{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.492 visninger | Oprettet:

10 uger hvalp, entropion! ? {{forumTopicSubject}}

Hej hundefolk smiley

Vi er de lykkelige ejere af en dejlig lille 10 ugers golden retreiver dreng! ( ham i videoen )

Men hans ene øje løber konstant i vand, og ved nærmere eftersyn er det helt tydeligt at det nederste øjenlåg krænger så langt indad, at hår osv, er i berøring med selve øjet. Det er ikke hævet, og hans adfærd bærer ikke præg af at han på nogen måde er irriteret af det eller fejler noget ellers, han er glad og tumler rundt i rosenbedet og graver huller som de små skiderikker nu gør smiley

Mit spørgsmål/bekymring lyder så på.. Ja, da vi for et par uger siden var ude hos familien hvor vi købte ham ( privat førstegangs kuld ) lagde jeg godt mærke til øjet, og nævnte det for ejeren, han sagde at han også havde lagt mærke til det og havde spurgt dyrlægen da de var til hvalpetjek med ham, dyrlægen sagde at det ikke var noget at bekymre sig for.. og i den sundhedsbog vi fik med hvalpen er der da også så fint krydset af ved "øjentilstand" under "normalt".

Man behøver jo ikke være dyrlæge for at regne ud at hunden er født med entropion og selvfølgelig skal en tur på operationsbordet.. det pisser mig bare af at den dyrlæge der har tjekket ham, krydser af i normalt, når nu ejeren selv påtaler det løbende øje..

Hvad ville "du" gøre i denne situation ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  10 uger hvalp, entropion! ?
  • #1   28. jul 2013 Jeg havde nok ikke godtaget at hente hvalpen på alm præmisser , hvis da ikke at jeg havde fundet et andet sted at købe en "rask" hund , nu ved jeg ikke hvor omfattende sådan en operation den er , men jeg vil da mene at avler har et hvis ansvar i forhold til det .. Men i har jo sådan set godtaget hvalpen da i købte den , og godtaget deres dyrelæges ord for det så fint ud smiley

  • #2   28. jul 2013 Jeg ville få min dyrlæge til at beskrive tilstanden, og derefter kontakte opdrætter med et krav om tilbagebetaling af en del af købesummen. Det har du krav på jf dansk købelov.

  • #3   28. jul 2013 Ja, det er lidt en gråzone.. for det er klart at vi har godtaget hvalpen - og under alle omstændigheder skal han have den behandling der skal til for at øjet bliver raskt igen. Men man burde jo kunne stole på at dyrlægen har undersøgt hvalpen korrekt, og vi ser da sundhesbogen som en slags ekspertvurdering... lidt ligesom en FDM attest hvis der var tale om en bil smiley Men nu kommer han til vores egen dyrlæge i morgen, derefter er vi nok lidt klogere på hele situationen, og må tage stilling til om dem vi købte hos evt. skal blandes lidt ind i dette her og evt. betale halvdelen af regningen..

  • #4   28. jul 2013 Selvom I så vand i øjet ved købet, betyder det jo ikke at I har accepteret en hund med øjensygdom. Sundhedsbog og opdrætter fortalte jo at alt var ok.
    Man skal skriver under på at man accepterer en fejl på en kontrakt, hvis opdrætter skulle have sin ryg fri.
    Som det er nu, skal de dække fejlen.


  • #5   28. jul 2013 Malene, det lyder som en god ide - gælder det også ved ren privathandel ?

  • #6   28. jul 2013 Købeloven gælder salg af hvalp, uanset om det er fra en registreret kennel eller et hobbyopdræt.
    Så snart man laver hvalpe er man ansvarlig.


  • #7   28. jul 2013 Ok, tak skal du have - jeg vil lige prøve at google efter noget sort på hvidt at have med i baghånden... med mindre du lige skulle have et link?

  • #8   28. jul 2013 Hvad siger jeres kontrakt?
    Som regel skriver begge parter under på at købeloven er gældende.


  • #9   28. jul 2013 Vi har ikke lavet nogen kontrakt, alle aftaler har været mundtlige. Nu må vi se hvad dyrlægen siger, men man kan jo læse om lignende tilfælde hvor denne type operation omkring øjet kan koste op mod 6000,- Jeg er indtil andet er bevist også ret sikker på at sælgerparret er flinke og ordentlige mennesker, håber vi finder en løsning.

  • #10   28. jul 2013 Det er meget svært at bevise en handel uden en kvittering.
    Hvis der var tale om en DKK hvalp ville opdrætter formentlig blive pålagt at returnere mellem 1/3 og 1/2 af købesummen, så køber kunne få foretaget operationen. Opdrætter kan aldrig komme til at betale mere end hvalpens pris.


  • #11   28. jul 2013 Nu må vi se hvad dyrlægen og sælgerparret siger til det hele, jeg regner nu ikke med at de vil stille sig på tværs. smiley Men mange tak for hjælp/input.. jeg opdaterer her når vi har fundet en løsning.

  • #12   28. jul 2013 Jeg kan slet ikke forstå at hvis det har været så fremtrædende som du siger, at i ikke har enten aftalt skriftlig allerede inden købet hvad der skulle gøres eller hvad evt. kompensation skulle være ?

    I bund og grund kan det ende ud på at det er ord mod ord, netop fordi der i sundhedsbogen intet er påtegnet...

    Så jeg ville intet gøre, andet end at få min dyrlæge til at tjekke hvalpen


  • #13   28. jul 2013 Rene, jeg tror egentlig at vi alle, blot troede der var tale om en bagatel der hurtigt ville gå i sig selv igen, det ses da ofte ved dyrebørn at de har et løbende øje, eller lidt øjenbetændelse.. Det var først da vi fik ham hjem at jeg studsede over at det stadig var der, så jeg søgte google efter lidt info, og blev hurtigt klar over at der nok var tale om et indadkrængende nedre øjenlåg.. Det er heller ikke sådan at vi på nogen måde vil blæse dette op på noget højt niveau og diskutere osv over for sælgerparret.. Vi har købt en dejlig hvalp, han var ikke for dyr, så der skal nok blive til den behandling han får behov for.. Som nævnt længere oppe mener jeg det er den dyrlæge sælgerparret har brugt der har sjusket. Og er overbevist om at sælgerparret har handlet/argumenteret i god tro om at hvalpen var sund og rask. - I øvrigt, søger man på dyrlægens navn herinde, så er der flere skrækhistorier og mange der fraråder folk at bruge den pågældende dyrlæge til noget..

    smiley



Kommentér på:
10 uger hvalp, entropion! ?

Annonce