{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.601 visninger | Oprettet:

JRS
JRS
Tilmeldt:
15. jul 2020
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Ok at avle på b/c hofter? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen,

Vi er igang med at finde en god opdrætter (potentielt udenlandsk) af vores kommende OEB. Nu er det første gang jeg kigger på køb af en race med ofte SÅ mange skavanker, og jeg prøver virkelig at være på forkant.

Jeg kan se at overraskende mange avler på b/c hofter? Det kommer helt bag på mig. Men jeg ved heller intet om avl af bulldogs. Men ville i ikke gå uden om en forældre med HD? Eller?

Hvis nogen andre har gode fif til gode OBS når man leder efter OEB opdræt, hører jeg gerne fra jer!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ok at avle på b/c hofter?
  • #1   18. jul 2020 Mit indtryk er, at det ikke rigtig findes. Altså OEB’er uden en eller anden grad af hd.
    Så nej, det ville jeg ikke finde i orden, men det vil folk, som gerne vil bevare racen nok.


  • JRS
    JRS Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #2   18. jul 2020 Jeg synes da ellers der er en del med A og 0. Og en del der også får afkom testet osv.

  • #7   18. jul 2020 Nej det er aldrig ok at avle på c-hofter. Det er heller ikke okay at avle på ikke-undersøgte hofter. Men sådan er avlen i bulldog regi nu engang bare.


  • #9   19. jul 2020 Lige præcis oeb vil jeg kigge meget efter sundhed og liner, især som de andre skriver omkring luftvej, ryg, hofter, knæ, albuer og spøger ind til hårsækmider, allergi.

    En opdrætter der ikke vil snakke om allergi og hårsækmider med en hvalpekøber er i mine øjene ikke værd at købe ved. Så vil få tjekke nogle opdrætter og få sendt nogle mails rundt ang hvad de tjekker for, og hvornår de forventer parring og på hvilken hund.

    Og så husk at følge din mave fornemmelse og forelske dig ikke. Det mega svært.


  • #10   19. jul 2020 nu kan jeg primært tale for min race staffordshire bull terrier.
    her ville jeg godt turde avle på c, hvis der ikke lå dårlige hofter generelt i linjerne på både mor og far (mange c og værre) og den anden hund skulle have A hofter. jeg ville altid kun avle på 0 albuer.
    men det er ikke bare sort hvid, specielt ikke på racer, som måske sjældent har A hofter. Det er ideelt og ønskeligt med A hofter, men man må overveje hvad man så går glip af. hvis man kun bruger a hofter, 0 albuer og hundene også skal have ingen allergi, god vejrtrækning (som må være nr 1) hvor stor en genpulje får racen så? højst sandsynligt meget lille! så vil jeg hellere avle på c hofter, end fx allergi eller dårlig vejrtrækning. hd er jo ikke kun genetisk, men også miljøet spiller ind.
    for en race med stor genpulje med gode resultater, så ville jeg også vælge A og 0 og alt det gode, men det er desværre bare ikke altid den bedste mulighed.
    for staffen ser man meget sjældent problemer med c hofter, jeg tror faktisk ikke jeg har hørt om det. selv d hofter har sjældent problemer.


  • #12   20. jul 2020 Jeg har set så mange forskellige hunde af diversen bulldogracer (OEB, EB, FB osv) ikke blive særlig gamle pga HD, AD, vejrtrækningsproblemer, hudproblemer og epilepsi at jeg ville finde en anden hundetype.
    Jeg har mødt éen (1) lille bulldog-ting der virkelig var sund og rask. Som ikke havde en eller anden skeletal dårligdom, et hudproblem eller en eller anden grad af vejrtrækningsbesvær; den var en blanding af staffy og FB. Ejer havde gennem mange mange år haft FB og elskede den race. Men nu magtede han ikke at aflive flere hunde utide.


  • #13   20. jul 2020 Ja, jeg mener det er fint at avle på B hofter.
    A og B hofter er jo IKKE HD.
    Ved C hofter skal der være særlige årsager før man bruger den i avlen. Og kun parre med A hofter


  • #14   26. jul 2020 Der findes kun en sund bulldog race, og den er ikke lovlig

  • #16   26. jul 2020 Synes slet ikke det er et enkelt spørgsmål og svaret er for mig heller ikke. Eller jo - B- hofter er jo helt fine så det begrænser jo kun avl hvis index er lavt.
    C-hofter er mere kompliceret og meget mere afhængigt af status i linjerne.
    Og naturligvis skal der altid være en vægtig grund.
    Vi har hund efter en far med C-hofter og det blev netop valgt fordi hans øvrige egenskaber ikke måtte gå tabt.
    Han fik kun to kuld, der er avlet på to tæver fra det ene kuld og der er udelukkende A og B i deres kuld. Det var et godt valg for racen.

    Hvad OEB angår, mener jeg der er er så mange sundhedsmæssige dealbreakere at C-hofter er en bagatel.


Kommentér på:
Ok at avle på b/c hofter?

Annonce