{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.198 visninger | Oprettet:

Skille sig af med sin hund når fysikken driller {{forumTopicSubject}}

Står i den trælse situation jeg har en større hund på knap 2 år, har været selv med hende og 2 børn i knap 1 år, jeg har et ret dårligt knæ, og er opereret 2 gange i år. og det lader ikke til det virker denne gang heller.

Da jeg fik hende var jeg stadig sammen med min mand, men blev selv med hende da hun var knap 1 år. og det er så ca 1 år siden nu.

Er nået dertil at det tager utrolig hårdt på mig og det dårlige knæ.

Er det som man siger store hunde store problemer og små hunde små problemer, skal mindre hunde have lige så meget motion og træning som store? Ville være utrolig svært at undvære hendes selskab, men hun får bare ikke det hun har behov for.

Lige en øv en her en sen aften


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skille sig af med sin hund når fysikken driller
  • #1   12. nov 2013 Du kunne ikke få en til at hjælpe dig?

  • #2   12. nov 2013 træning, stimulering, leg af en slags skal de nok alle have... motion er måske forskelligt, og der er da nok racer der ikke kræver flere timer ude dagligt ... min ene skotte ville såmænd gerne nøjes med 2 mindre ture dagligt, mens den yngste nok hellere ville gå det dobbelte af hvad jeg for det meste når ...

    De får en mindre tur, samt en tur på 1-1½ time til hverdag, i weekenden tilstræber vi en ekstra lang tur ved skov og strand mindst en af dagene, gerne begge ...
    Men det er også robuste små hunde ....


  • #3   12. nov 2013 Hmm - du kan sagtens finde store sofahunde, ligeså vel som du sagtens kan finde små brandbiler med ild i måsen.... - men du kunne jo vælge at mere hjernegymnastik og svømning - altså for hunden smiley Fremfor timelange gåture...
    Hvilken race er hun?


  • #4   12. nov 2013 Profilen viser en: Hvid Schweizisk Hyrdehund

  • #5   12. nov 2013 Der er mange unge piger der tilbyder at gå med hunden en gang dagligt for en lille skilling smiley

    Spørgsmålet er jo HVAD hunden mangler, kan du slet ikke gå med den? Eller kan du godt gå med den, bare ikke så langt? smiley


  • #6   12. nov 2013 Nå ja - det er jo selvfølgelig Lucy - dummeslag til mig smiley



  • #7   12. nov 2013 Er ikke nemt at have andre til at være afhængig af at skulle hjælpe så meget.

    Hun er utrolig aktiv, og står selv med alt, går ledig pt, eller sygemeldt, pga mit knæ, og er nået dertil at jeg tvivler på jeg kan blive ved, når jeg forhåbentlig får et arbejde på et tidspunkt. Hun bliver hurtig indebrændt over for lidt aktivitet osv. Hun laver som regel ikke ballade når hun er selv hjemme, men kan mærke på hende hun mangler mere.


  • #8   12. nov 2013 Kan godt se du er presset som alene mor, hund og dårligt knæ.

    Jeg har selv et meget dårligt knæ og er blevet opereret 3 gange på 1,5 år og det er det er det bestemt ikke blevet bedre af.
    Jeg har faktisk valgt en aktiv race, netop for at tvinge mig selv til motion, træning osv. Da det faktisk gælder om at "holde gang i knæet".
    Der er da også perioder, jeg tænker, om jeg overhovedet kan magte en hyrdehund med krudt i bagen, men det går jo alligevel smiley Så er der bare dage, hvor han får knap så meget motion og mere hjernegymnatisk og andre dage omvendt.

    Håber du finder en løsning og god bedring....


  • #9   12. nov 2013 Hun er en stor og stærk hund, så børn skal ikke gå med hende selv og have det ansvar, hun er nem nok at holde når der kommer andre hunde,

    Måske jeg bare er løbet tør for træningsmåder. Laver lydighed når vi går og laver lidt af de sjove ting hun har lært, nogen gange om ugen, har en gummibold som hun får sin mad i nogen gange, men ikke så nemt med det vejr vi går i møde. Hun får kun sin mad på græsplænen eller ud på gulvet.

    Svømning?? Har ingen ide om der ligger noget i nærheden, og det er ikke nemt for skal jeg køre skal hun ind på bagsædet, og med arbejde og små børn duer det ikke i længden. tror jeg...


  • #10   12. nov 2013 Er opereret 5 gange i alt, 2 gange i år, ellers er det 10 år siden sidste gang. det hæver og gør ondt ved belastning, som når jeg går, har målt vores ture, med Endomondo, de er mellem 1 og 2 km, og veksler meget mellem ruterne, nye dufte osv, og har nogen steder hun kan rende frit, når der ikke lige er hunde inden for synsvinkel.

    Men den dag der er arbejde også, og hvis der ikke bliver nogen bedring, bliver det svært at få tingene til at passe sammen,


  • #11   12. nov 2013 http://www.dortheasminde.dk
    http://www.bygholm-dyr.dk/fysioterapi/waterwalker-et-alternativ-til-hundesvoemning/

    Bare som eksempel smiley

    Men kender det selv, har barn, hund og hest - og ingen tvivl om at hunden ikke altid får 200% hvad han burde af motion og stimulering. Han er heldigvis ikke en der løber på væggene. Man ville jo gerne kunne presse en 5-6 timer ind i døgnet, men virkeligheden er jo noget andet.
    Du skal gøre hvad du finder bedst for alle parter - det er synd for både sig og hende, hvis hun "blot" er årsag til konstant dårlig samvittighed.


  • #12   12. nov 2013 Jeg syntes egentlig alder og sind er vejer mere end størrelsen, men egentlig - så ja der er bare mange ting der er nemmere når man har en lille hund. Det er nemmere at transportere den (bare op under armen i toget når der er mange mennesker). Det er lettere at få lov til at tage hunden med hos andre (jeg kommer hovedsageligt ikke steder min hund ikke er velkommen). Det er mindre svineri når den løber ind og ud i haven (det sviner stadig, men jeg syntes mængden er mindre). Det er nemmere at få andre til at lufte den (uanset hvor velopdragne mine hunde har været, så lader jeg ikke folk lufte den hvis jeg ikke tror på de kan holde den hvis den bliver forskrækket). Der er også mindre foder regninger smiley Og så syntes jeg der er mindre rengøring.
    I virkeligheden savner jeg at have en stor hund, men kæresten er utryg ved store hunde, så jeg havde ikke rigtig noget valg - Zena er ca. 40 cm over ryggen... og selvom størrelsen blev bestem af kæresten, så vil det være langt svære at vælg en anden størrelse næste gang smiley
    Men måske du burde overveje at købe en genbrugshund? Mine forældre har rigtig gode erfaringer med at købe "brugte" hunde der er omkring de 3 år eller over. Det tager lige et års tid før man er helt 100% kørt ind på hinandens vaner, men tilgengæld skal man (som regel) ikke kæmpe med unghunde kuller, vat i ørerne og renlighed...

    Hvor gamle er dine børn? kan de slet ikke hjælpe?


  • #13   12. nov 2013 Anja, 2 og 4 står der på profilen....

  • #14   12. nov 2013 Mine børn kan slet ikke hjælpe med hende, de er kun 2 og 4, så der går mange år endnu før de kan gøre noget... Og så er hun nok så gammel at hun ikke er her mere.

    Vil nok ikke have en genbrugshund, har små børn og de skal gerne være vant til børn fra små, ellers så bliver det noget mærkeligt noget tror jeg.
    Hun er på str med en schæfer, så er en stor hund.


  • #15   12. nov 2013 Ahh okay, så er de også lige små nok til at kunne hjælpe med at lufte hunden smiley

  • #16   12. nov 2013 Det er ikke størrelsen, men racen smiley

  • #17   12. nov 2013 Mht. små hunde, så er der også forskel på hvor meget og hvor lidt aktivering - gå ture de skal ha for at trives... man kan ikke bare tro de er "sofa hunde" pga. størrelsen smiley

    Vi har en blanding af ST og Cavalier, hun kræver mere end vores rene Shih Tzu, tager man en gravhund eller en westi kræver de også en del osv... vores ST han er ret så god til at tilpasse sig hvordan dagen byder sig, gø'r ikke uden han mener der er en grund til det, er hamrende legesyg og sjov, dog kræver en ST pelspleje dagligt hvis man ikke klipper den og holder det ved lige, går man efter en ST bør man tjekke op på om opdrætter har fået tjekket forældrene for PNP (Nyresygdom).


  • #18   12. nov 2013 hvor meget hunden kræver er ikke så afhængig af størrelse, men langt mere af race -f.eks er en corgi joikke ret stor, men kræver dog en god mængde motion/aktivering, mens en GD er kæmpe, men ikke voldsomt krævende smiley

    Så det handler nok mere om at finde den rette race til det du kan tilbyde -jeg ville kigge blandt selskabsracerne.
    Men du skal dog huske på at selvom man finder en knapt s aktiv race, så skal den stadig have både gåture og lidt mental aktivering.



  • #19   12. nov 2013 Hvor god er hun til andre hunde?

    Kunne da let lave nogle lege dates med hundene. Plus så kan jeg da give hende en god gang træning når vi er der alligevel.


  • #20   12. nov 2013 Hun plejer at underkaste sig med det sammen. Små som store hunde, total legesyg ud til snuden. Nogen gange bliver hun lidt frygtelig og kan være lidt voldsom men aldrig slem.

  • #21   12. nov 2013 Det lyder da godt hvis du bor i nærheden af TS Henrik og I kan finde ud af noget sådanne smiley

  • #22   12. nov 2013 http://www.doggywalk.dk/DoggyWalk/Forside.html

    Der er mange der har et direkte firma til at gå med hunde smiley Du kan jo søge lidt i dit område, det behøver jo ikke være børn der går med hunden smiley


  • #24   13. nov 2013 Vi bor i Horsens og har to hunde, som sagtens kan håndtere en der leger vildt. De er begge store hunde og kan godt selv blive lidt vilde ind i mellem.

    Hvor langt bor du uden for Horsens?


  • #25   13. nov 2013 Kan du cykle med knæene ? For det kunne jo også være en mulighed at cykle nogle ture med hende..

    Ellers så er det også nemt at aktivere uden at lave for meget selv ved at finde et område med højt græs eller bevoksning af en eller anden art, sætte hunden af / binde den og så gå lidt ud og smid/gem noget legetøj som hun så skal finde. Jeg havde en kortere periode, hvor jeg ikke rigtig kunne gå med min unge malinois, og det var sådan jeg aktiverede hende istedet. Så fik hun både løbet og brugt næsen.


  • #26   13. nov 2013 Uha jeg kender desværre alt for de tanker... Jeg har dog heldigvis en køreste der kan tage lidt over, men hovedsagligt er det mig der står for aktiveringen af hundene..

    Jeg har piskesmæld og fibromyalgi, er netop startet i fleksjob, og så er jeg gravid - så mit overskud er ikke eksisterende... Og den dårlige samvittighed hænger ofte som en tung, sort sky over hovedet på mig..

    Tidligere trænede jeg gerne i klub 2-4 gange om ugen med Asti - nu er vi månedens gæst smiley

    Jeg aktiverer hovedsagligt hundene gennem søgeøvelser: fx gemmer jeg deres mad rundt omkring i huset eller gør som Vibe, gemmer legetøj i højt græs eller i skoven som de så skal finde... Det er virkelig noget det træter på en god måde smiley
    Også laver jeg lidt let træning herhjemme med dem..
    Tidligere har jeg også gemt mad rundt omkring udenfor, fx leverpostej i træernes revner (gerne i forskellige højder så hunden både skal bruge snuden og kroppen)..

    De fleste hunde kan godt trives med lidt kortere gåture hvis bare man aktivere dem mentalt - og det sidste kræver heldigvis ik ligeså meget af en fysisk smiley


  • #27   13. nov 2013 Jeg synes det er flot at du tænker på hundens bedste.
    Hunde kan godt acceptere perioder med inaktivitet, men ikke hele år. Det er ikke rimeligt.
    Så jeg ville finde et hjem, der kan opfylde hundens behov fremfor evigt kompromis og dårlig samvittighed.
    Begge parter skal have det godt, og det har I jo ikke nu.


  • #28   13. nov 2013 Sabrina - din smukke hund skal da videre til et andet hjem hvor hun er til glæde, i stedet for at være din evige kilde til dårlig samvittighed.
    Træning og aktivering af hunden skal ikke være i et stjålent øjeblik fordi man synes man bør gøre det, det skal være fordi det er sjovt og fordi det er det man prioriterer.
    I dit tilfælde prioriterer du det fordi du bør gøre det, ikke fordi der egentlig er tid.
    Den tid du bruger på hunden skulle du bruge på dig selv, på at lade op, hygge dig, være sammen med andre voksne mennesker, og være sammen med dine børn, og mest af alt - på at have det godt UDEN dårlig samvittighed.

    Du har gjort et godt stykke arbejde med din hund, så den burde ikke være svær at omplacere. Hvis det var mig, ville jeg tage kontakt til klubben for Schweiziske hyrdehunde, de har om nogen forstand på racen og kontakter til folk der er rigtig glade for den.

    Når hun har fået et godt hjem, så træk lige vejret, mærk efter om der er plads til en hund i dit liv hvor formålet udelukkende er at være til glæde og gavn, og så giv det tid. Lev lidt uden hund og de forpligtelser der følger med, melder savnet sig så og er altoverskyggende, så brug en hulens masse tid på at sætte dig ind i racerne og deres behov, og besøg kenneler med oplagte racer.

    Held og lykke med det hele.


  • #29   14. nov 2013 Henrik- Jeg bor i Gedved, Så er ikke langt uden for Horsens.

  • #30   14. nov 2013 Jeg ville slet ikke turde cykle med hende, styrt på cyklen er roden til min knæskade.
    Hun kan også fare lidt op når vi møder andre hunde specielt hvis de virker truende i adfærd.


Kommentér på:
Skille sig af med sin hund når fysikken driller

Annonce