1.172 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Irene L
Irene L
Emner: 2 Svar: 120

Så tog Millan lige fusen på mig Så tog Millan lige fusen på mig

Efter netop at have deltaget i (endnu en) debat om Cesar Millans hårde metoder, satte jeg mig til at se et afsnit med ham, som jeg optog forleden.
Millan var I England og han skulle hjælpe med tre problemstillinger.

Efter at have set dette afsnit, som må være forholdsvist nyt idet skæggget var gråt og tænderne nærmest selvlysende, kan jeg godt forstå, at vi der tager afstand fra hans håndtering af hundene og de som synes manden er et geni er så langt fra hinanden!

I afsnittet i går, anvendte han sin TSSS lyd og stive fingre på en af hundene, men slet ikke så hårdt som vi plejer at se. Han rykkede også lidt i halsbåndet og lagde hunden på siden, men ellers var han ganske fredelig og forklarede på en rigtig god måde hundeejeren hvordan, hvorfor og hvornår..

De andre hunde anvendte han ikke disse metoder på og jeg sad næsten måbende og så, hvordan han uden andet en ved at tage kontrol over en hund som ville slås med sin bror, fik vendt situationen, så der blev fred mellem hundene.

Den tredje hund var en Cocker som knurrede og gerne bed lidt, når den skulle ind i bilen. Ejeren tog simpelthen og løftede den bagfra og satte den ind i bilen. Dette gjorde den utryg og det fik ejerne forklaret.
Millan brugte tid på at lære hunden at bilen var ok, godbidder og fik bygget en rampe, så hunden selv kunne gå ind.

Han sagde stadig nogle sære ting om dominans, men jeg kan godt forstå, at hvis folk kun har set denne side af ham, så fatter de ikke, at vi andre råber mishandling, når hans navn nævnes.

Jeg er ikke fan af ham, men ret skal være ret og i dette afsnit var der ikke meget at komme efter.
Jeg håber Millan fører den stil videre og det ikke kun handler om, at han var i Europa, hvor han jo tidligere er blevet mødt med hård kritik.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Herregårdssten 45 m2 2.700 kr.
  • Samle ikea pax 2.500 kr.
  • Hjælp til at flytte jord 2.000 kr.
  • Skifte batteri på citroen c4 grand picasso 1.650 kr.
  • Møbelsamling 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Så tog Millan lige fusen på mig
  • #2   27. apr 2014 Der er (heldigvis) masser af gode eksempler i hans programmer.

Men for mig er den største trussel mod hunde ikke det han gør, når han går fysisk over grænsen, men den hundeforståelse, han giver videre til folk, der hopper i med begge ben.

Det er en hundeforståelse, der skaber afstand mellem hund og ejer, skaber et magtforhold, der ikke eksisterer og pådutter hunden ilde motiver, som ejeren skal bruge et hundeliv på at holde nede.
    Og pointen er holde nede. Selvom han bruger godbidder og tryghedsskabende teknikker en gang i mellem, så er hans budskab at hunden er "ude på noget".

• #3   27. apr 2014 At han har været meget blid i den udsendelse du har set er ret logisk. Det var en udsendelse hvor han var i England, hvor dyrevelfærd sættes ret højt.
    Manden er jo ikke så dum at han bruger sine vanlige metoder i et land, hvor han med sikkerhed ville få en dyreværnssag på halsen, hvis han begyndte at at kvæle, sparke mm

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

#4   27. apr 2014 Klogere, ja jeg håber det.

Jeg så lige et afsnit til og det var grumt. Kanalen mixer åbenbart afsnittene tidsmæssigt for det sidste afsnit var ældre end det andet. bare de ville lade være med det.
    I afsnittet fra UK, var hans indgangsvinkel mere at hundene blev misforstået, som du og jeg ville have kunne sagt det. Der var "kun" lidt undertrykkelse ved den ene hund. Dette er optaget i 2010, så måske er der håb forude smiley

I det senere afsnit, optaget 2006, skulle han "rehabilitere" to pitbull tæver som levede sammen og som sloges og ville slås med andre hunde også.
    Efter over 4 måneder på hans "center for hundepsykologi" (?) var det ikke lykkedes at ændre radikalt på den ene af tæverne. I et klip som var redigeret bort nåede tæven at bide Millan og hun nåede at blive så halt på et bagben at hun slet ikke støttede på benet. Så kan man fantasere sig til hvordan.

Der blev anvendt el halsbånd, når hundene reagerede på andre hunde fordi de ikke længere reagerede på STT lyden og de stive fingre eller på pighalsbåndet og efter mit skøn gjorde dette den ene af tæverne endnu mere gal på andre hunde.
    Denne hund fik stød bare for at vende ørene, det måtte hun ikke.

Efter et år kunne ejeren stadig ikke gå med begge hunde på samme tid, men de kunne enes i hjemmet.

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

#5   27. apr 2014 Anni, jeg håber du ikke har ret, men jeg har jo selv haft tanken...

• #6   27. apr 2014 Vi lærer alle sammen gennem hele livet, hvorfor skulle han være anderledes, han elsker "på trods af sine metoder" hunde lige så meget som vi gør.

Jeg har også ind imellem stødt på hans program på national geographic, og ja han er blevet blidere med tiden, og bruger nu dæmpende og beroligende signaler i stedet for konstant dominans, + han nu lære ejerne hvad de gør forkert med og overfor hunde/n, hvor han tidligere nærmere oplærte dem i en retning =kæft, trit og retning. smiley .

• #7   27. apr 2014 I ALLE de afsnit jeg har set har han været blid og rolig! Det er kun fordi at folk kun vælger at huske de dårlige ting! Alle glemmer de gode ting og husker altid de dårlige! Folk glemmer at huske at ALLE laver fejl og man ikke er fejlfri

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

#9   27. apr 2014 Nej, Isabella det er ikke korrekt!

Vi er flere som har krediteret Millan for at gøre nogle ting på en human måde.
    Så, fortæl mig ikke hvad jeg kan huske smiley

Hvor mange afsnit har du set?

• #10   27. apr 2014 Jeg har også set afsnit hvor han var meget fornuftig, men at han måske er fornuftig 7 ud af 10 gange gør jo ikke at det er i orden at han bruger flooding, slag, stødhalsbånd osv. de andre 3 gange.

• #12   27. apr 2014 Jeg fatter slet ikke at man gider have hunde, hvis man hele tiden tror at den skal holdes nede og er ude på at tage magten... Det må da være udmattende...

Og jeg tænker præcis det samme som Anni og Minion.

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

#13   27. apr 2014 Jeg tænker at det bliver for krævende, hvis han skal tænke over, hvad han gør for ikke at få kritik, så kan han ikke reagere spontant.
    Uanset om han har ændret holdning eller hvad, så har han bevist, igen, at han sagtens kan læse når en hund viser utryghed, hvilket bare gør mange af hans handlinger endnu værre.

Kommentér på:
Så tog Millan lige fusen på mig

Annonce