783 visninger
|
Oprettet:
lære hund at finde genstand(e) {{forumTopicSubject}}
Er der nogle der har et link el. til et sted hvor jeg kan læse om hvordan jeg lære min hund af finde ting når jeg sender den ud for at søge.
lige nu kan hun sagtens søge efter godbidder, men det er så også det eneste...
Nogle råd eller gode sider med læsestof?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Hvis hun skal samle op, skal hun i første omgang have lært at have ting i munden og aflevere. Det findes der masser af beskrivelser af hvis du søger på indlæring af apport (princippet er jo det same, forskelen er blot at ved søget skal hunden selv finde tingen og komme med, ved apport sender man hunden på den specifikke genstand)
Går du til træning nogen steder? hvis ikke, såprøv at melde dig ind i en klub, der kan du få god hjælp og vejledning til at få lært den slags.
Jeg bruger det flittigt med Gaia, f.eks. når hesten har tabt sko/gamacher o.l. på marken, eller bare som et led i aktivering, så gemmer vi ting i skoven/på marken hun skal finde og komme med.
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 216 Svar: 3.221
Her bliver den samlet op og bragt til mig og hun får en godbid til bytte. Hvis Teposen er for højt oppe skal hun sætte sig
nov 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
gør du så det at du lige så stille trapper ned med pasta eller bruger du det stadig?
Hun kan sagtens aflevere ting, den sidder bare ikke lige i skabet så det skal vi måske træne lidt i...
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.536
nov 2009
Jeg har lært hende at finde hendes pind (glemte jeg lige at nævne) så hvis jeg gemmer pinden på. f.eks. vores værksted så går hun ind og søger til hun finder den.
Jeg kan bare ikke komme videre til at finde andre ting.
nov 2009
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 54
efter noget tid, og hvor du kaster rebet længere og længere væk.. så vil hunden begynde at forstå kommandoen "finde" (det er rigtig godt at bruge nogle forskellige ting hver gang, som reb, en handske, en boldt, en gammel pung, o.s.v..)
så kan begynde at få et til at hjælpe sig.. hvor man selv står med hunden og den anden ligger genstanden et stykke væk (måske delvist skjult) og når den er lagt og personen er gåret væk siger man "finde" og hunden finder den...
sådan fortsætter man.. og gør det svære og svære for hunden
håber du kunne bruge det
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Når de finder ud af, at de får supergod belønning ved en markering, så øges lysten også til at lede efter genstandene.
Det, der er vigtigt for at en hund kan finde en genstand er, at dens fært adskiller sig fra omgivelsernes. Det er det, der er omdrejningspunktet. Kan den det, så kan den finde alle typer genstande.
Vi har også lavet en masse thesøgning herhjemme. Det er godt hjernearbejde.
Jeg havde egentlig tænkt mig at lære Coffey at skelne mellem te, kaffe og kakao men det blev udsat på ubestemt tid da vi fik hvalp i huset
aug 2006
Den første er efter en ukendt genstand, den anden er efter en kendt. Hunden arbejder på to forskellige måder.
aug 2013
Følger: 7 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 106
aug 2006
aug 2013
Følger: 7 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 106
nov 2009
Og det er lige sådan nogle råd jeg havde brug for
lære hund at finde genstand(e)