{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.470 visninger | Oprettet:

Gode råd ang. forløbet op til parring? {{forumTopicSubject}}

Jeg har nogle spørgsmål vedr. forløbet før parring.

Jeg ved, at det anbefales at tæver får taget en svabprøve, for at se om de er "rene"..

Jeg fik at vide, at man kan bruge nogle stiks (Novo stiks) for at finde ægløsningstidspunket..?
Hvad gør I..?

Hvad med selve parringen..? Noget jeg burde vide..?

Jeg er helt ny på dette område - altså med hunde.. smiley
så alt råd og vejledning taget imod med kyshånd..

Tusind tak.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd ang. forløbet op til parring?
  • #1   24. nov 2009 følger lige med smiley

  • #2   24. nov 2009 Her er gode råd til hvordan man gør op til parringen
    (link fjernet)

    Men jeg syntes da bestemt at man skal tænke på hvad der kommer bagefter.

    1uge før fødsel skal man overvåge den drægtige tæve konstant, så den ikke hopper ned fra feks en sofa og udsætter både sig selv og sine hvalpe for fare.

    Hvis tæven ikke kan føde selv og et kejsersnit er nødvendigt, så er det lige 14.000 kr minimum du skal af med.

    Den første uge i hvalpenes liv skal du hver time hele døgnet rundt sætte dit vækkeur og sørge for at hvalpene bliver lagt til moderen.

    Den 2 uge er det hver 2 time osv osv

    og ligeledes med den 3 hver 3 time.

    Så alt i alt kræver det at du i en hel måned konstant er hos hvalpene, hvilket kan være svært hvis man både har job og børn.

    Mange tror at det bare er ligetil at få et kuld mopshvalpe, men man bliver heldigvis klogere.


  • #3   24. nov 2009 Hej Gitte,

    Så dit råd er.. lad være med at få hvalpe, for det kan man ikke klare alene med to børn.. eller.. ??

    Jeg har haft heste.. jeg ved hvad det kræver, så det var som ikke det der bekymrede mig så meget - men mere forløbet op til, da jeg aldrig har oplevet det før.

    Men tak for dit råd.. smiley


  • #4   24. nov 2009 Jeg tror bare det er utroligt svært og ens søvn er næsten på nulpunktet i 3 uger.

    Jeg tror ikke at man kan sammenligne heste med at få mopshvalpe...Mopstæver er kendt for at være ligeglad med deres hvalpe, så hvis vi ikke hjalp i så stort et omfang, ville der ikke overleve nogen mopshvalpe.


  • #5   25. nov 2009 det kan godt være at dette er OT, men jeg synes bestemt at i forløbet op til en parring, der skal man være virkelig kritisk med sin tæve, kan hun nu bringe noget godt til racen? Vil hun psykisk kunne klare en parring, 9 ugers drægtighed og hvervet "mor"? Derudover synes jeg også at man skal være yderst kritisk med valget af hannen, kan han bringe noget godt til racen, har har evt. nogle arvelige "ting" som jeg skal tage højde for? etc.

    Og så vil jeg mene at man skal have en tæve hvis opdrætter vil kunne stå klar i kulissen med råd, vejledning og hjælp, hvis ikke dette kan lade sig gøre (opdrætter er måske udenlandsk), så hvertfald andre erfarne opdrættere af racen.


  • #6   25. nov 2009 HOV!! Glemte helt at man jo i mine øjne også skal undersøge indavlskvotienten, tale med den stambogsførende klub og undersge om man nu kan komme af med hvalpene, når man efter 8 uger skal af med dem - det er nu nok ikke et problem med mops :o)

  • #7   25. nov 2009 Min fornemmelse siger mig, at det er svært at komme af med mopshvalpe i øjeblikket - selv dem med en fin stamtavle, og svaret skal nok findes i at der stadig hersker krise i Danmark samt at hvalpekøber er blevet MEGET kritiske med hvad avlsdyrerne er sundhedstestet for. Hvis jeg i dag skulle ud og finde en mopshvalp, så ville jeg som minimum forlange at dyrerne var teste for:

    Patella
    Hofte Dysplasi
    Hemivertibra
    Entropien - øjenlysning
    samt evt hjertescanning
    demodexfri attest


  • #8   26. nov 2009 Hej Bolette
    Jeg bruger noramalt som minimum skrab og blodprøve...jeg bruger i omegnen 2000,- alene på at forberede tæven til parring. Jeg er nød til at give Gitte ret, med det hun pointerer. Det at gøre tæven parringsklar er simpelt, for her gør dyrlægen arbejdet og vi betaler bare. Det er det der kommer bagefter der er det tunge arbejde. Jeg har jo selv haft 2 mopskuld. Jeg har så valgt at stoppe helt med mopperne, da det simpelthen er en umulig opgave for mig. Jeg ser mig selv som en efterhånden erfaren opdrætter...og har nogle kuld bag mig. I dag fraråder jeg klart mops som en begynderrace. Som Gitte beskriver, så er mange mopper ikke de fødte mødre, og det er en opgave jeg ikke vil kunne løse selv, med mindre jeg som minimum har helt fri de første 6 uger efter fødslen. Her er det jo ligegyldigt om kuldet er på 2 eller 7...pasningen kræver det samme nærvær. Jeg ved godt at det at få hvalpe lyder dejligt op spændende, men jeg ville personligt overveje det en ekstra gang, hvis man samtidig har 2 børn at skulle varetage. Jeg har selv haft heste og også føl...det vil jeg sige på ingen måde kan sammenlignes....
    Jeg ved ikke om du går hjemme nu, og har tiden til det...men du skal vide du går en hård tid i møde, uden søvn, og med kommende grå hår:-)
    Mopper er dejlige, men skønt at der er nogle der har tiden og overskuddet til at opdrætte dem, for jeg har smidt håndklædet i ringen.
    /Anja


  • Ibeth C
    Ibeth C Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 12 Følgere: 11 Svar: 16
    #9   26. nov 2009 Respekt for dig og din mening her Anja !!!

    Det er helt korrekt som I alle skriver, at man fatter ikke hvor stort et arbejde det er at have et kuld mopshvalpe og kan man ikke tage den fornødne ferie - eller være hjemmegående som undertegnede - så skal man holde sig fra det !! - og netop ydermere er der en del store udgifter før der er indtægt og det skal man jo også være forberedt på !
    Jeg er dybt taknemmelig for at jeg har så mange år på bagen som opdrætter af anden race inden jeg startede med mopper og opfatter tit, at folk tror jeg fraråder at tage hvalpe, for at jeg personligt ikke ønsker flere opdrættere af racen, men det har INTET med det at gøre - det er ene og alene tæven og hvalpene jeg tænker på - og kan man ikke give dem den fornødne hjælp og opbakning, så skal man lade være !


  • #10   27. nov 2009 Jeg vil endnu engang gerne fastslå, at jeg ikke ønsker hvalpe på min tæve med henblik på salg, men simpelthen fordi jeg øsnker et afkom efter min egen tæve.

    Og vedr. udgifter, pasning og pleje af hvalpene, så er det slet ikke et problem for mig.

    Men tak for jeres opmundrende råd og vejledning.


  • #11   27. nov 2009 Anja - som Ibeth skriver, har jeg stor respekt for dit valg.

    Bolette
    Hvis det "kun" er fordi du ønsker en hvalp efter din tæve,er du så parat til at møde den risiko, der er ved en fødsel - at kunne miste hvalpe og sågar tæven til fødselsproblemer ?
    Selv jeg som også har fået Kennelmærke må nok erkende, at det at miste sin tæve pga hvalpe - ikke er det værd...


  • #12   27. nov 2009 Til Bolette
    Jeg er ked af hvis du føler dette som en personlig kritik af dig eller et angreb, for det er bestemt ikke ment sådan. Jeg mener bare, at jeg som opdrætter af din tæve også bør forklare dig de mindre gode sider. Da jeg solgte dig Donna, havde jeg jo ikke helt den samme viden som jeg har nu. Jeg ved jo at Freja har vist sig som en af de Mopper, der ikke har udvist de store moderegenskaber. Dette er en meget arvelig egenskab, hvorfor du bør tage særligt højde for dette. Jeg kan da godt forstå, hvis man kan fristes af tanken om at få en hvalp efter den hund man lige elsker. Men tro mig, andre mopper er ligeså dejlige. Hvis det alene er for at få endnu en Moppe, vil det med stor sandsynlighed være billigere og meget lettere at købe den ude, som at lave den selv:-)
    Tak til både Gitte og Ibeth, jeg tager hatten af for dig Ibeth, for jeg ved hvor svært det er...og du er stadig flot inde i kampen:-)
    Til Gitte, jeg forstår dig, hvis du vælger alene at elske racen....
    Jeg holder mig til Cavaliene, og her har vi sandelig også vores at slås med....men det er alene på sygdomsområdet....men det er mere end nok for mig.


Kommentér på:
Gode råd ang. forløbet op til parring?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce