{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.058 visninger | Oprettet:

Tørt og Råt samtidigt? {{forumTopicSubject}}

Hejsa Hundevenner.
Ja nu sidder jeg jo her med min skønne hvalp. Min plan var egentlig at fodre ham med lidt af hvert, lidt tørfoder, lidt passende rester og råt.

Men jeg læser nogle steder på nettet at råt og tørfoder samtidigt er livsfarligt?

Og så kører min lille overbeskyttende hjerne jo...har det noget hold i sig? og hvordan gør man så i praksis? Hvor lang tid skal der i så fald være mellem måltiderne? og når han får et ben med lidt kød på at gnave i, skal man så fjerne tørfoderet?

Han er ikke ligefrem typen der spiser op -eller i det hele taget spiser så meget.

Start GERNE en debat op...jeg er selvfølgelig interesseret i så mange synspunkter som muligt...hvis nogle har nogle videnskabelige kilder er de mere end velkomne! Det samme er personlige erfaringer. På forhånd tusind tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tørt og Råt samtidigt?
  • #1   19. feb 2015 hmm min er ikke død af det endnu smiley hun får råt et par gange om ugen.

  • #2   19. feb 2015 Der er noget med, at man ikke skal gi' råt og tørt i samme måltid...vist noget med fordøjelsen. Men mine lever i bedste velgående efter mange år med tørt til morgen og råt til aften.

    Alle hunde er jo, som bekendt, forskellige...så hvad der fungerer her, fungerer ikke nødvendigvis der smiley


  • #3   19. feb 2015 begge mine har fået lidt råt (sådan nogle barf pakker) blandet i deres tørfodder og der er ikke sket noget

  • #4   19. feb 2015 Mine har altid tørfoder stående ,så får de rester fra min aftensmad
    De får råt ca 14 dag, og der i mellem 1 råt okseben
    De har aldrig taget skade af det smiley


  • #6   19. feb 2015 Barfforhandlere er mit bud, Isabelle smiley

    Men som jeg har forstået det, så fordøjes råt hurtigere end tørt. Men jeg skal se om jeg kan finde noget mere sagligt.


  • #7   19. feb 2015 jamen det lyder jo indtil videre meget godt smiley

    Rie hvis du kan finde noget om det vil jeg blive rigtig glad smiley

    Det jeg virkelig gerne vil vide noget om er i samme måltid -for han har så godt som altid tørfoder stående -jeg tror ikke han vil røre det hvis der er råt...(og så kan man jo diskutere om jeg bare burde fuldbarfe, men det er ikke et skridt jeg er parat til, jeg synes der er en fordel ved han kan begge)

    eller hvis man evt. ville blande tørt og råt smiley

    Tusind tak for jeres svar smiley


  • #8   19. feb 2015 Nå google er ikke min ven i dag...jeg kan ikke finde nogen videnskabelig forklaring, men en masse links til mere eller mindre selvbestaltede eksperter.

    Måske andre kan finde evidensbaseret info?


  • #9   19. feb 2015 Du giver ham bare hvad det passer dig, når det passer dig. Bland det, eller lad være det er dit valg.

    Alt det der pjat med at man ikke blande, det passer ingen steder hen. Og er noget en eller anden idiot har fundet på, kun for at være spændende. Tænk over hvor meget forskelligt mad vi mennesker spiser, ting der er lett at fordøje, sammen med ting der er svære.

    Og så forskellige er vores systemer ikke smiley


  • #10   19. feb 2015 Jeg kan anbefale Marianne Thornbergs bog, med den mundrette titel: "Vi er hunde og vi ønsker mad som hunde, fordi vi er hunde." Jeg tror så ikke på enten eller, men både og...det andet bli'r en anelse for langhåret, men det er bare mig smiley

    Jeg sværger til at styrke hundens mave med ALT muligt forskelligt; tørt, råt, rester, frugt, grønt. De finder også selv en masse her på stenbroen, kebab, pizza, æbleskrog, sandwich osv osv, at hærde deres mavesæk med, hvis jeg ikke er hurtig nok. Jeg tror, at man kan undgå sarte maver ved at udsætte dem for forskellige ting. Men det er bare min lommefilosofi, Sylfiderne har yderst sjældent dårlig mave smiley


  • #11   19. feb 2015 Det rette ord er kombinationsfodring - og man kan sagtens fodre det hele samtidig. Det er netop den måde, at man får hundens mave gjort i stand til at fordøje det hele.

    Jeg har fodret ud fra denne ide i mange år, og mine hunde stortrives, har aldrig dårlig mave uanset hvad de spiser - fuldstændig som Rie også har oplevet.

    Et måltid hos os kan f.eks. bestå af lidt tørfoder dresset op med revne gulerødder, råt kød og så lidt olie oveni.

    Jeg håber man kan læse det indlæg som jeg har fra dyrlæge Allan Wenzel


    profilbillede
  • #13   19. feb 2015 Tak Kirsten og Batdog smiley

  • #14   19. feb 2015 tusind tusind tusind tak skal i have smiley det letter mit overbeskyttende førstegangshundeejer hjerte smiley
    Jeg er nemlig rationelt overbevist om -som jer andre -at varieret kost er en kilde til desensibisilering af fordøjelsessystemet. Men når ord som livsfarligt springer i sylten på mig...så bliver jeg nød til lige at overveje og søge viden og erfaring.

    Han er ikke så sindsygt interesseret i sit tørfoder (forståeligt nok) men jeg ønsker som sagt indtil videre at holde ham på dette også.

    Men det lyder jo som om jeg bare skal fortsætte og måske intensivere lidt med blanding af alt...han kunne godt bruge lidt mere incitament til at spise smiley

    Så skal jeg bare lige overvinde min egen nervøsitet når bettedyret knaser en kyllingelårknogle. (har i nogle gode råd til det? smiley )


  • #15   19. feb 2015 Ja, du skal bare overvinde din frygt smiley Lige med kyllingelår og -vinge ville jeg ikke være det mindste nervøs...specielt ikke når han er vant til råt (og andet) smiley

  • #16   19. feb 2015 Haha jeg ved det, jeg synes bare sidst han fik et kyllingelår (Det første) var der en lidt skarp kant på benet efter han havde knast lidt...og så blev pyldremor altså lidt nervøs smiley

    Han har ikke fået så meget råt fra opdrætter...men han har fået lidt her men han tygger alt sin mad fint, og af det han har fået, har det ikke påvirket maven det mindste smiley


  • #17   19. feb 2015 Med alle de mere eller mindre gode råd og skrækhistorier man kan google sig frem til, ja, så bli'r man ind imellem en anelse nervøs smiley

    Men sund fornuft og obs på hunden, så går det ikke helt galt smiley


  • #18   19. feb 2015 haha obs på hunden mangler jeg i hvert fald ikke smiley og tusind tak Rie og alle jer andre smiley det er rart at få styr på det -til hans bedste smiley

  • #19   20. feb 2015 Vores to chihuahuaer får altid tørfoder om morgenen og om aftenen får de som regel både tørfoder og råt kød eller ben.

    Hver dag får de også vådfoder i deres aktivitetsspil.


  • #22   20. feb 2015 min får tørfoder og råt får hun en gang i ugen. lige nu er det lammeknogler.

Kommentér på:
Tørt og Råt samtidigt?

Annonce