{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
701 visninger | Oprettet:

Hvalpe {{forumTopicSubject}}

Sidder og undrer mig......

Har lige skimmet markedet, og set alle de hvalpe der er til salg.

På hvilketn baggrund beslutter man at ens tæve skal have hvalpe ?

Er det sådan en romantisk illusion om hvor sødt det er ?

Jeg har hvalpe liggende på 15 dage - og det er benhårdt arbejde.

Nu har deres mor så heller ikke meget mælk, så jeg har måttet give flaske hver 2.3. - og nu 4. time døgnet rundt.

Der er et hav af ting at nå - hvis tingene skal være i orden.

I hvalpenes 7. uge - er stort set hver dag booked til sundhedsundersøgelse ved dyrlægen, øjenlysning og hvalpemental-test.

De kommende hvalpekøbere kommer på besøg hele tiden - fordi JEG vil have det skal være så glidende en overgang for mine hvalpe som muligt.

Jeg har måttet købe mig fri fra arbejde - med ca. 15.000 kr tabt i arbejdsfortjeneste, for at passe hvalpene som jeg mener de bør passes - med korrekt prægning o.s.v.

M.a.o. - det er et kæmpe arbejde, hvis det skal gøres rigtigt.

Og så ser man det ene mystiske kuld efter det andet - og tænker hvorfor ????

Hvorfor gider man det arbejde med avlsmateriale som ikke er i top ?

Eller undlader man så at gøre arbejdet ?

Til gengæld får jeg så sikkert mindre arbejde efter de er flyttet - for jeg er sikker på hvalpekøberne får super hunde hjem, med godt temperament og som tilpasser sig fint. Jeg undgår brok og pladder fra utilfredse købere.

Det er et stort arbejde - men meget tilfredsstillende, efterhånden som de udvikler sig langt over forventning.

Og man bliver da også helt forelsket i de små pus - og ønsker dem alt det bedste fremover. Det giver man dem de bedste chancer for ved netop at bruge så meget tid.

Men gad vide om folk overvejer alt det inden de får hvalpe ?

Om de f.eks kan få fri fra arbejde 14 dage, fordi mor ikke lægger mælk ned (?)

At det på mange måder svarer til at have et spædbarn i huset. Med samme store ansvar.




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe
  • #1   23. okt 2007 Kan ikke lade være med at tænke på at med alle de hunde på internat hvorfor blive man ved med at producere hvalpe ?

  • #2   23. okt 2007 Det kommer vel an på, Jenni..........

    Nu opdrætter jeg collies - racerene med stambog.

    Dem finder man ikke på et internat smiley

    Og der er også købere nok.

    Men jeg er meget enig med dig m.h.t. blandingshunde - for de er svære at komme af med, og det er også dem der er flest af på internaterne.


  • #3   23. okt 2007 Nette: hvor er det flot skrevet:-) Jeg har selv haft disse tanker, og undre mig også

  • #4   23. okt 2007 kan kun være med til at undre mig.
    jeg har forsøgt flere gange at sige at det ikke er bare lige.
    mange har hverken sat sig ind i fødsler eller hvalpe inden.

    nogen tror jeg gør det fordi de tror der er så mange penge i det. ser kun indtægten ikke udgiften eller det faktum at de måske ikke får solgt deres hvalpe
    andre menneskeliggøre deres hunde og siger: hun skal have lov til at prøve.


  • #5   23. okt 2007 men havde da slet ikke opdaget, du havde fået hvalpe
    tillykke med dem
    er nok sket imens jeg havde travlt med mine egne


  • #6   23. okt 2007 AnneMette

    Du virker (af hvad jeg har ku lure til ;-P) til og være en rigtig seriøs opdrætter .... Nette mener nok at der er mange der kigger på deres tæve og tænker .. Nææh , hun er så smuk og sød .. Hun skal have hvalpe ..
    De fleste som er seriøse omkring deres avl , har jo som regel køberer til hvalpene i forvejen ..

    Der er STOR forskel i mine øjne , på velovervejet , kvalitets avl eller at man som ejer har lyst til at ens tæve skal have hvalpe ..


  • #7   23. okt 2007 Nette det er sandt, det primært pirat hundene der udgør et problem.

    Men ja det er et kæmpe arbejde med hvalpe og det glemmer folk ....


  • #8   23. okt 2007 Jeg kigger tit markedet , dba og gul og gratis og ver gabg er jeg så harm over at der er så mange hvalpe til salgt og alle de hunde der søger nyt hjem fordi folk ikke magter opgaven som hunde ejer og det er jo i alle aldre de hunde sælges jeg så en gammel han hund til salg den var 9 år gammel hvem opdager efter 9 år at de ikke har tid til hunden mere ? jeg er så rystet jeg har måtte gå af med Hector og var dybt ulykkelig men blev smidt på gaden med to hunde og kunne ikke finde et sted hvor jeg kunne være med begge hundene så valgte at han kom ud til en familie der er tæt til familien men alligevel jeg har det så hårdt med at jeg endte i det sted og måtte gi min dyrebare skat væk kan slet ikke forholde mig til de mennesker der bare kæber hund og opdager efter et stykke tid at de ikke kan magte dem og det ses jo desværre hver eneste dag det gør mig så harm !

    Og dem der bare avler for at avle har jeg intet positivt at sige til..
    Du burde tænke på at der er så mange hunde der har brug for ordenlige hjem bare se på internaterne der er så mange hunde hele tiden for de ryger sku derud vis de ikke kan sælges..

    Det er virkelig forfærdeligt !


  • #9   23. okt 2007 Kristina

    hvad så med Hamlet og kantos ?


  • #10   23. okt 2007 Dem der avler med stamtavle og sunde hunde har jeg ikke noget imod men det er alt det andet ..

    (siger jeg som ingen stamtavle hunde har :S )


  • #11   23. okt 2007 AnneMette

    Så lidt .. smiley


    Men ja , jeg kan os ryste på hovedet af folk som avler på alt der har en puls .. :S


  • #12   23. okt 2007 Hejsa AnneMette.

    Ork da - jeg ved der kommer masser af mere arbejde smiley

    Det bliver bare af en anden karakter.

    De første 4 døgn sov jeg slet ikke - DET er hårdt. Og siden har jeg kun sovet max.2 - 3 timer i træk.

    De skal jo have flaske hver 3-4 time - og det tager 1½ time at nå 7 hvalpe igennem - såeh........

    Det er mange timer dagligt jeg sidder og hælder mælk i dem smiley

    Og altså..........de 15.000 kr er kun tabt arbejdsfortjeneste. Så kommer der alt det andet oveni - stambøger, chipmærkning, sundhedsundersøgelser, øjenlysning o.s.v. - og en hvalpementaltest.

    Så det er ikke det store overskud - men jeg er helt enig :

    Det er hårdt, men bestemt sliddet værd. Bare at se de tager på langt mere end forventet gør at jeg er pave-stolt, og jeg er dybt forelsket i de små str.


  • #13   23. okt 2007 Det er et alvorligt emne, men lidt pjat skal der være...
    Du skriver at du regner med, at du får mindre at lave fordi du har gjort den gode indsats mens hvalpene er hos dig...

    Meeeeen - tro om! For hvis hvalpekøberne bliver ALT for glade, så render de dig på dørene :o))

    Vores opdrætter har hvalpe igen, og det er sørme de gamle hvalpekøbere, der kommer løbende og vil se hvalpe hele tiden ;o)
    De har os rendende - simpelthen fordi de er SÅ gode, hjælpsomme og gæstfrie...
    Så ikke nok med at de nu har ni hvalpe med tilhørende hvalpekøbere, så har de sørme også os andre siddende ved hvalpekassen...

    Man skal passe på - du ved rækker man en lillefinger :o)))

    Angående topic.
    Desværre er det ikke alle, der tager avl lige seriøst, og jeg tror bestemt også, der er nogle der bliver overraskede når først hvalpene ser dagens lys.
    Det er ikke for sjov. Og man skal altså ikke avle fordi det er sødt eller fordi tæven da skal prøve at være mor...

    Men... vi kan ikke styre alt og alle...


  • #14   23. okt 2007 var det ikke for at hjælpe en nær ven ?
    Har hun ikke fået den ene igen nu hvor hun har muligheden for at ha ham igen ?

    Laura vi har snakket det så meget igennem !
    gider sådan set ike og skal forklare dig det igen og igen !
    Vis du vil noget så skriv privat !

    Kantos er i hans gamle hjem og Hamlet er kommet i et hjem hvor han kan blive trænet i det som var han problem og som jeg ikke kunne da jeg ikke havede forstand på den slags træning han skulle ha og jeg vidtse ikke han ville stresse og påvirke Noah og Hector på den måde han gjorde !


  • #15   23. okt 2007 Men det jeg mener - enhver kan sætte en han og tæve sammen - og få tæven parret. Det kræver bare man har en hund -og naboen en af modsat køn smiley

    Rækker tankerne ikke længere end til det ?

    Har folk slet ikke fatte-evne til at forstå at der kommer et stort arbejde de 8 uger man har dem til låns, og skal ruste dem til at møde verden efterfølgende ?

    Og hvad hvis alt ikke går perfekt - der kan opstå et hav af ting. Regner man så med andre mennesker rager katanjerne ud af ilden - eller får man dem bare aflivet ?

    Kan man overhovedet komme af med sine hunde ? Hvad hvis man ikke kan - kan man så beholde dem ? Eller aflives de så der ?

    Hvorfor er det lige, jeg har en fornemmelse af, at der meget ofte ikke er tænkt længere til at det er skide skægt at sætte han og tæve sammen - og så tager man det som det kommer.

    Dælme useriøst.


  • #16   23. okt 2007 CH-kvinde........

    Det gør ikke noget smiley De er velkomne.......

    De render her allerede - alle week-ends er booked op smiley

    Det er kun godt, hvalpene møder en masse forskellige mennesker.


  • #17   23. okt 2007 Nå - smutter igen.

    Næste flaske.........


  • #18   23. okt 2007 Ved godt noah ikke er tavle hund men han var ikke et planlagt kuld og det kan sagtens mærke på ham .
    Jeg har en nervøs hund som ikke stoler på frmmede er skide bange for alt ting og har snakket med en adfærsbehandler og hun mener at alt dette skyldes at han har været et af de mange kuld som ikke er blevet sørget 100 % for og han har i de 12 uger kun været vand til en person kom og ga dem vand og mad og ikke en skid andet og det har gjort ham mærket for livet og i en alder af 14 mdr skal jeg nu til at lære ham at fremmede ikek er farlige og gi ham en masse positive oplevelser. !

    Og derfor skal jeg aldrig have blandings hund igen !
    Vil ikke st'øtte det på nogen måde !


  • #19   23. okt 2007 Jeg vil også sige, at være hvalpekøber et sted, hvor opdrætteren følger en så nøje, hjælper og arrangerer det ene og det andet, det er fantastisk.
    Jeg VED det er et kæmpe arbejde, så jeg takker alle jer, der orker det...



Kommentér på:
Hvalpe

Annonce