{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.779 visninger | Oprettet:

Kigger på ny race til DCH Program- lidt for sjov {{forumTopicSubject}}

Jeg har den lækreste og fedeste labrador hanhund på 4½ år.

Han er en super arbejdshund, også til DCH Program, som jeg træner.

Da jeg valgte labrador, var det for at få størst mulig chance for succes. Man kommer nemt til træningen smiley
Jeg kigger ind imellem på andre racer, der er mere udfordring i.
Jeg er blevet en bedre og mere intens og præcis hundefører selv. så tror efterhånden godt på at jeg kan gøre det, med en mere svær race ;-).

Har 2 i kikkerten pt.:

Airedale terrier- har mødt et par stykker- begge fra Tyskland og arbejdslinier- fede hunde !!
Og det skal være arbejdslinier !

Har også kig på appenzeller sennenhund, men det er også en race, der er svær at opstøve.

Det jeg vil have i en hund er primært at den er :
-rigtig glad for at arbejde!
-må gerne være førerfikseret- behøver ikke at være på labradorniveau !
-være løbeglad
-være intens
-ikke FOR gøende
-god sundhed

Nogen bud eller tanker ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kigger på ny race til DCH Program- lidt for sjov
  • #2   5. jan 2018 AG
    Tak for bud smiley

    Jeg har selv overvejet golden af jagtlinier, det kan måske også komme på tale- hvis jeg bliver i den mere pleasende ende smiley

    Springer gider jeg ikke smiley

    Kelpie er for bløde til mig synes jeg


  • Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #4   5. jan 2018 Hvad er "en mere svær race" for dig? Er det én, der kræver mere præcision og bedre timing, "anderledes motivation", eller?

  • #6   5. jan 2018 Jeg ville ikke vælge hverken airedale eller appenzeller. Arbejds-airdales tænker jeg er lige skarpe nok til formålet og appenzeller tænker jeg der er for få individer i verden til at være sikker på at man får en god arbejdshund. Eller det kræver formentlig en del arbejde at finde frem til den rigtige forestiller jeg mig.

    Mere eller mindre alternative forslag: toller af gode linjer, border collie, schæfer, puddel, curly coated retriever, Australian sheapherd, australsk cattledog, en af belgierne, pumi, staffy, korthårs collie, finsk hyrdehund, finsk laphund, hovawart, stabyhond, boxer.....men labrador er næsten bygget til DcH-programmet, så hvorfor ikke bare en labradelle mere?


  • #7   6. jan 2018 En Mudi, super lækker lille hund, der elsker at arbejde og med fuld knald, det er så ikke en hundeskovs hund og man skal se sig for med hensyn til sind. Den er ved at blive ret populær i agility kredse.

  • #8   6. jan 2018 En australsk Kelpie er en oplagt mulighed, der skal du nok få en arbejds- og træningsivrig samt løbeglad hund, som vil udfordre dig.

    Kelpien er ikke en blød race, men meget signal stærk. Labben og Kelpien er to vidt forskellige hunde, særligt når det kommer til adfærd.

    Du skal være velkommen til at møde Asti.


    profilbillede
  • #10   6. jan 2018 Hvis du har mod på en airedale, så synes jeg klart du skal vælge sådan en - der er et par gode kenneler i Tyskland, som du vist også selv har fundet frem til ??
    Ellers - hvis du vil blive i afdelingen "bryn og skæg" - så kig på riesen - FRA UDLANDET !! - det er også en hund, der kunne være interessant, hvis du gerne vil have noget med lidt .øv i bukserne.


  • #11   6. jan 2018 Tak for Jeres gode bud !!

    Emma
    Ja, det synes jeg umiddelbart. Jeg ser den som signalfølsom ifht. fører.

    Eva
    GODT spørgsmål !
    Jeg tænker lidt mere selvstændig. Knap så pleasende. Det er faktisk svært at beskrive.

    Den airedale jeg har mødt mest, er meget intens i arbejdet, når den får den rette motivation. Så en slags pleasende terrier- måske det kunne give mellemvejen smiley

    Trine
    Ikke noget dårligt bud, selvom jeg tænker at den er lige hård nok måske.

    Randi
    Jeg forstår helt hvad du mener. Tror at en god airedale er nemmere at finde, end en god appenzeller.

    Labradoren er som skabt til DCH programmet, du har helt ret. Og jeg ER ufatteligt glad for min labrador.

    Glæder mig til mange flere års arbejde med ham ! smiley

    Men umiddelbart kunne jeg drømme om at blive mere udfordret på sigt mht. race.

    Maya
    Et anderledes bud- umiddelbart for lille race både mht. antale individer samt størrelse.

    Aboutmydog
    Det er ikke en blød hund ifht. føreren ?



  • #12   6. jan 2018 AG
    Det er min oplevelse- jeg skal gerne have en mere hårdfør hund smiley

    Martine
    Riesen er nok lige lidt for meget røv smiley

    Men ja airedale ER altså interessant.
    Jeg truer jævnlig min klubkammerat med at stjæle hendes hund smiley

    Det er nok en race jeg skal have lidt mere øje på smiley



  • #14   6. jan 2018 Du skal da have dig en flatter smiley Kæft altså, dem der går godt i programmet, er fantastiske at se på! Hvis jeg havde tålmodigheden, så ville jeg have sådan en smiley

  • Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #15   6. jan 2018 Bella: Jeg tror, jeg ved, hvad du mener - noget med at du skal arbejde lidt mere for at overbevise vovse om, at du er den sjoveste i verden, og at DcH-programmet er værd at bruge tid på smiley

    Har du overvejet at kigge på hønsehundene?


  • #16   6. jan 2018 TS: Jeg tror du bliver nød til at sige lidt mere om, hvad du mener når du siger “blød ift. fører”, så jeg er sikker på at jeg svare korrekt.
    Men mit umiddelbare svar er: nej, slet ikke. Det er ikke noget jeg har oplevet hverken ved min egen kelpie, dem jeg har været træner for eller dem jeg har set træne.

    Kelpien er mere selvstændig, end den meget pleasende border collie, og den gider ikke gentagelse på gentagelse, hvilket stiller større krav til fører.
    Den kan være mere skarp, ved ikke lige om det er det rigtige ord, den finder sig ikke i en masse lort fra andre hunde eller at de blander sig i dens træning, så siger den skrid. Men der kan være store individ forskelle, som ved alle racer.


  • #17   6. jan 2018 Bella: Ja den er ikke så stor(jeg synes dog de har en perfekt størrelse, men det er jo hvad man er til) men tror det er en fed hund at arbejde med, har haft kig på dem igennem nogle år, og har haft mulighed for at møde nogle stykker.

    Synes dog også en airedale lyder som et godt bud, det er en fed hund, har mødt nogle stykker der fugerede super som træningshund.


  • #19   6. jan 2018 Beauceron smiley

  • #21   6. jan 2018 Altså jeg synes jo en Appenzeller ville være fantastisk! Jeg er er overhovedet ikke farve (eller noget)....

    Det er ondefløjtme en sjov lille fætter. Men den kræver vist sin ejer siges der, men kan man tøjle den, skulle den jo være helt fantastisk. Det er jo et vildt energibundt. Personligt ville jeg ikke magte det. smiley

    Men ja, ikke helt nemme at få fat i DK, og du skal et stykke ned i Tyskland, for at finde de gode Kenler.

    Hvis du beslutter dig for en sådan, er du velkommen til at skrive en PM, for så kan jeg få min smukke halvdel til at spørge i Sennenhund kredsene hvad de vil anbefale af kenler til det formål. Af gode grunde kender vi mange i Sennenhunde kredse.

    Man kan lære den ikke at gø...... Men ja, får den lov, så larmer den. Som sagt, den kræver sin ejer. Det er en hund for den erfarne.


  • #23   6. jan 2018 https://youtu.be/pnmQjq2W2So

    Jamen den er altså sjov, sådan en Appenzeller..... smiley


  • #24   6. jan 2018 Spændende indlæg

    Det lyder ikke godt, det med at appenzelleren er meget gøende..

    Aboutmydog
    Måske er mit indtryk af dem forkert- det kan godt ske !

    Flatter har jeg ikke overvejet- så tror jeg hellere jeg vil have golden smiley

    Hønsehundene har jeg ikke kig på- dem er jeg ikke umiddelbart til. Kan ikke helt sige hvorfor.

    Schapendoes er for meget pels og ikke en hund for mig


  • #25   6. jan 2018 Martin
    Lyder og ser ud som en fed ud, men den diskvalificerede sig lige da den er for gøende smiley
    Den adfærd gider jeg ikke kæmpe med

    Beacaron er måske lige stor nok ifht. at der er rigtig meget løbearbejde i DCH Programmet- og det ville jeg være bange for med en tung hund ifht. led


  • #28   6. jan 2018 http://www.airedaleterrier-von-erikson.de/airedale-terrier.html

    Jeg ville kigge her - der er flere hunde med gode resultater fra denne her kennel og de går jo op i at de fungerer på det arbejdsmæssige område. Det findes bare ikke i Danmark mere med den race ...

    De ligger iøvrigt ikke ret langt "nede" i Tyskland - så hvis det var dem, du "landede på" slipper du for en alt for lang køretur smiley


  • #29   6. jan 2018 Jeg bor nabo til Asti´s bror Aika, han er alt andet end hvad jeg vil kalde blød og ejer har rigeligt at se til med ham. Dermed ikke sagt at der findes "bløde" Kelpier, men det er slet ikke det indtryk jeg har af dem.

  • #32   6. jan 2018 Maja - har du set denne her video ?

    https://www.youtube.com/watch?v=umiPEi7yFnE&feature=youtu.be


  • #34   6. jan 2018 Ser rigtig spændende ud Martine !!

  • #35   7. jan 2018 Jeg synes så ikke at man skal vælge en hund fordi man gerne vil have en udfordring, men ud fra det man skal bruge den til og med tanke på om den typiske adfærd/personlighed hos racen matcher ens egen personlighed/temperament.

    Hvad er det helt præcist du ønsker af udfordringer? For med det du skriver af ønsker, så er det vel ikke den mest vanskelige hund man kommer til at stå med.


  • #37   7. jan 2018 En airedale kan fint du til DCHs program - og udfordringen består vel i, at man skal tænke anderledes, fordi det er en ny og anderledes hunderace man skal igang med.

    Det skulle jeg da ihvertfald, da jeg skiftede fra Schæferhund til Malinois.

    Ved ikke om det er det, TS mener ?


  • #38   7. jan 2018 Camilse
    ud fra det man skal bruge den til og med tanke på om den typiske adfærd/personlighed hos racen matcher ens egen personlighed/temperament""

    Det er lige præcis derfor jeg kigger på en anden race smiley

    Martine
    Det er lige det jeg mener smiley



  • #39   7. jan 2018 Linda
    Det er ikke sådan en udfordring jeg vil have smiley

    Det skal være en race der ikke kun gider og KAN arbejde, men som elsker at arbejde og en race som jeg kan komme langt med smiley


  • #41   8. jan 2018 Kan også anbefale en Flatter smiley

    Den kan godt give lidt udfordringer men utrolig lærenem smiley
    Man siger at på den tid man kan træne en flatter - kan man træne 2 goldens eller 4 Labradors - ha ha smiley
    jeg træner selv DCH programmet med min flatter Homer (er I år E hund - 5 år gammel)


  • #43   8. jan 2018 En airedale er virkelig en kanonsjov hund og arbejdsmodellerne kan altså virkelig noget smiley Der er også en - tysk sjovt nok smiley - der gør det virkelig godt i international lydighedsklasse. Det er fedt at se den arbejde (set på videoer).
    Kelpie er også et ret godt bud (jeg kommer fra en klub hvor vi har mange af dem og de rykker altså som regel ret hurtigt frem i klasserne).
    Malinios er også ret oplagt og vi ser flere og flere i DcH programmet - også nogen der gør det ret godt smiley
    Et lidt anderledes bud kunne være en Dobermann. Jeg synes at min passer ret godt i DcHs program. For mig var min Dobermann en stor udfordring; jeg var vant til terriers og derfor skulle jeg vænne mig til at træne med noget helt andet smiley Det har været en sjov og lærerig udfordring. Min er en arbejdsmodel og jeg elsker at træne med hende. Hun har drift og er MEGET løbeglad smiley
    Et par lidt mere alternative racer, som passer ret fint ind i DcH programmet er Irsk Terrier og Soft Coated Wheathen Terrier. De er enormt lærevillige og sjove at arbejde med. En af udfordringerne med dem er de hurtigt keder sig og så selv finder på noget og så er de enormt langsomme om at blive voksne i hovederne (3-4 år) - og før de er det er det ganske håbløst at stille dem i en konkurrence smiley Som hundefører kan man lære meget af at træne med sådan en smiley
    Det man skal bruge i DcH programmet for at det bliver rigtig sjovt at træne er en hund med drift, den skal være meget løbeglad og ret let til bens (ellers bliver eftersøgning aldrig sjovt). Den skal være rigtig god til at bruge næsen og den skal kunne blive ved og ved og ved med at lede efter en 'dum' genstand i et felt. Store tunge hunde og hunde med meget pels er bare heller ikke specielt praktiske i et program, hvor nogen af de dyre øvelser ofte foregår i mere eller mindre uigennemtrængeligt krat.


  • #44   8. jan 2018 Karin
    Den ligning har jeg hørt før smiley

    Den var grunden til at jeg valgte labradoren som min første rigtige træningshund smiley

    Flot med din rottweiler !

    Lens
    Og tak for det smiley
    Jeg tror jeg mentalt er for langt fra den race

    Tak for tips Mette smiley

    Lige netop!- til hvilken hund det kræver at begå sig i DCH Programmet.

    De skal have en del drift i sig selv, noget man kan arbejde med og ikke skal fremtvinge (hvilket man heller ikke kan, kun fake)


  • #46   8. jan 2018 I denne tråd, bliver jeg mere og mere sikker på at airedaleterrieren føles rigtig- hvis jeg "tør" bevæge mig derhen, når den tid er smiley

    Indtil videre vil jeg dog NYDE min nemme labrador mange år endnu- han er fantastisk og jeg får ikke en hund som ham igen.

    Det vi har sammen er helt unikt, og hvor har jeg dog udviklet mig sammen med ham smiley
    Vi rykker os HELE tiden, både ham, men måske især mig.

    Han har hele tiden være helt fantastisk, med fantastisk talent smiley


  • #47   8. jan 2018 Lens
    Det kan du meget vel have ret i smiley

    Jeg er ikke til mallen heller smiley


  • #48   8. jan 2018 Du siger lige til, hvis du får sådan en skægget fætter - så SKAL jeg altså se den smiley

  • #51   8. jan 2018 Nu spørger jeg måske dumt, men hvordan kan man anbefale en type/race, som man aldrig har mødt, men opdagede for en måned siden, fordi en anden skrev i en tråd?

    Hvis de er som brugsmaller, så er det altså stadig en hund hvor man skal vide hvad man leder efter. Jeg har kun kendt en 8-10 stykker, heraf 2 udstillingstyper. Sidstnævnte er jeg ikke så imponeret over arbejdsmæssigt. Men de andre er altså 50/50, og med mindre man er indstillet på at træne med en stressbombe, er det altså ikke vejen frem i DcH. Så skal man ihvertfald gardere sig med én der virkelig ved hvad der skal kigges efter. Det er bestemt ikke en hund for alle!


  • #55   9. jan 2018 Hæh Martine smiley

    Der går lige nogle år tænker jeg smiley


  • #56   9. jan 2018 @46: Kunne være sjovt at rende på en anden skægget fætter til konkurrencer smiley

  • #57   9. jan 2018 Mette
    Ja, det ville være fedt at præsentere andre brugsracer i dch programmet. Men heldigvis er der en rimelig variation- selvom de fleste er labber ;-). Og efterhånden også er en del bordere (som gør det pissegodt !)


  • #60   10. jan 2018 Linda
    Nej det gør man ikke- men også en fed race til det. Utroligt hvor alsidig den race er smiley
    Har selv en bonushund der er gårdhund smiley

    AG
    Ingen tvivl, men borderen passer nemlig ikke til mig smiley


  • #61   10. jan 2018 Det skal være en med pels?
    Hvor langt er der fra DCH til den uddannelse en militær hund laver?


  • #62   10. jan 2018 I forhold til Dch programmet er det ikke hensigtmæssigt med en hund, som ikke har pels(mere end glathåret racer).
    Den skal kunne holde varmen på kolde dage/frossen jord/regnfulde dage, ellers ender det med, at man er begrænset til kun at kunne konkurrere i få måneder.


  • Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #64   10. jan 2018 AG: Nej. Hunden må bære signalvest i "de frie øvelser", men det er også alt.

Kommentér på:
Kigger på ny race til DCH Program- lidt for sjov

Annonce