{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
684 visninger | Oprettet:

Opdrage på andres hund {{forumTopicSubject}}

Normalt vil jeg sige at man aldrig skal opdrage andres hunde, og der er ihvertfald ingen der skal begynde at opdrage på min hund eller bestemme hvad hun må og ikke må..

Så forleden dag var jeg på besøg hos nogle venner, der har en lille hund på ca. 6 kg. tror jeg.
Den "humpede" deres ben på skift, og de sagde " nej det må du altså ikke" og tog hunden ned... igen og igen og igen.... Ingen synlig effekt.

Da hunden så begyndte på mit ben fik den, rent instinktivt, et let spark så den røg 1/2 meter til siden samtidig med at jeg brølede et NEJ ned i hovedet på den..

Så blev der helt stille... Jeg tænkte UPS.. hvorfor gjorde jeg det.
Hunden tænkte UPS... det var vist ikke så godt.. jeg går lige hen og lægger mig lidt i kurven.
.. Jeg ved ikke hvad mine venner tænkte, men da jeg undskyldte sagde de at det var helt i orden og de kunne jo at det hjalp med det samme...

Hvad ville du have gjort ? Og var du blevet sur hvis jeg havde gjort det ved din hund ?

Jeg har egentlig lidt dårlig samvittighed over det, men på den anden side gør man bare hunden og dens ejere en bjørnetjeneste ved at lade som ingenting..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opdrage på andres hund
  • #1   6. aug 2007 jeg ville bestemt også sige nej ganske bestemt, hvad enten ejerne synes om det eller ej.. (sparke nej)

  • #2   6. aug 2007 tja, jeg sys din reaktion er fair nok. Der er ingen hund der er mere døv en en liderlig hanhund. Så nogle gange bliver dcen nød til at få den på den "hårde" måde.
    Men hvis du er usikker på om dine venner er sure på dig, så spør dem dog om du overskred en grænse og om i er cool?? måske sys de din reaktion var iorden, måske ikke, men den VIRKEDE:O)


  • #3   6. aug 2007 Hvis mine hunde genere andre, er det dem der skal sige fra, det gælder ihvertfald med Louis, så det må gæsterne hellere end gerne

  • #4   6. aug 2007 Sparke er nok også et forkert udtryk...
    Mere som et lidt for hårdt puf, fordi jeg er vant til nogle meget større hunde


  • #6   6. aug 2007 ja jeg forstod det osse som et hårdt puf og ikke et dicideret spark!!

  • #7   6. aug 2007 Ja, jeg ville...gg...men fordi det behøver du ikke med ham...han forstår udemærket et roligt men bestemt nej...ss

  • #8   6. aug 2007 Jeg har ingen problemer med at andre "opdrager" på mine hunde i mit hjem. Hvis jeg nu var i et andet rum, og hunden gjorde noget forkert, skulle jeg så hidkaldes og give hunden en gang "opdragelse på efterbevilling. Det ville vist slet ikke virke. Men lige frem give dem et spark, det vil jeg godt nok være ked af.

  • #9   6. aug 2007 Jeg ville også sige fra. Det kan godt være det er deres hund, men det er mine grænser der bliver overskredet. Jeg vil ikke finde mig i hvad som helst af høfligheds skyld - så høflig er jeg slet ikke.....

    Jeg vil jo heller ikke finde mig i at f.eks. manden i huset skulle tage mig på røven eller kysse mig bare fordi han var liderlig.......Sådan sagt på en anden måde.....


  • #10   6. aug 2007 der er INGEN der skal tage mine hunde i skindet! Det er iorden at andre siger fra ved råb eller høje lyde, men ingen skal røre dem. har osse små hunde, der kan tåle en del mindre end store.

  • #11   6. aug 2007 Annika C
    hihi nå er du sikker på det (hentyder til sidste linje) tja det ville da ikke genere mig;O)


  • #12   6. aug 2007 ...og det NEJ blev givet for snart to år siden...gg

  • #13   6. aug 2007 Jeg vil ikke have andre opdrager på mine.

    Jeg skal nok selv gribe ind og påskrive mine hunde hvad der er rigtigt og forkert på min måde.


  • #14   6. aug 2007 For at forklare lidt nærmere så sad vi alle 3 i sofaen og jeg med en kop varm kaffe i hånden.... så jeg havde kun benene fri til at gøre noget med.. Hunden havde på daværende tidspunkt fået ca. 20 nej'er for at humpe deres ben og ca 50 for at stille forbenene på sofabordet

  • #15   6. aug 2007 Karina... Ret skarp der .. en tæve på 8 måneder..

  • #16   6. aug 2007 en liderlig hanhund er seriøst DØV, den humper mennesker fordi der aldrig er nogen der har sat den seriøst på plads. i disse situationer duer bløde metoder altså ikke.

  • #17   6. aug 2007 ahaa det er tæve????

  • #18   6. aug 2007 Casio... Som sagt i et af mine kommentarer... et måske lidt for hårdt puf... Nej jeg sparkede ikke, men blev lidt chokeret over min egen reaktion... Jeg nåede slet ikke at tænke over det

  • #19   6. aug 2007 Jo det er for det meste dominans- men det vil jeg heller ikke finde mig i.

    Og jeg plejer også sige til mine gæster at de gerne må sige noget både til mine hunde og til mine børn, hvis de gør noget generende. De må ikke blive voldelige, men de må gerne sige fra hvis der er nogen af vufferne der overskrider deres grænse.


  • #20   6. aug 2007 Jeg plejer at sige " hvis du bliver træt af hundene så sig "Gå væk".. det er en kommando hundene kender"

    Det er jo ikke det samme som at opdrage på dem


  • #21   6. aug 2007 Louis er så kvindegal, alle kvinder skal der lugtes til, og hvis de ikke afviser ham, har de pludselig 2 forpoter på skuldrene....Der er det kvinderne der skal "sætte ham på plads".....

  • #22   6. aug 2007 Jeg har meget svært ved at sætte mig ind i situationen, da min hund aldrig har generet mine gæster...iøvrigt skal man tale pænt til denne race, som er meget venlig over for mennesker.
    Jeg har dog sagt til en der kommer her af og til, som er bange for hunde (men det går nogenlunde med Sakki), at han ska vende ham ryggen, hvis han blir utryg, hvis Sakki søger kontakt.


  • #23   6. aug 2007 Der var jo bare ikke noget af det ejerne gjorde, der virkede...
    Set i bakspejlet ville jeg ikke have gjort det på den måde, men det var ren instinkt.. Når min 40 kg. hanhund gør det ... han har kun gjort det 1 gang ved mig...skal han have det at vide så han fatter budskabet med det samme.. Men han er også lidt tykpandet..

    I forhold til deres hund var det over målet, og det er der min dårlige samvittighed ligger..


  • #24   6. aug 2007 Kris.....her er folk skam også velkomne til at sige noget........til mig !

    Hvad du mener er velopdragne hunde behøver ikke være det samme som hvad jeg mener. Og mine hunde skal ikke rettes for ting der er tilladt i hverdagen.

    Folk der kommer her, kender mig. De ved godt jeg reagerer hvis de bare siger det, så her er det ikke et problem :o)



  • #25   6. aug 2007 Alex > for at lette din samvittighed, kan du jo tale med ejerne og gi dem nogle gode råd med på vejen ;o)

  • #26   6. aug 2007 Charlotte : Jeg håber du fanger at jeg ikke selv synes det var okay...



  • #27   6. aug 2007 Sus : Ja.. Det har jeg også tænkt på at gøre.. De kunne godt bruge noget vejledning ( siger ham der lige har "sparket" til deres hund)

    Heldigvis starter de til hundetræning til september


  • #28   6. aug 2007 Det lyder godt Alex - det var nok dem, der sku ha haft "sparket" ss

  • #29   6. aug 2007 Sus.. Det har du vist fuldstændig ret i.. Sådan er det jo altid.. Det er ikke hundens skyld.. Eller barnets skyld

  • #30   6. aug 2007 Vores hunde må være i den ene sofa.. Hvor der er et tæppe.
    Hvis tæppet er væk må de ikke være der.. Det går egentlig meget godt med at finde ud af det.
    Hundene kommer kun i sofaen når vi ikke har gæster der skal sidde der og det kan de godt finde ud af


  • #31   6. aug 2007 For mig er det helt ok at folk siger fra hvis Møffe gør noget de ikke bryder sig om. Men det er med et bestemt NEJ, ikke alt muligt andet.
    -det ved Møffe nemlig godt hvad betyder.

    I nogen situationer ville jeg endda foretrække de selv siger fra. Møffe humper ofte min mors ben når hun er med derude. Hun gør det ikke ved andre, og jeg kan sagtens få hende til at gå væk, men derude går hundene løse rundt udenfor det meste af dagen, og jeg er ikke altid i nærheden.
    Jeg ville sådan ønske hun sagde fra, men det bryder hun sig ikke om når det er min hund. Og er helt sikker på at hvis hun bare en gang sagde eftertrykkeligt nej til den adfærd, ville det holde op.


  • #32   6. aug 2007 Sakki bruger sjældent soffen - hvis han gør, er det til en formiddagslur...er aldrig hoppet derop, hvis der sidder nogen...SÅ han må gerne lisså tosset han vil...hehe...

  • #33   6. aug 2007 Michelle.....Sådan har jeg det også med Louis...Det er andre der skal sætte ham på plads, for så stopper han. de kvinder der har sagt fra, lader han efterfølgende være, også selvom der kan gå måneder før de kommer igen...

  • #34   6. aug 2007 Marianne -jamen det er jo lige det jeg ved ville ske med Møffe osse. Min far sagde nej en gang -ingen problemer siden. Og hun har lært at stoppe når jeg siger nej, men jeg kan jo ikke lære hende ikke at gøre noget ved andre når de selv synes det er ok/ikke siger fra.

  • #35   7. aug 2007 Jeg ville som ejer have grebet ind langt før det kommer så vidt!
    Jeg er ansvarlig for min hund og det er mit ansvar den opføre sig ordentligt overfor gæsterne.
    Måske ejerne skulle træne hunden en del i nej-øvelser.
    Jeg synes, når jeg læser hele debatten at du faktisk selv svarer på dit spørgsmål. Det du også selv virker lidt "rystet" over er at du skubbede hunden og hvis du havde syntes at det var helt okay, havde du vel ikke selv sat spørgsmålstegn ved det :-).
    Men du reagerede jo blot i situationen og er selv vant til store hunde som du skriver. Jeg tror måske ikke dine venner tænker så meget over situationen. Jeg tror mere det er dig selv der bonger dig med køkkenrullen oven i hovedet. Men det er vi mennesker jo så gode til.
    Se der kunne vi lærer noget af hunden.


Kommentér på:
Opdrage på andres hund

Annonce