1.230 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Træning af grundstilling Træning af grundstilling

Jeg er ved at træne min unghund op til et program hvor de to vigtigste grundstillinger er pladspositionen ved venstre side og siddende foran føreren. Grundstillingen foran føreren bruges til alle indkald og afleveringer og er derfor ganske vigtig, også i forbindelse med indlæring af øvelser som apport og lignende.

Mit problem ligger i præcisionen. Pladspositionen på venstre side er blevet præcis da det her under indlæring var nemt for mig at guide ham i den korrekte position og så senere forstærke det med bold for øget tempo. Dette er for mig svært ved den anden grundstilling.
Med lokning vil han ofte sidde en smule skævt, hvilket han ikke belønnes for, og frekvensen af belønninger er derfor ikke stor nok til at han fastholder interessen.

Så mit spørgsmål går kort sagt ud på hvordan I der har erfaringer med træning af grundstilling foran føreren, har indlært den præcist? Har det været med lokning, target, platform eller hvordan?

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• reparation vaskemaskine 500 kr.
  • Reperation af vaskemaskine 1.136 kr.
  • græsslåmaskine 600 kr.
  • Reparation af tørretumbler 1.000 kr.
  • Stoppe timerfunktion i stikkontakt 500 kr.
  • Bygge et paxskab med to låger, hænge monteret lys og reol på væg 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træning af grundstilling
  • #3   8. apr 2015 Jeg træner efter at konkurrere i DcHs program, og er meget inspireret af den præcision der kræves i IPO.
    Jeg forsøgte også at indlære det på den måde som du beskriver. Han kommer fint ind og sidder tæt på, men rumpen er ofte skæv til en af siderne. Han forstod fint kommandoen, men har ikke brugt den igennem længere tid for ikke skabe et forkert billede af øvelsen, så den kommer først på når han kan positionen som ønsket. Ved at bakke i positionen følger han fint med.

Ofte er positionen ikke mere skæv end at de fleste dommere nok vil have svært med at se det, men det er stadig et stort irritationsmoment for mig selv. Jeg har derfor tænkt på om det var muligt at indlære gennem target på f.eks. mine fødder eller ved brug af en platform smiley

• #5   8. apr 2015 Ja, det har han indtil videre klaret ganske godt, desværre. Hvordan har du placeret din forstærker i forbindelse med indlæringen?

• #8   8. apr 2015 Jeg starter med meget kort afstand, hund i dæk mig et skridt baglæns og hund kommando her, hvis du går lige baglæns kan hunden næsten ikke undgå at sidde lige, gentag masser af gange øg sværhedsgraden langsomt, 2 skridt baglæns så 3 og så videre, skævsidning belønnes ikke og sværhedsgraden sættes lidt ned ved næste træningspas;)

• #9   8. apr 2015 Jeg belønner aldrig noget jeg ikke er tilfreds med og ville aldrig belønne en skævsidning, heller ikke hos en hvalp smiley det kan lige så godt blive korrekt fra starten, det handler bare om at opsætte øvelsen så hunden ikke kan lave fejl i starten;)

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

Emner: 2 Svar: 120
    #11   8. apr 2015 Jeg har haft gjort som Line beskriver det. Bodils model ser jeg også potentiale i, men har ikke prøvet den.
    Når han sidder skævt, kan det som regel rettes ved hjælp af en synlig godbid som holdes modsat den side han sætter sig skævt til. Godbidden skal hurtigt fases ud igen, men kan være en stor hjælp.

Har du analyseret hvorfor han sætter sig skævt? Kan det være din øjenkontakt, en skulder som vrides, ben som holdes skævt eller andre fysiske signaler fra dig? Der er altid en årsag smiley
    Hvis han altid sætter sig skævt, kan der være en fysiologisk årsag hos ham selv.

• #12   8. apr 2015 Irene den med analysen kunne jeg godt tænke mig at få uddybet.. hvad hvis man ikke ser en grund?

• #14   8. apr 2015 Og når man har det og ingen ser hvor det går galt??

• #15   8. apr 2015 Hunden gør jo aldrig noget uden grund, og ofte kan man ikke se hvad man gør med sit eget kropssprog.

Nogen gange kan det være noget så simpelt som hvordan man giver sin hund belønningen. Bruger man altid den samme hånd, så kan hundens fokus jo hurtigt flyttes derhen.

Det kan jo også tænkes at man ikke har været konsekvent nok i sin beslutning om hvad ens slutmål skulle være, og hunden simpelthen har fået et forkert billede af øvelsen.

Med min tæve løste jeg problemet ved at stå med ryggen mod noget. Hun havde svært ved at håndtere der at hun kunne komme forbi mig, da hun var yngre og sad ikke bare en lille smule skævt.

Hvis jeg skulle ind og arbejde målrettet med det med min unge hund(hvilket jeg ikke tror jeg skal), så havde jeg valgt i en periode at lade ham sidde i den position jeg gerne vil have ham i, og så hjernevaske ham med godbidder, så han forstår at lige det at sidde flot lige foran mig er det bedste i hele verden. Bagefter ville jeg nok køre lidt godbid-return to sender agtigt på, og så træde en smule baglæns når han søgt positionen. I starten bare så let så hunden ikke kan fejle, og så efterhånden øge sværhedsgraden. Når jeg føler hunden er rimmelig sikker ville, jeg begynde at opsætte situationer der bør kunne fremprovokere en fejl(simpelthen for at give hunden en bedre forståelse af at fejl ikke giver bonus, ikke for at straffe).

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

Emner: 2 Svar: 120
    #16   9. apr 2015 Zarah, som andre skriver, så får man en anden - flere andre - til se kikke, gerne filme og så leder man efter et mønster.
    Det kan være helt simple ting, som man slet ikke er klar over selv.
    Eller det kan være ting man bevidst bruger.
    For eksempel: En hund hænger lidt i fri ved fod og er trænet op på øjenkontakt. Denne hund vil komme længere frem, hvis man skyder venstre skulder en anelse frem, så hunden ikke kan få ansigtskontakt hvor den går.
    Omvendt vil hunden blive ved med at hænge bagud, hvis man drejer hovedet mod den for at se efter den = hunden har ansigtskontakt hvor den går = hvorfor trække længere frem?
    Vi bruger bevidst, og ubevidst, en mængde miniadfærd. Miniadfærd som hunden ser som et samlet signal og derfor har brug for for at kunne udføre et øvelsesmoment.
    Hvis vi ikke kender vores egne "signaler" kan vi ikke rette på hundens adfærd.
    Der er jo altid en grund til at en hund gør, som den gør - det betaler sig på en eller anden måde for den.

Giver det mening?

• #17   9. apr 2015 Jeg har benyttet mig rigtig meget af at få andre til at se meget nøje på mig og mit kropssprog når den slags smådetaljer skal rettes. For de små skævsidninger skyldes med garanti et eller andet signal du sender.
    Jeg træner selv både DcH og DKK programmerne og jo, nogle af dommerne ser selv små skævsidninger og trækker for dem smiley
    Jeg er igang med at træne 'sid foran' med min dobermann vha 'target'; hun skal ind og røre mig på maven med hagen. På den måde er det faktisk svært for hunden at komme til at sidde skævt. Det er noget jeg er begyndt på fordi jeg havde fået lært damen at sidde skævt foran smiley Og det trækker jo ligsom ½ point mange steder......
    Det er utroligt hvor meget vores kropssprog betyder: Min Irske Terrier træner jeg i DKK programmmet. Jeg var løbet ind i et dumt problem med ham. Han gik i en ellers ret smuk pladsposition, men når jeg skulle belønne ham. SWUP så kom han langt ud til siden. hm.... granske granske granske. Jeg brugte spejle og en træner. Pludselig gik det op for os hvad der skete. Lommerne i min vest var lige og sad ret højt oppe. Dvs. min albue kom i vejen for min hunds kontakt når jeg stak hånden i lommen og derfor rykkede han ud. Ny vest med skrå lommer løste problemet. Et andet lille issue var at han dækkede skævt, hvilket jo er et ret dårligt udgangspunkt for en flot fjernkontrol hvor hunden ikke flytter sig ud af stedet. Når jeg sagde dæk så kiggede jeg ned på ham og det medførte at han dækkede en anelse skråt ind foran mig. Kigger jeg istedet lige ud i luften, når jeg siger dæk, så ryger han ned i en flot snorlige 'løvedæk'. Det har krævet en del træning foran nogle store ruder, der fungere som spejl at stole på at han dækker HVER gang også selvom jeg ikke kigger på ham smiley
    Så få en anden erfaren hundefører til at kigge på DIG mens i laver det moment der volder dig vanskeligheder.
    Hvor træner du forøvrigt henne ?

Kommentér på:
Træning af grundstilling

Annonce