{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
761 visninger | Oprettet:

Emma knurrer af kattene. {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Emma har desværre fået en rigtig dårlig vane. Så snart en af kattene næsten bare kigger på hendes madskål, så hun begynder hun at knurre eller gø af dem. De kan ikke gå forbi skålen, uanset om den er tom eller ej.
Hvordan pokker kan jeg træne hende væk fra den adfærd? Hende og den ene kat kommer rigtig godt ud af det med hinanden, hvorimod den anden er godt træt af at blive gøet og knurret af, hvilket forståeligt nok, har resulteret i, at hendes snude har fået lidt tæsk. smiley
hjælp!


Kommentarer på:  Emma knurrer af kattene.
  • #1   19. nov 2017 Hvorfor ikke bare fjerne skålen når hunden ikke lige fodres? Hold kattene væk når hunden fodres smiley

  • #2   19. nov 2017 Det er også en ganske god idé! Men så går hun og piver og er lidt småsur alligevel. Jeg er lidt lost. Ved ikke om det overhovedet har noget med maden at gøre, for selvom skålen er tom og væk, så bliver hun sur så snart de nærmer sig hendes spisested.

  • #4   19. nov 2017 Et bestemt nej er forsøgt. Hun er ellers en skøn, nem og lyttende hund, men lige på det område her er den helt gal. Jeg frygter sådan, at det lige pludselig ender rigtig galt.

  • #5   19. nov 2017 Prøv at søge på ressourceforsvar herinde.

    Fjern skålen og bed hende flette næbet hvis hun vogter over sin foderplads smiley

    Der er mange herinde der kan hjælpe dig med hvordan du gør det bedst muligt.


  • #6   19. nov 2017 Jeg ville fjerne skålen og så ellers bede hende flette næbet og hvis ikke hun fatter det, så bed hende smutte væk derfra.
    Bliv ved og ved, så skal hun nok blive træt af det.


  • #9   19. nov 2017 Jeg ville så aldrig skælde en hund med ressourceforsvar ud, men derimod fjerne ressourcen, i dette tilfælde madskålen når der er blevet spist. Flyt evt hele mad/drikke området til et andet sted, så du bryder vanen. Sørg for at din hund har 100% ro til at spise og fjern skålen så snart der er spist færdigt. Lad vandet stå.

    At hunden piver efter skålen, ville jeg ikke tage så tungt, jeg tror også at en ændring af madrutine / placering vil kunne stoppe denne adfærd.

    Generelt skal du gøre alt hvad der står i din magt for at dæmpe konflikten i stedet for at lade den optrappe. At hunden får nogle dask på snuden hjælper ikke på forholdet.


  • #10   19. nov 2017 Jeg ville ikke skælde ud. Hunden har ressourceforsvar. Det kan ikke fjernes, men du kan undgå reaktion.
    Fjern skålen og begynd at fodre udenfor i stedet. Skål frem, mad i, spis, skål væk.
    Problem løst. Der er intet tilbage at vogte.


  • #12   19. nov 2017 -tænker heller ikke at der direkte skal skældes ud, men blot et nej eller drop det og så afled hunden.

    Men det lyder som en god løsning at fjerne skålen, og ikke lade den have en fast spiseplads smiley


  • #13   19. nov 2017 At bede hunden klappe kaje og fedte væk derfra er altså ikke skæld ud herhjemme.

  • #14   19. nov 2017 Zenta så lad mig omformulere. Jeg vil hverken skælde ud eller bede en hund med ressourceforsvar klappe kaje og fedte væk smiley

  • #16   19. nov 2017 Sådan er vi heldigvis så forskellige. Det ville ikke være nogen big deal herhjemme. Jeg ville gøre som skrevet og så ville den ged være barberet.

  • #18   19. nov 2017 Lige præcis med ressourceforsvar mener jeg det er enormt vigtigt at tage hundens følelser med i overvejelserne. En hund som får "skæld ud" besked på at flette næbbet etc etc gemmer på forsvaret og man kan derfor risikere at hundens pludseligt reagere uventet og måske uventet stærkt. Hvorimod hvis man fjerner konflikten og ressourcen så fjerner du den følelser din hund har, hvor den føler den bliver nødt til at forsvare sin madskål, sofahjørne, menneske etc etc og du vil få et meget mere sikkert resultat, hvor hunden ikke gemmer på følelser af forsvar.

    Og i mine øjne er det ligegyldigt om det er en stor vogter eller en mops.

    Jeg synes det er ærgerligt når nogle hundeejers holdning til ressourceforsvar er: Det vil jeg ikke finde mig i fra min hunds side.

    Ressourceforsvar er et instinkt der ligger meget dybt i nogle hunde og efter min mening noget man bør tage hånd om med omtanke.


  • #19   19. nov 2017 Vi skrev også at skålen skulle fjernes. Det med at bede hunden flette næbet og fedte væk, er hvis den bliver ved med at vogte stedet når skålen er fjernet.
    Hvis man gider lave en scene ud af det, så gør man bare det.
    Det vil jeg ikke blande mig i.
    Jeg har ikke selv problemet, men hvis jeg havde, så havde jeg gjort som skrevet. Ingen af mine to sidder tilbage med sårede følelser over en irettesættelse.


  • #20   19. nov 2017 Hvorfor er det at lave en scene ud af det, at tage hundens forsvarsfølelse med i løsning af problemet ??

Kommentér på:
Emma knurrer af kattene.

Annonce