{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.504 visninger | Oprettet:

Gør af hunde i haver + hyrde/leg med biler. {{forumTopicSubject}}

Som altid - Er der et problem, så spørger man HG!

Bella er begyndt at gø af hunde i haver her i området - Men kun hvis de også gør det.
Hvordan ville I bedst træne hende til at ignorere hundene? Hun løber jo imod dem i snoren og gør. Tænker umiddelbart, at hun vil lege med dem, men... Det kan hun ikke.

Og så har hun et problem med biler. Det er ikke noget, hun altid gør, men siden jeg fik hende (Lis har ikke oplevet det), har hun villet lege med bilerne. Nu synes jeg, at det udvikler sig til mere hyrdelignende adfærd, i og med, at hun til tider laver den der med lavt hoved og står stille indtil blien passerer, hvor hun så vil løbe efter den. Andre gange har det bare været løb ud i snoren, gø af bilen og gå videre.

Jeg forsøger at træne dagligt med hende i mindst 10 minutter, omend ikke på vores gåture, så herhjemme i stuen. Derudover får hun hendes mad spredt ud på gulvet, på gåturene for god opførsel, og så videre.
Hun får masser af fysisk aktivitet og går også ud som et lys et par gange om dagen efter leg i haven og så efter vores lange aftentur. (Bare rolig, hun får også almindelige ture, hun er ikke bare i haven og så er det det, haha)
Jeg vil gerne træne mere klikkertræning med hende, men har lige nogle moduler, der presser på, så jeg arbejder på højtryk for at få dem færdige - Men jeg tænker lidt, at det KAN være manglende mental stimulering, dog uden at være helt sikker.

Nu spørger jeg bare lige jer, for at se, hvad I mener. Jeg lægger altså en del lid til jer HG'ere.
I må også meget gerne komme med forslag til aktivering generelt! Så har jeg en liste, jeg kan vende tilbage til, haha ^^

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gør af hunde i haver + hyrde/leg med biler.
  • #3   5. maj 2016 Det er nemlig lidt det, jeg har prøvet. Jeg bor LIGE ved en vej, så det er svært at undgå dem helt... Men jeg skal gøre mit bedste!

- Ja, jeg tænkte det nok. Det er virkelig træls. Jeg har sidste "skoledag" d. 13, og du som onlinestuderende kan sætte dig ind i, hvor meget et historiemodul og 3½ dansk modul er... Og de skal være færdige. Min familie tager sig derfor lidt af Bella's fysiske aktivitet lige nu...
    Jeg må være kreativ.

• #5   5. maj 2016 Og så når man først er kommet bagud (Kom jeg i december, har ikke haft held med at indhente det hele), så er det pludselig presset nu, hvor jeg skal til eksamen lige om lidt...

• #7   5. maj 2016 Øøh.... Jeg skal i tænketank, for så mange mennesker kender jeg heller ikke med kørekort, der vil sætte tid af. Jeg er den eneste udover min konstant arbejdende far, der har kørekort i min familie...
    What to do, haha.

• #10   5. maj 2016 Nej. Hvalpeholdet, jeg kan tage til, ligger på den dag og det tidspunkt, jeg altid arbejder ): Og det er ikke noget, jeg kan ændre...

• #12   5. maj 2016 Ja, og kiggede også på et til Vaks, altså træningshold, men det ligger også der... det er virkelig ikke særlig smart.

Der er en privat træner, der også har hvalpehold, men hende giver jeg altså ikke en rød reje for. Hun kan ikke se forskel på en stresset og en spændt hund, og det er et problem for mig.

• #15   5. maj 2016 Umiddelbart tænker jeg afledning, afledning, afledning. Hun skal finde ud af at det er bedre at koncentrere sig om dig end at gø eller lege med biler. Og det skal ske nu inden det bliver for dårlig en vane. Tilbyd de bedste godbidder i verden inden hun reagere.

• #16   5. maj 2016 Hun reagerer måske 70% af tiden, men er der mange biler kan hun godt komme op at køre.
    Så teorien om, at hun måske "bare" mangler flere mentale udfordringer er næppe helt ved siden af.

• #17   5. maj 2016 Det jeg har gjort er "nej" øvelser til jeg var blå i hovedet, og så langsomt øge niveauet.

Herudover har vi trænet med "se på mig" og "se på det" metoder.

• #18   5. maj 2016 Se på det? Hvad menes der med det? ^^

• #20   5. maj 2016 Vi har faktisk et ret godt stykke græs lige i nærheden til det, du beskriver! ^^

• #22   5. maj 2016 Ja, jeg ved det - Jeg venter så tålmodigt, jeg kan! ^^

Ja, præcis. Hun er nemlig meget klog. Det er vigtigt for mig, at jeg stopper hende, inden hun gør det, for ellers vil hun bare lave det mønster, som du netop beskriver.

Jeg får lige klemt 15-20 minutters klikker træning ind nu her, så må vi se, om det ikke hjælper på det.
    Eller er 20 for meget?

• #24   5. maj 2016 Er ikke sikker på, at jeg kan undvære 30, haha - Skal jo læse om Hitler...
    Jeg er glad for, at skolen snart er slut!

• #27   5. maj 2016 Det blev så ti minutter for nu ^^
    Jeg tager nogle minutter igen senere.

• #28   5. maj 2016 De ti minutter gjorde hende meget træt, haha. Hun sover nu, mens jeg lige læser resten af det her kapitel smiley

• #29   5. maj 2016 Pepsi har gjort det samme i vinters, men kun på vores morgentur. Når der kom en bil, cykel eller knallert fik jeg ham på plads (i sit) lod den passere mens kontakten holdes og et dygtig plus godbid, når han ignorerede bilen. Hvis han så meget som kiggede på den fik han et meget bestemt nej! Og vi gik videre uden yderligere indtil næste bil.....

Det kræver tålmodighed, masser af kontakt og indlæring af nej. Nu her efter nogle måneder kan jeg faktisk gå med ham i flexline uden at være bange for han hyrder smiley

Bella er en klog og intelligent hund, der kræver masser af træning. Du må prioritere at få startet på noget hundetræning med hende smiley Det vil også være godt for dig, at få nogle værktøjer smiley

• #30   5. maj 2016 Jeg KAN ikke starte til træning med hende. Mit arbejde ligger fast på den dag og det tidspunkt, og det kan ikke flyttes. Jeg kan ikke bede DcH om at rykke deres dag eller tidspunkt til at være et andet.
    Jeg ville enormt gerne, men jeg kan ikke svigte hende, jeg arbejder med.

• #31   5. maj 2016 Jeg mener bare, det nok er en rigtig god idé gå til noget træning, når man har fået en hyrdehund, der kræver en del smiley Er der ikke andre muligheder i det område du bor i der træner andre dage?

• #32   5. maj 2016 "Se på det" er lidt omstændigt at forklare, men hvis du læser engelsk, så prøv at google "Look at that" eller "LAT" og så "dogs", så burde du få en masse hits.

Vi har haft stor success med øvelsen, og jeg har brugt den i mange situationer: når noget var meget spændende! Når noget skulle HYRDES! og når noget var lidt farligt (børn). smiley

• #33   5. maj 2016 Kun en, som jeg benævnte ovenfor. Jeg var ved hende to gange med Vaks. Hun mente, at jeg tog fejl, da jeg sagde, at Vaks stressede og altså ikke bare var spændt på at være med. Jeg kender Vaks, og hun kunne ikke se forskel. Hun udtalte så, at jeg var hysterisk, og overdrev. Jeg har ikke sat mine fødder der siden. Har ikke lyst til at støtte sådan en person.

• #34   5. maj 2016 Jeg vil sætte gang i læsningen om det! Tak! ^^

• #36   5. maj 2016 Jeg har tjekket. Deres træning ligger den dag om aftenen, og jeg er altså bare ikke "ledig" der.
    Men nu må vi se - Min kontrakt løber til november, og det er ikke sikkert de får bevilliget et år mere af kommunen. I så fald kan jeg ikke arbejde for dem mere.

• #38   5. maj 2016 Ah, det har jeg godt hørt noget om allerede! Det var faktisk en ganske fin forklaring. Tak! ^^

• #39   5. maj 2016 Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad du har af planer med en så højaktiv race, hvis ikke du har mulighed for at starte træning op med hende som hvalp ? Hvilke planer har du for jeres træning og har du tænkt over at hun om et splitsekund går fra hvalp til unghund, med de udfordringer der følger med det. Der skulle grundstenen for det gode hundeliv jo gerne være lagt. Jeg tror du kan få store udfordringer hvis du ikke prioriterer træning med din border-pige meget højt i din hverdag.

• #42   5. maj 2016 Ja, jeg har tænkt over det, Labsen! Jeg har planer om selv at bygge en agilitybane, muligvis sammen med min søster, og så sætte den frem i haven hos mine forældre, så jeg kan bruge den med hende, samt træne en masse lydighed. Jeg er bare lidt en lus mellem to negle lige nu, fordi jeg er så tæt på eksamen, og kan risikere ikke at komme til eksamen, hvis jeg ikke indhenter det her. Det har jeg virkelig ikke lyst til, så mens jeg gør det, og studerer fra jeg står op til jeg går i seng, så aflaster min familie for mig. Derefter kan jeg lægge mere energi i træning.
    Jeg har sidste skoledag d. 13, og så eksamener - Efter d. 13 (eller hvis jeg bliver færdig før), så kan jeg bruge meget mere tid på Bella og træningen af hende.

• #44   5. maj 2016 Jeg havde også tænkt mig at gøre det, men det er jo ikke muligt, når det lige ligger på den dag. Tro mig, jeg er virkelig ked af, at de ikke har hvalpehold på andre tidspunkter.
    Jeg behøver heller ikke at være enig med træneren, men jeg aner ikke engang om hun er uddannet, og hun virker ikke særlig kompetent (Eller venlig). Ikke at jeg nødvendigvis er mere kompetent, men.... Det virker generelt bare useriøst. De træner bl.a. agility på beton? om vinteren? Det kan jeg ikke lige forene mig med - Det kan da ikke være godt for hunden? Det er et privat foretagende, hun har, og jeg er ikke fan af hende. Jeg kan ikke være på sådan et hold...

• #46   5. maj 2016 Rotterne, den metode har jeg også brugt, da vi fik Pepsi som 9 ugers. Hans opdrætter bor på en gård og vi bor i byen. Han var panisk overfor biler....

Jeg satte mig i forhaven med hund i snor, en masse lækre guffer og hans bedste legetøj. Jeg gjorde det dagligt i 2 x 10 min og efter ca. 1 uge var han fuldstændig ligeglad med biler.... Altså lige indtil i vinters, da de åbenbart skulle hyrdes smiley
    Men det kræver masser af træning og ikke mindst masser af tålmodighed smiley

Lapsen og prutten - lige mine ord, du formulerer dig bare bedre end mig smiley

• #47   5. maj 2016 Lige præcis, Emma, så jeg kan ikke få mig selv til at træne der, selvom hun har hold om tirsdagen. Jeg kan ikke retfærdiggøre det.

• #48   5. maj 2016 Findes der ikke flere private udbydere af træning i dit nærområde ? Evt nogle du kunne tage nogle enetimer hos hvis holdtiderne passer dårligt.
    Det er SÅ vigtig at få startet godt og med de rigtige værktøjer.

• #49   5. maj 2016 Der er DcH, og så er der hende, jeg nævnte. Det er umiddelbart de eneste to, der er. Sidstenævnte er privat.
    Jeg tror ikke DcH har enetimer. Jeg skal i hvert fald ikke forbi hende der damen igen.

• #50   5. maj 2016 Der er unghundehold om mandagen... samt agility. Mon Bella er gammel nok til unghundehold? Resten er om onsdagen mellem 19 og 20, hvor jeg arbejder fra 18:30-20:00.

• #51   5. maj 2016 Jeg havde taget en snak med DCH hvis det var mig. Spørg om de har enetimer eller om de kan anbefale andre trænere i området. Du kan måske få lov at være med på et andet hold så din hund kan blive vænnet til at være på en træningsplads

• #53   5. maj 2016 Prøver lige at snakke med dem om unghundehold - Eller om de kan anbefale andre trænere.

• #54   5. maj 2016 Lyder som en god ide smiley Da Ester var hvalp gik vi udover hvalpehold på et konkurrencehold for voksne hunde ( jeg dyrker LP med hende ) Langt de fleste af øvelserne var vi ikke engang begyndt på endnu, men det gav en hel masse ballast at træne grundtræning i det miljø vi skulle bevæge os i senere. En masse fokus og god kontakt.
    Og så skal man ikke kimse af, at man som hundefører kan lære en masse af at se på nogle der er dygtigere end en selv smiley

• #55   5. maj 2016 Det eneste, Bella ikke kan, som de har på hvalpeholdet, er at hun går på højre istedet for venstre side. Og så er hun ikke så god til at stå, haha, hun foretrækker at sidde.

• #57   5. maj 2016 Kan hun? Jeg har kun gjort brug af højre - Måske bare fordi jeg er bedre til at hunden er på højre side? Der kan man bare se ^^

• #60   5. maj 2016 Hun kan også de ting! Hun sætter sig bare tit, når man prøver at træne med hende - Det er det, hun helst vil, og jeg har faktisk lidt svært ved at få hende til at stå, haha.
    Jeg burde nok have fået jer til at vise mig, hvordan I har trænet hende, så jeg ikke var så clueless nu, haha.

• #62   5. maj 2016 Det håber jeg ^^
    Det skal nok gå! Jeg fik trænet lidt mere kontakt før, og Bella er ret træt nu. Min far tog hende også ud i en halv time på en gåtur, og hun legede med Monty, mens vi spiste grill i haven, og... Ja, hun har i hvert fald været aktiv i dag, haha ^^

• #64   6. maj 2016 Bestemt! Da jeg trænede kontakt med hende var hun så træt, at hun var ved at falde i søvn, hahaha, så det blev kun til små 5 minutter ^^

• #70   6. maj 2016 Bella og jeg starter på unghundeholdet på mandag smiley

• #73   6. maj 2016 Jaa, det bliver hyggeligt ^^
    Og 760 kr, så er jeg medlem indtil december, og kan gå på alle hold, hvis det er det, jeg vil, haha. Det er vist lige til at overkomme - Der røg de penge, jeg tjente på lejrtursweekenden, lol.

• #74   6. maj 2016 Way to go - sejt smiley

• #75   10. maj 2016 Stop det - med det samme. Brug et nej, og afled hvis det er muligt.
    Det er den eneste adfærd hvor jeg er totalt upædagogisk. Jeg har set SÅ mange hunde, der kommer til skade, eller aldrig kan gå uden snor, fordi de ikke lærer ikke at hyrde på biler.
    Jeg ville slet ikke gå i gang med alle mulige indviklede træningsmodeller, jeg ville helt enkelt bare skælde min hund ud og bede den om at stoppe.

• #77   10. maj 2016 Jeg synes det skifter lidt, om det ligner hyrdeadfærd eller leg.
    Men jeg kan aflede hende 90% af tiden nu, så det går fremad!

• #78   10. maj 2016 Men leg med biler skal også stoppes - jeg ville klart stoppe det, så snart jeg så bare en antydning af den adfærd.
    Jeg tager det første gang jeg ser det - skælder ud og så er det overstået. Har endnu aldrig haft en hund der hyrder biler/løbere/joggere eller andet og det betyder også at jeg kan gå løs med dem uden at være bekymret smiley

• #79   10. maj 2016 Problemet er, at Bella render væk, hvis jeg skælder hende ud. Så begynder hun at løbe fra mig, og det er jo ikke ligefrem den ønskede effekt. Hun gør det, selv hvis jeg bare er lidt irriteret af en adfærd.

Så jeg vil hellere have, at hun lærer, at hun skal vælge mig fremfor bilerne. Hun er begyndt selv at søge mig, når de kommer, og det er en god ting.

• #81   10. maj 2016 Jeg siger ordentligt nej, når jeg fx fanger hende oppe på bordet. Det er en ting, jeg bare ikke vil have.

• #83   11. maj 2016 Ja, hahaha!

• #85   11. maj 2016 Det er bare ikke en særlig god måde at gøre det på med Bella. Jeg får hende til at vælge mig fremfor bilerne, fordi jeg har mad, og Bella elsker mad.
    Bella har altid snor på, når hun er et sted, hvor der er chance for, at hun kunne finde på at smutte, så hun KAN ikke hyrde bilerne. Men det ændrer ikke på hendes lyst til at gøre det.

Hvis jeg bare skælder ud eller retter på hende på den måde, så holder hun bare op med at høre efter. Så er bilerne jo sjovere.

• #87   11. maj 2016 Jeg belønner hende kun, hvis hun stopper sig selv og kommer hen til mig istedet for. Altså FØR bilerne passerer og hun forsøger at rende efter.
    Jeg er meget påpasselig med det der med adfærdsmønstre, tro mig.

• #89   12. maj 2016 Jeg giver hende en belønning, hvis hun afbryder netop den adfærd og kommer hen til mig istedet - Altså vælger hyrdningen fra og vælger mig istedet.

Synes jeg egentlig, jeg har forklaret et par gange nu?

• #90   12. maj 2016 Vel og mærke FØR hun fuldfører handlingen. Er ikke dum nok til at lade hende udføre det og så belønne.

Ved ikke lige, hvordan du mener, jeg skal afbryde adfærden på anden vis. Bella bliver jo ultra fokuseret, så jeg skal have hendes opmærksomhed. Det får jeg ikke med et nej, skæld ud, ved at tage fat i halsbåndet, flytte hende eller noget som helst i den retning.

• #92   12. maj 2016 Nu har jeg kun gjort det siden jeg oprettede denne tråd og fik råd fra Lis og Emma.
    Men det er ikke altid, hun reagerer. Hun gør det nu 90% af gangene. Mit mål er, selvfølgelig, 100%, men Bella er 4 mdr. Jeg forventer ikke så store fremskridt så hurtigt.

Jeg er godt klar over, hvilken slags hund, jeg har anskaffet mig, og er som sagt opmærksom på uønskede adfærdsmønstre. Jeg har læst, har snakket, har undersøgt alt inden jeg overhovedet kontaktede Lis.
    Jeg spørger, fordi uanset hvor meget, man læser, så vil jeg være sikker på, hvad andre gør.

Kommentér på:
Gør af hunde i haver + hyrde/leg med biler.

Annonce