{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spor i århus
  • #1   7. dec 2017 Kan du ikke lige slette det ene emne? Det er fjollet at der er to med samme indhold smiley

    Banespor? Nå, men skovspor trænes enten som schweiss eller nordisk. Sidstnævnte er umuligt at finde, med mindre du dyrker nordisk aktivt. Schweissspor kan du finde i specialklubberne for jagthunde, men de plejer at holde sig ret snævert til egne racer. Retrieverklubben lukker dog vist af og til andre ind.

    Ellers er det nemmeste nok at finde nogle grupper på FB, og høre om nogen vil træne samme type spor som dig.

    Hvilken hund har du? Og har du erfaring med spor og træning? Og vil du bare træne eller også konkurrere?


  • #2   7. dec 2017 Hvad er 'banespor'. Jeg tror aldrig nogensinde jeg har gået spor på en bane af nogen art smiley
    De spor jeg går (DcH spor) foregår på marker.
    Skovspor er ganske rigtigt oftest schweisspor. Det kan man gå til hos mange specialklubber. Bl.a. Dansk Terrier Klub, Dansk Retriever Klub, Beagleklubben, Dansk Schnauzer og pincherklub, Dansk Gravhundeklub osv. I specialklubberne har egne race(r) førsteprioritet, men er der ledige pladser tager de fleste nu også andre racer ind. Jeg har da været på schweisskursus i terrierklubben hvor de var en 3-4 ikke-terriers. Skovspor kunne formegentlig også være man-trailing ?
    Og ja, så er der nordisk spor. Der er lidt af det i DcH, men det er baseret på at man træner det selv og så melder til en konkurrence. Vi har en i vores klub der dyrker det.
    Du kan jo også efterlyse træningsmakkere herinde smiley


  • Gitte J
    Gitte J Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 13
    #3   7. dec 2017 Hej igen og tak for foreløbige svar. Jeg har en rottweiler vi har trænet en del forskelligt med (PH, IPO, Rally), men vi synes det skønneste at gå til ham med var nose-work, da han bliver så dejligt veltilpas og træt af at bruge næsen, det får ham ned i et helt andet "gear" end alt andet træning. Derfor kunne jeg godt tænke mig at gå nogle lange spor i skov med ham, men Britt-Balle som vi har trænet nose-work ved ligger kun spor i weekenden og der er langt om til hende.

    både nordisk, man-trailing og schweissspor tænker jeg lyder godt, men som i siger ved jeg ikke om nogen vil tage imod min race?

    Vi vil ikke umiddelbart konkurrere, det er mere for hundens velbefindendes skyld.

    vi lagde kortere spor med ham det første år af hans liv, men har ikke gjort i det siden, andet end som sagt nose-work.


  • #4   7. dec 2017 Men hvad mener du med "banespor"? Jeg forstår ikke udtrykket smiley

    Med en rotte får du næppe plads på schweissspor i en specialklub. Jeg ved at klubberne i Århus-området har ventelister, og du får næppe pladsen foran en med pågældende race eller type. Problemet i Århus er, at der nærmest ikke er nogle skove at træne i, så dem der er, er det stor rift om.

    Nordisk vil da gerne tage dig, hvis du er meldt ind i en klub og træner aktivt. DcH Skanderborg er nok den nærmeste.

    Hvis du selv kan skaffe jord og skov, kan du jo hyre en træner (eller tilbyde dine områder til nogen der ved en masse, som kan lære fra sig). Men hvis du ikke selv har arealer, bliver det op ad bakke, hvis du ikke er i en klub.


  • #5   7. dec 2017 Med en rotte får du næppe plads på schweissspor i en specialklub.


    Problemet i Århus er, at der nærmest ikke er nogle skove at træne i, så dem der er, er det stor rift om.


    Hvorfor mener du ikke et ? Det er da forskellig fra klub til klub.
    Det er da også lykkedes for mig med min Dværg Pinscher uden problem.

    Man må da træne i samtlige statsskove, hunden skal bare være i snor.


  • #6   7. dec 2017 Anni, se indlæg #4 om det med plads og ventelister smiley Eller du træner i Århus? I så fald kan du jo lige tippe TS om hvilken klub der har plads. Mine oplysninger er næsten 4 måneder gamle, så det kan jo være at meget har ændret sig.

  • #7   7. dec 2017 Gitte J

    Jeg synes, at du først skal henvende dig til nogle landmænd og finde nogle sporarealer du må bruge.
    'Det er altid nemmere, hvis man selv har arealer så man også kan invitere andre med på egne arealer, frem for at man ikke selv har arealer, og altid skal vente på at blive inviteret med.

    Når du har fundet nogle arealer du må bruge, så find nogle andre, som også træner spor, så kan i lave nogle aftaler, hvor i mødes og skiftes til at bruge hinandens arealer.
    Kunne du ikke kontakte nogle af dem, som du har trænet sammen med før, blandt andet nogle af dem du har trænet IPO og PH med ?

    Men som sagt, så er det altid nemmere, hvis man selv kan stille med arealer, frem for at man er afhængig af at andre inviterer en med.



  • Gitte J
    Gitte J Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 13
    #8   7. dec 2017 Hej igen
    undskyld mit selvopfundne "banespor-udtryk", med det mente jeg blot sådan nogle kortere konkurrencemindede markspor med regler for sving og knæk osv., fordi jeg mere var interesseret i de lange skovture.
    det lyder problematisk at finde plads. Men jeg vil søge på facebook som i snakker om og skrive lidt rundt til nogle forskellige og se om det lykkes.

    skulle andre se denne tråd og have flere forslag må i endelig skrive til mig smiley


  • #9   7. dec 2017 Igen, problemet med Århus er at der ikke er tilgængelig skov. Og det er sgu svært at opdrive privat skov her på kanten.

    Så vidt jeg husker er der nogenlunde fri leg i Marselisborg skoven, men der er rigtig meget trafik, og det giver ikke mening at lægge spor der. Det samme med Risskov. Ellers er der skoven ude mod Odder.

    Så er der True skov, som ikke er en skov, men en lille plantage. Den skal bookes via naturstyrelsen hjemmeside.

    Skovene omkring Fussingø kan også bruges, og skal også bookes. Og så er der skoven lige inden Silkeborg (kan ikke huske hvad den hedder).

    Lisbjerg Skov er forbudt, til andet en at lufte eller afholde ansøgte konkurrencer.

    Resten er private skove, og det er helt lukket for hundetræning.


  • Gitte J
    Gitte J Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 13
    #10   7. dec 2017 jeg bor selv i det sydligste Højbjerg, så skov mod beder odder osv er helt fint. men ja, skal se om jeg kan finde nogen

  • #12   8. dec 2017 # 6

    A - Nej, jeg træner ikke i Århus, men jeg forholder mig til, at du skriver, at TS næppe kan finde noget fordi hun har en Rotte.
    Men flot, at du kender alle der træner schweiss i hele Århus og omegn når du ikke selv har jagthund og træner schweiss.
    Jeg kender ikke engang alle dem, som træner schweiss omkring Kolding og omegn, selv om jeg selv dyrker det på hyggeplan og min veninde virkelig går meget op i det, og dyrker det på konkurrenceplan.




  • #13   8. dec 2017 Så er der True skov, som ikke er en skov, men en lille plantage. Den skal bookes via naturstyrelsen hjemmeside.

    Skovene omkring Fussingø kan også bruges, og skal også bookes. Og så er der skoven lige inden Silkeborg (kan ikke huske hvad den hedder).

    Lisbjerg Skov er forbudt, til andet en at lufte eller afholde ansøgte konkurrencer.


    Vil det sige, at man ikke må gå tur med sin hund i True skov og skovene omkring Fussingø uden at man først booker tid til sin gåtur hos naturstyrelsen ??
    Det lyder underligt og det har jeg aldrig hørt før.

    Ifølge min viden, så må man gå tur med sin hund i samtlige statens skove med hunden bare den er i snor.
    Derfor kan man også gå spor i statsskovene uden at man først skal spørge om lov, da hunden jo som regel er i snor. Der er jo ikke ret mange, som går spor uden snor.
    Jeg spørger lige vores skovfoged om han kender til det næste gang jeg møder ham.
    De samme regler gælder for privat skove, bortset fra, at i privatskovene skal man holde sig på stierne og at man ikke må tage noget vegetation med hjem fra dem.


    Schweis foregår så hellere ikke kun i skove........


  • #14   8. dec 2017 Anni, det er dumt at tage ting ud af kontekst. Jeg skriver at hun næppe får en plads med xxxx hund, fordi der er venteliste i alle klubberne for folk med jagthunde-typer.

    Og nu behøver jeg jo ikke basere mine udtalelser på personlige erfaringer. Hvis vi nu forestiller os, at jeg fx har en veninde, som lige har været ALLE klubber i Århus (og Djursland) igennem for at få plads med en hund, der skal konkurrere i schweiss. Og hvis nu jeg fx kender en masse af dem i specialklubberne, og har snakket med dem, for at forsøge at finde en plads til min veninde.

    True skov er halv plantage (ret lille), halv ufremkommelig skov med tjørnekrat. Og ja, hundetræning skal ansøges.

    I Lisbjerg skov må man ikke træne hund, og skovfogeden bliver rasende!

    Nu spørger TS specifikt til SKOVE, så derfor er det den del jeg forholder mig til.

    Man du er selvfølgelig klogere. Jeg synes du skal hjælpe TS så, i stedet for bare at øffe over hvad jeg skriver. Find en klub til hende - jeg ved jo tydeligvis ingenting om det.


  • #15   8. dec 2017 Jeg siger ikke at jeg er klogere.
    Men jeg har indtil dato aldrig oplevet at en skovfoged bliver rasende fordi man overeholder reglerne for færdsel med hund i en statsskov, det lyder ret underligt.
    Måske man skulle klage over sådan en skovfoged ?


  • #16   8. dec 2017 Måske skulle du pænt spørge kommunen i stedet.

    De kan kontaktes her: https://www.aarhus.dk/da/borger/natur-og-miljoe/Park-og-skov/Skove.aspx

    Jeg ved ikke om jeg skal klappe det for dig, men det er Århus. Der er mange mennesker. Med mange hunde. Skove er overrendt af folk der træner hund på et hvilket som helst ledigt areal. Derfor har Århus Kommune, som forvalter Naturstyrelsens skove, stillet krav om at man skal ANSØGE inden træning af hund. Hvis du ikke tror på det, så kontakt kommunen. Så kan du jo også hjælpe TS, i stedet for bare at brokke dig smiley


  • #17   8. dec 2017 Nu brokker jeg mig ikke.
    Jeg undrer mig bare over, at Århus og omegn har særregler for færdsel i skovene, hvilket jeg aldrig har hørt om.
    Det er ikke brok, det er undren.

    Og hvis du læser #7, så har jeg jo prøvet at hjælpe TS


  • #18   8. dec 2017 Jamen, kontakt kommunen og udtryk din undring. Jeg er sikker på at det rykker en masse!

  • #19   8. dec 2017 Jamen du må da meget undskylde at jeg har fornærmet dig fordi jeg ikke vidste at Århus har særregler for færdsel i skovene.
    Håber at du på trods af mine fornærmelser må få en god weekend.


  • #20   8. dec 2017 Århus er bestemt ikke den eneste kommune, hvor man rent faktisk skal ansøge om at bruge de kommunale arealer til hundetræning inden man kaster sig ud i det smiley Det handeler om at de faktisk gerne vil have et overblik over hvad deres arealer bliver brugt til.
    Mht statsskove så er det faktisk sådan at man gerne må træne spor i dem. Man skal selvfølgelig overholde de regler der er om færdsel i skoven - herunder i skovbunden. De regler kan variere lidt fra skov til skov, hvis der nu fx er nogle planter der skal beskyttes. Og selvfølgelig har man hunden i snor hele tiden. Det er hvad jeg har lært på de schweiss kurser jeg har været på. Så snart det tager karakter af organiseret træning så skal man søge om det - og får i de fleste tilfælde lov. Organiseret træning er faktisk hvis man er et par stykker der aftaler at mødes og træne. Men altså man kan sagtens træne schweissspor på marker, i rabatter osv - også selvom konkurrencerne altid holdes i skove smiley Jeg bor i Køgeområdet og her er der ingen statskove overhovedet. Alt skov er privat (med undtagelse af et par små kommunale klatter) og man får ikke lov at træne schweiss/vildtspor for jægerne. Så vi må ty til marker, rabatter og andre lidt alternative steder.


  • #21   8. dec 2017 Hov fandt lige det her hos skov og naturstyrelsen:

    Hundetræning
    Der skal indhentes tilladelse til al træning af hunde uden snor/line. Det gælder også for træning i at sporsøge efter udlagt slæbespor, uanset om hunden er i snor/line, det gælder også hundekørsel/hundespand med vogn, slæde el. lign. Kontakt derfor Naturstyrelsen, hvis I har planer om hundetræning.

    Som jeg læser det så må man vist heller ikke bare træne sin egen hund uden at søge om det først- trods at jeg har fået det modsatte at vide af tre forskellige instruktører.


  • #22   8. dec 2017 Mette, det gælder HELT sikkert ikke i Kolding smiley

  • #23   8. dec 2017 Vi træner da "ulovligt" i skovene ind imellem.

    Jeg tænker, at det da bare er at gi gas - og fordelen når det er spor må da være, at kræet er i snor ?
    Vores er jo løse - det kan man jo ikke på helt samme måde forklare når det nu er forbudt.

    Så er det ikke bare at sende en person igennem en skov - og så sætte hunden til at finde vedkommende bagefter ?
    Jeg ved jo - helt tydeligt smiley - ikke ret meget om det, da jeg udelukkende går "banespor" - men jeg tænker at det vel er en måde at forsøge på ?


  • #24   8. dec 2017 Nej, det gælder ikke i de to skove i Kolding jeg træner i.
    Der må man gerne gå et spor.
    Det eneste vi ikke må uden at tilladelse er, hvis hele klubben møder op og vil træne, eller træne uden hunden er i snor, det skal man søge tilladelse til, men vi nå gerne komme alene og gå vores spor.


  • #25   8. dec 2017 Så din "viden om statsskovene" er baseret på hele to skove i Kolding? Super, vi beder resten af landet om at rette ind. Det hører jo ikke hjemme nogen steder smiley

  • #26   8. dec 2017 Nej vel


  • #27   8. dec 2017 # 21
    Var også lige ind på naturens hjemmeside.
    Det Mette refererer til står under "organiseret hundetræning".

    Er det organiseret hundetræning, hvis jeg går en tur i skoven i dag uden hund, og jeg så går samme tur i morgen med min hund i en lang line ???

    Ja, jeg spørger bare ????


  • #28   8. dec 2017 Jeg tror også bare at jeg ville gøre det 'ulovligt' smiley Hvis altså det er ulovligt at gå et spor i skovbunden med sin hund smiley

  • Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18
    #29   3. jan 2018 Nu har jeg ikke læst hele tråden, men DKK viby tilbyder kurset "nose work", jeg har ikke selv været til det endnu, da min hund ikke er gammel nok, men jeg har tænkt mig at starte til det når han er gammel nok. smiley
    Det er ikke nødvendigvis til konkurrence men også bare "hygge"-træning. smiley


  • #30   3. jan 2018 Nose work er ikke spor.

    Og hvorfor mener du at din hund ikke er gammel nok til nose work?
    Des før man starter des bedre.
    Jeg ville starte når hunden er otte uger


  • Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18
    #31   3. jan 2018 Der står at hunden skal være 8 måneder eller et år (det kan jeg ikke helt huske) inden de må komme med på holdet, ellers var jeg også startet smiley

Kommentér på:
Spor i århus

Annonce