{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.127 visninger | Oprettet:

Uff... den hanhund - eller dominans? {{forumTopicSubject}}

Ja, ved ikke heelt hvad den overskrift skulle være, men her er det jeg vil vide.

Min hund Cody er snart 18 måneder. Han er IKKE kastreret, og bliver det heller ikke, eftersom der ikke er grund til det, så længe vi kan styre ham (og ja, det kan vi nu godt). Og som nogle ved, vil vi gerne prøve at få ham indmønstret senere på året, hvis der er mulighed for det, men det er en anden sag smiley

Når vi er til hundetræning har vi de sidste par gange sluppet alle hundene løs de sidste 10 min, så de til dels kunne have det lidt sjovt, og til dels så vi ejere også kunne lære at læse vores hundes kropssprog. Der er både hunhunde og hanhunde på det hold. Den yngste er 5 måneder, og den ældste er vidst 2 år eller noget lignende. Det er self. valgfrit at lade hundene lege og løbe frit, men synes han skal have lov til at lege lidt med de andre smiley

Første gang var Cody konstant i røven på en hunhund (lad os kalde hende X), og han ville bare ikke stoppe medmindre vi kaldte et par gange på ham, og kommanderede ham på plads. Han hoppede på hende (self. skete der ikke noget), men hun hoppede også på ham, så tænker det kunne være dominans?

Anden gang mener jeg det gik okay (kan ikke huske helt vildt langt tilbage), men mener at han rendte efter de andre, men det gjorde de nu alle sammen smiley Der var X der ikke, men der var kommet nogle nye hunde på holdet.

Tredje gang, der var i søndags, hoppede han IGEN på en hunhund (lad os kalde denne Y), dog gjorde en anden hanhund det også, og ejer mente vidst hun var tæt på løbetid, så der er forklaringen nok i det. (Der skete igen, self. ingen ting). Igen var X der ikke.

Men er det simpelthen bare de der hormoner, eller er det dominans? Når hunhundene også hopper på ham, og nogle hanhunde også på ham, er det vel ikke bare hormoner, men mere dominans?

Synes begge hunhunde har været dem der så ud til at "føre an i flokken", når de blev sluppet løs, og Cody er ellers vant til at blive sat på plads af to andre hunde, men dem kender han også, og har kendt dem siden han var 12 uger smiley

Kan jeg på nogen måde få ham til at stoppe med den adfærd? Synes det er ret så træls, men som skrevet tidligere bliver han altså ikke kastreret, medmindre han bliver komplet ustyrlig, hvilket han ikke er. Kan sagtens kalde ham til mig, men vil da gerne have stoppet ham i at hoppe på de andre hunde. Går ikke ud fra, at man kan gøre så forfærdeligt meget ved det, hvis det er dominans?

Han går efter "bestemte" hunde, og den ældste leger han godt med, uden at hoppe på, og den yngste på 5 måneder leger han også bare utroligt godt med smiley

Han er min første hund, og dette er faktisk et af de første rigtige problemer jeg har haft med ham, og regner self. med at I herinde er så kloge, at I kan hjælpe mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uff... den hanhund - eller dominans?
  • #2   19. mar 2013 Humperi kan handle om hormoner og om stress.

    Helt generelt ville jeg stoppe en leg, hvis en hund begyndte at humpe, simpelthen fordi det er et tegn på, at hunden er opkørt. Og dertil kommer, at det kan føre til konflikter og dybest set ikke er rart for nogle af parterne.

    Helst så jeg, at det slet ikke kom dertil. Altså at legen blev stoppet inden stressniveauet steg i så stort et omfang.


  • #3   19. mar 2013 Havde træneren, der ville lære Jer noget om hundesprog ikke noget at byde ind med om situationen?

  • #4   19. mar 2013 CH: Træneren var self. med da de legede, og sagde også at det skulle stoppes.

    Han gør det bare med det samme, men det er kun ved to bestemte hunde. Og den sidste gang har sikkert været fordi hun vidst var tæt på løbetid. Ejer lod hende dog lege med alligevel.

    Men hvis det ikke er dominans, men hormoner, hvorfor humper de andre hunde så også ham? Både hunhunde som hanhunde.


  • #5   19. mar 2013 Hihi, har selv været det igennem med min dejlige hanhund smiley Det er bare hormoner, han vokser fra det... Hver søndag mødes William med 2 hunhunde og leger, det har vi gjort i nu 3 år... Og da William kom i den alder, der hoppede han også op på dem, den lille lømmel smiley Der gik lige en måned eller 2 så var det ovre smiley


  • #6   19. mar 2013 Michelle: Okay, han omgås mere hanhunde end hunhunde (der er nok to hunhunde i vores by), men det burde sikkert ikke have noget med det at gøre :)? Men synes bare jeg har hørt, at det var dominans, og så pga. hans alder?

  • #7   19. mar 2013 Som sagt - hormoner eller stress....
    Og i den situation du beskriver synes jeg det sidste virker mest sandsynligt...

    Personligt ville jeg skåne hunden for at komme i situationen.


  • #8   19. mar 2013 Jeg var til fordrag hos en svensk hunde adfærdsbehandler, meget dygtig mand... Og han sagde at dominans, det forekommer meget sjældent hunde imellem der ikke er i flok sammen, altså ikke bor sammen... Det er helt sikkert alderen der gør det.

  • #9   19. mar 2013 Den slags leg med et stort antal hunde der ikke kender hinanden ret godt, kan være meget stressende, og det er sjældent at ret mange af hundene fatisk får noget positivt ud af det.
    Humperi opstår ofte i situationer hvor hunden er stresset/opkørt, og jeg ville simpelthen undgå situationen.

    Ja hormoner kan det osse sagtens skyldes, men lige i den situation du beskriver, tænker jeg at stress er mere sandsynligt


  • #10   20. mar 2013 Altså det er max. 5-6 hunde, hvor han har mødt 3-4 stykker af dem før, og gik på hold med dem tidligere

  • #11   20. mar 2013 Men det kan stadig være en dårlig form for leg for netop din hund. Min tæve kan ikke lege med mere end et par stykker af gangen uden at det ender i stress, emdmindre det da er hunde hun kender meget godt.
    Min hanhund leger osse bedst med bare et par stykker, men kan dog bedre håndtere det når der er flere på en gang.

    Mit bedste bud er stadig at det er stress-relateret. Det kan osse hænge sammen med måden der leges på, og ikke så meget antallet af hunde. Ikke alle hunde leger ligedan, og derfor er der hunde der er bedre legekammerater for netop din hund end andre.
    Reiki kan f.eks. ikke lege med hunde der leger "brydelege" -eller, han leger i hvert fald ikke godt med dem.


Kommentér på:
Uff... den hanhund - eller dominans?

Annonce