{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
824 visninger | Oprettet:

Når man træner hund for andre (adfærd) {{forumTopicSubject}}

Det er ofte set herinde, at folk får deres hund i træning.

Hunden kommer hjem til træner og bo, og træner arbejder med den i hvad der nu end er problemet..

Jeg har, ikke trænet andres, men OVERTAGET (altså, så hunden blev min for evigt) problemhunde, og de er alle blevet ekstremt førerfikserede..

Hvordan undgår i det? Jeg taler om folk som Kisser, lillen (ret mig hvis jeg tager fejl?) og alle dem jeg ikke kan huske *GG*

Kunne godt spørge dem i en besked i gæstebogen, men synes det kunne være lærerigt for os alle *smil*

Jeg oplever - med problemhunde (understimullerede og utrænede) - at når de får en leder at arbejde med, knytter de et stærkt bånd..
Kaoz lystrer.. Men kun mig.. Kun moar duer og alle andre er luft og ligegyldige..

Hvordan undgår man det med intensiv træning over en længere periode?

*venter spændt på svar*

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når man træner hund for andre (adfærd)
  • #1   16. jan 2007 Jeg kunne godt tænke mig en MERE førerfikseret hund.. hvordan gør du?

• #2   16. jan 2007 jeg vil også gerne vide det hihi....
    er begyndt at træne lucas i at gå pænt og når jeg siger påplads så gør han alle mulige andre ting som sit og dæk hehe... han gør det i en overilet vænding... hmm..

• #3   16. jan 2007 Jamen jeg træner "bare".. Bruger ufattelig meget tid på det, og træner kontakt kontakt kontakt *smil*

Kaoz har fået indprintet at moar er sjovere end aaaaalt andet fordi jeg trænede hans fiksering væk..
    Han stak af ned til vandet, ind i skoven og sådan.. Kunne ikke holde koncentrationen på mig, men det kan han i HVERT fald nu da *GG*

• #4   16. jan 2007 Nyd det Nina *ss* smiley

• #5   16. jan 2007 Katrine - Det kan nu også blive for meget....

Kaoz kan/vil ikke være alene hjemme...
    Er han HELT alene ødelægger han, er far eller anden hjemme piver han *suk*

Stak af fra kæresten førhen og løb hjem til moar så snart han så sit snit til det.. Har så lært kæresten at give ham komandotonen og KRÆVE at den hund lystrer - også selvom jeg ikke er med..

Men med mig og ham er det da bare lækkert at vide at hunden ikke løber nogen steder fordi moar er BEDST =)

• #6   16. jan 2007 nina >> hmm jamen jamen jamen lær mig lige hvordan jeg træner kontakt....

• #7   16. jan 2007 Betina - Du skal lære hunden at kigge dig i øjnene *smil*

Kikser i hver hånd

Ned på gulvet med dig - hunden foran

Kikserne vises frem og holdes i åben hånd (ligesom lotus-stillingen)

Så er det du skal være tålmodig =)

Hveeeeer gang hunden vil tage kiksen lukker du hånden (uden at dige noget)

Efter 2 min (eller måske 2 timer *GG*) aner hunden ikke hvad du vil have den til og vil kigge på dig for svar..
    DER giver du kiks og ros.. Lige i ØJEBLIKKET hvor hunden kigger i din retning =)

Forstår du?

• #8   16. jan 2007 ja for pokker... *ss*
    Det vil jeg sq prøve... det lyder til du har fat i noget smiley
    Må jeg søge om venskab og så spørge dig til råds??

• #9   16. jan 2007 betina - ja selvfølgelig =)

• #10   16. jan 2007 nina... håber virkeligt det hjælper, selv mine forældre siger jeg snart skal have styr på ham, da han er meget "voldsom" altså han er ikke voldelig, men han er bare så meget "barn" át det tager overhånd nogen gange

• #11   16. jan 2007 hvis det er ham på 6 måneder er det klart han er fuld af energi, det kan du (på en måde) træne væk, da han vil blive mentalt træt af at bruge hovedet..

Spor, lydighed, kontakt, tillidsøvelser - måske klikkertræning hvis du har mod på det (er ikk helt sikker på hvordan det foregår, men det kan man jo lære *smil*)

• #12   16. jan 2007 hehe ja det er lucas, den eneste dreng jeg har smiley

Lydighed (gode tips tages med kyshånd) det er han heller ikke for god til!! smiley

Kontakt (vil prøve det du skrev)

Tillidsøvelser(vil du skrive nogen øvelser?)

Jeg har læst om klikker træning og har prøvet at have lucas alene i et rum (med mig selvfølgeligt) og hver gang jeg gav et klick sku han kikke op på mig og så ville der falde en godbid, men han bliver igen helt overilet og tror vi skal alt muligt hehe, og springer rundt og leger klovn... puhaa...

• #13   16. jan 2007 uden at vide det helt... så har du brugt klikkeren lidt forkert.. du skal (så vidt jeg forstår systemet) lære hunden at tænke selv..

først lærer du hunden at et klik = kikser
    så skal du forvente noget af hunden - feks at den kigger, og IDET den kikker klik og kikser..

måske.. jeg har ikke selv nogen klikker, men vil da tro det er noget i den retning *smil*

jeg har faktisk skrevet træningstips ned engang herinde.. ser lige om jeg kan hitte tråden, så genopster jeg den lige og vi kan snakke videre der.. det var slet ikke det her jeg ville med tråden *smil*
    - Men hjælper hjertens gerne hvor jeg kan =)

• #14   16. jan 2007 super... hehe sorry at jeg forstyrede dit indlæg smiley

• #15   16. jan 2007 Nina er på rette spor, Betina..

Klikkeren er en substitut for ros.. Man klikker for god adfærd, bekræfter hunden i at hvad den gør er rigtigt..

Klikkeren skal ikke være hvad adfærden skal bestemmes efter, men omvendt..

Klikkeren er god i det omfang at man kan koordinere rosen (klikket) langt bedre end en mundtlig ros. Samt at hunden (ikke alle selvfølgelig) synes at fange idéen med klikkeren langt hurtigere og dermed erindlæringen nemmere..

• #16   16. jan 2007 hehe ja men lucas har ikke tolmodighed til det....

hmm.. vil det sige at hvis jeg nu siger sit, og han sitter sig, så klick og godbid????

Hvis jeg nu siger sit og han sitter sig men så lægger sig ned, så skal jeg ikke kllicke vel???

• #17   16. jan 2007 Lige i øjet, Betina..

Når han gør andet end det du beder om undlades klikket og han ignoreres.. Lige så snart han sætter måsen i jorden, klikker du og belønner..

• #18   16. jan 2007 super...

• #19   16. jan 2007 Jeg er ved at lære Karla at kende forskel på sit legetøj..
    Meningen er at jeg vil lære hende at rydde op efter sig..

Allerførst klikker jeg på bestemt bamse med kommando på.. Når hun tager bamsen i munden klikker jeg.. når den sidder i skabet udvides kommandoen til at hun skal smide den i kassen - klik, godbid..

Derefter skal hun til at skelne mellem bamse og pivedyr.. hvis hun vælger pivedyret får hun intet klik, hvorefter hun hurtigt finder ud af hvad for et stykke leegtøj jeg vil have hende til at vælge..

Tilsidst skal hun (efter planen) kunne skelne mellem flere forskelle stykker legetøj og rydde dem om på kommando..

Det var bare et eksempel på hvad man kan bruge klikkeren til..

• #20   16. jan 2007 okay det lyder rigtigt fedt...

• #21   16. jan 2007 nu vil jeg hoppe iseng med alle hundene... hihi...
    nat nat

• #22   17. jan 2007 jeg kan ikke hitte den anden tåd.. har helt bestemt sat dem ind i en eksistrende tråd oprettet af en anden, men det er svært når man ikk liiiige kan huske hvem, hvor og hvad jo...

trælst

• #23   17. jan 2007 Beanmor - Ja det lyder helt vidunderligt med en førerfikseret hund, men det er bare ikke altid lige lykken..
    Men stadig bedre end at den render væk og tisser på at man står og kalder og gør sig interessant *GG*

• #24   17. jan 2007 Jeg har aldrig trænet andres hunde men må da sige at hvis man uden videre kan "overtage" et andet menneskes hund til træning, er det fordi ejeren ikke er fornøden leder overfor sin hund. Jeg tror at en træner derfor kan træde inde i den rolle........og når træningen er slut.......vidergive lederrollen til ejeren (håber jeg) ved at forklare vedkommende hvordan man er en god leder.

Tror ikke at Kisser eller Lillen ville få noget som helst ud af at overtage Kaoz.........ikke det første år i hvert tilfælde......he he.....

Hilsen Lise

• #25   17. jan 2007 lise - kaoz skal skam heller ingen steder *GG* ham vil jeg ikke af med ; )

• #26   18. jan 2007 NIX Kisser.......du får sg både Kaos og Zif........SÅ KAN DU LÆRE DET!!!!!!

• #27   18. jan 2007 aiiiii Kisser får IKKE min Kaoz... Kisser bhar ik forstand nok på hunde til at overtage min vov ; )

• #28   18. jan 2007 He he.....

• #29   18. jan 2007 jooooo du vil så.. indrøm det så ; )

Kommentér på:
Når man træner hund for andre (adfærd)

Annonce