette en som hun selv vil. Hvordan hun retter ind er for mig ligegyldigt, når hun så sidder som hun skal belønner jeg, eller påbegynder en øvelse. Spring, apport.....

• #18   24. mar 2012 Lige et spørgsmål - når I nu er flere der sidder at sit, dæk, stå er lige i skabet, så går jeg ud fra, at man i det program der trænes i videoen, godt må markere kommandoerne, ikke ?

For i "mit" program er alle tre øvelser i tilstrækkelig, delvist grundet markeringerne, delvist grundet langsomt udført øvelser.

Så derfor mit spørgsmål smiley

• #19   24. mar 2012 Alfist - Okay, tak for forklaring. Så kan jeg godt se, at øvelserne sidder lige i skabet smiley

• #20   24. mar 2012 Camilse - min hund går også bagom når han skal på plads. Men da han i sin tid blev trænet på balje brugte jeg ikke kommandoer. Klikkede ham blot for at komme pænt ind til benet, samt for at følge benet. Så der blev ikke nogen sammenblanding af kommandoer, hvis det er det der skulle forvirre.

Tina J - det må da være en ulempe at hun dutter for at få belønning. Har hun fået belønning for den adfærd? Har du brugt lokning med hånden i starten af din træning af fri ved fod?

• #21   9. apr 2012 Lidt sker der da med den lineføring.
    Er lige kommet hjem fra konkurence i chr.feld. Hvor vi fik 10 for lineføringen. I Kerteminde d. 25/3 fik vi 5,5.

Før havde jeg linen i højre hånd og belønning i venstre. Har byttet, så det nu er omvendt.
    Dutteriet på hånden er nærmest forsvundet. Så vi får en bedre plads ved stop. Den bliver dog stadig lidt skæv.
    Hendes placering ved lige gang og vendinger er blevet forbedret.
    Alt i alt går det den rigtige vej. Må se om jeg kan få lavet en ny video.

Kommentér på:
Lydighedstræning... lineføring m.m.

Annonce