{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hvalp!
  • #1   17. jan 2015 Nu har jeg godt nok ikke selv haft hvalpe, men da jeg skulle hente Fella, måtte jeg ikke selv vælge smiley

  • #2   17. jan 2015 Hvordan kan man uden at kende køberne vurdere, om hvalpen passer til folk?

    Jeg har lige været ude og købe en hundehvalp, og den tog jeg fordi jeg synes hun var skøn og dejlig. Var det en vildbasse, så kunne jeg nok godt selv vurdere det ikke var noget for mig. smiley


  • #3   17. jan 2015 Jeg vil, måske, gerne opdrætte i fremtiden. Og der bliver det mig, som vælger hvilken hvalp, der skal ud til hvem. Kemien mellem ejer og hund, samt om hundens sind passer ind er virkelig vigtigt. smiley

    MEN... der skal også være plads til ønsker og at tale om tingene. Men som udgangspunkt bliver beskeden at man kan ønske, men ikke kræve en bestemt hvalp smiley


  • #4   17. jan 2015 Vi vælger sammen med køber. Det er vigtigt at få matchet de der passer sammen. Ikke to hvalpe er ens og har samme potentiale.

  • #5   17. jan 2015 Sandra: Jeg kan jo kun svare for mig selv, hvis jeg skal opdrætte. Og jeg regner da BESTEMT med at lære køberen at kende inden jeg sælger ham/hende en hvalp?! Det er i min optik simpelthen et minimumskrav...

    Selvfølgelig er jeg ligeglad med hvad deres livret er og hvor mange år de var før de lærte at gå - men ting, som påvirker deres hundhold, vil jeg da som minimum kende til inden jeg sender en hundehvalp nogen som helst steder hen?! smiley


  • #6   17. jan 2015 Min den ene hvalp byttede opdrætter rundt på nogle hvalpe, fordi det ville passe bedre til køberne.
    Alle hundene var identiske udseensmæssigt, så det var hende der bestemte ud fra personlighed.
    Så den som faktisk var til salg, var det ikke den jeg fik. smiley

    Ved den anden hund, der valgte jeg ud fra billede at det var den hvalp jeg kom for at se om jeg klikkede med smiley


  • #7   17. jan 2015 Der har jeg lige et spørgsmål. Hvorfor må køber ikke selv vælge hvalp?
    Personligt vil jeg selv vælge min kommende hund, sælger må hellere end gerne komme med deres mening om, hvilken de mener ville passe ind, men i sidste ende skal det altså være mit eget valg, som bygger på, hvilken hvalp jeg har bedst kemi med.


  • #8   17. jan 2015 Jeg vælger hvalp til køber, ud fra det synspunkt, at det er mig som kender hvalpene bedst. Jeg taler selvfølgelig meget med køber om det og sammen finder vi frem til den rigtige hund til dem. I et stort kuld er der formentlig flere hvalpe som kan opfylde købers ønsker, er det tilfældet, må de selvfølgelig gerne vælge frit imellem disse hvalpe. I de kuld jeg har haft, har der været enorm spredning af hvalpenes personlighed, derfor mener jeg det er min pligt/ansvar at matche hund og ejer så godt som muligt...

  • #10   17. jan 2015 Jeg er til en blanding af begge dele - først og fremmest vil det være opdrætter der vælger hvalpen, idet man jo har haft en samtale hvor ens egne ønsker kommer til udtryk; og ud fra dette kan opdrætter, som jo går op og ned ad hvalpene 24 timer i træk, vurdere hvilken hvalp, der passer bedst på ens ønsker.
    Det er jo netop i denne samtale, at man vælger sin hvalp, hvis man er omhyggelig med at få en god samtale med opdrætter! smiley
    Så den dér del med jeg-vil-gerne-vælge-min-egen-hvalp kommer jo til udtryk hvis man gør sin kommunikation godt nok smiley

    Men derudover sætter jeg da også pris på, hvis opdrætter - som No'Vi'Ki siger - tager imod ønsker, men selvfølgelig ikke krav om en bestemt hvalp. For mig ligger hele nøgleordet bare i kommunikation mellem opdrætter og køber, så man har meldt klart ud, hvad man har af ønsker, så opdrætter kan gøre sit bedste for at imødekomme dem. Så kan man vist ikke kræve mere smiley


  • #11   17. jan 2015 Jeg har kun haft et kuld og der fordelte jeg hvalpene, efter grundig snak med køberne om ønsker og erfaring, både med racen og hunde generelt.

    Jeg lyttede også til ønsker om specifik farve, men pointerede, at farven havde absolut laveste prioritet i min fordeling af hvalpene.

    En whippet er en nem hund som voksen, men som hvalpe er de nogle vildbasser, nogle værre end andre. Kender flere whippetejere, der har været ved at opgive deres hvalpe/unghunde, fordi de slet ikke havde forestillet sig at få en så aktiv, destruktiv krokodille i huset, unghunde bliver jævnligt til omplacering.

    Kuldets værste vildbasser er kommet til ejere, der har erfaring med racen eller stor hundeerfaring generelt, den værste er blevet her smiley
    De lidt roligere til førstegangs ejere og en til en familie, hvor den skal fungere med en sindig fransk basset.

    Et par købere afviste jeg fordi de ikke kunne acceptere min måde at gøre tingene på, en anden trak sig selv, efter besøg da hvalpene var 6 uger gamle, vedkommende kunne ikke håndtere hvalpenes bideri, hun havde kun mødt voksne whipper og var slet ikke forberedt på aktivitetsniveauet hos de små.



  • #12   17. jan 2015 Jeg har kun solgt i alt 8 hvalpe, men hos mig er det lidt en kombination.
    Folk ønsker køn og farve, så må man indenfor de fordelinger se, hvilken hvalp der passer bedst til folk.
    Jeg har fået lavet en hvalpetest på de hvalpe jeg har solgt, den tager jeg ikke som noget endegyldigt svar på, hvordan hvalpene er, men jeg bruger den som et af flere hjælpemidler til at fordele hvalpene, for sådan en test er ikke fyldestgørende for at vurdere en hvalp.

    Jeg synes ikke der har været kæmpestore udsving i, hvordan mine hvalpe har udviklet sig mentalt, der har ikke været kæmpestor forskel på, hvem der var bulderbassen og hvem der var den stille - jeg synes kuldene har været rimelig harmoniske og derfor har det ikke spillet den helt store rolle ift hvordan hvalpene blev fordelt.

    Jeg synes det er vigtigt at man som opdrætter snakket ordentligt med folk og hører, hvad de vil med deres hund, så man i fællesskab finder frem til, hvem der matcher bedst med hvem, men det er i sidste ende mig der bestemmer. Jeg har dog den erfaring, at når hvalpene først er "fordelt" så forelsker folk sig helt automatisk i den hvalp der bliver deres smiley


  • #13   17. jan 2015 Birgitta - Nu opdrætter jeg selv kaniner, og der har jeg en liste over dem der har interesse i kuldet. Altså dem der først henvendte sig, de er først til at vælge. Kommer man så som nr. 4, og den man ville have allerede er valgt, jamen så må man enten vælge en anden, eller springe fra.
    Hvis jeg kom ud et sted, og skulle vælge en hvalp, og der så var en som bare var lige dén hvalp jeg ville have, men den allerede var valgt, jamen så blev det ikke der jeg fik hund. Jeg vælger ikke hvalp efter bestemte kriterier, det ligger jeg i racevalget, selve hvalpen vælger jeg 100% efter hvilken jeg har kemien med, og vil ikke "påduttes" en hund, hvor jeg ikke selv har følelsen af, at det skal være lige præcis dén.


  • #14   17. jan 2015 Camilla:

    Fordi opdrætter 'parer' dig med en hvalp, er du jo ikke tvunget til at købe den. Så du kommer vel aldrig ud for at få en hund med hjem, som du ikke vil have? smiley


  • #15   17. jan 2015 Nej, men hvis den hvalp jeg vil have, den endnu ikke er valgt af nogen, så vil jeg da have lov til at vælge dén.

  • #17   17. jan 2015 Camilla- du har jo netop et valg det er opdrætter der kender hvalpene og er sammen med dem hele tiden så det er jo dem der bedst ved hvilken hvalp der passer på det du siger du ønsker. Og hvis ikke den hvalp er den du ønsker kan du jo pænt takke nej.

    Nu skriver jeg du, men det er ikke ment sådan personligt på dig det var bare en forklaring smiley


  • #18   17. jan 2015 Og havde ikke læst hele tråden så kan se andre har skrevet det også:)

  • #20   17. jan 2015 Jeg eller min mand er sammen med hvalpene 24 timer i døgnet, i den tid de er her og kender den enkelte hvalp indgående. De fleste købere kommer 2-3 gange på besøg under opvæksten.

    Den hvalp køberen evt. falder for, eks. fordi den er stille, rolig og gerne vil nusses med, og det er netop det de søger, kan i virkeligheden være den med mest krudt i numsen, men måske er den lige netop den dag træt, fordi den har tonset rundt i timerne forud og derfor opfører sig som det de eftersøger.

    Køberne får korte øjebliksbilleder af hvalpene og det er efter min overbevisning ikke det rette, at vælge hvalp på.


  • #23   17. jan 2015 Da jeg købte Baby var det opdrætter der valgte ham for mig. smiley

  • #25   17. jan 2015 De 2 gange jeg har købt hvalp har jeg ikke valgt en speciel hvalp i et kuld. Ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk at det ville få mig til at fravælge opdrætter, jeg har jo ingen jordisk chance for at vurderer hvorvidt den ene eller anden lækre lille hvalp passer til mine ønsker og om jeg passer til den !
    Jeg har inden tæven har født haft nogle rigtig gode samtaler med opdrætter om hvilke kvaliteter jeg søgte, hvad jeg skulle bruge hunden til, hvordan vi er som hundeejere etc.etc. og ud fra det er hvalpen blevet valgt til mig/os Vi har begge gange fået det perfekte match smiley
    Jeg har dog allerede ved første samtale fortalt opdrætter at jeg ønskede en tæve


  • #27   17. jan 2015 Jeg har lidt selv valgt min dreng udfra jeg gerne vil have en hanhund og ønske farven var Tiger med Hvidt på. Men jeg har hele tiden sagt at hvis ikke det er ham der passer efter opdrætter så er det sådan. Men opdrætter og jeg har snakket meget sammen og jeg har kun været på besøg engang men jeg har også snakket meget med en anden opdrætter som satte mig i kontakt med min opdrætter så tror bare at da vi har så god kontakt så er flere besøg ikke nødvendigt. Jeg ville elske at kunne se ham igen og igen og igen. Men det er altså dyrt at tage fra Sjælland til Jylland og jeg så ham også først da han var 4 uger. Dog har jeg fulgt ham fra fødsel osv. Men da vi endelig måtte besøge ham gjorde jeg mest ud af at se morens sind og hun var bare dejligt og rolig og så sad jeg eller meget med ham og opdrætter spurgte om det var ham jeg vil have og det var det men hun mente også at han passede perfekt til os. Og er sikker på at hvis ikke hun mente det så havde hun sagt det smiley

  • #29   17. jan 2015 Altså køn vil jeg selv bestemme
    Jeg har ikke lyst til at have en tæve
    Men derudover så tænker jeg egentlig det vil være rart med en opdrætter der finder bedste match

    (De tre vi har har alle tre været den sørgelig rest der var tilbage i deres kuld smiley )


  • #33   17. jan 2015 Vores de 2 første shelties var de eneste tilbage i deres kuld. 3 sheltie er valgt udfra et billede og meeko er tildelt valgt fra billedet og opdrætter vejledning om at han ville egne sig til udstilling. (Dårligste vejledning længe, da han er alt for overtegnet til at begå sig på udstilling)

  • #36   18. jan 2015 Med den sidste hvalp, valgte jeg helt selv at det skulle være Rocky, der skulle med hjem ti Danmark.....

    Og nu ligger Resy og snork bobler ved mine fødder smiley Hmm.....

    Ej.... vi havde frit valg, og ville egentlig have haft en han... Men opdrætter kom med nogle ret gode argumenter for, hvorfor hun syntes, at Resy skulle flytte herhjem...
    Og jeg er SÅ glad for, at vi lyttede til hende... smiley
    Selvom det så betyder, at vi på et tidspunkt ender med at have huset fuld af hvalpe smiley


  • #38   18. jan 2015 Jeg sælger primært til opdræt og udstilling. Da det er en sjælden race, er det oftest opdrætterkollegaer som ønsker hvalp. Først til mølle, er førstevælger her. skal jeg selv behold, er jeg selvfølgelig førstevælger, ellers vælger hvalpekøber selv. I de 7 kuld vi har lavet, har jeg ikke set en mærkbar forskel i adfærd, psyke hos mine hvalpe. Køber man en Sealyham, så ved ved man hvad man får smiley

  • #40   18. jan 2015 Line: Altså, jeg forstår virkelig ikke det ordvalg, som fx "pådutter", i den her sammenhæng?! I må forklare.... smiley

    Der er vel for søren ingen, som har TVUNGET nogen til at gå hjem med en hvalp, de vitterligt ikke ville have?! smiley


  • #41   18. jan 2015 Nææ, ingen bliver vel påduttet noget, der er ingen købetvang!

    Og så er det faktisk svært, som en anden har nævnt, så er det tit den samme hvalp folk vil have. Jeg har erfaring for, at har hvalpen et kendetegn, eks en blis, så er alle vilde med den, for den er genekendelig. Hos min race forsvinder blissen som regel bare med tiden, og det er jo ikke blissen der gør en god hund smiley


  • #44   18. jan 2015 Jeg har INTET problem med at opdrætter vælger hvalp for mig...hvis jeg stoler på denne smiley

    Men den tillid kræver altså også at jeg kan mærke at opdrætter er lydhør overfor mine ønsker, planer og hvad der er bedst for mig som køber smiley

    Det er en tillidssag for begge parter...ikke kun opdrætter som (forhåbentlig) aflevere en del af sit hjerteblod, og for køber som skal have den hund de ønsker sig. smiley

    Har man farvepræferencer, hvilket jeg egentlig synes er ok, hvis man samtidigt er villig til at vente til den rette hvalp temperamentsmæssigt dukker op. (sundheden er forhåbentlig prioriteret i valget af opdrætteren allerede) Jamen så må man som sagt vente det længere, men det giver vel også opdrætter og køber mulighed for en bedre dialog og kendskab. For nej farve skal ikke gå ud over sundhed eller pasende temperament. smiley men det er vel ok at have en præference.


  • #48   18. jan 2015 Line P

    Men på den anden side, skal man så ikke også være lidt af en speciel avler, hvis man ikke tænker på hvilken hvalp der passer bedst på køberens ønsker? smiley


  • #50   18. jan 2015 Jeg lytter til mine købere og så foreslår jeg den mest egnet hvalp. Vælger de en helt anden, så bliver der snakket om det og som regel har de overbevist mig om at det er rigtig nok.
    En gang har jeg efter et besøg sagt nej til at sælge en hvalp, da deres argumenter var helt hen i vejret. Han skulle kastreres fordi ellers ville han jo strejfe og han skulle trænes med meget hård hånd ellers tog han magten. DER satte jeg simpelthen foden ned og sagde nul og niks.
    I det sidste kuld kom en køber som gerne ville have en lille model da de rejser meget. Vi snakkede om det og hun endte med at købe den største fordi han var mest rolig og passede bedst som udstillingshund, som hun også gerne ville.
    I mit hoved snakker man om tingene og så ordner det sig helt selv. INGEN skal vælge en hvalp til mig! Vi kan snakke om det, men jeg vil i sidste ende bestemme hvis en hvalp passer bedre end en anden. Er den solgt er det bare ærgerligt, men ville nok slet ikke have valgt den opdrætter hvis den endegyldigt bestemte.

    Indenfor min race er det meget normalt at man vælger efter farve. Jeg havde selv sat krav til min tæve at hun skulle være glathåret og med farve. Der kom kun en i kuldet med de krav og hun var reserveret til mig da hun var blot minutter gammel. Nu var jeg så heller ikke ny og det viste sig hurtigt at hun var en håndfuld, men på intet tidspunkt bedte opdrætter mig om at tænke over det en ekstra gang.


  • #52   18. jan 2015 Opdrætter kommer ikke til at pådutte mig nogen hvalp, for jeg melder KLART ud hvad det er jeg leder efter, så det vil for mig at se ALTID ske i overensstemmelse med begge parters ønsker og derfor ikke som en "wow opdrætter tildelte mig en hvalp jeg ikke ville have" smiley så hvis opdrætter tildelte mig en hvalp jeg slet ikke havde forventet, så ville jeg bare være fuldkommen ærlig og spørge ind til grunden for det. Jeg vægter kommunikation og ærlighed MEGET højt i sådan noget - for selvfølgelig vil jeg ikke gå hjem med en hvalp, hvis jeg ikke troede det var den rette smiley

  • #53   18. jan 2015 Tror I ikke at der er stor forskel på til hvilke købere ens hvalpe er tiltænkt om der bliver tildelt hvalpe eller køber selv vælger?

    Jeg mener, brugshunde og familiehunde har vel hver deres købere. Brugshunde sælges til folk der har en helt klart en forestilling om hvad hunden skal kunne, hvorimod en familiehund som regel ikke skal mere end varme folks fusser under bordet?


  • #55   18. jan 2015 HiJacks, hmm, ja det kan du have ret i. Jeg tænker bare at der jo også er stor forskel "familiehunde"-kategorien - altså, i forhold til hvor specifik man er med sine ønsker? smiley
    Jeg mener bare, at har man god kommunikation med opdrætter og TYDELIGT forklarer sine ønsker og krav, så vil der måske ikke opstå en situation, hvor man ikke selv synes, at man passer med hvalpen - fordi man netop er ærlig og forklarer, hvis man ikke mener, at man passer sammen med hvalpen (og så kan opdrætter jo forklare, hvorfor denne hvalp blev valgt, og man kan så tage stilling til det herefter) smiley


  • #56   18. jan 2015 Ja til dels Fünke.
    Jeg har f.eks. bestilt en hvalp fra udlandet når hun laver den helt rigtige parring igen. Jeg har førsteret på en tæve, men det er mig der bestemmer hvilken. Kommunikationen er der mellem mig og køber helt fra start. Hun ved hvad jeg vil have og hun har samværet med hvalpene, men i sidste ende er det mig der vælger! Det er vi helt enige om og hun rådgiver mig kun mellem de hvalpe hun har. Hun udvælger derved ikke en hvalp til mig, men vi snakker om det og jeg beslutter hvilken en af dem det skal være. Grunden til at vi allerede har taget den snak er nemlig fordi jeg ikke er interesseret i at der er nogle der vælger for mig og derved er flere opdrættere valgt fra i udvælgelsen. Det er en jagthund og jeg ved hvad jeg vil have og hvad der passer i min nuværende flok.

    Måske har man bare ikke så specifikke krav når det kommer til den almindelige familiehund og så er det måske bedst at opdrætter udvælger, men det skulle helst være en aftale begge kan stå inde for i sidste ende


  • #57   21. jan 2015 De fleste hunde jeg har købt har opdrætter valgt for mig. Jeg har haft tillid til at det var opdrætter nok bedst til, da de jo nødvendigvis kender hvalpene bedre end jeg; jeg har jo været grundig i min udvælgelse af opdrætter og ville aldrig købe hund et sted hvor jeg ikke følte at jeg turde stole på opdrætter smiley
    Jeg har bestemt heller ikke haft grund til at være utilfreds med de hunde jeg har fået på den måde smiley Jeg har så også det kriterie; at jeg ikke vil købe en hund fra et kuld, hvori der er en hvalp som jeg tænker 'den vil jeg bare IKKE have' om (og jo, jeg har valgt et kuld fra på den baggrund). En enkelt gang havde jeg selv en anden hvalp i tankerne end den opdrætteren valgte til mig. Jeg spurgte hvorfor jeg fik den jeg gjorde og hun gav mig et god begrundelse. Jeg mødte siden den hvalp jeg selv havde haft i tankerne som voksen hund: Og sørme om ikke opdrætteren havde ret; han var aldrig blevet nogen synderlig god ag/lp hund.
    To gange har jeg købt hvalp et sted hvor man som køber selv skulle vælge. Selvom jeg besøgte hvalpene flere gange så var jeg alligvel det var rigtig svært da de blev 7 uger og valget skulle stå. Med den ene valgte jeg rigtigt og fik den hund jeg håbede på, med den anden valgte jeg forkert; jeg fik en sød og rar hund, men agility og lydighed duede hun bare ikke til. Hun var alt for ukoncentreret og manglede i den grad drive.
    Selvfølgelig er det jo en forudsætning for at opdrætter skal kunne vælge hvalp til en at man beskriver ret nøje hvad der er man vil med hvalpen smiley


Kommentér på:
Valg af hvalp!

Annonce