1.145 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Canis-ven
Canis-ven
Følger: 10 Emner: 6 Svar: 22

Test på forældredyr fx DM og MDR1 collier mv. Test på forældredyr fx DM og MDR1 collier mv.

I min søgen efter vores kommende hund smiley , kigger jeg blandt andet efter sundhed ved racer. Jeg synes listen med mulige arvelige sygdomme er lang for ex aussies. smiley
Omkring fx MDR1-genmutation og DM kan jeg læse mig frem til at man har kunnet teste for det i mange år. Alligevel har jeg kun set få forældredyr der er testet.
I Tyskland er der selvfølgelig flere hunde, og ved ikke om det alene er grunden til at der findes flere testede avlshunde.
smiley
Dig der har købt/tænker på at købe/avler mynde, collie, shettie, aussie, BC… Hvordan har du forholdt dig til de mange sygdomme?

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• køleskab bipper 1.000 kr.
  • Slutrengøring 1.000 kr.
  • IKEA malm seng samles 650 kr.
  • Hjælp til el 205 kr.
  • Tilslutning og opsætning af lamper + reparation af afbryder (kan ikke tænde og slukke lamper) 1.000 kr.
  • Græsslånning 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Test på forældredyr fx DM og MDR1 collier mv.
  • #1   3. apr 2022 Jeg har lige købt BC. Hendes forældre er DNA testet for alt. Og selvfølgelig også røntgenfotograferet.
    Jeg oplever faktisk at det er meget normalt indenfor BC avlere. Altså dem der avler med FCI stamtavle

• #2   3. apr 2022 De fleste BC opdrættere i FCI gennemtester deres hunde - og mange kører den store DNA pakke pga EAOD test.

ISDS er også begyndt at komme med, synes jeg.

MDR1 mutation hos BCer er ikke ret udbredt mere. Til gengæld skal man være opmærksom på epilepsi og OCD.

• Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

#3   4. apr 2022 AG og Kathrine det synes jeg, lyder helt fantastisk med de test smiley

Katrine: Har du en fornemmelse/viden om, hvor meget epilepsi og OCD fylder?

• #4   4. apr 2022 Alle linjer har epilepsi på en eller anden måde. Jeg har hørt et rygte om, at nogle mener, det ikke forekommer i udstillingslinjerne, men det er altså ikke sandt.

Der løber dog mere epilepsi i nogle linjer end andre.

Der findes flere forskellige databaser:

https://bcepilepsy.weebly.com/database.html

http://en-epilepsybc.weebly.com/database.html

http://www.svak.se/?page_id=1779

Når det kommer til epilepsi, så kigger jeg på, hvor mange kuld der er lavet ud af pågældende hund, og hvordan det er konstateret. Er det flere hvalpe I samme kuld eller er det én hvalp fra en han med mange afkom?

Der er også en database for OCD

https://bordercollieocd.weebly.com/database.html

• #5   4. apr 2022 Generelt synes jeg, BC opdrættere er meget transparente ifht sygdomme hos BC. Der hvor mange kunne ønske sig, at folk var bedre, det er ifht til sind, fordi det kan altså halte efter hos nogle hunde

Jeg håber ikke, jeg får racen til at lyde dårlig, fordi det er den bestemt ikke. Man skal bare være opmærksom på nogle ting smiley

• Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

#6   5. apr 2022 Kathrine: Åh, tusinde tak for at gøre opmærksom på den problematik på så fin en måde smiley

Kommentér på:
Test på forældredyr fx DM og MDR1 collier mv.

Annonce