{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.015 visninger | Oprettet:

Emil
Emil
Tilmeldt:
14. maj 2014
Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 147

Er god kondition ligmed meget motion? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har en han-hund på snart 1 år. Han elsker at løbe, lege med hunde og lege med bold. Er ved at træne ham et til frisbee. I starten kunne han ikke så længe ad gangen, hans energi var hurtigt brugt og vi gik hjem.

Nu kan jeg mærke hans kondition er blevet bedre og han kan lege meget længere, men er det en dum ting? Ikke forstået på den måde at jeg ønsker en hund med dårlig kondi så jeg ikke behøver at motionere så meget. Men betyder en god kondi at hunden er rastløs hvis den ikke får motion til den er træt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er god kondition ligmed meget motion?
  • Emil
    Emil Tilmeldt:
    maj 2014

    Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 147
    #1   26. jun 2014 Et eksempel:

    Nogle dage har man mere tid en andre, og kan bruge flere timer på hunden i træk. Mens andre dage må man skærer det lidt ned. Betyder det så at hunden bliver vant til at få mange timer, eller skal man balancere det lidt?


  • #2   26. jun 2014 Jeg ville balancere det, for som du skriver vender hunden sig til det, og forventer at skal aktiveres meget hver dag Og det er jo træls, hvis der lige er en dag man ikke lige gider eller kan Det er lidt det samme her, hvis vi går tur på samme tid om dagen ,forventer mine hunde at det er samme tid hver dag Så bliver de rastløse og vil af sted smiley

  • #3   26. jun 2014 jeg har aldrig oplevet at hunden i god kondition kommer til at forlange mere motion. Jeg har tit hørt påstanden om at "du vænner hunden til så meget motion så den dag du ikke kan gør det så bliver din hund rastløs osv.".
    Jeg har selv en hund i MEGET god kondition. Han kan løbe 30 km uden at virker særlig træt, kan svømme i en time i stræk osv. Men de få dage det er sket at han kun kommer ud på en lille tur ligger han gerne og hygger sig på sofaen i stedet. Så nej jeg har ikke oplevet at der hænger sådan sammen.

    Jeg vil dog sige at her hjemme prøver jeg at køre en gylden mellemvej - han får hver dag en hel del motion (men jeg prøver ikke at overgøre det for ikke at slide for meget på ham - han løber fx ikke 30 km ved siden af cyklen hver dag men kun 7-10 et par gange om ugen, han svømmer lange hver dag (når vandet er varmt) og så går han 3 turer - to små på ca 3 km i snor og en lang på ca 10 km uden snor det meste af vejen hvor han fræser rundt på det meste af turen. Derudover træner vi hver dag osv.) Samtidig får han ca lige så meget motion hver dag men det er forskelligt om det er cykling, løb eller gåtur osv. Men han kan også sagtens tage en dag på sofaen selv om det er sjældent at der sker.


    profilbillede
  • #5   26. jun 2014 Jeg er ikke fysisk hunde træner ekspert smiley
    Men jeg ville sørge for at lave "opbyggende" motion, så som trav løb og svømning. Især svømning er fantastik da der er minimal belastning på led.

    kast med genstand gentagne gange får hunden til at spurgte, og sætte max belastning på sine led - det tror jeg ikke er optimal motion.

    Og som CMP også er inde på, så skal det variere. Jeg ville dog sørge for 1 hvile dag eller 2 om ugen. Alt motion laver små mikroskopiske overrivninger på musklerne (også hjerte/lunger), og for at være på den sikre side ville jeg sørge for minimum en restitutions dag om ugen.

    Den med at hunde tilpasser sig motions/aktivitets niveauet skal forstås på den måde at det nok ikke er smart at gå fra den ene yderlighed til den anden. Feks fra "daglig" motion og høj aktivet til sofa hund i 7 dage kun med små tisse ture - så vil du nok opleve en rastløs hund smiley


  • #8   26. jun 2014 Min bliver luftet ca 2 timer hver dag. Han er i rimelig god kondi, og vil helst, at alle dage er "ens"... Men det er slet ikke sådan, at han fare rundt og bliver umulig at være sammen med, hvis han kun bliver luftet en time om dagen.

    Tror også at motion kan være vanedannende smiley


  • Emil
    Emil Tilmeldt:
    maj 2014

    Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 147
    #10   27. jun 2014 Tak for jeres råd. Når jeg lufter ham leger vi først med bold og frisbee, så slutter vi af med at gå rundt. Det er en åben plads ud til vandet, der løber han fri og snuser. Så han er ikke helt overgearet af at hente bolde. Har heller ikke oplevet han kan blive ved. Vi når altid til et punkt hvor han hellere bare vil passe sig selv lidt smiley

Kommentér på:
Er god kondition ligmed meget motion?

Annonce