{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.599 visninger | Oprettet:

Nye regler for avl/opdræt {{forumTopicSubject}}

De nye regler træder snart i kraft.
https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/artikler/nye-regler-skal-saette-stop-syg-hundeavl-men-lader-andre-kaeledyr-i-stikken

Det ER et skridt i den rigtige retning, men personligt mener jeg, at bla. denne regel er voldsomt uambitiøst!!!

En tæve må højst få fem kuld hvalpe i alt – og aldrig mere end tre kuld inden for to år.

Hvad tænker i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ting til genbrug 625 kr.
  • Oprydning i haven 3.000 kr.
  • Tømrer 1.500 kr.
  • Rengøring af lejlighed 1.500 kr.
  • Tilslutning af el ifm opvaskemaskine 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nye regler for avl/opdræt
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 125 Emner: 30 Svar: 3.952
    #1   3. jun I Danmark er dyremishandling tilladt, når det gælder produktionsdyr - men dejligt at vores fødevareminister tager skridt til at beskytte nogle af vores kæledyr. Er det optimal beskyttelse? Nej - og slet ikke for bl.a. kaniner smiley

• #2   3. jun Alle skridt er vel bedre end ingenting. At de er kommet igang er vel som sådan positivt.

Der er lavet tiltage hos kattene i forhold til leveforhold og avl. Dog ikke så meget andet pt.

• #3   3. jun Det er nærmest kun hunde der bliver lavet regler for og ja, dyremishandling er fuldt lovligt når det handler om vores produktionsdyr. Videnskaben har fundet ud af så meget om dyrs mentale kapabiliteter og følelsesliv nu - og at det ikke er så forbandet forskelligt fra vores - at jeg simpelthen ikke fatter at det kan være lovligt at holde dyr på den måde som fx konventionelle grise holdes på. Grisen VED godt at den har det dårligt. Og ja, de regler der så laves for hunde er virkelig uambitøse.
    Så jeg synes det er til at lukke op og sk*de i - ærlig talt smiley

• #4   3. jun Jeg så gerne endnu strammere regler, men jeg ved godt, at selv det her forsøg bliver vanvittigt svært at administrere.

Ingen tæver skal have så mange kuld som max nævner. Det er volddrift og unødvendigt.
    Reglerne for indavl skal strammes langt mere, hvis vi skal nå at redde racerne, som vi kender dem i dag.
    Mange er dybt indavlede og vi oplever deraf flere og flere problemer. Vi kommer ikke disse udfordringer til livs med den nye lov. Der skal arbejdes på en helt anden måde med genetisk variation.

Så... et lille skridt i den rigtige retning, men langt fra nok.

• Lola H
    Lola H Tilmeldt:
    feb 2025

Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #5   3. jun Jeg er mest spændt på hvordan de har tænkt sig at holde øje med alle hundeejere, og håndhæve de her regler/love.

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 99 Svar: 358
    #6   3. jun 3 kuld indenfor 2 år er det ikke meget ?

• #7   3. jun Ved kattene afventer vi EU. De er også i fuld gang med at lave regler.

Max 3 kuld på 2 år har i mange år været en regel hos kattene af hensyn til de racer, der er meget fertile, så de hurtigt kan neutraliseres.

• #8   3. jun jeg tænker det er en fin regel.

• #9   3. jun Jeg tænker at det bliver ret spændende hvordan ikke-stambogsførte hundes sundhedsresultater skal vurderes og registreres.
    I dag har DKK jo mere eller mindre monopol på flere undersøgelser.

Og så tænker jeg, tja, hvad er straffen hvis en for ung tæve parres, hvis to beslægtede hunde parres osv - det kan jo ske ved et uheld.
    Hvis loven bliver håndhævet og det er en reel straf for disse ting, vil det så få betydning for kastrering og sterilisering af hunde

• #10   3. jun #6 - jo, jeg synes personligt det er ALT for meget.
    Det giver ihvertfald ikke tæven en pause med løbetid uden parring, så de er jo mere eller mindre drægtige, eller har hvalpe hos sig konstant.
    Samtidig skal man jo ikke tage fejl af, at det tærer på en tæve (specielt ved større kuld), at få og opfostre hvalpe.
    Jeg synes roligt, man kunne sige max. ét kuld om året, og max. 3 drægtigheder/20 hvalpe.
    Jeg ved godt, at der er matadorgrænser, men i de mindre (og dermed mere sårbare?) racer eksisterer den ikke.

• #11   3. jun Er enig med dig Karina. Max 3 kuld. (Hvis man så har en race, som er ved at forsvinde, kan der laves dispensation for måske et kuld mere eller to, kommer an på den fysiske form tæven er i) men ønsker nultolerance på indavl (andet hvis det fordi racen er truet) og så skal der flere sundheds tjek til. Plus blandings hvalpe må ikke overstige 6000,- ved salg. Ingen fci stamtavle skal man ikke kunne tage 25000 for en hvalp. Sådan holder man også hvalpefabrikkerne nede.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#12   3. jun Jeg mener, at DKK anbefaler, at der skal gå mindst én løbetid imellem hvalpekuld. Det gør der ikke, hvis tæven får tre kuld på to år smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#13   3. jun "Plus blandings hvalpe må ikke overstige 6000,- ved salg."

Hvorfor i alverden må de ikke det? Hvem eller hvad gavner sådan en regel?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#14   3. jun Max tre hvalpekuld lyder som en god idé - med dispensationsmuligheder fx for tæver, der får kuld med 1-3 hvalpe.

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 99 Svar: 358
    #15   3. jun Lidt hurtig hovedregning kan godt fortælle en der ikke er en løbetid imellem de 2 af parringerne hvis der bliver lavet 3 kuld inden for 2 år smiley

Jeg synes det havde lydt pænere 3 parringer indenfor 3 år smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#16   3. jun Min Lina var totalt afpillet efter hendes første kuld - og billedet her er taget inden, hun også mistede det meste af sin flotte hale smiley smiley

At forestille sig at parre hende i førstkomne løbetid ville være SÅ langt ude smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#17   3. jun Til sammenligning: Billedet fra cirka fem måneder før - et par dage før parring.

profilbillede
  • #18   3. jun Min Tesla er i løb ca. hver 5. måned, så i princippet burde det kunne nås med 3 kuld på 2 år med en pause i mellem hvert kuld.

Og nej, hun skal ikke parres. Det er bare teori.

Måned 1 - kuld 1 fødes
    Måned 5 - løb, der hoppes over
    Måned 10 - løb, hvor der parres
    Måned 12 - kuld 2 fødes
    Måned 17 - løb, der hoppes over
    Måned 22 - løb, hvor der parres
    Måned 24 - kuld 3 fødes

• #19   3. jun hvad med alle de "køkkenopdræt" som man kaldte dem en gang ... hvordan skal de kontrolleres

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#20   3. jun Løbetid forskubbes ofte, når tæven har fået hvalpe, Dorte, så det er meget teori og ikke så meget realitet mht. din Tesla smiley

• #21   3. jun # 19, Hanne mon ikke det bliver noget med muligvis stikprøvekontroller og så ellers, hvis nogen meldes for brud på reglerne.

Jeg har i hvert fald ikke hørt eller læst noget, der tyder på, at det bliver sat i system.
    Så nok lidt som så mange andre love og regler, hvor det lader sig gøre at snyde, men hvis det bliver opdaget, så kan det være at "fars hammer" falder.
    Men nok med et udgangspunkt om, at de fleste folk nok er lovlydige, og derfor vil følge reglerne.

• #22   3. jun netop hvad jeg frygter ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#23   4. jun Folk, der laver flere kuld end tilladt, risikerer at naboer eller andre kontakter Dyreværnet i tilfælde af overtrædelse. Min genbo er blevet anmeldt flere gange for mistanke om hunde/hvalpe, der ikke havde det godt. At påvise tre kuld hvalpe på to år kræver selvfølgelig, at det er stambogsførte hvalpe.

• #24   4. jun Jeg synes at - som i så mange af livets aspekter - der mangle nuancer.

En tæve er ikke bare en tæve - der er forskel på racer, der er forskel på hvor nemt de har det under drægtighed, hvor nemt de føder, hvor hurtigt de kommer i form igen ... så at sige MAX 3 kuld, nej, jeg er ikke enig lige der.

En malinois, der smutter 8 hvalpe ud, er en hund med et generelt enormt godt helbred, kan på ingen måde sidestilles med en EB f.eks, som skal have kejsersnit.

At en EB opdrætter med "loven i sin hånd" kan udsætte en tæve for 3 kuld, er imo helt skørt - kontra en malinois, som med sine 4 kuld overtræder den.

Nope, det er en ommer.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#25   4. jun Jeg er helt enig, Martine - men det er nok ret umuligt at lave loven så smidig, at den forholder sig til hver enkelt race mht reproduktion.
    I øvrigt synes jeg slet ikke det skulle være tilladt at avle på (deforme) hunde, der ikke kan føde selv.

• #26   4. jun Martine, en hund der får kejsersnit må ikke få tre kuld men kun to.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#27   4. jun En malinois (og andre) må gerne få fire kuld - og fem. Den må bare ikke få mere end tre kuld indenfor to år.

• #28   4. jun #26 og #27

Tak for info smiley

Memo til self - læs lige HELE teksten OG forstå den INDEN du kommenterer på et offentligt forum ....

• #29   4. jun Det er korrekt, at DKK ANBEFALER at der går mindst én løbetid mellem parringerne. Men det er en anbefaling, og de gør intet ved det, hvis det "overtrædes".
    Jeg kender en tæve, der fik sit tredje (stambogsførte) kuld dagen efter sin 4 års fødselsdag. Og iøvrigt fik sit første kuld to dage efter, hun var fyldt 2 år.
    Det er IMO overhovedet ikke i orden!!!
    Men hey - tævens mor fik fem kuld (ialt 40!!!!! hvalpe) i løbet af fire år.
    Ikke om jeg fatter, at det er muligt at opdrætte på den måde med DKK-tavle!

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#30   4. jun Da min Fie viste sig ikke selv at kunne lave veer og derfor måtte have kejsersnit, besluttede jeg, at kuldet ikke bare var hendes første - men også hendes sidste.

• #31   4. jun Jeg synes det er et lille skridt i den rigtige retning, men ville ønske, at der var samme fokus på øvrige kæledyr og ikke mindst produktionsdyr.

Der er stor forskel også indenfor samme race på, hvor hurtigt en tæve restituerer efter et kuld hvalpe. Min Tilla fik kejsersnit ved sit første kuld på 10 hvalpe, en død hvalpe, hvor moderkagen ikke havde løsnet sig forhindrede hende i at få presseveer, sort uheld og hendes 2. kuld på 5 blev født naturligt.

Efter 1. kuld så hun sådan her ud, da hvalpene var 9 uger gamle og få uger senere kunne man overhovedet ikke se, at hun havde opfostret et stort kuld.

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#32   4. jun Heldigt, at Tilla ikke tabte pels - så ville hun jo være blevet hårløs smiley

• #33   4. jun Isabelle- En del af dem bliver faktisk ret hårløse og det er ikke usædvanligt, at pelsen aldrig bliver så tæt som tidligere smiley

Men for Tillas vedkommende er det lige så meget, at dievorter og maveskind trækker sig så hurtigt på plads og at muskelmassen også er som før smiley
    Tilla vejede 22 kg dagen før fødslen, hendes normalvægt er 13,5 smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#34   4. jun Åh et dejligt billede - og jeg kan godt lide, at I har givet Tilla en hovedpude smiley

• #35   4. jun Isabelle - Som er Ghini, Tillas mormor, med næsten hårløs mave smiley Hun fik aldrig fuld behåring igen efter det kuld.
    Tæver med hvalpe skal forkæles, de skal ligge godt og kræses for med lækkerier, de tilbringer jo ret lang tid liggende og de har ikke selv valgt det!

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#36   4. jun OK - Tilla som er Ghini smiley og ja, tæver med hvalpe skal forkæles smiley

• #37   4. jun Nu har det været en regel i Fifé i mange år, at katte skal neutraliseres efter kejsersnit nummer 2. Jeg har haft kejsersnit på 3 katte. To af dem fik kuld nummer 2, og en fik snittet efter første kejsersnit. Det er altid en vurdering fra individ til individ.

Mine katte er normalt lynhurtigt i super form efter en fødsel, men der er også enkelte, hvor jeg venter i 1,5+ år før næste kuld, fordi det tærer på dem. Når det er sagt, så har jeg altid kun fået max 3 kuld på en kat. Jeg har sagt, at jeg ikke kan udelukke et 4. luld på en virkelig god mor/godt eksemplar. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#38   4. jun Den slags opdræt fatter jeg så ikke, Susanne. Der er noget galt med dyr, der ikke kan føde selv, og dyr med fejl avler man naturligvis ikke videre på - i MIN optik.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#39   4. jun Det er frygtelig surt og trist som opdrætter at få/lave dyr med fejl, når man har håbet på, at de kunne videreføre gode gener. Jeg håbede jo også på, at jeg kunne lave et par kuld på Kenia - indtil hun fik konstateret AD på begge forben smiley
    - Og frøken Vilma fik livmoderbetændelse. Jamen altså ............... smiley
    Summa summarum - slut med at opdrætte - og jeg er vist også ved at være lidt for gammel til det kæmpe arbejde smiley
    Jeg glæder mig til at få en lille hanhund smiley

• #40   4. jun Nu sælger jeg kun neutraliserede killinger, så de viderefører næppe noget. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#41   4. jun Godt, at degenerationen stopper hos dig, Susanne. Trist, at den ikke blev stoppet for flere generationer siden smiley

• #42   4. jun Det skal siges, at generationen inden har født uden problemer.

• #43   4. jun Isabelle - Jeg er til en vis grad enig med hensyn til evnen til at føde selv, men der kan jo være mange årsager til et kejsersnit, der behøver ikke være noget galt med individets evne til selv at føde, nogle gange er det bare sort uheld.

Men har en race generelt svært ved at reproducere sig selv, er der noget galt.

• #44   4. jun Jeg har bare indtryk af, at der er flere "sorte uheld" hos nogle racer ...

• #45   4. jun Ved katte er der oftere problemer, hvis der kun er en.

• #46   4. jun En bekendt af mig, ville lave et kuld på sin tæve. Hun fik af dyrlægen af vide, at med den race, var risikoen for kejsersnit 50/50. De snakkede derfor planlagt kejsersnit, da termin var tæt på en del helligdage. Ejer valgte at lade tæven forsøge selv. Det endte i akut kejsersnit og 2 døde hvalpe.
    Jeg forstår simpelhen ikke, at man overhovedet må avle på en race, hvor risiko for kejsersnit er 50/50. Eller i hvert fald burde man da have et fokus på at få rettet op på den del.
    Der kan ske kejsersnit i alle racer, det er jeg med på. Men når det for nogle racer er så normalt. Det er da helt hen i vejret.

• #47   4. jun Martine - Det er der sikker, men der er i min optik stor forskel på, om en tæve ikke kan føde fordi hun er for smal i bækkenet eller om det er fordi der eksempelvis sidder to hvalpe fastklemt i fødselsvejen.

Yderligere er der en del fysiologiske og anatomiske processer under fødslen, der kan påvirkes hvis tæven enten venter et meget stort kuld eller et meget lille.

Ved ekstremt store kuld, kan tævens muskulatur være overstrakt, så hun ikke kan frembringe presseveer.

Ved meget små kuld (1-2 hvalpe på racer der normalt får større kuld) kan man risikere, at der slet ikke kommer veer, fordi der ikke er hvalpe nok til at få sat gang i frigivelse af de hormoner, som sætter en fødsel i gang.
    Eller fødslen bliver så langstrakt at hvalpene ikke kommer levende ud, men ganske enkelt bliver kvalt under fødslen fordi den bliver for langstrakt.

Igen, har en tæve eller avlslinje tendens til af få meget store eller meget små kuld, så bør man måske også overveje at lukke den.

• #48   4. jun Jeg syntes der er utrolig mange tæver som får kejsersnit, jeg syntes det er rigtig trist, nogle gange håber jeg det bare er dyrlægen som er hurtig ude, men det vil jo også sige at opdrætteren ikke har tålmodighed:(
    Det er da trist hvis kejsersnit bliver så almindeligt:(
    Hunde skal da både kunne parre og føde selv.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#49   4. jun "der behøver ikke være noget galt med individets evne til selv at føde, nogle gange er det bare sort uheld."
    Ja - tilfældigvis tyder noget desværre bare på flere og flere "sorte uheld" - og især hos visse racer.

Da min Fie ikke fik ordentlige veer, var grunden muligvis, at en hvalp lå forkert og dermed ikke trykkede på det rigtige vestimulerende sted (sagde dyrlægen, der lavede kejsersnittet). Jeg har faktisk fået samme forklaring på, at jeg ikke fik veer - hverken første, anden eller tredje gang jeg fødte. Havde jeg været en hund, var jeg blevet standset i at reproducere mig selv efter første fødsel smiley

• #50   4. jun Det er der sikker, men der er i min optik stor forskel på, om en tæve ikke kan føde fordi hun er for smal i bækkenet eller om det er fordi der eksempelvis sidder to hvalpe fastklemt i fødselsvejen.

Lad mig omformulere - der er åbenbart racer, der er for smalle i bækkenet og ofte har to hvalpe fastklemt i fødselsvejen ..

Det kan vi da også kalde det smiley

• #51   4. jun Martine - Det ved jeg ikke om der er, det må stå for din egen regning smiley

Mine føder normalt fint, men jeg har stået med en tæve, hvor to hvalpe sad fastklemt i fødselskanalen og fire af seks hvalpe måtte tages med kejsersnit. Jeg kunne også have valgt at lade hende klare ærterne selv, men så havde vi med stor sandsynlighed ikke fået alle levende ud
    Hun havde så født sit første kuld hurtigt og problemfrit smiley

Hvis der skal forklares yderligere, så har tæven to livmoderhorn, hvor hvalpene og moderkagerne er fæstnet. Normalt bliver der på skift født en hvalp fra hvert horn, men det kan ske, at der under en ve, bliver presset en hvalp fra hvert horn i fødselskanalen på samme tid og det har de færreste tæver plads til, uanset, hvor stort og elastisk et bækken de har.

• #52   4. jun Uanset hvordan de er skruet sammen ..

Så kan du da vel ikke afvise, at der findes racer, hvor det oftere sker at der foretages kejsersnit .. eller det kan du måske ..

Jeg har været i min race i 20 år i år - det er YDERST sjældent, at de får kejsersnit - de får som oftest temmeligt store kuld, 10 er ikke usædvanligt, og for et par år siden var der en tæve, der fik 18 (!) hvalpe, alle levedygtige, født uden kejsersnit.

Jeg kan blot undre mig over, at de der "to i et livmoderhorn" eller "smal fødselskanal" blot ikke ses ret meget i den race.

Men det har du vel også en forklaring på smiley

• #53   4. jun Jeg har ikke sagt, at der ikke findes racer, som har svært ved at føde selv, for det gør der i den grad, en del af dem kan jo heller ikke parre naturligt eller en så basal ting, som som at nå bagdelen og gøre den ren. Jeg har gået til træning med bulldogopdrættere, der altid får lavet planlagt kejsersnit og det er da et skråplan uden lige!

Den eneste jeg har hørt om i min race med to hvalpe i fødselskanalen på samme tid, er nu også min afdøde Ghini, så det er heller ikke noget som er ofte forekommende smiley

Det var egentlig blot for at illustrere, at der er forskel på, hvad årsagen til et kejsersnit er om det er fordi hunden anatomisk er skævt skruet sammen, eller om det bare er en uheldig hændelse.

• #54   4. jun Det var egentlig blot for at illustrere, at der er forskel på, hvad årsagen til et kejsersnit er om det er fordi hunden anatomisk er skævt skruet sammen, eller om det bare er en uheldig hændelse.

Det er nok bare mig .. men det tror jeg helt seriøst godt, at de fleste er klar over smiley

Kommentér på:
Nye regler for avl/opdræt

Annonce