{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
897 visninger | Oprettet:

Hyrder I med jeres hunde ? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg synes det kunne være interessant at høre fra folk der har hyrde hunde, og som også bruger dem til at hyrde med, eller gerne vil hyrdemed dem.

Det er lige gyldigt om det er for hyggens skyld, på konkurrenceplan eller til hjælp i det daglige.

Hvad har i af hund ?

Hvor hyrder i henne, og hvad er jeres erfaringer?

Vil da godt selv kort fortælle om hvad jeg gør.

Vi har to australian shepherds, to hanhunde, en på et år og en på knap 4 måneder.

Jason som er et år, var på får første gang da han var 6 mdr.
Har har vist stor interesse, og har god drift, så jeg har løbende kørt til fyn hos Jesper Sørensen i Otterup.
Da det er lidt langt fra midtjylland er det desværre ikke så ofte som jeg gerne ville at jeg kører derned.

Har hos Jesper deltaget i kursus med Larry Painter i tre dage, det var en super oplevelse, og Jason gjorde det godt.
Vi fik også prøvet ham af på kvæg, og det gik rigtig fint.

Lille Terkel på 4 mdr. er blevet testet på får da han var 9 uger, og viste gode takter, så han skal nok blive god.

Jeg er så småt ved at få en aftale i hus med en bonde som har får, om at vi må leje os ind hos ham, så vi kan træne lidt oftere.
Det bliver fedt, og vi håber på sigt at vi vil kunne holde nogle kurser på stedet, hvor vi får en til at komme og træne os og gi teori. Fangefold og div. er ved at blive købt ind til det.

Håber at høre fra jer derude.

Mvh. Sanne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hyrder I med jeres hunde ?
  • #1   16. nov 2012 Hyrder ikke, men kunne vildt godt tænke mig at prøve med Zantos (collie ).
    Har INGEN ide om hvor eller hvordan og har ingen får eller andre hyrdebare dyr.

    Jeg bor i øvrigt i Midtjylland.. smiley


  • #2   16. nov 2012 Jeg har en Aussie, og vi hyrder ikke smiley

    Han har været med ude hos nogle får, og det var spændende for ham, men er ikke noget jeg vil dyrke smiley

    Jeg bruger hans energi og drive i agility istedet smiley


  • #4   16. nov 2012 Jeg har været ude og hyrde nogle gange med Qimmit, og fik ham instinkttestet da han var 10 mdr. Qimmit er hyrdehundeblanding fra Nuuk.

    Det er planen at Pirit (Pyrenæisk Hyrdehund) skal instinkttestes næste gang, der er mulighed for det hos Team Egemosen. Det er ikke meningen, at han skal bruges til at hyrde med (men til lydighed og agility), men jeg vil gerne lige sikre mig, at instinktet i orden, hvis han evt. skal bruges i avl senere.


  • #6   16. nov 2012 HA HA HA HA HA HA Maj-Britt. Ja, undskyld jeg griner, men for f...... hvor kan jeg lige se det for mig smiley
    Og det værste er, at det kunne lige så godt have været mig selv!


  • #8   16. nov 2012 Det er fantastisk at se hundene lave det, de er avlet til. Hyrder med mine BC'er. Den ene er hyrdeprøvet (i Sverige) og skal stille til konkurrencer næste år.

    Lille Solstråle: Man hyrder aldrig for sjov. Hyrdning arbejder med et kraftigt instinkt hos hundene (såfremt hunden har instinkt) og med levende dyr. Vil man bare "prøve for sjov", så synes jeg faktisk man skal lade være. En ting er at instinktteste sin hund, men at hyrde bør i mine øjne aldrig være for sjov.


  • #9   16. nov 2012 Maj-Britt.. Nu har jeg ikke sat mig ind i det, men du ved det sikkert.

    Hvilken slags dyr er en Juice designet til at hyrde ?
    Er det måske mere en driver end en hyrde ?
    ( Hyrde = hente, samle, bringe, dirrigere, lede på vej )

    der er jo ret stor forskel på hvordan de forskellige racer arbejder


  • #10   16. nov 2012 Jeg har ikke været i stand til at finde et sted i nærheden hvor der er mulighed for at hyrde med en Belgier, så nej, vi hyrder ikke. Eller dvs. Lia hyrder vores høns ind i hønsegården hvis jeg vil have dem ind inden de er klar, men hun ville da helt sikkert have mere ud af en flok får. smiley

  • #13   16. nov 2012 Maj-Britt.
    det var også det jeg tænkte.
    det kan godt være hun over kompenserer, men det du beskriver lyder også som min erfaring med en kvægdriver ( australian cattledog)
    Sådan en havde jeg fornøjelsen af at arbejde med i Australien.
    det er en barsk hund, der ikke finder sig i noget pis fra kvæget.. så får de dælme at føle hvem der bestemmer... Promte !


  • #14   16. nov 2012 Jo man kan netop godt teste sin hund, altså om den har instinkt som er værd at arbejde med.
    Men hvis man går i gang med at hyrde, så synes jeg man skal gøre det ordentligt. Både for hunden og dyrenes skyld. Jeg tror ikke nogen hund bliver gladere af at hyrde en gang om måneden - måske snarere mere frustreret. Samtidig er det hårdere for dyrene, fordi hunden som regel er liiige lidt friskere i starten, hvis der er gået lang tid siden sidst. Det er mine i hvert tilfælde.

    Det kan da godt være at man kan få lidt fornøjelse ud af sporadisk hyrdning - både for hund óg ejer. Man skal bare altid huske på, at det er arbejde med levende dyr og hyrdning er stressende for dyrene.


  • #16   24. nov 2012 Tak for jeres svar. Jeg var ude og hyrde igår, havde hjælp til at starte en flok nye får op, og da der var godt styr på dem, var jeg selv på med min. Fik hjælp af Jim R. Jensen og hans cattledog, de er super dygtige og ved hvad de laver. Det var en rigtig lærerig dag. Vi planlægger at holde kurser med tiden, så hvis nogen fra det midtjyske på sigt gerne vil lære om hyrdning, og selv prøve så bliver der nok en mulighed til det.



  • #17   24. nov 2012 Det lyder fedt.
    Sig endelig til


  • #18   27. nov 2012 Jeg flytter får med mine smiley
    Nyder træningen, at se hundene i deres rette element, arbejdet med fårene, både mine egne og andres.
    Konkurrencerne er også både sjove og hyggelige. - Og så er det enormt givende at bruge hundene til det de er lavet til.


  • #19   27. nov 2012 Kia tog på eget initiativ en tur ud på en mark for at hyrde skotsk højlandskvæg og hun synes det gik fantastisk. Lige indtil de ikke gad det fis mere og begyndte at jagte hende .. Så kom hun ellers spænende hen til sin moar for så var det ikke sjovt mere :o)

    Hun hyrder alt der kan hyrdes hvis hun får chancen ...


Kommentér på:
Hyrder I med jeres hunde ?

Annonce