697 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Angst for biler/køre i bil Angst for biler/køre i bil

Hej smiley

Jeg har jo Meeko, som er et halvt år den 25 september. Som nogle ved kaster han som regel op og savler enormt når han kører bil, og min dyrlæge sagde at det formentlig var køresyge.

Men igår aftes da vi så var på aftentur, hvor vi på vej hjem skulle forbi en bil i en indkørsel tæt på vejen, og han blev helt angst for bare at gå forbi den. Jeg endte med at trække lidt ud på vejen for at kunne få ham med forbi, men denne episode fik mig til at tænke at han nok ikke bliver voldsomt køresyg, men at han ER utilpas/bange for at køre bil.

Jeg føler lidt jeg har svigtet ham ved først at opdage det nu, men har altid haft ham i taske i bilen så der er han jo ikke blevet panisk på den måde.

Jeg vil så gerne af med dette problem, da min familie bor på Sjælland, og fordi han jo skal udstilles ind i mellem som også kræver kørsel.

Gode råd modtages med kyshånd.

Dette er øjeblikket, hvor en 3 meter lang krokodille brød ind i en købmandsbutik i Indonesien den 17. august, hvilket fik panikslagne kunder til at flygte. Krokodillen var vandret ind fra en nærliggende sump, sandsynligvis fordi dens levested var blevet oversvømmet af kraftig regn.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Træfældning 3.000 kr.
  • Samle IKEA seng 490 kr.
  • Rengøring af 80 kvadratmeter lejlighed 700 kr.
  • Ophængning ad hylder og gelænder 1.720 kr.
  • PGO Hot 50 vil ikke starte 800 kr.
  • Montering opvaskemaskine 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Angst for biler/køre i bil
  • #1   5. sep 2013 Ingefær ved jeg at mange har haft held med, det kan du nok få i helsekosten, det skulle hjælpe på køresyge og angst smiley

• #2   5. sep 2013 Desensibiliseringsproces smiley

• #3   5. sep 2013 Det med han pludselig bliver bange, kan være spøgelsesalderen smiley
    Min tæve (border collie blanding) har været voldsom kørersyg fra den dag vi fik hende, og er først gået over nu her hvor hun er blevet over 10 mdr.

Det har hjulpet på vores at hun ikke får mad når vi skal ud og kører (hun spiser så kun om aftenen nu) og det har hjulpet en del, for så er der ikke noget at kaste op så at sige.

Jeg har prøvet nogle af de der "sprøjte" produkter der skulle virke beroligende, og ingefær, intet har hjulpet på min.
    De to andre jeg har, har aldrig været køresyg.

• #4   5. sep 2013 Karina - skal han spise det eller?

Malene - hvad mener du?

En lækker kælling - Han har altid savlet meget, selv den dag vi hentede ham salvede han og kastede op.

Havde lidt håbet at på sigt at han ville hoppe i bilen selv og virke som sit glade ikke savlende jeg smiley

• #5   5. sep 2013 Jeg kørte små turer hver dag til strand og skov, Jubii kunne ikke lide at køre bil da vi fik ham men går fint nu.

• #6   5. sep 2013 Prøv at google desensibilisering + hund. Jeg har beskrevet processen rigtigt mange gange herinde. Det er en længere forklaring.

• #7   5. sep 2013 Connie, det har jeg desværre ikke mulighed for

Malene - Okay, vil jeg gøre.

• #8   5. sep 2013 Jeg tænker også, at 6 mdr og pludselig bange for at gå forbi en bestemt bil i en indkørsel er mere spøgelsealder end angst for biler

• #9   5. sep 2013 Første spørgsmål, har opdrætter haft ham med ud og køre ?
    2. Er det lyden af biler der gør ham utryg ? ( hvis det er, så skal du lave lyd træning )

• #10   5. sep 2013 Ja min hun kastede også op den dag vi hentede hende. Og har gjort det stort set hver gang hun var med ude at kører, uanset om det var en tur på 5 minutter, eller 50 minutter.

Det har ikke hjulpet på min at kører små ture dagligt fx.
    Det er gået over af sig selv.

• #11   5. sep 2013 Salik hadede at køre bil og var desuden bange for biler (om han heder at køre bil (fordi han bliver køresyg) og så derfor er bange for bilerne, eller om han er bange for biler og derfor bliver køresyg og bange ved jeg ikke)
    Jeg tog ham dagligt på små turer ud til at godt sted at gå og efter 2 måneder var frygten for at køre bil helt væk. Han sidder bagi med sin dyne og det fungere godt på den måde (nå kan han køre lang og rige rundt og er ligeglad).
    Hans utryghed ved biler som køre hurtigt forbi har været svære at få bugt med. Flooding har ikke fungeret her (jo hvis det fortsættes) men de gange vi så møder en enkelt bil vær til tilbage ved starten. Salik brugte stress og det var derfor svært at sætte noget andet i stedet (en øvelse eller andet frem for at pive og gå frem og tilbage). Det som har hjulpet her har været at koble bilen sammen med noget positivt (her brugte vi godbidder som Salik elskede og KUN fik når der var biler).
    Når Salik ser bilen (og endnu ikke reager) siger jeg dyyygtiig og han får en godbid(som han så spiser indtil bilen er forbi) Det tog en måned til halvanden så var han okay med biler der kører forbi og vi fasede godbidderne ud.

• #12   5. sep 2013 Når du har ham i bilen, er han i en boks

• #13   5. sep 2013 Julie - Det er ikke kun en bil men generelt stillestående biler.

Dyremosen Hanne - Hun har kun kørt med dem da de skulle til dyrlæge, og nej ikke i en boks men en taske eller på gulvet i bilen, fordi jeg ikke selv har bil så kan ikke se det smarte i bur for mig.

• #14   5. sep 2013 Du kan købe det i pilleform og sikkert også i dråber, mener pillerne skal gives en time før kørsel

• #15   5. sep 2013 En lækker - jeg håber inderligt at det går over.

CMP - har desværre ikke bil så tit til rådighed at jeg kan tage korte ture med ham, fordi jeg ikke selv har kørekort. Men han er ikke som sådan bange for biler der kører forbi os, han bluverbliver utryg hvis de kører ekstremt hurtigt, men ellers ikke.

• #16   5. sep 2013 Jeg kan desværre ikke finde sidste tråd jeg beskrev processen i. Men det var næsten samme problemstilling som din Anya.

Meeko har været utryg omkring biler helt fra du fik ham, husker jeg, så der må være gået noget galt i den tidlige prægning.
    Det kan sagtens være spøgelsesalderen, der forværrer tingene nu, men du skal helt sikkert ind bagved i hundens "kartotek" over oplevelser, og ændre hans mindset. For der er på et tidspunkt blevet puttet noget forkert derind, og det er det han hele tiden bringer frem, når han færdes blandt biler.

• #17   5. sep 2013 Kan forklaringen ikke ganske enkelt være at han ved at biler gør ham køresyg = syg? Han kan ikke skelne mellem at køre i bil og at gå forbi en bil. Bil = voldsomt ubehag.

Det ville være det første der falder mig ind.

Min hund var 5 mdr. da hun nægtede at røre sin tørkost. Først efter noget tid gik det op for mig at tørkost = hun blev syg.
    Hun forbandt derfor sin madskål med at blive syg selv om det jo ikke var madskålen men maden.

Hunde tænker jo i konsekvens. Handling = resultat.

• #18   5. sep 2013 Malene - Jeg aner det ikke, så vidt jeg ved har han jo kun været i bil med opdrætter til dyrlæge også i bil og bus med mig.

Sanne - Pas, jeg troede først det bare var køresyge, men han går totalt i baglås over stillestående biler hvis vi går forbi dem, så tænkte bare at det må være noget andet end bare køresyge?

Jeg ville gøre alt for at ændre det.
    - Havde overvejet at sætte mig ned ved siden af kærestens bil med godbidder også belønne når han ER nysgerrig og kommer tættere uden at vise negative sider smiley

• #19   5. sep 2013 Ligemeget hvad skal du have skiftet hans "kartotek" ud. Det gøres via desensibilisering.
    Helt enkelt forklaret, skal du have ændret hans opfattelse til noget positivt.
    jeg ville gerne hjælpe og vise dig teknikken, men du kommer jo nok ikke lige ind til Viborg, når nu han er bange for bilerne smiley

• #20   5. sep 2013 Malene - Jeg har sendt dig en PB smiley Men googler lige ordet på google også smiley

Kommentér på:
Angst for biler/køre i bil

Annonce