{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
920 visninger | Oprettet:

Lydighed C-hold, hvad skal vi kunne inden? {{forumTopicSubject}}

Jeg var i mandags ude og observere et hvalpehold og et lydighedshold ved DCH. Bodhi falder lige imellem to stole, da hvalpeholdet er ved at afslutte og han nok er for ung (6md) og har en del huller ift. c-holdet.
Træneren er ved at finde ud af, hvor det vil være bedst at placere ham. C-holdet er ikke udelukket, da niveauet er meget forskelligt og fordi der er to trænere til 6-8 hunde.

Jeg spurgte hende, om der var en "facit" for, hvad han skulle kunne inden, hvis han skulle starte der, men hun fortalte, at det var svært at give et bud på, da det er meget individuelt.

Men det har alligevel gjort mig nysgerrig. Jeg tænker, at hvis jeg nu smider spørgsmålet ud i det åbne, så kommer der måske en masse forskellige bud, som jeg kunne tage udgangspunkt i.

I værste fald går der alligevel en rum tid, før jeg kan starte noget hold træning af nogen art. Og drifterne er ved at titte frem, så jeg tænker, at jo mere sikker han er i det basale, desto lettere vil det blive, når han skal til at lære at ignorere andre hunde, fugle og andre førere (det arbejder vi også på).

Altså, hvad vil være godt for ham at være sikker i, før evt. Opstart på et C-hold?
Hvad vil være godt for mig at være sikker i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lydighed C-hold, hvad skal vi kunne inden?
  • #1   2. jun 2017 I princippet er der jo ikke noget du 'skal kunne' hvis trænerne kender dit niveau og er indstillede på at give dig den hjælp, der skal til for at i kan lære noget smiley
    Det lyder umiddelbart godt med 2 trænere til 6-8 hunde, så er der resourcer til at man kan hjælpe dem der har brug for lidt ekstra hjælp.

• #2   2. jun 2017 Ja, det virker som ren luksus.
    Mit indtryk er også, at trænerne giver sig tid til at arbejde med det individuelle niveau under øvelserne. Uden at der dermed er for meget ventetid.

Tanken er nok, at hunde som starter på c-holdet er gået videre fra hvalpeholdet. Meget af det, jeg så på hvalpeholdet (denne ene gang) ligger fast hos Bodhi. Jeg ved ikke, om han ville stå helt af, hvis han skulle til at "genlære" sit, dæk, plads, stå osv... helt fra begyndelsen.
    Omvendt så ved jeg slet ikke om han kan det under de forhold, med så mange andre hunde tæt på. Så der er sikkert udfordringer nok at arbejde med, uanset hvilket hold han ender på.

• #4   2. jun 2017 Det giver fantastisk god mening!
    Altså, at jeg fokuserer primært på at han bliver bedre til at holde fokus på mig, med andre hunde i nærheden. Så er der ro til at lære alt det han skal lære hen ad vejen. smiley

(Jeg smiler... men det er satme ikke en let opgave smiley )

• #6   2. jun 2017 Fingers crossed for, at det er der, vi lander. smiley

• #7   2. jun 2017 Hvor meget har du trænet på hold før ? Hvor gammel er han ?
    Det er ofte forstyrrelser og især andre hunde, der er den største hurdle med unghunde.

Uanset er det nok trænerne på C holdet, kan har en chance for at vide hvad de kan stå med smiley

• #8   2. jun 2017 Han er 6 måneder og har aldrig trænet på hold. Jeg har haft privat træner ude, men det var adfærdsorienteret. Det er præcis forstyrrelsen i at der er andre hunde på holdet, som jeg er gået hen og blevet bekymret for.

• #9   2. jun 2017 ok smiley
    Så tænker jeg nok unghundehold smiley

Men igen, er det trænernes vurdering.

Jeg har ofte anbefalet hundeførere at komme dage de ikke selv skal til træning, for at træne kontakt suppleret med at man sidder og lader hunden observere roligt fra sidelinien. Selvfølgelig mens der er hunde i træning på pladsen.
    Det kræver at man får lov OG at man ved hvordan man skal gøre det.

• #10   2. jun 2017 Jeg tænker, at han nok var blev sat på et unghundehold, hvis de havde et.
    Jeg henvendte mig med et åbent spørgsmål om, hvilken type holdtræning, han kunne komme på. Så de har frit spil ift hvor han ender. Det er hende selv, som har luftet mulighederne.

God ide med at træne kontaktøvelser i nærheden af et hold!

• #11   2. jun 2017 Det er meget forskelligt fra sted til sted. Jeg har et hold som hverken er det ene eller det andet. Der er alt fra hunde med mild problemadfærd, til en B-hund. Jeg har som krav på mit hold, at man er seriøs med det man fokuserer på, uanset om det er DcH-programmet, tricks eller anden træning. I så fald man er det, så er man velkommen på mit hold.

Når det er sagt, så er det vist oftest sådan, at en hund som din vil komme på et hvalpehold for ældre hvalpe eller et regulært begynderhold, for utrænede hunde af alle aldre. Men det er vist meget forskelligt fra lokalforening til lokalforening.

• #12   2. jun 2017 Vil skynde mig at indskyde, han er bestemt ikke utrænet. Han er ret skarp på mange kommandoer og god impulskontrol (når der ikke er en hund i nærheden). Der vil dog garanteret være ting, man har gjort på hvalpehold, som han ikke har prøvet før, altså nogle huller.

• #17   12. jun 2017 Vi er kommet på C-holdet, fik jeg at vide i går.
    \ smiley /
    Glæder mig helt vildt til første træning i aften! Men jeg er sg også lidt nervøs, hvilket jeg vist skal have styr på nu. Tror, der skal ekstra gode godbidder med i tasken. smiley

Afhængigt af, hvordan han reagerer på de andre hunde, så vil jeg nok foreslå ideen med at træne på afstand nogle gange, som det blev foreslået. Og pakke mit 20 m reb med.
    Så forstyrrer det ikke resten af holdets træning.

Fingers crossed! smiley

• #18   12. jun 2017 Må jeg spørge, hvilken DCH I træner hos? smiley

• #19   12. jun 2017 Nivå smiley
    Har kun været der en gang (uden Bodhi) for at se det an og tage en snak med dem.

• #20   12. jun 2017 Jeg overvejer faktisk at starte i Nivå (hvis der er plads) - på hhv. hvalpehold og så enten agility eller DCH programmet med schæferen (vi kommer fra LP og rally lydighed i DKK), men jeg har ikke bestemt mig endnu.

Virker det som et godt sted, synes du?

• #21   12. jun 2017 Ja, det synes jeg. Men jeg har ikke det store sammenligningsgrundlag. Dejlige hunde, god stemning, skarp træning. Ingen spildtid, men med en indlagt kaffepause i løbet af den 1 1/2 time, det står på. Hvilket nok kun er godt for både hund og fører, antager jeg. smiley

De er to trænere om 6-7 hunde (ved ikke, om der er flere tilknyttet, som bare ikke var der den dag). Det er vist to hold, som er slået sammen.

Træningen kørte sidst i to moduler, med en træner på hvert og så 3-4 hunde på hvert modul. Jeg fik indtryk af, at der var rigtig god kvalitet i det for den enkelte. Og god mulighed for at træne på de individuelle niveauer.

De lægger meget vægt på at huske at rose/belønne hunden, hvilket jeg blev glad for at se. Det harmonerer godt hos mig. Jeg fik at vide, at klikkertræning blev brugt en del, men det var ikke noget, jeg lagde mærke til. Er dog alligevel begyndt på det herhjemme, til når Bodhi skal have skærpet øvelserne senere. (Jeg har det egentlig lidt ambivalent med at skulle rende rundt med en "dims" under træning, med godbidder og snor osv. samtidig. Men kan godt se pointen.)

Kommentér på:
Lydighed C-hold, hvad skal vi kunne inden?

Annonce