9.297 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Hvordan stopper jeg mine hunde i at lege for vildt? Hvordan stopper jeg mine hunde i at lege for vildt?

Hej med jer!
Jeg har en snart stor hvalp på 16 uger, som bliver ved med at starte meget vilde lege med min families hund på 4 år. Det er okay at de leger vildt udenfor, men hvis de leger vildt indenfor, så ender det op med at de begynder at løbe ind i borde, og ting går i stykker. Oven i det, så går det mest udover vores voksne hund, der bliver ?bidt? i ben, hals og hale... Har i en måde man kan træne sine hunde til at lade være med at lege så vildt? Vil nemlig gerne stoppe denne vane imens hvalpen stadig er en hvalp smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan stopper jeg mine hunde i at lege for vildt?
  • #1   13. feb 2016 Kald hvalpen hen til dig/fjern den og distraher den med andre ting smiley

• #2   13. feb 2016 Fünke - det har jeg også prøvet, men ligemeget hvor meget jeg tager hvalpen væk, eller siger stop til dem begge, så fortsætter legen ligeså vildt efter 2 minutter?? Har prøvet at gentage dette, men de bliver stadig ved?

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
    #3   13. feb 2016 Bliv ved med at være konsekvens.
    Ikke råbe/skrige op. Bare fjerne hvalpen og den voksne fra hinanden.

Evt. Giv hvalpen nogen små time out.

• #4   13. feb 2016 Snor på hvalpen, lær den at blive liggende, når den får besked på det og derefter stille og rolig prøv uden snor,dog giv hundene lov til at tumle i haven først og selvfølgelig skal den voksne hund lade den lille være, når de har været ude smiley

• #6   13. feb 2016 Hver gang hvalpen bliver for voldsom, så fjerner du den, også selvom det er efter 2 minutter igen, og enig i at snor også er fint til det, kommer nok an på situationen smiley Men det er klart at det er kedeligt bare at sidde, så du skal lave noget med hvalpen der er spændende, og det kommer jo selvfølgelig an på hvad hvalpen selv synes er spændende af legetøj/aktivitet smiley

• #7   13. feb 2016 Jeg bruger bur;) når vi er inde skal der være ro, i starten er hvalpen i bur til den falder til ro, så åbner jeg igen, med tiden lærer hvalpen at ligge roligt inde, det kræver naturligvis at hvalpen bliver aktiveret og leget med ude mange gange dagligt, jeg starter med 10-15 min ude med 1 times mellemrum dagen igennem, senere bliver tiden ude længere, men små hvalpe har ikke godt af at styrte rundt i alt for lang tid af gangen;)

• #12   13. feb 2016 Hvalpes skelet har ikke godt af for meget og voldsom leg i længere tid ad gangen

• #15   13. feb 2016 Isabelle
    Det er svært at svare på. Hvis hvalpen virker udmattet, men ikke kan stoppe sig selv.

Skal ikke gøre mig klog på dyrebørn i naturen.

Hvordan er det når du har hvalpe ? Jeg har set at en tæver stopper hvalpe i vild leg, gør dine tæver ikke det ?

• #16   13. feb 2016 Det hedder man giver den overkørte hvalp ´´time out´´ hvilket betyder for vild leg stoppes hver eneste gang ved at du tager vaps til dig og beholder den der til den er rolig, så slipper du den løs - begynder den igen med vild leg så er der ny ´´time out´´ - jo flere gentagelser jo hurtigere lærer den det, fortvivl derfor ikke i starten hvis det kræver mange ´´time out´´ - jo hurtigere lærer den det

• #17   13. feb 2016 Hvalpe der går der stadig går med kuldsøskende, ser jeg bestemt ingen grund til at stoppe, og har da aldrig oplevet af mine tæver blander sig i hvor længe eller hvor vildt de leger. Måske hvis det går for voldsomt ud over en enkelt hvalp, kan tæven blande sig ellers ikke. Så længe hvalpene går med deres kuldsøskende, så leger de ikke mere end de kan tåle.

Det er en lidt anden situation, hvis hvalpe leger med voksne hunde, der kan holde til mere. Ellers hvis de bare en gang i mellem får mulighed for at lege med andre hvalpe, så kan de måske godt blive så overgearede, at de har svært ved at stoppe.

Man er måske ikke interesseret i for meget leg inden døre, men udenfor synes jeg nu, at jævnbyrdige hvalpe skal have lov at tumle så meget de lyster.

• #20   13. feb 2016 Isabelle
    Ok ;-). Nu er jeg heller ikke så vant med hvalpe før de er mere end 8 uger.

Jeg er altid meget pylret mht. overbelastning af led.. Når de har leget længe og er blevet overtrætte, men ikke helt selv kan stoppe, kan det give skader. Og dem er jeg altid bekymret for..

• #21   13. feb 2016 Men kan man virkelig forvente at en hvalp på 16 uger skal kunne forstå det?? Den har en ven den må lege med udenfor lige så vildt som den vil, men inde skal den lade den være? Er det ikke store krav til en 4 md gammel baby-vovse?
    Og det da rigtig trist at sætte den i bur..

• #23   15. feb 2016 Da Aqui var helt lille og skulle gå sammen med Qimmit, som kun er 5 uger ældre, var vi nødt til at hjælpe dem med at finde ro, når de blev overkørte og overtrætte, så legen begyndte at kamme over.

Det var tit noget med, at den ene lagde sig, men den anden ikke var træt endnu og kom hoppende, og fik gang i legen igen.
    Så fik de hjælp til at finde ro hver for sig. Ofte ved, at vi bare tog den mest vilde op til en af os og fik ro på, mens den anden kunne falde i søvn, og efter få minutter snorksov de begge to.

Så jeg opfattede det ikke som det store problem, eller som et "indgreb", men bare som hjælp til at de kunne få den ro og hvile, som de ikke lige selv kunne finde ud af lige i starten smiley

• #24   15. feb 2016 Man har en forpligtelse til at passe på begge hunde.
    Den ældste skal ikke mules fuldstændig og hvalpen skal have rolige perioder og undgå længere tid overopkørt.

Jeg vil anbefale at stoppe lige inden hvalpen får svært ved at kontrollere sig selv.
    Det kræver konstant opsyn når de leger og at man konsekvent stopper legen inden den kammer over.
    Man må deltage som en dommer i en boksering og hele tiden vurdere hundenes sprog.

Giv hvalpen et alternativ, hvor den enten skal tænke eller tygge. Det afstresser. Og sørg naturligvis for at den er fysisk og mentalt velstimuleret så det ikke er den voksne hund, der må holde for med det arbejde, men dig.

Kommentér på:
Hvordan stopper jeg mine hunde i at lege for vildt?

Annonce