{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.166 visninger | Oprettet:

Bliver mentalbeskrivelsen brugt? {{forumTopicSubject}}

Jeg har tænkt over dette i noget tid.
Bruger jeres racer mentalbeskrivelsen? hvis ikke, hvordan tjekker/sikre du dig så at få en god afbalanceret mentalsund hvalp?

Jeg har jo to selskabsracer, begge racer bliver primært brugt til udstilling, ingen af racerne bruger mentalbeskrivelsen. (papillon og chihuahua)

Jeg har fået et indtryk af at man ser meget forskelligt på hvad der er normal og ok adfærd og hvad der ikke er, hvilket jo nok er ganske normalt, for sådan er det jo også med alt andet. Men når der ikke er tests, brugsprøver osv. fordi det jo netop er selskabshunde, hvordan sikre man sig så bedst at få en god og mentalstærk hvalp? Er det bare at stole fuldt og fast på at opdrætter har de samme værdier og selv er god nok til at se hundenes fejl? få en ide ud fra udstillingerne (jeg synes ikke udstillinger viser et helt billede af hunden) eller er der andet man kan gøre? Besøge dem selvfølgelig, men det viser igen ikke et fuldt billede, for det er jo forhåbentligt en tryg base for hunden og man slæber nok ikke lige alt hvad hunden kan være bange for med hjem til den.

jeg ved godt at man aldrig kan sikre sig 100%, for selvfølgelig kan en hvalp også bare falde uheldigt ud. Men jeg synes jo det er langt lettere når det kommer til den fysiske sundhed, fordi man netop kan gå på hundeweb og se hvad forældrene er testet for f.eks.

Jeg synes jo personligt at det er ærgerligt, når man har et redskab som mentalbeskrivelsen, at den så ikke bliver brugt, især for racer hvor de ikke rigtig bliver brugt til noget.


Kommentarer på:  Bliver mentalbeskrivelsen brugt?
  • #1   31. mar 2021 Ja, det bliver brugt i min race (Rhodesian Ridgeback)
    Sam er også blevet mental beskrevet da han var 2 år gammel, selvom han ikke skal indgå i avl.
    Opdrætter ligger meget vægt på at få beskrevet så mange af sine hvalpe som muligt smiley


  • #2   31. mar 2021 Hvor fedt Mathilde smiley Det lyder som en rigtig god opdrætter

  • #3   31. mar 2021 Min opdrætter bruger også hvalpe mental test, én der kommer ud og tester hver hvalp i forskellige situationer, det gøres når de er 7 uger gamle.

  • #4   31. mar 2021 Det bliver brugt en del både at teste og sammenholde han og tæve ud fra test i hvid schweisisk hyrdehund.
    I min anden race bolognese giver det ikke meget mening da stort set alle parringer foregår over landegrænser. Men vi kan nu teste så køberne ikke føler der er noget de ikke kan med deres hund.


  • #5   31. mar 2021 Nej mine racer bruger ikke mentalbeskrivelse.
    Så jeg gør meget ud af at besøge og tjekke forældredyrene ud. Helst i så mange miljøer som muligt. Videoer på FB eller Youtube ved stævner osv.
    Ser jeg uønsket adfærd får de et minus i noterne. smiley
    Men jeg skelner selvfølgelig imellem hvad jeg mener er genetisk og “dårlig opdragelse/oplevelser”
    Jeg mener også man kan gøre meget for at få en mental stabil hvalp med god selvtillid via træning og gode oplevelser.


  • #6   31. mar 2021 Da jeg kiggede hund tilbage for 7-8 år siden var der kun én opdrætter, som mentaltestede sine hunde. Det var en af grundene til at jeg valgte hende. Og ja, Coco har bare et vanvittigt godt temperament:)

    Hvalpementaltest er mere brugt i racen.

    Nu er pudel ikke min race (endnu) men i Sverige bliver det brugt en del ved den store størrelse. Hvis du fx kigger på parringer på pudelklubbens hjemmeside er det angivet på parringen og ret mange er testet. Jeg synes det er super godt.


  • #7   31. mar 2021 Hvis ikke forældredyrene er mentalbeskrevet eller vurderet på temperamentet på udstilling, avlsgodkendelse eller lign., så kan man spørge opdrætter om man kan få lov at opleve hunden ude i verden, fx på gåtur eller via optagelse.
    Og så er det altid smart at kende nogen, der kender nogen smiley ikke alt bliver skrevet ned af opdrættere selv.

    Hvalpekuldet bør hvalpetestes før fordeling, så deres medfødte reaktionsmønstre ses. Det man ser på en hvalpetest ved 6-7 uger holder ret godt stik, er min erfaring. Det samme med hvalpens bygning smiley


  • #8   31. mar 2021 Tak for alle jeres svar. Jeg svare lige bedre på dem senere, er lige ude og nyde det gode vejr med hundene smiley

    Hvalpe mentaltest ville jo give rigtig god mening, men umiddelbart tror jeg heller ikke at dette er en ting man benytter i mine race, jeg har i hvert fald ikke kendskab til at det er noget de gør sig i.

    Dejligt at hører at det generelt er mere udbredt i andre grupper/racer, selvom jeg da ville ønske at det også var i mine. Jeg ved ikke hvordan det forholder sig i udlandet, så det vil jeg bestemt undersøge, for det ville da være et rart redskab at have.

    AG, det må være rart at kunne følge med til prøver osv. Den slags gør mine racer sig jo generelt ikke i. Der er da individer der gør, men det er ikke sådan udbredt hos opdrætterne at bruge hundene til noget, hvilket jo egentligt er synd, for især Papillonen er jo virkelig fantastisk at arbejde med.


  • #10   31. mar 2021 Husk at det er en beskrivelse og ikke en test.
    Måske DKK har en liste over de racer der har godkendt profil.


  • #12   31. mar 2021 Ja, pudel kan mentabeskrives og har en ønskeprofil.
    Du kan se de racer der har ønskeprofil her:
    https://www.dkk.dk/race/mentalbeskrivelse


  • #14   1. apr 2021 Krumme:
    Karst har ikke nogen ønskeprofil så den kan heller ikke blive beskrever smiley

    Min egen race har heller ikke og jeg må sige at jeg heller ikke har gjort, eller vil gøre, noget for at en ønskeprofil laves...

    Personligt er jeg ikke så stor fan af mentalbeskrivelser - og jeg ser dem som pronlematiske for de store selvstændige vogtere... muligvis fordi jeg ikke forstår dem :o)



  • #16   1. apr 2021 Der har lige været åbent til MB for hunde der ikke har ønskeprofil.

    Ja det ved jeg. Der er stor efterspørgsel på MB også fra folk der har racer hvor der ikke er en ønskeprofil.

    Jeg ville nødig være figuranten der skal agere spøgelse hvis jeg stiller op med mine hunde... og da slet ikke hvis hunden skal være løs smiley


  • #18   1. apr 2021 Har de en specialklub?

    Ja, jeg fandt svaret: KHKG - samme som os :o))


  • #20   1. apr 2021 Kæmpestore som i mange racer mener du vel?
    Der var jo minimalt med medlemmer i DMK så det var en meget lille medlemtilgang KHKG fik : smiley smiley


Kommentér på:
Bliver mentalbeskrivelsen brugt?

Annonce