{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.290 visninger | Oprettet:

Mr. Havanais
Mr. Havanais
Tilmeldt:
3. jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Territorial Gøen {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Kan I hjælpe med lidt input til træning?

Da min hund blev omkring 2 år, begyndte hun på at gø af tilfældige hunde, når vi gik tur. Det er ikke alle hunde. Måske 2 ud af 3.

Det er ikke nervøsitet, da hun ikke udviser dette i andre sammenhænge.
Hun larmer ikke når vi går tur andre steder end ved "vores" område. Vi bor lige ved en sø, som er cirka 4 km i diameter og det er KUN her, at hun gør. Hun har aldrig sagt noget, når vi har været i skoven, på stranden eller til hundetræning. Derfor har jeg konkluderet, at det er en advarsel til de andre hunde om, at hun altså bor her og de skal opføre sig pænt?

Skal lige siges, at hun er meget meget sød. Har aldrig knurret og kan med ALLE hunde. Derfor synes jeg jo, at hendes gøen sender forkerte signaler og det er jeg lidt træt af.

Løsning: Det er her I gerne må komme med input smiley !

Jeg tænker umiddelbart selv afledning INDEN gøen. Fx en tube makrel eller postej med på hver gåtur og så stikke den i snotten på hende lige præcis på den afstand, inden hun gør. Så må det vel gradvist bryde vanen. Sådan gjorde jeg, da hun var hvalp og ville hoppe ud i snoren og snakke med alle mennesker og hunde.

Takker på forhånd for input smiley

Vh.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Territorial Gøen
  • #3   5. aug 2016 Hmmm... Gøen som territorialadfærd virker ikke så oplagt.
    Jeg er meget enig med Lenschow, der ligger oftest en usikkerhed bag adfærden - eller noget tillært, det kunne være noget så banalt som kontaktforsøg, det er svært at sige uden at se hunden.

    Min første tanke er, at ja, hunden siger skrid til de andre, men ikke for at forsvare territorie, nærmere for at forsvare sig selv smiley

    I tilføjelse til det Lenschow foreslår vil jeg nævne at du også kan være en faktor i spillet.
    Meget ofte bliver ejeren også opspændt og med forventningen om at hunden reagerer uhensigtsmæssigt, er der også reaktion fra ejeren, der nogle gange kan trigge hundens adfærd.

    Så hold øje med hvad du selv gør, når du ser der kommer en anden hund. Spænder du op i linen? Siger du noget til hunden? Spænder dine muskler? Osv...


  • #4   5. aug 2016 Birgitta: Jeg vil netop give godbid INDEN gøen for at undgå at rose for gøen. Tænker du ikke det kunne være okay? Der skal i hvert fald lækre godbidder til. Jeg har prøvet hvor vi bare øver sjove tricks med tørkost som godbid, som vi har gjort i halvandet år på vores gåture inden gøen smiley

    Jeg er meget i tvivl om det er en "skrid"-gøen eller en "jeg vil snakke med dig NU"-gøen.. kan det også være en kombination? Hun vil virkelig gerne hen og snuse til ALLE hunde! Men nogle af dem vil hun kun snuse til i 2 sekunder, så kan man se en anelse usikkerhed eller ukomfortable signaler.

    Hun gør også af naboerne hunde, når vi går tur. Men hvis de kommer over og leger i haven eller hun møder dem pludseligt uden at kunne se dem på afstand - altså starter med at snakke med dem uden mulighed for at nå at gø - ja så siger hun ingenting. Så når hun gør af naboernes hunde på gåtur, er det vel ikke usikkerhed når hun kender dem og er vild med dem?

    Jeg har prøvet både at spille ligelad og prøvet at spille glad "neej se hvem der kommer der!" - men synes reaktionen er den samme?


    Synes ikke det sådan er lige til. Jeg er selv hundetræner og så har ikke lige løsningen på det her - det irriterer mig smiley


  • #5   5. aug 2016 Og kan der være en forklaring på, at det først er kommet efter hun nærmede sig voksen alderen?

  • #7   5. aug 2016 En hel masse fikomdik for at aflede hunden fra det, der egentlig er et issue - nemlig den anden hund.

    Var det mig, ville jeg arbejde med at hunden skulle tage stilling til den anden hund og opnå hensigtsmæssig adfærd i den forbindelse i stedet for at forsøge at lokke den til at tro, at den slet ikke eksisterer...


Kommentér på:
Territorial Gøen

Annonce