{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
856 visninger | Oprettet:

LP Næseprøve - Et roligt søg {{forumTopicSubject}}

Jeg har en udfordring mht næseprøven i LP3
Min labrador kommer simpelthen for højt op i gear når hun søger, så hun er begyndt at plukke en tilfældig pind og skynde sig tilbage i plads med den.

Vi har aldrig haft problemer i øvelsen før, men det er faldet helt fra hinanden.

Jeg prøver at få hende ned i gear ved at lade hende søge tættere på og kan jeg se at hun kører op så snart hun "rammer pindene" afbryder jeg og starter forfra.

Er der nogle der har gode råd til at få et roligere søg i næseprøven ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  LP Næseprøve - Et roligt søg
  • #2   2. feb 2017 Hun er ukoncentreret og sjusket, så jeg ville faktisk gøre lidt modsat af hvad Birgitta beskriver. Og alle har prøvet det - alle hunde skal igennem den fase smiley

Jeg ville have mindre fært på den rigtige pind end normalt, så hun virkelig skal anstrenge sig for at finde den rigtige. Samtidig ville jeg hjælpe hende med søget ved at forberede hende ordentligt. Det svære ved næseprøven er ikke søget, det er at finde ret modus for hunden. Lav omvendt lokning inden, eller anden øvelse der "samler" og køler din hund lidt ned. Send hende derefter roligt til næseprøven. Er du i tvivl om hun laver noget rod, så hav snor på hende, så du kan fjerne hende stille og roligt.
    Du kan også eksperimentere med hvor tæt pindene er, eller om det er bunke/række.

• #3   2. feb 2017 Måske skal du også lave større søg - altså på flere pinde. Det tror jeg nok at jeg ville gøre. Mindst 20-25, så hun bliver tvunget til at bruge snuden!

• #4   2. feb 2017 Birgitta: Tak for dit svar smiley Det er ikke selve det at finde min fært der er problemet, det kan hun til UG. Det er derimod et problem at hun kører alt for højt og plukker lystigt og "smager" på pindene smiley

Spotting: Tak for svar smiley Jeg ser også en del af udfordringen i at hun skal løbe et stykke før hun når pindene. Det bliver hun ret frisky af ( løbe er så fedt for hende ) Tænker du at jeg ødelægger det for mig selv, hvis jeg lader hende søge fra ganske kort afstand, så hun ikke når at "speede" op på vejen derhen ? Forstår du hvad jeg mener ?

• #5   2. feb 2017 Med større søg og flere pinde. Ville du så også sprede dem mere, så hun skal afsøge større afstand ?

• #6   2. feb 2017 Hvis løbet 'geare' hende op så ville jeg da i en periode gå så tæt på at det ikke er et problem. Og så fokusere på roligt søgemønster og vente med at putte løbet på igen (i små doser) til det rolige søgemønster er på plads. Og ellers så tænker jeg som spotting at mindre fært og flere pinde tvinger hende til at koncentrere sig mere. Med min Doberdut er der helt klart mere koncentration på jo sværere selve søgemomentet er. Hun kan også finde på at sjuske helt enormt, hvis det er 'for let' og fx samle en 2-3 pinde sammen og komme med. Hun laver faktisk øvelsen pænest, hvis der er fremmed fært på alle pindene på nær den med min fært.
    .... minder mig om at jeg også skal se at få startet Clinton op i øvelsen smiley

• #7   2. feb 2017 Tættere på lyder meget fornuftigt! Og så bygge afstand på. Prøv både at have mange pinde der er tætte, og mange der er spredte. Så kan du se hvad der giver det bedste resultat.

• #8   2. feb 2017 Helle Poulsen (Vores første verdensmester i lydighed, så vidt jeg husker) lærte os på et tidpunkt, at lægge godbidder ud mellem pindene i de situationer.
    Så hundene fik snuden ned, og fik dæmpet sig selv lidt, ved at søge/spise - og rent faktisk blev belønnet for IKKE at samle noget som helst op.

Når der så er ro på, kan man give dem "den rigtige" søge-kommando, så de fortsætter søget efter pinden.

Det kan være med til at dæmpe og tage stressen ud af øvelsen i en periode.

• #9   2. feb 2017 @Karina: Den metoder har jeg også lært af Susanne Bach. Det var til brug i starten af indlæringen af søgemønstret smiley

• #10   3. feb 2017 Det med at smide godbidder har jeg arbejdet med siden jeg startede med at indlære næseprøven. Det er ikke nok til at få hende ned.

Til gengæld havde vi et super træningspas i går hvor vi gik helt tæt på pindene og hun var i snor. Det fik hende rigtig fint ned i gear og snuden kom ordentligt i jorden.
    Rom blev ikke bygget på en dag, men synes der var fremgang i går smiley

• #11   3. feb 2017 Måske en lab også blot ville geare endnu mere op pga godbidderne smiley
    Fedt at det du så prøvede igår virkede smiley

• #12   3. feb 2017 Min lab vil faktisk hellere arbejde end spise - Så heldig er jeg smiley

• #13   3. feb 2017 Jeg kender en del labber der har samme præferance som din smiley
    ... men også et par stykker hvor maven totalt tager magten, hvis der er godbidder i farvandet (i en grad så træningen nogen gange er lidt udfordret smiley )

• #14   3. feb 2017 Dem har jeg også mødt og jeg må sige at jeg synes de er en ren pain in the ass.
    Men jeg tror nu også det er lidt efter hvilke linier man køber fra.

• #15   6. feb 2017 Mette Marie - vi brugte den som en metode til en BC, der samlede ALT op (støvsugede simpelthen pindene op, og kom og afleverede så mange, som den overhovedet kunne) H
    enover en weekend fik den flyttet fokus fra at samle alt det op, den kunne se, til at bruge næsen, og rent faktisk koncentrere sig om, at finde den rigtige pind smiley

Labsen - har du prøvet den med, at lægge pindene ned i høje glas? Så han ikke kan samle op, men kun markere? Eller vil det stresse mere for ham, at han ikke kan "få fat i dem"?

• #16   22. feb 2017 Synes lige at jeg ville komme med en up date. Vi har siden sidst arbejdet med følgende:

Næsepinde helt skjult af enten græs eller jeg har smidt felt-bånd over

Gøre selve søgningen svær med langt mellem pindene og ikke så meget af min fært

Snor på i søget og trukket roligt væk når jeg fornemmede at hun kørte op

Give søgekommndo når vi har stået helt tæt på.

Lave rolige kontakt og fristeøvelser inden hun er blevet sendt til søg.

Og det har virket - Wuuuhuuuu smiley
    Har selvfølgelig ikke lavet overstående øvelser på samme tid, men lagt en plan hvor jeg har trænet lidt søg hver dag, på forskellige måder. Vi er nu ude på 5-6 meters afstand og sikkerheden er kommet tilbage. Så nu er det spændende om det bliver en succes næste lørdag til konkurrence i Sorø smiley

• #17   22. feb 2017 Jeg ved intet om næseprøven, så det kan være jeg rammer helt forbi.

For os er det sådan, at når hunden kender opgaven giver højere sværhedsgrad mere koncentration og dermed mere ro.
    Måske hunden har det lidt for nemt og skal have overskuddet udfordret?

• #18   22. feb 2017 CH Vores udfordring var at Es kørte op og tabte / taber fokus på søgeopgaven. Så min udfordring har været både at få hende ned på et plan hvor hun kunne fokusere på opgaven, samt at gøre opgaven så tilpas mere svær at hun ikke føler hun kan køre den på rutinen.

Kommentér på:
LP Næseprøve - Et roligt søg

Annonce