{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
840 visninger | Oprettet:

DKK lineføring/fri ved fod - hvor tæt må hunden gå? {{forumTopicSubject}}

Inspireret af tråden længere nede, så vil jeg gerne høre, hvordan I andre har oplevet, at reglerne er blevet fortolket ude til konkurrencerne?

I LP-reglementet står der:

Karaktersænkning vil finde sted, hvis hunden går meget tæt på føreren, så den forstyrrer eller
hindrer førerens gang, og især hvis hunden læner sig op af og rører førerens ben


Jeg synes dog tit, man ser hunde, der klistrer fuldstændig op af benet/låret på føreren, og jeg må indrømme, at mine egne også er trænet til at gå så tæt, at jeg kan mærke pelsen, hvis jeg træner i shorts (dvs. de rør jo faktisk)
Men det er bestemt ikke noget, jeg nogensinde er blevet trukket for.

Hvad er jeres erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DKK lineføring/fri ved fod - hvor tæt må hunden gå?
  • #2   20. dec 2016 De må ikke presse, men de må godt gå tæt smiley Så længe de ikke læner mod dig, presser dig, bumper mod dig eller forstyrrer din gang. Så er det fint smiley

    Troels L. Der er jo forskel på at "følges" og gå fvf. Jeg har begge dele. En følges-kommando betyder følg mit venstre ben, en fvf betyder at der kun er én position for både hovede og krop, som skal følges konstant.


  • #4   20. dec 2016 Men der står jo faktisk, at de ikke må røre?
    Men jeg synes også jeg oplever, at de må gå heeeelt tæt, så længe de ikke skubber/presser/læner sig smiley


  • #7   20. dec 2016 Da jeg var oppe med Perle i LP1 sidste år gik hun som hun gør i DcH; helt tæt på mit venstre ben med hovedet drejet op mod og ind foran mig. Ofte 'læner' hun sit hoved ind mod mig. Dommeren trak mig lidt for det og sagde at idag var han flink, men for fremtiden skulle jeg vænne min hund af med det, da de ville trække temmelig meget for det. Det er ikke sådan at hun skubber til mig eller presser mig, så det fx er svært at dreje til venstre.
    I DcH trækker de ikke for at hun går sådan hun fik 9,7 i fri ved fod sidst vi var oppe i B-klassen; de 0,3 point røg på en lille skævsidning til allersidst - æv. Næste gang vi skal i konkurrence er det i A-klassen og her bliver det nok ikke meget anderledes smiley
    @Troels: "Nu har jeg aldrig gået til lydigheds konkurrencer, og det er nok en af grundene til jeg ikke gider. " Og jeg synes så omvendt at den slags er sjovt at nørde med og ser det som en sjov udfordring at få en hund til at gå en flot fri ved fod smiley Hvis jeg har sagt 'plads' til en af mine så acceptere jeg ikke at den dalre afsted 30 cm fra mit ben smiley
    Det afspejler er der er helt utrolig stor forskel på hvad vi bruger vores hunde til smiley


  • #11   21. dec 2016 Grisen - det er også sådan, jeg synes det bliver tolket af dommerne. At den ikke må læne/presse/skubbe osv. Men der står jo faktisk i reglerne, at der skal være karaktersænkning, hvis de rør benet.
    Hold nu op, så er vi mange, der aldrig ville få point i lineføring eller fvf smiley


  • #13   21. dec 2016 Det er den præcise formulering fra reglerne, jeg har sat ind i kursiv i starten af tråden smiley

    Så vidt jeg husker, står der også et sted, at dommeren skal tage hensyn til hundens race.
    Alligevel er min erfaring, at alle hunde bliver målt op mod den samme målestok.
    Både ift. energiniveau, hastighed i øvelserne, "adræthed", reaktionstid OG viljen til at være helt tæt på føreren.
    Mange racer (spidserne bla.) vil aller-aller-helst holde en vis høflighedsafstand, men de der 30cm kan måske godt tolereres i følget, men bestemt ikke i pladspositionen, når man står stille.
    Så vil man blive trukket for, at hunden "flagrer".

    Det er altså ikke nemt smiley



  • #15   21. dec 2016 Jo - der står da sær hvis hunden ....... rører førerens ben

    Mht. de forskellige racer, så ja, det kan hurtigt blive en undskyldning "ahmen altså, min hund vil jo aldrig kunne apportere lige så hurtigt som en border",
    For det er meget nemt at se forskel på, om hunden arbejder med glæde og intensitet (uanset racen) eller ej. Barren må bare være lidt anderledes placeret for en berner ift. en border smiley


  • #17   22. dec 2016 Jeps - kender mange der bruger racen som undskyldning for dårligt indlærte øvelser eller dårlige præstationer. En terrier eller en spidshund kan sagtens lære at sidde/gå tæt på eller lave en apport der foregår i fuld galop begge veje smiley Det handler bl.a. om at belønne den enkelte hund rigtigt og ikke mindst at træne selve konkurrencesituationen også når man kommer så langt.
    Min nye lille Irske Terrier henter eeeelsker sin apport og sprinter begge veje - og springer op af mig med den smiley Det sidste skal selvføglelig laves om smiley Men lige nu er fokus på at det med apporten er SKI**SKÆGT. Så kan alt det med at blive siddende, når der kastes og de pæne afslutninger altid komme siden hen. Han lærer også at gå meget tæt på mit venstre ben.


  • #18   22. dec 2016 Arh... altså.. at alle spidser og terrier "sagtens" kan lære det, er jeg nok ikke enig med dig i smiley

    Jeg kender et par superdygtige hundeførere, der aldrig har lykkedes med, at lære deres huskyer at apportere - også selvom de har været med på kursus hos de aller-aller-dygtigste instruktører i årenes løb smiley


  • #19   22. dec 2016 Så terriers da smiley

  • #21   22. dec 2016 Lige netop apporten er nok umiddelbart en lillebitte smule nemmere med terrierne (selvom det bestemt også kan være en udfordring)
    Det med at være tilstrækkeligt tæt på føreren er nok ret svært for de fleste af racerne i grupperne terriere og spidser, men der er jeg helt enig i, at det kan løses med de rette metoder og massiv-massiv belønning.

    Kenzie, jeg tror bestemt også, at det i høj grad afhænger af dommeren, om der trækkes for det eller ej.


  • #22   23. dec 2016 "Det med at være tilstrækkeligt tæt på føreren er nok ret svært for de fleste af racerne i grupperne terriere og spidser, men der er jeg helt enig i, at det kan løses med de rette metoder og massiv-massiv belønning. " Tror det med at det er svært for mange af terrierne at gå helt tæt på nok også hænger sammen med deres størrelse; det er slet og ret svært at få en lille hund HELT ind til benet at gå (og de fleste terrierracer hører jo altså i kategorien af små hunde smiley ). Jeg kender flere Soft Coatede, Airedales og mine egne irere, der er sådan 'klisteragtige' og er ret nemme at få til at gå helt tæt.
    INGEN af mine irere har haft svært ved apport; de synes faktisk det er en tæskeskæg leg at hente noget, der bliver kastet. Jeg har et par gode venner der træner med Soft Coated og border; apport er også noget de nærmest bare gør. Der hvor det bliver svært med/for mange terriers er førerne; de kommer med den fordom at det er svært at lære en terrier noget smiley


  • #23   23. dec 2016 Jeg må indrømme, at jeg bestemt opfatter bla. Soft Coated og border terriere, som yderst trænbare og villige, så længe man bare arbejder på deres præmisser.

    Og jo mere man kan få frem ved at lade dem tilbyde adfærd, jo mere suveræne bliver de bare.

    Lige på det punkt, minder de en del om spidserne. Så længe de får lov at arbejde selvstændigt, og selv har indflydelse på lærings-processen, så kan man komme rigtigt langt smiley


  • #25   27. dec 2016 Trine - hvor er det dejligt, at du har været oppe ved så forstående dommere, og har haft nogle gode oplevelser smiley smiley

  • #27   28. dec 2016 Grisen - der er da bestemt ingen tvivl om, at alle racer/individer har deres udfordringer. Og jeg mener bestemt heller ikke, at man skal "slippe afsted" med at sjuske i øvelserne, bare fordi man har en "svær" race. Jeg tror nu heller ikke, at der er nogen, der ser mine huskyer arbejde, der opfatter dem som sjuskede smiley

    Mht. hundeførerens evner, så er jeg dog ikke i tvivl om (af helt egen erfaring) at det tager noget længere tid at få øvelserne på plads for spidshunde, terrier osv. ift. fx. hyrdehunde.
    Selvom der ligger MINDST tre gange så mange træningstimer i Aqui, som i Lanka og Qimmit, så er det ubetinget de to sidstnævnte, der er kommet længst i konkurrencer (Qimmit er hyrdehunde-blanding, og det var vores gamle Nuuk-Nuuk også)


  • #29   28. dec 2016 Jeg tror, vi er enige Grisen smiley
    Jeg kender da også nogle virkelig dygtige hundeførere, der er nået til top med Border nr. 1 - men som så efterfølgende ikke har fået hunde, der kunne være med i toppen. Uanset hvor store, deres evner ellers er.

    Omvendt har én af mine rigtigt gode venner, en border der er nået hele vejen til elite-klassen, hvor han selv siger, at han stort set har fået det forærende. Hans nye hvalp har anderledes "røv i bukserne" og selvstændighed.
    DEN er jeg til gengæld vild med, og jeg elsker at stjæle den som demo-hund. Han synes til gengæld, den er svær smiley

    Sååå for at nå langt, må vi vist bare konkludere, at det kræver BÅDE en dygtig fører OG en hund, der er et godt match, til lige netop den fører smiley


Kommentér på:
DKK lineføring/fri ved fod - hvor tæt må hunden gå?

Annonce