Til huskyfolket... {{forumTopicSubject}}
Har lige lidt spørgsmål..
Jeg blev i lørdags spurgt om indkald og husky. Om det er muligt at få et sikkert indkald?
Nu er jeg ikke hunde ekspert,men lige med husky svarede jeg at man nok ikke skulle regne med det, og anbefalede sporline.
Men hey, her er jo masser af erfarne folk herinde, også med husky- så kom på banen.
Udbud min vidensbank, så jeg bedre kan guide dem, de er nemlig stamkunder, så kommer jævnligt.
Vi har bla også snakket om stress. Da hunden kører i højt gear, og Jeps de kastede med pinde og bolde.
Idé til rolig aktivering,hvor sanserne bruges, samt hjernen modtages gerne. Især gerne med fokus på at det er husky.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Og med en husky så går det rigtig galt når det går galt.
Ikke der med sagt man ikke kan lære dem indkald, men er det lige den dag hunden stikker, så er det skidt..
maj 2015
Følger: 51 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.469
Jeg vil klart anbefale dem at bruge lang snor, eller kun løbe løs hvor der er sikkert hegn om.
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.727
Har trænet på konkurrenceplan med dem i både LP og Agility, og har trænet indkald med dem fra dag 1.
Jeg kan forsikre om, at INGEN af dem, ville kunne stoppes med et indkald, hvis der var en hare foran dem. Eller et dådyr. Eller en kat...
Så længe jeg sørger for at gå steder, hvor der ikke er vildt, kan de såmænd sagtens gå løs - og kommer hver gang jeg kalder
Til sammenligning, så vil både Qimmit og Lanka også sætte efter en hare, hvis den letter lige foran dem. Men hvis de lige får lov at løbe 10-20 meter, og jeg så pifter, så vender de altså om og kommer tilbage.
Hvis nogen kan få en husky til det samme - indrømmet, så er jeg fan.... imponeret
aug 2007
Hvis jeg træner "frivillig" dæk uden kommando, så dækker Aqui glad og villigt 50 gange - med højere og højere tempo, og mere og mere glæde for hver gang. Hvis jeg derimod dækker ham af på signal... tjaaaahhh... så gør han det måske 5-10 gange, men slet ikke med samme sprudlende attitude.
Såååå i gang med at træne masse af kontakt, lydighed, tricks osv. - men primært med shaping, så de virkelig også bruger hovedet imens. Balje/elefant eller bare target er ét godt sted at starte.
aug 2007
Jeg er sikker på, at det har hjulpet positivt, men det har stadig ikke forhindret, at de har kunnet stikke af helt alene, og ville gøre det, hvis muligheden var der.
Aqui har endda engang hevet en lydighedschamp BC med ud over markerne efter en hare
Da jeg havde min første husky-tæve, havde mine forældre stadig "vores" gamle husky-han, og de to kunne jeg uden problemer lufte sammen uden snor på steder uden vildt.
Så jo - hvis man har nogle stykker, og den ene smutter afsted, så hiver de HELT sikkert de andre med. Men de gør det desværre også gerne alene.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.730
Jagtadfærd er ret smittende sådan helt generelt. Fx i søndags på morgenturen mødt vi en Perles gode legekammerater (en ellers MEGET lydig jagtlinie golden). De fræsede rundt på boldbanen og legede. Pludselig fik Perle fært af et eller andet og røg afsted. Jeg kunne så se at det var et rådyr. Jeg fik kaldt Perle hen og sat en snor på damen, men da havde golden'en jo godt opfattet hvad Perle havde gang i så den satte afsted - og var ikke sådan lige til at få kaldt hjem igen.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.822
Vi ser hver eneste år huskier nedlægge får, rådyr og endda heste. Det er ikke okay, og er så let at forhindre.
Vil man gå løs med sin hund i skoven, så vælg en anden race.
Der er stor forskel på om de er i flok eller alene. I flok kan de jage store dyr og få medløbermentalitet. Alene vil de oftere søge tilbage til ejer eller egen flok.
Mine hunde er lydighedstrænet som Karinas, men indkaldet bliver aldrig sikkert nok. Instinkterne tager over, og man kan ikke pille det ud.
Hunden kommer måske 9 ud af 10 gange, men den tiende gang kan det bare alt for let gå galt
Til huskyfolket...