{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.136 visninger | Oprettet:

Valg af hvalp {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har i dag været på besøg hos et kuld hvalpe, hvor jeg er interesseret i at købe en. Hvalpene er kun en uge gamle, så det er svært at få et indtryk af noget som helst med de enkelte hvalpe, og besøget var derfor mere for at se forældrene, hjemmet de vokser op i, ejerne mv. Jeg har hørt rigtig meget godt om tidligere kuld og hundene herfra, hvorfor jeg allerede skrev til dem inden hvalpene kom til verden.

Der er allerede flere interesserede og kun to hanner (som er det jeg er interesseret i) i kuldet. Derfor vil jeg rigtig gerne reservere den ene, men er i tvivl om hvilken, når de jo begge bare er "små mus" nu. Den ene har allerede spist sig en halv gang større end den anden, men det er den eneste forskel der er nu. Hvad havde i valgt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hvalp
  • #1   29. okt 2017 Du kan ikke vælge den enkelte hvalp nu, det giver ikke mening i mit hoved;) det du gør er at reservere en hanhvalp og når hvalpene bliver 7 uger og helst hvalpetestedet vælger du i samråd med opdrætter den hvalp som passer bedst ind i din familie;) temperamentet kan simpelhen ikke vurderes nu

  • #2   29. okt 2017 Hos vores opdrætter kom jeg først, og fik lov at vælge en tæve først når vi ramte uge 6. Hver uge besøgte jeg tæverne, og sammen med opdrætter fordelte vi de tre tæver. Den hvide var jeg meget hurtig sikker på jeg ikke ville have, og opdrætter var meget fokuseret på at appellere til, at jeg ikke tog den. Den skulle bruges som støtte hund til en dreng vist nok med Aspergers og havde et betydeligt mere roligt sind end Ziva (visse dage ville jeg ønske jeg havde valgt hvidt halsbånd smiley )

    Valget var svært i uge 6. Jeg var mest til Lilla, manden var mest til Gul. Opdrætter snakkede længe med os og det andet par, og besluttede egentlig mest i sidste ende, at det ville matche bedst hvis vi fik gul. Jeg var egentlig enig til sidst, det virkede som det rigtige valg. Jeg havde bare forelsket mig i Lillas øjne og puttehumør.

    Hvis jeg skulle vælge i uge 1/2 ville det var hips som haps. Jeg kunne absolut intet se af forskel. Det var i min optik bare små klumper der væltede lidt rundt og sov og spise. Deres kampgejst, sind, selvstændighed, modighed, nysgerrighed, puttelyst kom først senere..


  • #3   29. okt 2017 Det er noget du skal snakke med opdrætter om der kender hvalpene smiley

  • #4   29. okt 2017 Skal du allerede vælge?

  • #6   29. okt 2017 Er du sikker på at opdrætter mente at du skulle vælge? Tror du ikke bare at opdrætter mente at du reserverede en af dem?
    Hvilken race er der tale om? Måske er det normalt for den race at man vælger tidligt


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #7   29. okt 2017 Jeg læste omkring udvælgelse af hunde til militæret(USA). Her ser man på hvordan hvalpe i 3 ugers alderen reagere i forhold til lyde. Her sortere man de første fra. Altså er det allerede her forskelle på de enkelte hvalpe.

    For den almindelige hvalpe køber giver det nok ikke mening før at hvalpen er lidt ældre. Jeg ville forslå at komme igen og tage beslutningen der.


  • #8   29. okt 2017 Tak for jeres svar. Det er en privat "avler" og ja, det er først til mølle så jeg kan kun vente hvid jeg tør satse på de ikke bliver solgt til andre. Hendes hvalpe har godt ry, hvorfor jeg har valgt hende (:

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #10   29. okt 2017 Det er vil kun depositum du kan miste?. Du kan jo sagtens være skrevet op,og så takke nej,hvis hvalpen ikke lever op til dine forventninger. Hellere miste de penge i forhold til at købe en hvalp man ikke er tilfreds med

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #12   29. okt 2017 Gik ud fra at pengene ville være tabt. Så er der jo ikke noget problem.

  • #14   29. okt 2017 Jeg bliver nysgerrig nu. Hvilke godt ry har hendes hvalpe? er det sind, sundhed eller hvordan?
    Det lyder ikke som et sted jeg ville købe fra hvis jeg allerede skulle vælge hvalp når de er så små. tænk hvis man fik en der slet ikke var et match til mig og er hun så populær skulle hun jo nok kunne få dem afsat alligevel.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #15   29. okt 2017 Det er ikke min opfattelse. Der kan sagtens være store forskelle på de enkelte hvalpe. Det er bestemt ikke ligemeget hvilken hvalp man får med hjem fra kuldet.

    Det er måske vigtigere hvis man skal bruge hunden til noget.


  • #17   29. okt 2017 Der må være noget du har misforstået da.. Det giver jo ingen mening for nogen af jer at i skal vælge hvilken hvalp der skal hvor hen allerede nu.
    Det eneste opdrætteren jo skal bekymre sig om er at finde to købere til hannerne. Og så når tiden kommer i samråd med jer fordele de to mellem jer, så hvalpene kommer der hen de har de bedste muligheder for god udvikling. Hvis du siger ja tak til en hanhvalp, så er keg da sikker på opdrætteren finder ud af at få de to fordelt i de to hjem..


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #18   29. okt 2017 Jeg ville fortrække,at den der er først får lov at vælge først. Så er det på plads.

  • #19   29. okt 2017 13# alle hunde kan blive gode hunde, men jeg ønskede en til jagt, der var nysgerrig. Ziva var ikke frembrusende, og var aldrig den første fremme ved noget nyt - men hun kom af sig selv og med stor nysgerrighed og lyst til at lære om noget nyt. Hun ville gerne ligge med de andre, men også gerne ligge selv. Hun var hverken bange for at starte en leg/kamp, eller tabe en.

    Den hvide i kuldet var meget forsigtig, tættere på mor og sine søskende og lå gerne i midten af soveklumpen.

    Havde hvid været en fantastisk hvalp? - JA! Men jeg tror på at der er en nogle grundliggende træk der vises i deres personlighed allerede tidligt. Jeg hvid var bedre til servicehund, og hjælpe den lille dreng med hans angst og problemer - end hvid havde været til jagt.

    Jeg tror ikke på at der var nogle dårlige hvalpe i det kuld, men jeg tror på at en forsigtig måske kan have større risici for at blive skudræd. Det sker, og det kan ingen avle sig ud af - uanset hvor gode forældrene er. Måske har det ingen betydning, min erfaring er minimal - men det betød noget for mig, at få den jeg troede mest på og så lade resten være op til vores samarbejde.

    Jeg var mest bange for at få fat i hvalp der var alt for dominerende fra start, en der kunne lægge de andre ned. Jeg var smask forelsket i en tæve fra et andet kuld, men nøj hvor var hun stærk - stor og direkte - strid.. Jeg ville så gerne have haft hende, men en meget erfaren jæger anbefalede mig at passe meget på, med den første hund der var min egen. Han støttede mig rigtig meget i hvalpevalget og opdrættere.

    Så jo, jeg tror på der er noget at være nervøs for hos hvalpe - selv hos helt fantastiske opdrættere.

    Den vilde kunne være blevet en fantastisk jagthund - det er jeg slet ikke i tvivl om. Måske ville det bare ikke været gået godt med vores samarbejde.


  • #20   29. okt 2017 Er du sikker på at du vil købe hvalp sådan et sted?
    Ingen seriøs opdrætter tillader besøg så tidligt (smittefare og uro omkring kuld og tæve) og ingen seriøs opdrætter lader folk vælge hvalp i den alder.
    Du skal hen omkring 6. leveuge før du kan se temperamenter og egenskaber rigtigt.


  • #22   29. okt 2017 Ag - du kan ikke sammenligne for selv om du måskeikke har set ret meget efter forskelle i de kuld du har købt fra, så har du dog oplevet hvalpens adfærd og væremåde.
    I første uge - Så kan man lige så godt slå plat eller krone..
    Og er man så ligeglad om man får den ene eller anden at man synes det er en ok fremgangsmåde, så er det da mindst lige så fornuftigt at opdrætter beslutter det for en senere..


  • #24   30. okt 2017 Ag - nej helt sikker kan man ikke være. Men chancen for at gætte rigtigt er trods alt større hvis man har noget at gætte ud fra. Og det har man ikke når hvalpene er 1 uge gammel.

    Det kan godt være man skal være lidt mere end alm. Inde i opdræt for at vide der kan være ret store individ forskelle indenfor et kuld.. Det er jo derfor nogen opdrættere hvalpetester. Og selv som helt alm. Familiehund er der altså forskel på om man som køber står med en selvsikker hvalp eller en mere tilbageholdende hvalp. Også i forhold til hvilken erfaring og familiesituation køberen har.


  • #29   30. okt 2017 Jeg har også haft et par der "skiftede" hvalp da de var 7 uger gamle. Parret bor i Sverige på en ødegård og havde totalt forelsket sig i den mest selvstændige i kuldet. Ikke skide smart når de ikke har indhegnet grunden. De skiftede simpelthen til ham som var super social og altid lige i rumpen på mennesker. Jeg mener at de har fået den hvalp der passer deres situation bedst og de er heldigvis enige

  • #33   30. okt 2017 Jeg er førstevælger til en hvalp der forventeligt kommer til foråret. Jeg er tosset med forældrene, men sætter også høje krav til hvalpen.
    - Den skal passe ind i flokken, så ikke en der vil bestemme!
    - Den skal være villig til at trænes på min måde (det er en stående jagthund, så jeg vil ikke have en der kører alt for højt)!
    - Den skal udstilles, så pels, tænder, kropsbygning og sten skal være i orden som hvalp (ja selvfølgelig kan det ændre sig, men jeg ønsker den største sikkerhed)!

    Det ser jeg ikke på en uge gammel hvalp. Der er opdrætter og jeg enige om at valget først falder når den er 7 uger gammel. De andre der har reserveret er knap så krævende. De kender linierne så godt, at de er villige til at arbejde med "hvad som helst"


  • #35   30. okt 2017 Jeg er i den situation at jeg hentede en lille tæve fra Sverige som desværre havde en medfødt indre fejl, så opdrætter tilbød en erstatningshvalp. Hun sender fine videoer ofte af hvalpene hver især, på for dem ukendte steder, og den flotte hvalp som jeg havde udset mig, viste sig at være alt for usikker og reagerede kraftigt på nye ukendte lyde, og det kan jeg ikke bruge til noget som helst her i min hunde flok, og de aktiviteter jeg skal bruge ham til, vi er ved at komme til enighed om en af de andre, men der blev hurtigt sorteret et par hvalpe fra. Så det med at vælge når hvalpen dårligt har fået øjne, er måske ikke den bedste ide.

  • #37   30. okt 2017 Heldigvis er de andre hunde i kuldet fine, ikke den store forskel, men alligevel er der små ting, som mit ørneblik ikke undgår. smiley

  • #43   30. okt 2017 Men AG, hvad hvis hannen ikke er i landet? Hvordan skal køber så kunne forholde sig til begge forældre?

  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 924
    #46   30. okt 2017 I teorien jo, så burde alle hunde da helst kunne passe ind i 'alt' - sådan groft sat op.

    Men, sådan fungerer det jo bare ikke i virkeligheden, synes jeg.

    F.eks. vores sidste kuld, den ene familie ønskede en tæve med rigtig terrier sind - og vi havde en anden familie, som skulle have en hund som gerne ville børnene og ikke skulle være SÅ 'terrier', - selvfølgelig havde alle 8 hvalpe nogle træk der var ens, men de var også 8 personligheder, og jeg vurderer hvem der passer til hvad. Nogle hvalpe vi har haft har tydeligt ikke gidet børn - de har ikke været bange eller lignende, men de har bare ikke haft interessen, hvis man kan sige det sådan. Ligesom at nogle er mere selvstændige end andre etc.
    - Selvfølgelig udvikler hvalpene sig videre, også afhængig af hvad familie de kommer ud til. Men deres grundlæggende "træk" som vi ser i løbet af de 9+ uger vi har dem, har da været en klar grobund.

    I starten kørte vi også lidt 'først til mølle' - men dét passer os slet ikke længere, for jeg synes simpelthen ikke det giver mening, for os, at gøre således.

    Hvalpene kan reserveres når de er minimum 5 uger, og hvor vi pejler os ind på hvilke hvalpe, passer til hvilke familier - og nej vi har dér ikke familier til alle hvalpene, men så ved vi hvilke hvalpe vi har tilbage og hvad familier vi skal søge efter smiley
    - Men jeg vil simpelthen ikke reservere en hvalp før. Mange er sådan, jamen om de ikke kan reservere 'en han' - nej, jeg forstår godt folk vil være sikre på at få en hvalp, men der skal altså være en som matcher, og den finder vi så i fællesskab.

    Ligesom at de skal huske at de må komme alt det de vil - men meget af det de ser, er "øjebliksbilleder" - hvis de er der en time to gange inden hvalpen skal afsted, er det kun 2 timer, ud af 9 uger, de får set. Det er vigtigt at huske, når de forelsker sig i en hvalp og synes 'den blå er mere fremme' - ja men for en time siden sov blå og grøn farede rundt og derfor sover den nu etc.

    Nå men, hvor om alting er!

    Jeg ville dels aldrig komme hos en opdrætter indenfor de første 3-4 uger af hvalpens levetid - måske jeg er hys, men jeg skal dælme ikke have nogen ind mens hvalpene er så små, hvad får nogen også ud af det?

    Dernæst, ville jeg ikke udvælge en hvalp som 1 ugers - nej tak. Ikke til det JEG skal bruge.

    Nogen udvælger hunde på linier, drifter etc. - jeg vil gerne udvælge mere end dét.

    Så kan opdrætteren have nok så godt et ry, men jeg vil nok også godt finde en opdrætter hvor man har en god fornemmelse hele vejen, og det ikke bare handler om at få hvalpene afsat hurtigst muligt.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #47   30. okt 2017 Men hvalpene er jo individer. Præcis. Derfor kan jeg ikke bare regne med at de har lige det jeg ønsker. Man kan jo have et kuld der på papiret er fantastisk og virkeligheden er en anden.

    Det giver god mening at man vælger de enkelte hunde ud fra hvad de skal bruges til. Også fra samme kuld.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #62   30. okt 2017 Hvorfor skal hunde lide børn?. Jeg kender da mange hunde der ikke gider børn og de er da glimrende hunde alligevel. De passer så ikke ind i en børnefamilie. De er så heldig at de har en ejer der ikke vil tvinge dem til det igennem miljøtræning.



  • #64   30. okt 2017 Ziva er en af de 'uheldige' hvalpe der er miljøtrænet i børn. Som belønning kommer hun med på caféer, i parken, familiebesøg etc i stedet for bare at være alene hjemme.

    Men hun er også så 'uheldig ' at jeg træner hende en masse jeg har ingen anelse om hun skal bruge. Hun er lykkelig for udfordringer og blive trænet. Synes det er rigtig fedt og elsker at komme med en masse forskellige steder.

    Måske er det ikke uheldigt for alle hunde at lære børn at kende smiley de kan faktisk være rigtig søde og ansvarlige ved dye


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #66   30. okt 2017 Bange er jo ikke det samme som at ikke kunne lide. Hvorfor er det at man vil have alle hunde til at være familie hunde?. Nogen hunde er mere vagtsom,ikke børnevenlige,osv. Det er da misforstået at de behøver at være dårlig avl af den grund.

    En hund skal selvfølgelig ikke være bange.


  • #67   30. okt 2017 Siden langt de fleste mennesker vælger at få børn, på et tidspunkt i deres liv, er det vel ret nærtliggende at præge hvalpene på børn........

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #69   30. okt 2017 Det er da fint at man gør det. Jeg stiller? Ved hvorfor alle hunde skulle kunne lide børn?. Skal alle mennesker også det. Hvorfor ikke akseptere at hunde er forskellige.

    Personlig vil jeg hellere beskytte hunden i forhold til at tvinge den til noget som den ikke ønsker. Sådan er vi forskellige.

    Præcis. Man må kigge på hvad race man køber.


  • #71   30. okt 2017 Vagtsomme racer kan da også være glimrende familiehunde?

    Alle hunde burde da blive præget på børn, i de første 8 uger.
    Man ved jo ikke på forhånd, hvilke familier hvalpene kommer ud til, så de skal da selvfølgelig præges bedst muligt, så de passer ind i de fleste familier.


  • #73   30. okt 2017 Når man præger hvlapene på børn fra start, så undgår man jo (for det meste) at de bliver bange for det der sker.

    En hund der er bange for børn, må enten have haft en dårlig oplevelse, eller fået en dårlig prægning.


  • #80   30. okt 2017 Vi har stået på Roskilde Dyreskue i alt for mange år nu, så vores hunde er selvfølgelig vant til det. MEN det er ufatteligt hvor mange børn der bare kaster sig over en hund. Og forældrene står bare og tager billeder af ungerne. Vi står uafbrudt og lærer børn og deres forældre hvordan de skal sætte grænser for deres børn og derved undgå situationer hvor hunde kan føle sig nødsaget til at hapse for at komme væk fra situationen. Hvis ikke de som hvalpe er blevet fortrolige med børn, så ville jeg være mega nervøs for at gå i parker og lignende, for børn ved ikke bedre og det er synd for begge parter hvis det så går galt

  • #81   30. okt 2017 For mig er det underordnet om mine hunde kan lide børn eller ej.

    Racen er sædvanligvis meget god med børn, men det er aldrig noget vi har arbejdet aktivt med.


  • #82   30. okt 2017 Det er ikke så længe siden vi var i fårup sommerland, hvor et vennepars unger, kaster sig over en hund. Der var jeg nødt til at stoppe dem, og bede dem spørge ejeren først. Deres forældre gjorde absolut intet smiley

  • #84   30. okt 2017 Det er vel opdrætter der skal sørge for det og så er det jo kun en lille indsats fra en selv efterfølgende

  • #85   30. okt 2017 Temperamentet behøver da ikke at være ustabilt fordi en hund ikke gider børn.

    Hvorfor skulle børn være specielle for hunde?


  • #88   30. okt 2017 Som opdrætter tænker jeg, at det sørger jeg for

  • #92   30. okt 2017 Håndtere hvad?

    Nogle hunde gider ikke andre hunde, nogle hunde gider ikke fremmede mennesker, nogle gider ikke børn...

    Er det ikke lidt en projektion at hunde pr. defintion skal kunne lide børn?


  • #94   30. okt 2017 #89
    Enig. Mine skal ikke elske børn, men de skal tolerere dem og trække sig uden at bide, nappe, etc.
    Det lærer de ved at blive "udsat" for søde børn de første uger og dermed i kontrollerede situationer. Så minimere jeg risikoen for at en uheldig situation sidder fast og de derved bliver bange for børn


  • #95   30. okt 2017 Håndtere at de er i nærheden - mens de gør hvad?
    Og hvad indebærer at håndtere?


  • #99   30. okt 2017 Min hanhund tåler tydeligvis ikke børn kan jeg se.
    Han ignorerer dem på ingen måde hbis de løber og larmer.

    Det heldige er, at det behøver han ikke.
    Er der børn i vores hjem, leger de ikke vildt, hvis han er der.
    Det er enkelt for mig, har aldrig haft problemer med at han er en glad sjæl - det handler alene om logistik


  • #101   30. okt 2017 Mine hunde SKAL ikke kunne være i et rum med børn.

    Det er komplet uaktuelt for os.


  • #103   30. okt 2017 Vi møder naturligvis børn. Men hundene behøver ikke at kunne lide dem af den grund.

    Det er vigtigt for nogen, det er jeg med på, men opponerer mod konklusionen at en hund, der ikke gider børn er ustabil.


  • #105   30. okt 2017 Mine gider dem, der har bolden. Alderen uagtet.

  • #106   30. okt 2017 Jeg forventer i øvrigt, at opdrættere præger på mennesker, herunder børn i begge køn og flere aldre.


  • #111   30. okt 2017 De huskyer, jeg har haft gennem årene har altid ELSKET børn. Kun én var (mig bekendt) præget på dem fra opdrætteren af.

    Til gengæld var det meget tydeligt, at min gamle husky-tæve absolut ikke gad være i samme hus, som et grædende barn. Lidt gråd var ok, men hvis det blev ved, så fandt hun det fjerneste hjørne, og lagde sig der, indtil det "gik over". Ikke fordi hun var bange, men hun gad det bare ikke. Så selvom hun faktisk var rigtig glad for og god til børn, så ville hun formentlig have hadet at bo i en børnefamilie....


  • #113   30. okt 2017 Emma, fordi de ikke skal bange for dem.
    Hvilket hverken er det samme som at tolerere, håndtere, gide eller kunne lide.


  • #115   30. okt 2017 Næeh - hun var ikke lydfølsom generelt. Reagerede aldrig på hverken skud, torden, eller andre mere almindelige lyde.

    Hun gad bare ikke grædende børn. Om det var lyden eller tilstanden ved jeg ikke, men det var supertydeligt, at hun helt bevidst valgte det fra. Hun var heller ikke utryg eller stresset i situationen, men kunne sagtens bare rulle sig sammen og sove, når først hun var kommet på afstand.
    Tilsvarende kunne hun så også vågne, hvis hun lå i et lokale med børn, og én af dem begyndte at græde.

    Umiddelbart gav det aldrig problemer for hverken hende eller andre, men det kunne det nok sagtens have givet, hvis hendes livsomstændigheder var anderledes.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #116   30. okt 2017 Jeg har ikke skrevet at en vagtsom hund ikke kan med børn. Det er fri fantasi. Jeg har skrevet at hunde er forskellige. En vagtsom hund vil jeg ikke som udgangspunkt gå ud fra at den kan med fremmede på egen grund. Det kan de fleste vil forstå.

    På samme måde er der racer som ikke er oplagte til børn. Det bliver så til bange og dårlig avlet hunde,for nogen,kan jeg forstå. Det er og bliver jeg ikke enig i .

    Hvorfor skulle man dog miljøtræne en hund der har det sådan. Hvorfor er det så vigtig at den imod sin natur skal elske børn. Vi taler ikke om en hund der er bange eller har haft dårlige oplevelser.


  • #118   30. okt 2017 Emma, han leger med...
    Det er så til gengæld svært for nogle børn at håndtere...



  • #120   30. okt 2017 Det ved jeg ikke.
    Men de fleste kan vel være enige om, at det er en temmelig enerverende lyd? Og så er det vel fint at søge væk fra den.


  • #122   30. okt 2017 Hvorfor skulle barnegråd skille sig ud fra andre høje og skingre lyde?

  • #124   30. okt 2017 Ja det havde han lært i en børnefamilie.
    Men eftersom hunden ikke er i en børnefamilie er det lidt underordnet om den gider børn eller ikke gider børn.


  • #126   30. okt 2017 Der er mange ord her.
    Kunne lide, gide, tolerere, håndtere.

    For mig er kun en ting vigtig og det er, at den ikke skal være bange.
    Derudover synes jeg ikke hunde pr. definition bør noget som helst i forhold til børn.
    Og jeg mener ikke at en hund nødvendigvis er ustabil fordi den takker nej til børnekontakt.

    Helt som jeg ikke synes en hund pr. definition er ustabil fordi den takker nej til hundekontakt.

    Jeg fortår ikke hvorfor børn skulle have sådan en særstilling.


  • #127   30. okt 2017 En anden skrev at en hund skulle kunne ignorere larmende og legende børn
    Og det kan han bestemt ikke.


  • #130   30. okt 2017 Gad vide om TS egentlig fik svar på sit spørgsmål smiley Jeg må tilstå at jeg føler at det er et spørgsmål, der er fuldstændig umuligt at svare på ude fra de givne oplysninger: Det eneste vi ved er at hvalpene er 1 uge gamle, den ene er større end den anden, opdrætter har tilsyneladende et godt ry, opdrætter er en 'privat avler' (er alle opdrættere ikke det ?).
    Jeg må tilstå at jeg umuligt ville kunne vælge hvilken hvalp i kuldet jeg helst ville have mens de kun er 1 uge gamle. Jeg vil helst vente til hvalpene er 7-8 uger med at vælge min favorit (og egentlig foretrækker jeg at opdrætter vælger for mig smiley ). Forlanger opdrætter at man vælge allerede når hvalpen er 1 uge, så ville jeg have det sådan at, hvis opdrætter solgte begge hvalpe til anden side inden så er der ikke noget at gøre ved det. Du kan sikkert godt finde en anden hvalp et andet sted. Og så ville jeg ellers bare se tiden an. Måske er de to hanner stadig ikke afsat, når de er gamle nok til at man føler at man kan vælge imellem dem.
    Mht at besøge 1 uge gamle hvalpe så har jeg aldrig nogensinde oplevet/hørt om en opdrætter, der tillod besøg hos hvalpene før tidligst, når de er 2 uger gamle. Først og fremmest fordi tæve og hvalpe skal have ro i de første par uger og for det andet fordi der ikke er ret meget formål i at køberne begynder at kigge på hvalpe, der kun er 1 uge gamle.
    Jeg vælger primært hvalp på afstamningen og så har jeg en tommelfingerregel om at jeg skal have det sådan, når jeg har set på et kuld hvalpe at der ikke må være én jeg bare ikke vil have. Er der det skal jeg ikke have nogen fra kuldet.


  • #131   30. okt 2017 Børn og voksne har fuldstændig forskellig adfærd.
    Det ses så tydeligt - hunde agerer anderledes omkring børn.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #133   30. okt 2017 Hvorfor skal hunde kunne lide mennesker?. Der er da mange hunde der har nok i egen flok.

    For mig behøver en hund ikke at synes at alt den møder er fantastisk. Tværtimod. Hellere en hund der har nok i sit eget.



  • #138   30. okt 2017 Da jeg fødte oplevede jeg min huskat blev total forvirret og flygtede når min datter græd, mens Européen kom og snuste til hende smiley Huskatten havde endda oplevet små børn før

  • #140   31. okt 2017 Hold da op, havde slet ikke forventet hverken den debat eller antallet af svar. Jeg har skimtet de første 50-60 svar, men har simpelthen opgivet at læse alle 140 svar igennem lige nu.

    Jeg var slet ikke ude i om den ene hvalp var dårligere end den anden. Det tror jeg bestemt ikke. Det er første gang jeg 100% selv skal vælge en hvalp og jeg ville egentlig bare høre "husmorråd" eller jeres erfaringer. Hvalpen skal ikke bruges til noget som jagt eller lignende. Det er en malteser som skal være min følgesvend de næste mange år. Jeg har selvfølgelig fundet en hvalpetræner med gode anmeldelser og forsøger at tage alle de rigtige forholdsregler.

    Beklager hvis mit indlæg satte nogle sind i kog. Det var slet ikke min mening smiley jeg er blot helt vildt spændt og har trawlet det meste af div. fora herinde igennem i jagt på alle de bedste råd omkring en lille ny, men fandt ikke meget om valg af hyggehund, hvorfor jeg oprettede denne smiley

    TAK for jeres svar - det er mega fedt, omend en smule overvældende, med så mange smiley


  • #141   31. okt 2017 #136 - Aqui reagerer også på barnegråd, men på den positive måde, som I beskriver. Når der er et spædbarn i huset, så viger han ikke fra deres side, og selv hvis de fx. bliver lagt ind i et andet rum for at sove, så er han lige ved siden af, og henter os/forældrene, hvis der er den mindste smule uro fra barnet. Han er en total ravnemor.

    Jeg aner ikke, hvad det var, der fik min gamle tæve, til at trække sig fra lyden. Umiddelbart opfattede jeg det egentlig bare som om, hun fandt lyden død-irriterende. Og jeg kan sagtens se, at det var underligt, når hun ellers bestemt ikke var lydfølsom, og gerne lagde sig til at sove midt i et rum med larmende mennesker og halvhøj musik fx.

    Men ud fra det andre også skriver, så er det åbenbart en lyd, der fremkalder "alternative" reaktioner fra hundene smiley


  • #142   1. nov 2017 Hyggehund eller ej - Søs - ikke to hvalpe i et kuld er ens, og de hverken kan eller skal vælges én uge gamle.
    De skal slet ikke have besøg i den mest skrøbelige alder.
    De valg siger en hel masse om den opdrætter..

    Jeg fordeler mine hvalpe sammen med køberne langt senere, og det fungerer virkeligt godt. Hvalpene har samme basisegenskaber, men de er alligevel meget forskellige, så selvfølgelig skal de matches så de kommer ud i de liv, der giver dem allerstørst chance for succes.


  • #145   1. nov 2017 Undskyld . Du har ret Isabelle. Jeg fik fjerkræene blandet sammen. Der skulle selvfølgelig stå HØNEmor smiley smiley

Kommentér på:
Valg af hvalp

Annonce