524 visninger
|
Oprettet:
31. jul 2005 Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.611
Hvor meget... {{forumTopicSubject}}
...deltager du når din tæve føder?
Er I et makkerpar der hjælpes ad eller lader du hende klare det hele selv?
Hvorfor gør du som du gør?
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
hun har fået 3 kuld hvalpe. 2 gang hun fødte kom de 3 første lige oven i hinanden. De to nyfødte var våde (og var jeg bange for kolde) da hun begyndet at føde den 3. derfor ville jeg lige tage den ene over og frotére - men haps sagde Jowina midt i en presseve - hun hev hvalpen tilbage i fødekassen! altså pil fingrene.
Galia kan man hjælpe, men vi gør det så lidt som muligt.
sidste gang fik hun 7 hvalpe og for at hun ikke skulle træde i dem imens hun fødte videre, lagde vi dem efterhånden i en klodskasse med varme tæpper. kassen stod nede i fødekassen. Det var hun tilfreds med indtil 4 var født, så forsøgte hun at komme til at ligge nede ved hvalpene i den lille klodskasse, så måtte hun jo have hvalpene over til sig igen.
Generelt lader jeg dog tæven gøre så meget af arbejdet som muligt selv. fordi hvis man blander sig for meget kan tæven godt tænke at du skal passe hvalpene, du er jo trods alt alfatæven/hannen. og får hun først den ide, kan hun være svær at overbevise om det modsatte.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
men går fødslen glat skal der så lidt indblanding til som muligt
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.611
Når hvalpen fødes hjælper vi hinanden med at fjerne hinden og ordne navlestreng og mens Rosa spiser moderkagen tørrer jeg den lille og tjekker at den trækker vejret ordenligt hvorefter den bliver lagt til og Rosa vasker den.
Når der er en ny hvalpe på vej fjerne vi dem der er født og holder dem varme, og det er Rosa helt tryg ved, når den næste så er født bliver de alle lagt til.
Som reese siger, så kunne er det rart at være to, Henrik er normalt stik-i-rend-dreng, hvalpevarmer og telefonpasser under vejs.
Rosa har heller ikke noget problem med at vide det er hendes hvalpe bagefter og at jeg "bare" hjælper, hun er meget opmærksom på dem under hele forløbet.
feb 2006
Følger: 72 Følgere: 70 Hunde: 7 Emner: 59 Svar: 2.695
Tæven ville helst vi begge var der hele tiden...
Jeg ville nødig selv stå med en fødsel..
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.623
jul 2005
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.623
jul 2005
jul 2005
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.332
Jeg har også min datter som hjælper og manden som opvarter med mad og kaffe. Nummeret til dyrlægen er kodet ind i telefonen, men har endnu ikke haft brug for det. Jeg er heldigvis indehaver af en race der sjældent har fødselsproblemer.
Jeg prøvede også at lægge hvalpene i en anden kasse, da min tæve fødte, for at holde dem varme og undgå at hun trådte på dem under fødslen af den næste, men det ville hun ikke have, så de kom tilbage igen. Iøvrigt var hun opmærksom på hvalpene og ingen blev trådt på eller mast.
Hvor meget...