{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
707 visninger | Oprettet:

Fødekasser og hanhunde {{forumTopicSubject}}

Carla er "due" om få dage og fødekassen blev lavet igår - hvordan skal vores hanhund lære at det ikke også er hans ???

Er det 100% at tæven selv siger fra overfor leg og besøg i kassen af hannen når underne er født ?

Vores han er så legesyg og jeg er bange for at han ikke fatter at hun siger nej.

Normalt sover hundene i sengen med os men fødekassen står i stuen - min mand vil sove på gulvet i stuen med dem de første dage men kan man godt satse på at hun er så optaget af dem at hun ikke kan finde på at blive helt opløst over at vi sover ovenpå og går fra dem ???

Det er første gang vi skal prøve at have hvalpe og jeg har visse mærkelige spørgsmål.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fødekasser og hanhunde
  • #1   9. apr 2008 tror mig at han vil fatte det ,ellers kommer han galt afsted, men jeg menenr nu også at deter ejres pligt at holde ham væk i den første tid ... ellers stresser hun måske over at hun føler at hun skal beskytte og være på vagt konstant og det er ikke sundt og heller ikke godt for mælkeproduktionen. Og hun tør måske ikke gå ud af kassen for at tisse, fordi hun ved han er der.
    Så hold ham væk de første 2 uger... når hvlpene så selv begynder at bevæge sig rundt, så lad ham møde dem et neutralt sted

• #2   9. apr 2008 Hej Anne.. Nu er jeg ikke opdrætter eller noget, men umiddelbart ville jeg sørge for at lukke hanhunden væk de første dage. Mht hunhunden, og det at tage sig af hvalpene selv, hvis alt kommer til at forløbe normalt vil hun fint kunne være alene med dem.
    Det kan endda være at hun skal lokkes til at gå ud og tisse og spise, da de første gang tager moder rollen ekstremt seriøst, og er bange for at gå fra hvalpene. Derfor er det osse vigtigt at hun de første dage får ro og tid til at vænne sig til dem, ikke en masse gæster osv, men kun jer hun kender rigtig godt og som hun finder tryghed i..

• #3   9. apr 2008 jeg ville lave en "løbegård" eller hvad jeg nu skal kalde det, med tæpper for, dels fordi det stresser tæven at skulle holde øje med hanhunden hele tiden, dels fordi en tæve kan blive meget aggresiv overfor andre hunde i den første tid, dels fordi hvis han er et stort legebarn og din tæve ikke siger fra, ja så skal der ikke meget til for at skade hvalpene.

vi laver noget vi kalder et bur og der er kun adgang for tæven i de første 3 uger, derefter bliver buret langsomt åbnet.
    i de første to uger bliver hvalpene i fødekassen, der naturligvis står derinde, derefter har de så buret at være i og lege i. når de er 4 uger får de lov til at komme i resten af huset og haven også, men sover i buret og er der også når vi ikke er hjemme

• #4   9. apr 2008 De gange vi havde hvalpe var der ingen problemer begge tæver "inviterede" selv hanhunden til at se og beundre...

• #5   9. apr 2008 måske kan man få en fornemmelse for vores bur her, selvom i ikke kan se hvor langt det er
    (link fjernet)
    tæven vil slet ikke interessere sig fra at gå fra hvalpene i starten, så tror ikke i får problemer med det.

jeg havde altså ikke turdet have en legesyg hanhund sammen med hvalpene. tænk når de bliver 3 uger og kan begynde at gå rundt, hvor ville han syntes det var sjovt at jagte dem.

• #6   9. apr 2008 Jeg er også intreserret i at høre råd om Anne V´s sidste spørgsmål ang. om tæven er så optaget af hvalpene at hun sover der om natten og ikke sammen med sine mennesker som hun plejer? altså om tæven sover i stuen selvom hun plejer at sove på 1 sal?

• #7   9. apr 2008 Vore hanhunde - først Bjarke og siden Fossi - Har været med på sidelinien når tæverne har født, de har set og lugtet og hørt hvad der skete. Fået besked på at de var blevet far (af os) og at det nu var forbudt område de næste uger (af moderen i kassen).
    Bjarkes mening var fri mig for det småkravl, han gad først nærme sig dem da de nåede den størrelse hvor de kunne indhente ham og følge ham. Fossi begyndte at tage kontakt da de nåede den størrelse hvor de kom ud på gulvet.
    Bjarkes hvalpe havde en mere streng mor end Fossi's hvalpe havde.

Jeg har mere haft det problem at vor ældste tæve syntes at alle hvalpe tilhørte hende, så vi har haft hvalpegård sat op for at holde andre end moderen ude af kassen (vi var omkring dem 24/7 så hun kunne blive løftet ind og ud)

• #8   9. apr 2008 går fødslen som den skal nøjes vi med at sove ved tæven den første uge.

• #9   9. apr 2008 Vi sætter et hvalpegitter op, så tæven har "sit" område, hvor fødekassen er, hendes mad og vand, og hendes seng hvis hun vil ligge lidt ved siden af kassen.

Hele herligheden står i stuen så hun stadig er en del af familien som hun plejer. Det fungerer fint her, de andre hunde kan kigge på men ikke komme for tæt på eller skade hvalpene

• #10   9. apr 2008 stjerne afkom på vej - netop på samme måde som vi gør

• #11   9. apr 2008 det kan jeg sagtens sætte mig ind i. Der er jo noget større vægt bag. og vel også flere hvalpe, at træde/lægge sig på. vores får i gennemsnit 2-4 hvalpe. Jowina og Galia kommer dog fra en produktiv linie og har begge fået 7 hvalpe på en gang

Kommentér på:
Fødekasser og hanhunde

Annonce