hvalpehold el. sikker lydighed DCH {{forumTopicSubject}}
Er der nogen derude som kender til dch, som kan hjælpe mig?
Jeg har en lækker lille bordercollie, som jeg længe har søgt efter hvalpehold til. Desværre kan jeg tidligst starte i september, hvor han vil være 5 måneder.
Jeg træner ham foreløbig selv, både alene og sammen med andre hunde, og træner øvelserne fra lydighed.
Nu går jeg så og overvejer, om jeg skal starte på sikker lydighed i stedet for hvalpeholdet; han kan allerede meget mere end min gamle hund, da den gik på sikker lydighed, og jeg vil enormt gerne have overstået den grundlæggende prøve, så jeg kan gå videre med rally og lydighed.
Mit spørgsmål er så, om man går glip af noget særligt ved at springe hvalpeholdet over? Har indtryk af, at det bare er det samme, de træner...
Og må man overhovedet starte direkte på sikker lydighed når den er 5 måneder?
Håber at nogen derude vil hjælpe mig med at overveje fordele og ulemper....
aug 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 300
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 877
Men hvis jeg var dig ville jeg da tage kontakt til den, der står for lydighedsholdet for .
aug 2011
Her skal man bestå en grundlæggende prøve, før man kan starte på C-holdet i lydighed. Denne prøve kan tages på begynderholdet men ikke på hvalpeholdet (hvis jeg da forstår det rigtigt).
Må nok ringe til formanden og spørge; det er ved at være helt pinligt, da jeg allerede har bombarderet ham med henvendelser, da jeg fik hvalpen og gerne ville på hvalpehold
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.580
Der hvor jeg gik var vi vist færdig med kursist holdet i september og kunne så først komme på et "rigtigt" hold efter nytår. Der var ingen prøve som afslutning af hverken hvalpehold eller kursisthold. Så i teorien kunne vi bare havde fortsat på en af de 3 muligheder der blev udbudt: c-hold, agility eller rally.
Jeg har hørt at hvis man har haft en gammel /en anden hund som har bestået div. prøver -> elite hund... så skal man springe det laveste trin (efter hvalp/kursus) over og gå direkte til nr 2
aug 2011
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 48 Svar: 619
Fra 6 mdr kommer man videre til begynderholdet hvor man fortsætter lydigheden og får nye ting på, her er dog ikke fri leg idet mange hunde her begynder at være kønsmodne. - men man kan jo altid selv lave legeaftaler med de hunde man ved ens egen hund kan sammen med
Så jeg ville da mene at hvis han er 5 mdr og derover når du kan starte, så kan han starte på det hold der kommer efter hvalpeholdet
(mht at skulle springe div hold over hvis man har haft en B-A-Elite hund; dette gælder kun i konkurrenceklasserne, dvs. man kan sagtens gå på begynder/unghundehold etc.- man kan bare ikke stille til konkurrence i feks. C-program hvis man er blevet B-hundefører med en hund, så skal man også starte i B med næste hund osv..)
aug 2011
hvalpehold el. sikker lydighed DCH