{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
883 visninger | Oprettet:

Dilemma. {{forumTopicSubject}}

Jeg er i et stort dilemma.
Min dejlige veninde købte sidste år en skøn lab han som er født i oktober. Han har ingen tavle (opdrætter sagde godt nok at moderen havde tavle, men hun har aldrig set den. Faderens har jeg en kopi af her). Da denne hanhund var knap ½ år gammel, får tæven hvalpe igen (med samme hanhund) og min venindes fætter køber en af dem. Hans kone får til gengæld at vide at tæven IKKE har stamtavle, så derfor er der ingen tavle på. Iøvrigt var dette kuld et "ups"kuld. Det viser sig så at min venindes hund har værre end E hofter. Han har stort set ingen hofteskåle. Hun er villig til at forsøge om hun kan give ham et godt liv, men er også realistisk til at sige stop, når det bliver for meget. Hun har så kontaktet opdrætteren, som straks tilbød hende en ny hvalp uden beregning. Denne hvalp er født i oktober iår!!!! (efter sigende endnu et UPSkuld)!!!3 kuld på 1 år!!!! Når jeg så går lidt tilbage i faderens aner, kan jeg se at flere af denne "opdrætters" tæver har fået både 6 og 7 kuld. Hun påstår at begge forældredyrene er HD og AA fotograferet, men på trods af faderens DKK tavle, står der intet i tavlen. Hun er fast besluttet på at tage imod den nye hvalp. Jeg HAR forsøgt at tale hende fra det, men uden held. Nu har hun så spurgt mig om jeg vil køre med op og kigge og vælge ud her i weeknden. Men jeg har SÅ svært ved at hjælpe hende. Jeg er bange for at ødelægge det hele for hende, for jeg tror at jeg får endog MEGET svært ved ikke at svine denne "opdrætter" til og det er ikke til gavn for min veninde. Dette har jeg meddelt hende. Hvad ville I gøre???


Kommentarer på:  Dilemma.
  • #1   5. dec 2007 uha en svær en da... jeg ville nok ikke selv vælge en hvalp derfra, men hvad ville din veninde sige til hvis du sagde din mening? at du egentlig ikke havde lyst til at tage derop fordi sandsynligheden for en dårlig hoftehund er jo ret stor? ! SS

  • #2   5. dec 2007 Aaiiiiii, det er jeg bare ikke sikker på at jeg kan?? Det er jo en hundefabrik!!!!

  • #3   5. dec 2007 Anna:

    Det HAR jeg sagt til hende og jeg har læst alt op for hende, når jeg har fundet noget skidt:-)) Men hun får den jo gratis. At hun så måske kommer til at betale 10 gange så meget i dyrlægeregninger som en hvalp fra en anerkendt opdrætter, vil hun ikke rigtig svare på..


  • #4   5. dec 2007 orw få lavet en ordentlig kontrakt hvor der står at sælger betaler alle omkostninger, hvis og så fremt der er dårlige hofter eller tager hunden tilbage..

  • #5   5. dec 2007 Ja det er et dilemma.. Hvad med at sige til hende at det er så dumt at støtte disse hundefabrikker der avler dårlige hunde? Tæverne er rene pengemaskiner!

  • #6   5. dec 2007 Af skade bliver man klog.... siges det.

    Sig til din veninde, at hvis hun har penge til behandlinger, mediciner osv osv.. Hvorfor så ikke bare købe en hund med stamtavle først som sidst?

    Dermed ikke sagt at hunde med tavler er bedre end dem uden, for det er absolut ikke tilfældet.. med min erfaring er nu engang at de opdrættere der avler med tavlehunde, er en smule mere omhyggelige end dem der avler uden.. -Men dermed syadig ikke sagt den ene hund er bedre end den anden.

    OG.. bare lige en notis.. HD behøver ikke være arveligt, men kan opstå spontant af sig selv.. og da det ikke kan ses i hvalpestadiet, så er det svært at dømme en hund ved hvalpekøb..ss


  • #7   5. dec 2007 købsloven eller hvad det hedder siger at man har 2 års returret på en vare, ligegyldigt hvilken slags vare og det er jo så i dette tilfælde en vare...koldt og kynisk SS

  • #8   5. dec 2007 Hun får IKKE pengene tilbage. Hun kan få en hvalp og det er det. Og jeg HAR sagt til hende at det er en fødemaskine, den tæve og at det er dybt uansvarligt, hvad den "opdrætter" laver. Men intet hjælper. Jeg er bare bange for at jeg ikke kan vare mig. At jeg vil begynde at spørge ind til 3 UPS kuld og til stamtavle på tæven og HD og AA resultater på begge hunde og det er hun ikke interesseret i. Min veninde, altså.. Så jeg har sagt at jeg ikke kan tage med, for jeg vil ikke ødelægge noget for hende:-))

  • #9   5. dec 2007 men så anbefal din veninde at få lavet en kontrakt, I kan selv skrive den, at sælger forbeholder sig alle omkostninger ved dårlige hofter ogl....SS

  • #10   5. dec 2007 Det kan jeg da foreslå hende. Men JEG tager ikke med...

  • #11   5. dec 2007 Jeps.....Sengetid...Go`nat alle sammen og sov godt:-))

  • #12   5. dec 2007 Det er da ikke noget opdrætter vælger, om hun kan få penge tilbage eller ej, I følge købeloven, kan hun blive tilbudt en ny hvalp og takke nej, så SKAL hun have penge retur i stedet


  • #13   5. dec 2007 Det lyder som en sag for forbrugerstyrelsen eller dogsdating... Sikke noget...

  • #14   6. dec 2007 AnneMette:

    Hun HAR fået min ærlige mening og jeg VIL heller ikke med og på den måde "godkende" hendes valg. Jeg vil nemlig også brænde, ikke EN, men mange sikringer, er jeg bange for. Så jeg har altså valgt at sige NEJ til at tage med hende. Jeg er bange for at jeg vil begynde at forlange at se stambog, HD og AA resultater. Jeg ville fortælle hende, hvad jeg mente om hendes UPS`er og hvad jeg iøvrigt mener om folk, der har en tæve, som de bruger som avlsko. Og DET gavner under ingen omstændigheder min ellers dejlige veninde, som det dog lige HER er slået klik for. Så hun må selv finde sin hund og blande mig udenom:-))


  • #15   7. dec 2007 Din veninde kender jo konsekvensen af at få hvalp der fra, som jeg har læst det. Men det kan jo være hun denne gang er heldig og får en ok hund, for du skriver den første hund der fra var ok. Endelig kan jeg slet ikke få det til at passe at en tæve kan få 3 kuld på et år??????????????

  • #16   7. dec 2007 AnneMette:

    Desværre nej. Hun er SÅ forblændet af den "venlighed" som "opdrætteren" viser hende ved at tilbyde hende en ny hvalp. ØVS.


  • #17   7. dec 2007 Snow:

    Den første hund hun har derfra har stort set ingen hofteskåle. Dyrlægen har ALDRIG set så slemme hofter før. Han var helt rystet. Og JEG har også svært ved at forestille mig 3 kuld med kun 4 måneder imellem. Men hun har kun den ene tæve, min venindes første hvalp er fra oktober 06, hendes fætters er fra marts 07 og dette nye kuld er fra okt. 07!!!!!! Syge k****** siger jeg bare. Og jeg er faktisk lidt vred på min veninde over at hun så meget som overvejer at få en ny hund derfra. Men jeg synes heller ikke at jeg kan gøre mere. Jeg har opridset alle de værste scenarier for hende. Jeg HÅBER bare at hun er heldig med denne hund (selvom jeg tvivler).


  • #18   7. dec 2007 AnneMette:

    Hvordan tror du at JEG har det?? Jeg er både vred, ked af det og bange for at hun skal "slås" med en ny hund derfra. Min veninde har ikke haft og har ike noget nemt liv. Hun har en del kroniske sygdomme og det samme har hendes 2 små børn. Jeg synes ikke at hun har "fortjent" alle de problemer, men HAR sagt til hende at jeg mener at hun selv opsøger problemerne lige nu..


  • #19   7. dec 2007 Mette H: For mig lyder det somom hun er bange for at miste de penge, som hun har givet for den anden hund, fordi hun tror at hun kun kan få erstatning på den måde, altså ved at få en ny hund derfra. Fordi det er det de har sagt til hende.

    Har du fortalt hende, at det er hende alene ikke opdrætter, der bestemmer om hun vil have penge tilbage eller en ny hund. Og hvis hun får pengene tilbage, kan hun købe en hvalp et andet sted, hvor der måske er lidt større chance for ikke at få en hund med så dårlige hofter, som hun må aflive efter ½ år eller lignende.
    Hvis opdrætter nægter at give hende penge, så kan hun gå til forbrugerklagenævnet med sagen, for i følge købeloven har hun retten på sin side. Bare hun har en kvittering på hunden


  • #20   8. dec 2007 Lykke:

    Hvis hun forlanger pengene tilbage, skal hun vel aflevere den hund, som hun allerede har nu?? Ham med den slemme HD?? DET vil hun helt sikkert ikke.
    Men et eller andet sted har jeg "opgivet". Jeg eynes at jeg har gjort ALT hvad der står i min magt for at tale hende fra det, så jeg aner ikke hvad jeg mere kan gøre..


  • #21   8. dec 2007 Mette H, hun kan sagtens beholde hunden, men har stadig krav på et afslag i prisen, altså ikke det fulde beløb i erstatning(typisk mellem 1/3 eller ½ af købsprisen), men det er da også et lille plaster på såret til dyrlægeregningen.

    Så kan hun i hvert fald ikke beklage sig til dig, hvis det går galt med den nye hund


  • #22   8. dec 2007 Mette: jeg ville heller ikke tage med..

    Og hvor er det ærgeligt at din veninde vil tage nr 2 hvalp derfra. Det er jo at støtte avlen..

    Jeg håber du kan få hende talt fra det..


  • #23   8. dec 2007 Så er det idag hun skal op og vælge sin hvalp. Jeg tager ikke med (tor hun ER afsted), så jeg er spændt på om hun har taget mine ord til sig og siger nej til hvalpen, men må indrømme at jeg har mine voldsomme tvivl. Og nej, hun skal IKKE beklage sig til mig, hvis den viser sig at være syg....... Pjat, jeg er sq en bedre veninde end det. Jeg vil hjælpe hende, hvis hun har brug for det. Jeg vil nok have mest lyst til at sige "HVAD sagde jeg", men det gør jeg ikke. Jeg HÅBER bare at den ny hund bliver en god og rask hund.:-))

  • #24   8. dec 2007 Ja jeg var nok taget med hende, når nu jeg havde fortalt hende mine forbehold.
    Men hun er jo et voksent mennekse og må tage sine egne beslutninger.
    Mne måske mens vi var på stedet og kunne se at tæven så medtaget ud, så kunne tale hende fra det.
    Jeg vil dog ikke have nogen forventninger til at en sådan opdrætter ville betale hvalpens pris tilbage selv om købeloven siger han skal.
    Er spændt på at høre hvad det bliver til


Kommentér på:
Dilemma.

Annonce