Hvordan stopper jeg mine hunde i at lege for vildt? Hvordan stopper jeg mine hunde i at lege for vildt?
Hej med jer!
Jeg har en snart stor hvalp på 16 uger, som bliver ved med at starte meget vilde lege med min families hund på 4 år. Det er okay at de leger vildt udenfor, men hvis de leger vildt indenfor, så ender det op med at de begynder at løbe ind i borde, og ting går i stykker. Oven i det, så går det mest udover vores voksne hund, der bliver ?bidt? i ben, hals og hale... Har i en måde man kan træne sine hunde til at lade være med at lege så vildt? Vil nemlig gerne stoppe denne vane imens hvalpen stadig er en hvalp
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
jan 2016
Følger: 21 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 19
nov 2008
Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
Ikke råbe/skrige op. Bare fjerne hvalpen og den voksne fra hinanden.
Evt. Giv hvalpen nogen små time out.
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 49 Svar: 1.535
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.332
jan 2008
Det er svært at svare på. Hvis hvalpen virker udmattet, men ikke kan stoppe sig selv.
Skal ikke gøre mig klog på dyrebørn i naturen.
Hvordan er det når du har hvalpe ? Jeg har set at en tæver stopper hvalpe i vild leg, gør dine tæver ikke det ?
nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.204
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.489
Det er en lidt anden situation, hvis hvalpe leger med voksne hunde, der kan holde til mere. Ellers hvis de bare en gang i mellem får mulighed for at lege med andre hvalpe, så kan de måske godt blive så overgearede, at de har svært ved at stoppe.
Man er måske ikke interesseret i for meget leg inden døre, men udenfor synes jeg nu, at jævnbyrdige hvalpe skal have lov at tumle så meget de lyster.
jan 2008
Ok ;-). Nu er jeg heller ikke så vant med hvalpe før de er mere end 8 uger.
Jeg er altid meget pylret mht. overbelastning af led.. Når de har leget længe og er blevet overtrætte, men ikke helt selv kan stoppe, kan det give skader. Og dem er jeg altid bekymret for..
jul 2013
Følger: 3 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 186
Og det da rigtig trist at sætte den i bur..
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 520 Svar: 12.515
Det var tit noget med, at den ene lagde sig, men den anden ikke var træt endnu og kom hoppende, og fik gang i legen igen.
Så fik de hjælp til at finde ro hver for sig. Ofte ved, at vi bare tog den mest vilde op til en af os og fik ro på, mens den anden kunne falde i søvn, og efter få minutter snorksov de begge to.
Så jeg opfattede det ikke som det store problem, eller som et "indgreb", men bare som hjælp til at de kunne få den ro og hvile, som de ikke lige selv kunne finde ud af lige i starten
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Den ældste skal ikke mules fuldstændig og hvalpen skal have rolige perioder og undgå længere tid overopkørt.
Jeg vil anbefale at stoppe lige inden hvalpen får svært ved at kontrollere sig selv.
Det kræver konstant opsyn når de leger og at man konsekvent stopper legen inden den kammer over.
Man må deltage som en dommer i en boksering og hele tiden vurdere hundenes sprog.
Giv hvalpen et alternativ, hvor den enten skal tænke eller tygge. Det afstresser. Og sørg naturligvis for at den er fysisk og mentalt velstimuleret så det ikke er den voksne hund, der må holde for med det arbejde, men dig.
Hvordan stopper jeg mine hunde i at lege for vildt?