{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
855 visninger | Oprettet:

Galastop {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne høre om nogen af jer kender til Galastop?

Er der nogen der har brugt det til at fremprovokere en løbetid og rent faktisk har fået hvalpe ved at bruge det og kan fortælle lidt om det?

Findes der måske noget andet der kan gøre det?

Jeg har ikke brug for at høre fra jer, der har holdninger om at jeg er egoistisk eller bare skal have hvalpe i en fart -I kender ikke mine bevæggrunde, så bare spring det her over tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Galastop
  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.439
    #1   22. mar Tilgiv min nysgerrighed, men hvad ER dine bevæggrunde? smiley

  • #2   22. mar Jeg har brugt både galastop og implatatet der også bruges til kemisk kastration og fået hvalpe begge gange.
    På galastop gik der omkring 10 dage før tæven gik i løbetid. Stigning i progesteron var lidt hurtigere end vanligt. Det gøres tæt på en løbetid.
    Inplatatet skulle lægges i navlen da det jo skulle helt ud igen, når løbetid er startet. Der gik 4 dage så var hun i løbetid, hun blev insemineret på dag 4! og vi fik fjernet implatatet i lokalbedøvelse. Det er ikke alle tæver der kun tolerer lokalbedøvelse. Det er dyrt, selve implatatet koster næsten 1000 kr og dertil skal jo så lægges dyrlægens pris oveni for både isætning og udtagning.
    Det kan koste lidt æg der ikke når at modne med begge metoder, derfor gøres det så tæt på almindelig løbetid som muligt. Nu har mine tæver så også haft ca 11-13 mdr mellem løbetiderne i forvejen, så derfor ville vi gerne time det lidt.


  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    mar 2024

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 4
    #3   22. mar Tak for dit svar.
    Hvis man nu som dig har en tæve der har så mange mdr mellem løbetid og ikke ved hvornår hun rent faktisk kommer i løb, så er det jo ikke lige til hvad gør man så?

    Jeg har også læst et sted, at fordi det går lidt stærkt med de kommer i løb, så kommer der ikke så mange æg, er der noget man kan gøre ved det?


  • #4   22. mar Du kan optimere ægnedlægning ved det at flushe.
    Det er noget man har optimeret ved bla svineavl. Det går ud på at sørge for at overfodre tæven lige op til løbetid og i løbetiden. Når der er meget føde vil det virke positivt på ægnedlægningen. Jeg stiller mig dog noget tvivlende over om det vil virke i samspil med det at fremprovokere en løbetid, da det hele her går stærkt. Jeg selv ville ikke have mange hvalpe ud af det, men hvalpe født indenfor et bestemt tidspunkt.
    Så er det målet at få så mange hvalpe som muligt, ville jeg ikke pille ved løbetidstidspunktet.

    Vi vidste at vores tæver jo gik længe imellem hver løb, men vi vidste tidspunktet for absolut sidste dag til parring, hvis det vi havde planlagt skulle lykkes. Så vi ventede på løbetid, til vi var så tæt på den dato, og ingen løbetid, ja så var det igang.


  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    mar 2024

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 4
    #5   22. mar Planen er ikke at få så mange hvalpe som muligt, det var mere fordi hvis min tæve normalt kun ville få 3 hvalpe, ville det være ærgerligt kun og få 1 og heller ikke godt for tæven.
    Planen er at hun skal igang en mdr før, men det er jo noget usikkert når jeg ikke ved hvornår hun har tænkt sig at gå i løb…


  • #6   22. mar Med så få hvalpe som udgangspunkt ville jeg ikke røre ved løbetiden. Det lyder ikke som om der er en plan på dato der skal overholdes..? Kun at du vil starte hende en måned før men du ved ikke hvornår det er. Så er der ikke en deadline for hvornår de skal være født, så lad være. Du risikerer hun kun får 1 hvalp og det kan udvikle sig dårligt, da hvalpe har brug for søskende. Det kræver en del at have en singleton, da du skal simulere søskende for den, ved at puffe den væk fra mælkebaren osv osv. vores singleton var en bitch overfor andre hunde, hun tålte ikke synet af andre overhovedet.
    Risikoen for kejsersnit er også betydeligt større ved kun 1 hvalp, da denne ofte ikke vil kunne frembringe nok hormoner til at starte fødslen, og den kan være blevet ekstra stor samtidigt. Vores singleton vejede 650 g hvor en stor hvalp i racen vejer 500 g. Hun blev dog født naturligt, men der havde moren så også født en tidligere hvalp på 690 g. Tæven vejede 25 kg.


  • #7   22. mar Galastop virker kun når man i forvejen er tæt på løbetiden, så man skal kende cyklus sådan nogenlunde.
    Jeg har brugt det en enkelt gang for at igangsætte en løbetid, som bare trak ud. Den gik i gang efter nogle ugers behandling. Hun fik 3 hvalpe.


  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    mar 2024

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 4
    #8   22. mar Det er første gang hun skal have hvalpe og der er fundet en helt speciel hanhund, så det er noget der er planlagt og det er desværre noget som bare SKAL passe sammen.
    Hun skulle også gerne ligge på de 8 hvalpe, det andet var et eksempel. Men jeg er meget i tvivl, derfor sagde min kone at det ville være godt at forhøre sig lidt rundt, hvad folk har af erfaringer…


  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    mar 2024

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 4
    #9   22. mar 3 hvalpe for en Husky er godt nok ikke mange.

    Jeg har en idé om hvornår hun kommer i løb, men hun har været lidt “ustabil” så derfor havde jeg håbet på man kunne sætte den igang så det passede ind, men det lyder til at det er ikke lige til.


  • #10   22. mar Det er ligetil at starte en løbetid. Er hunden ikke tæt på løbetid så skal den bare have galastop i lang tid.
    Vil man være sikker på løbetid rimelig hurtigt, så er det en suprelion stav i navlen som så fjernes.
    Der skal nok komme løbetid, men antallet af hvalpe er der ikke garanti for. Det vil altid koste æg der ikke modnes når man skynder på tæven.
    Men løbetid kommer der..!!!


  • #11   22. mar Husk at reproduktionsegenskaber har meget høje arveligheder. Dvs. der er stor risiko for at hun giver sine ustabile løbetider videre til sit afkom.

  • #12   22. mar Rasmus : Hvor længe er der gået mellem løbetiderne indtil videre..? Og hvad race…? Hvis det er en race der normalt får store kuld så ville risikoen jo være til at leve med.


  • #13   22. mar Håber det er ok ar komme med et tillægsspørgsmål:
    Er der ikke nogen bivirkninger/risici for tæven ved at skynde på løbetiden? Altså bortset fra potentielt et mindre kuld.


  • #14   22. mar Michelle: nej.. bivikningen er at der måske er æg der ikke når at modne og dermed mindre kuld. Næste løbetid forløber helt normalt.

  • #15   23. mar Der kan være forbigående kvalme ved brug af galastop. Det glemte jeg lige. Men det havde min tæve ikke.

  • #16   23. mar Det er jo trods alt også en mindre gene - jeg tænkte bare, at når man roder med hormoner/ændrer på cyklus, så kunne der måske følge andet med.

  • #17   23. mar Det er kendt at galastop jo stopper falsk drægtighed, men det gør jo også at løbetiden kommer før tid næste gang. Det bliver hurtigt noget rod hvis man har en hund med løbetid 2 gange årligt med efterfølgende falsk drægtighed hvis den behandles med galastop.

  • #18   23. mar Ja jeg kendte det også kun som hjælp ved falsk drægtighed, vidste ikke, det også var det, der blev brugt til at fremskynde løb.



Kommentér på:
Galastop

Annonce