Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dyrlæge - indberetningspligt?
  • #1   14. maj Ja, det har de vel strengt taget iflg dyrlægeloven:
    "Kapitel 3

Dyrlægers pligter

§ 8. En dyrlæge er under udøvelsen af sin gerning forpligtet til at vise omhu og samvittighedsfuldhed.

Stk. 2. Får en dyrlæge under udøvelsen af sin gerning kendskab til, at dyrenes sundhed ikke tilgodeses, eller til, at der på bedrifter med dyr til fødevareproduktion ikke tages de fornødne hensyn vedrørende hygiejne, medicinanvendelse og andre forhold af betydning for fødevaresikkerheden, skal dyrlægen gøre dyreejeren eller den besætningsansvarlige opmærksom herpå med henblik på at få forholdene ændret eller om nødvendigt rette henvendelse til rette myndighed. Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte regler herom."

Man kan vel godt toke det første sætning i stk 2 sådan?

• #2   14. maj Enig Mette. Jeg synes bare også, det står et sted, at dyr ikke må gå med smerter - at de ting der opstår SKAL behandles. Men jeg kan ikke finde det smiley

• #3   14. maj puh ... tænker hvis man som privatperson får viden om en ejer er så uansvarlig kan man så ikke selv tage kontakt til nogen indenfor dyreværn ..

• #4   14. maj Tjoooooh - men nok ikke, når det bare er noget, man har hørt? Som nok kun kan bekræftes af den dyrlæge, der tilså hunden?

• #5   14. maj nej det skulle selvfølgelig være når man er sikker ... men ubehageligt at have følelsen af et dyr der ikke behandles

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 30 Emner: 46 Svar: 908
    #6   14. maj De har indberetningspligt !

Dyreværnsloven § 20

§ 20En dyrlæge, der bliver bekendt med, at et dyr behandles uforsvarligt, skal anmelde forholdet til politiet. Dette gælder dog ikke, hvis forholdet ikke er groft og i øvrigt straks rettes.
    Stk. 2. En dyrlæge, der tilser et tilskadekommet eller sygt dyr, skal opfordre den ansvarlige til at lade dyret aflive, hvis det ikke kan helbredes, og det vil medføre unødig lidelse at lade det leve. Aflives dyret ikke, skal dyrlægen indberette forholdet til politiet.
    Stk. 3. Dyrlægen kan aflive dyret straks, hvis den ansvarlige nægter at efterkomme en opfordring efter stk. 2, og hvis det vil medføre unødige alvorlige lidelser for dyret at følge fremgangsmåden i § 21, jf. § 20, stk. 2, 2. pkt.

Gælder for autoriserede dyrlæger, da deres autorisation medfører særlige forpligtelser.

Ved at min egen dyreklinik reagerer på dyr, har kendskab til 2 tilfælde, hvor de har informeret ejere om, hvilke muligheder de havde og hvis ikke en af mulighederne blev valgt indenfor 24 timer, så ville ejeren blive anmeldt smiley

• #7   14. maj Tak CM smiley

• #8   14. maj Jo, skærpet indberetningspligt vil jeg tro.

Vi har alle indberetningspligt.

Jeg ved at støttekontaktpersoner i Psykiatrien ofte bliver nødt til enten at indberette, eller hjælpe borgeren med af få deres dyr omplaceret eller aflivet.

• #9   15. maj Jeg vil vælge at tro, at dyrlægen så forlængst HAR foretaget en indberetning. Det håber jeg virkelig smiley

• #10   15. maj Man kan jo også håbe at dyrlægen har snakket med ejeren.

• #11   15. maj Det gjorde de efter sigende ifm konsultationen. De var vist endda ret insisterende, men ejeren/opdrætteren valgte at gå imod deres råd.

Kommentér på:
Dyrlæge - indberetningspligt?

Annonce