{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.740 visninger | Oprettet:

Vores hund ændrer fuldstændig adfærd.. {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at vi har en tæve på 2 år. Vi har haft hende fra selv hvalp. Siden hun var 12 uger har vi gået til træning 1x ugenntlig. Det er min mand der går med hende og jeg træner hjemme, med hjælp fra ham. Det har bare altid fungeret fint.. Hun lystre godt og går fint i snor..
MEN MEN MEN,,,,
Pludselig er hun ændret fuldstændig.. men kun når min mand er på arbejde, Når jeg er alene med hende er hun grov. Hører absolut ikke efter, knurrer af mig, gør osv.
Hvis jeg beder hende om forskellige ting, f.eks. at gå i kurven, overhører hun fuld stændig.. jeg hæver stemmen og er "hård" men lige meget hjælper det.
Vi har altid haft det godt sammen ellers, hun har endda til tider lyttet mere efter mig end min mand.. generalt er hun en super go hund..
Hendes adfærd ændrede sig fra dag til dag for et par uger siden, og jeg føler det eskalerer.
Der er intet ændret herhjemme. Jeg træner som jeg plejer, snakker som jeg plejer og gør de samme ting.
jeg aner ikke hvad der sker med hende.
det er så frustrerende og er bange for at ende med at være bange for min egen hund.. smiley
Tænker jo oss at jeg har 2 små børn som hun jo oss omgåes 24-7.
Hjælp!!! Hvad sker der?
Så snart min mand kommer ind af døren ændrer hun sig fuldstændig og lystre oss begge flot.. troede det var løbetiden der var på vej, men den kommer ikke.. og hun har heller ikke ændret sig sådan de andre gange..

Undskyld det blev så langt.. er bare så frustreret for elsker hende jo så meget smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vores hund ændrer fuldstændig adfærd..
  • #1   23. sep 2009 pu ha den er svær...

  • #2   23. sep 2009 Jepp. En tur til dokter dylle og hvis ikke der er noget der, så kontakt en adfærdsbehandler =)

  • #3   23. sep 2009 bare underligt det skulle være snerter hvis det kun er over for en oerson adfær er ændert

  • #5   23. sep 2009 Jeg kan se at hunden er 2 år gl.

    Det jeg kan komme frem til er, at hundens mentalitet er under udvikling, og er ved at blive mentalt stærk, og vil derfor prøve sine grænser af.

    Det eneste man ikke skal gøre er at ændre sit eget værmåde. men hold sig til de værdier man hele tiden har kørt med og på.

    Det er lidt af et psykisk spil, der køre imellem hund og mennesket.



  • #6   23. sep 2009 Den er jo kommet i den alder hvor den modnes mentalt, så det kan være årsagen til at den er blevet sådan, jeg ville få snakket med adfærdsbehandler.

    Og dette har ikke noget med den blanding at gøre, men sådan bliver en del store racer og skam også små racer når de modnes:)


  • #7   23. sep 2009 Lige pt går jeg slet ikke med hende.. Hun skaber sig og modsætter sig alt. jeg kan næsten ikke holde hende.. og vil ikke udsættes for det, når jeg samtidig går med ungerne f.eks.
    Hun har neetop været til dyrlæge tjek og hun fejler absolut intet.. tror ikke på det er smerter for den ændring hun laver når manden kommer ind i billedet er så merkant at det ikke kan være smerter.
    mht. adfærdsterapeut, er vores træner også dette gennem 30 år.. ham tager vi en snak med i aften. er bare så ked af det.. det er sket fra dag til dag og det blir værre.. hun er virkelig grov og jeg prøver at hænge i..


  • #8   23. sep 2009
    Søren *JA til mundkurv - JA til ansvar* Antimafia* .
    og
    michelle N
    og
    Jonas A

    Hvorfor faen skulle det ha noget med racen at gøre - det er sku da noget mærkeligt noget at skrive . !!


    Og det har selvfølgelig heller ikke noget med smerter at gøre , da hun jo er den samme hund så snart manden træder ind af dæren ...



    ** Muskelhunde er fantastiske ** :

    Jeg vil tro at hun ser din mand som "lederen af flokken ", og når lederen er i nærheden skal man opføre sig ordentligt . Hun har ikke nok respekt for dig , i hendes øjne er du ikke højt nok oppe i hiarkiet .
    Så det må du kæmpe lidt for . Du skal være på niveau med din mand.

    Prøv at sig til din mand at han skal holde lav profil med hende når han er hjemme , det er dig der skal give hende mad , gå ture osv .

    Du skal bestemt ikke være bange for hende , hun vil ikke gøre hverken dig eller børnene noget , hun er kun 2 år og stadig i trods alderen . Hun skal bare vide at du også bestemmer derhjemme .

    Når du er alene hjemme med hende , så lav nogen leder øvelser , bare et par stykker om dagen . Du kan google leder øvelser med hunde , så sku der gerne komme nogen muligheder frem .







  • #9   23. sep 2009 lonny..
    Det med halen er et gammelt problem, men blusede op igen for 1½ måneds tid siden..
    Det er helet.. og tror bestemt ikke det har noget med det at gøre overhovedet. vi var til dyrlæge for 10 dage siden og hun fejler absolut intet smiley
    det var i øvrigt loppeallergi hun havde der..


  • #10   23. sep 2009 Familien KEKEC - Det er ganske naturligt at den race hund, ændre adfærd.
    Det er der skrevet om en milliard gange og set gang på gang.
    Det er ikke for at diskutere - det er en konstatering


  • #11   23. sep 2009 *Familien KEKEC *

    tak smiley Det har nemlig intet at gøre med racen. Det tror jeg simpelthen ikke på..
    kan godt se det du siger med at min mand ses som lederen af flokken, men det er mest mig der kører løbet herhjemme. Jeg er jo hjemme ved hende hele tiden.. mig der går mest og altid mig der fodre osv.. og det har virkelig altid fungeret så fint. uden problemer. Vi har altid haft et stærkt bånd hende og mig.. forstår det virkelig ikke smiley


  • #12   23. sep 2009 Håber det er en god adfærdsbehandler du har, der kan give dig nogle gode råd.

    Ellers enig med patrujlehund Babett.


  • #13   23. sep 2009 Jonas - er du ikke sød at sætte et par link ind - jeg har nemlig ikke læst det før....??!!

    Havde jeg været dig, havde jeg helt og aldeles overtaget træning, fodring osv. osv.. Men start med det fuldstændige basale som hun kan, så du er sikker på i begge får succesoplevelser... Sit, dæk osv. Tror hun mangler at placere dig i flokken i forhold til hende selv og manden. Hun prøver at vifte dig af din plads og det er vigtigt at du ikke "vakler"....

    Giver det mening ??


  • #14   23. sep 2009 Fru B Y
    goggle muskelhunde - læs div. artikler om muskelhunde og de par gange der har været angreb.
    Det er ikke for at angribe nogle herinde, det er bare en konstatering at visse hunde ændre adfærd.


  • #15   23. sep 2009 Jonas, det er vist en diskussion der hører til i en anden tråd og næppe noget opretter af tråden her kan bruge til noget...

  • #16   23. sep 2009 Fru B Y
    Jo forstår dig fuldstændig.. men inde i mit hovedet hænger det bare ikke sammen. Vi har jo indtil nu været et fantastisk team, og jeg har nemt kunne fuldføre træningen med hende på samme niveau som min mand. Hun har altid lystret mig og været super god til øvelser.. Vi er faktisk nået rigtig langt og hun nyder det..
    Forstår bare ikke hvorfor hun er sådan. Det gør mig ked af det.


  • #17   23. sep 2009 Det var nu bare for at give et godt råd fru. B Y. Skam ikke andet, jeg sætter ikke en diskussion igang, Jeg et godt råd

  • #18   23. sep 2009 Når hunden er to år er den i gang med den sidste kønsmodningsfase. Der fiser mængder af hormoner rundt i kroppen på den.

    Jeg ville følge Fru B Y 's råd - jeg tror nemlig, det er det, der skal til.

    Gå tilbage, hvor I kom fra. Forlang ikke så meget af hende, men benyt dig af simple øvelser og masser af belønning.
    Når du vil have hende til at gøre ting, så motiver hende i stedet for at beordre hende - ligesom du ville gøre, hvis hun var 16 uger gammel.



  • #19   23. sep 2009 Det er den mentale kønsmodning. Nogle hunde kommer i lømmelalderen igen når det sker. Det behøver ikke være fordi det er en muskelhund, men der er noget der tyder på at det mærkes nemmere på dem da ændringen er mere markant. Det er nu bl.a egetkønsintolerance vil udvikles sig hvis hunden har anlæg for det (and lets face it, det burde ikke komme bag på en AST ejer at det er en risiko).

    Hun falder nok til ro når hormonerne holder op med at rase, men det er langt fra sikkert at hun vil være fuldstændigt som før.

    Jeg håber at adfærdsbehandling/træning hjælper jer, ellers kan i udelukke smerte ved at give hende en smertestillende kur (i 10-14 dage) mens i holder øje med hendes adfærd. Er der ingen forskel er der ingen smerter.


  • #20   23. sep 2009 Niks - det giver ikke mening andre steder end i et lille hundehoved *sss*

    Men jeg har oplevet noget ligende (dog ikke SÅ slemt som du beskriver) med begge mine piger...

    Man føler sig både forkastet og frusteret, men husk ikke at tillægge hunden for mange menneskelige egenskaber... Lav små positive oplevelser for jer selv i løbet af dagen. Kan du mærke det går den gale vej, så ignorer hende og lad hende komme til dig...


  • #21   23. sep 2009 Fru B Y

    Jeg er helt enig . !!!



    Jonas A

    Ja ville egentlig også gerne se nogen links til hvor du har læst det pjat , andre sider end ekstra bladet , BT , osv....




  • #22   23. sep 2009 Læg lige mærke til at Jonas skriver: "Man hører ofte"

    Ikke nemt at bringe link til noget man har HØRT ;O)


  • #23   23. sep 2009 Undskyld man er ikke skriver godt nok!
    Men jeg læser meget! Og har læst mig frem til det
    I bringer det selv op til en diskussion der hører til i et andet emne-
    Jeg gav et råd, ikke andet. vi kan tage denne diskussion i en anden tråd!


  • #24   23. sep 2009
    Jonas A

    Det var så bare et dårligt råd kan vi så konstatere .



  • #25   23. sep 2009 Familien KEKEC - Ja, men et råd er vel et råd.
    Synes der er en meget dårlig stemining på hundegalleri, jeg bliver svinet til - fordi jeg kommer med en udtalese. Hvor gamle er det lige at vi er.
    Synes helt ærlig folk går i for små sko, hvis jeg skal svines til på denne måde.
    Og undskyld at alle ikke er lige gode til retstaving.


  • #26   23. sep 2009 kan da godt forstå folk ikke gider hører på alle de latterlige fordomme ..

  • #27   23. sep 2009 Jeg er helt på linie med Fru BY, Babbet(Hullgård), Søster og talvemafioso.

    Du skal ikke være bange for hunden, hvis hvem der er ledern, godt trik Fru B Y kom med omkring maden. Du skal fodre hende et stykke tid.

    Og meget vigtig som Søster skriver, hver meget opmærksom når hun omgås andre tæver, der kan opstå eget køns aggration, og det er stort set ligegyldig hvor godt socialiceret du mener hun er. Hun er en terrier og kan derfor nemt være meget dominerende.

    Det er præcis her at RIGTIG mange unge hunde(muskel) ejere går galt i byen. For der sker en udvikling når hundene bliver kønsmodne, og det ærger mig meget at det kommer bag på en ejer af en sådan type hund.

    En ordentlig kennel ville bestemt have gjort opmærksom på dette, og de ville i høj grad være villige til at hjælpe jer gennem fasen med gode råd.

    Det foruroliger mig også at de siger du går med hende for du er bange for de ikke kan holde hende.

    1. Hun SKAL luftes så hun kan komme ud og snuse og bruge næsen, det er med til at gøre hende træt. Hvis du ikke går med hende hele dagen og først kommer ud når din mand igen kommer hjem. Så vil det kun forstærke de problemer du allerede har.

    2. Hvis du ikke kan holde hende, så lad være med at bruge en sele eller bredt læder halsbånd, de kan trække RIGTIG meget i den slags. På med et kvælerhalsbånd eller min forestrykne, en halti. der går lige noget tid før de vender sig til dem, men det skal nok komme.


  • #28   23. sep 2009 @jonas a ...det råd du skriver er (copy pastet)

    "Man hører ofte at den race ændre adfærd"
    og
    "Familien KEKEC - Det er ganske naturligt at den race hund, ændre adfærd.
    Det er der skrevet om en milliard gange og set gang på gang.
    Det er ikke for at diskutere - det er en konstatering"

    det er denne konstatering flere gerne vil have en begrundelse for, hvilket andet emne mener du det hører til i? da dette var rådet du gav, -jeg overvejer engang at få en sbt i huset og ville da gerne vide om jeg evt. skulle være forberedt på en pludselig adfærds ændring.


  • #29   23. sep 2009 Karen

    Er det ikke AST Jonas mener ???


  • #30   23. sep 2009 Mon ikke det Jonas hentyder til er at når hunde kommer i lømmel alderen og bliver kønsmodne, så kan der ske nogle ændringer.

    Om det er specielt slemt for nogle racer frem for andre, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men har man en Amstaff skal man sku være opmærksom på det, for som søster skriver de kan udvikle problemer med hunde af eget køn. Og hvis man lukker øjnene for det(som mange åbenbart gør) ja så kan man meget nemt få en masse problemer som vi jo har set alt for mange gange.



  • #31   23. sep 2009 Læs Lars' indlæg. Han siger det samme som Jonas - det er ikke ualmindeligt at hundene ændrer adfærd i den alder. Det er ikke latterlige fordomme, men noget man skal tage højde for når man indlader sig med hunde af en vis kaliber (ikke begrænset til muskelhunde, men de er helt bestemt inkluderet i den gruppe)

  • #32   23. sep 2009 Der kommer en masse rigtig gode råd fra de andre herinde. F.eks Babett, fry BY, Lars osv.

    og jeg synes du skal gøre det samme..

    Og som lars skriver, så SKAL hun ud at luftes. Dels fordi det vil styrke båndet mellem jer, og dels fordi hun ganske enkelt trænger til det. Har I en have, eller er hun forpligtet til at holde sig mens du er hjemme?..

    Hvis du er nervøs for at hun skal blive sur, eller hidsig, og gøre det sværere for dig at holde hende, så brug dobbeltsikring. Giv hende sele og halsbånd eller halti på, så du kan have en ende af snoren i hver ting. Så risikerer du ikke at stå med en vred hund og en snor der "knækker".
    Og indtil I har fundet en naturlig balance, synes jeg du skal lade være med at lade hende hilse på nogle hunde, overhovedet..
    Jeg ved jo af gode grunde ikke hvor meget I gør i leg med andre, men medmindre det er under 100% kontrol, synes jeg I bør undgå al omgang med andre hunde.
    Når hun har fået et mere normalt forhold til dig igen, og du tør stole på hende, kan I så se hvordan det går..

    Men ud at gå med hende!.. Evt. bare små ture på 10 min, men ud, det skal hun..


  • #33   23. sep 2009 Hey er der ikke nogen der lige kommer forbi og forklare min hund at han skulle have ændret sig for 3 år siden så??

    ** Muskelhunde er fantastiske ** :
    Det er self beklageligt at der er så mange der snakker om noget de ikke ved noget om. Alle hunde går igennem de samme faser i livet medmindre de er neutraliseret i en meget ung alder. Jeg vil foreslå dig at du fastholder din måde at være på og at du evt læser lidt om hundesprog så du ved præcist hvad hun mener med de små ting hun nu engang gør. Det må være rigtig træls og opslidende med en hund som man føler trodser en, men det er en del af modningen af hunden, det at hun begynder på det nu er en rigtig god indikator på at hun ikke er helt voksen endnu og også rigtig godt at i ikke har fået hvalpe på hende endnu. Jeg sender mine varme tanker til jer, især dig og ønsker dig tålmodighed i denne fase af hendes liv.


  • #34   23. sep 2009 Sakset fra netdyredoktor:

    Mental/fysisk udvikling

    Af Lise Lotte Christensen

    17 til 22 måneder
    Psykisk modningsperiode
    Fra ca. 17 måneders alderen indtræder den 3. kønsmodning også kaldet psykisk modenhed. I vild tilstand ville hunden forberede sig på at finde en partner i flokken, og måle sig med de andre flokmedlemmer. Dominansen bliver mere udpræget. Individer der ikke vil indordne sig i flokken, vil forlade denne.
    For tamhundens vedkommende er der tale om en ugunstig periode. Dominansen, som hunden har trænet op i de to foregående kønsmodningsperioder, vil få mere tyngde og kraft ligesom aggressivitet mod andre hunde hyppigere vil forekomme. Også her gælder det: Afbryd uønsket adfærd (hunden begynder at knurre, stiller sig an m.m.) med et "Nej!" og giv umiddelbart herefter hunden besked på at sidde, dække eller komme til dig efterfulgt af ros.

    Det gælder om, ikke at lade sig friste til voldsomme lege eller at tvinge hunden til fysisk underkastelse. Hvis en krisesituation opstår, så lok hunden i bevægelse med eksempelvis en bold eller endnu bedre - anvend en kendt kommando (på plads, her eller lign.) så hunden ikke får mulighed for at opøve dominansen.

    Kunsten består altså i at aflede inden hundens uønsket adfærd udløses. Dette er utvivlsomt den bedste løsning.

    Dominante hunde, der ikke har fundet deres plads i rangordenen, kan udvikle sig til problemhunde. Flertallet af hunde volder ikke store problemer, når de blot er godt tilpasset i miljøet, og har fundet deres plads i flokken. (En del hunde aflives desværre på grund af uønsket adfærd i denne periode - som måske er forårsaget af ejerens fejlhåndtering!)

    I denne periode tilrådes moderat træning.



  • #35   23. sep 2009 Vivi jeg har lidt svært ved at tolke dit indlæg, først skriver du som om hundene ikke går gennem en forandrings procces, og derfor forskare det de fleste andre i tråden har beskrevet, dog med egne ord.

    Er vi enige eller uenige?


  • #36   23. sep 2009 Lars M
    Jeg er bare så heldig ikke at have oplevet problemer eller misforståelser omkring det ved min egen hund ;-D
    Alle hunde går igennem den fysiske og mentale ældringsproces ligegyldigt race.


  • #37   23. sep 2009 Vivi præcis, og nogen i mere udpræget grad end andre.

    Men vores race har man bare et større ansvar med at holde øje med disse ting, så ikke det giver uheldige episoder;-)


Kommentér på:
Vores hund ændrer fuldstændig adfærd..

Annonce