605 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

spørgsmål til dem der har hanner i dkk spørgsmål til dem der har hanner i dkk

jeg sad og tænkte på at hos dkk er der jo regnet en kvote ud pr hund, hvor mange hvalpe en han må være far til, så tænkte jeg på, jer der så har hanner er i så ikke "nærrig" med at låne ham ud, altså når han kun må bruges et hvis antal gange..

specielt hvis i måske selv har en tæve han måske skal parre senere..

eller hvordan er det med det?

er bare nysgerrig smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.
  • Maling af diverse 3.000 kr.
  • Rosenbed 2.000 kr.
  • Afløb rens i køkkenet. 1.000 kr.
  • Montering af brusearmatur og bruserstang 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spørgsmål til dem der har hanner i dkk
  • #1   18. apr 2008 Vil tro det kommer an på racen. Nogen må jo lave mange mange hvalpe, og så er det jo i princippet ikke af betydning.

Men er man seriøs er man vel altid kræsen;o)

• #2   18. apr 2008 jo det er selvfølgelig klart smiley men bare ærgeligt hvis man har brugt sine kvote på tæver man syntes er gode, og man så en dag for sin egen hvor det måske ville være et perfekt match smiley

ja ved jo ik hvordan det foregår derfor jeg spørg lidt smiley

• #3   18. apr 2008 Jeg ved at Reikis opdrætter har nogen krav ang HD-resultat (og indeks), mentaltest og den slags, men hvad de derudover matcher udfra ved jeg jo så ikke helt:o)
    Men islænderen er jo ikke en kæmpe race, og (såfremt han bliver godkendt) ved jeg at de ikke vil bruge Reiki på hvad som helst:o)

• #4   18. apr 2008 nej man bruger jo aldrig sin han på hvad som helst uanset kvote eller ej smiley

• #5   18. apr 2008 hej... nu må jeg spørge.. Jeg vil en dag gerne have hvalpe på sonja så jeg og min opdrætter kan få en af dem selv..
    Jeg har fundet den perfekte hanhund, han er flot og vinder stort set alle udstillingerne så han er nok meget dyr, men.. hvordan spørger man dem man må lov til at låne deres hanhund til parring af Sonja?
    Jeg er lige selv begyndt på udstilling, første gang i marts og det gik godt, så vil vi prøve meget endnu, men vi er jo blevet avlsgodkendte allerede nu, det skal sige at jeg ikke skal have hvalp på sonja før om 1 års tid, men alligevel hvordan spørger man?

• #6   18. apr 2008 hvis jeg var dig ville jeg bare kontakte dem, via tlf eller anden form og fortælle hvad du har, hvad su søger og hvorfor du er faldet for deres han og om de har lyst til at tale om mulighederne smiley

det er bare mit bud smiley

• #7   18. apr 2008 hej smukke
    det er matador avl du tænker på

• #8   18. apr 2008 men hvorfor er der den kvote, er det for at forindre at den samme han går igen for mange steder??

• #9   18. apr 2008 har været inde og kikke på hunde web.
    der står Matadoravls grænse : 24 hvalpe

• #10   18. apr 2008 men er det ik forskelligt fra hund til hund, mener man kan søge på ens egen hund eller hvertfal race og så står der hvor mange hvalpe den må få..

eller måske jeg har misforstået det

• #11   18. apr 2008 hos collien er Matadoravls grænse : 65 hvalpe

• #12   18. apr 2008 ok er det for ikke at den samme han skal gå igen for mange steder??

men hvor mange hvalpe for sådan en collie pr. gang ca?

• #13   18. apr 2008 Shelly -det er forskellig fra race til race (ikke fra hund til hund). En hanhund må i sin levetid blive far til et hvis antal % af det antal hvalpe der fødes om året (indenfor dens race self)

-det er for at undgå at samme han går igen for mange gange.

Forestil dig at en hanhund er far til 50% af de hvalpe der fødes. Får hvalpene så hvalpe osv så vil du ende med en meget lille genpulje fordi de alle er i familie med hinanden. Så det vil ende i indavl, eller ingen avl.

• #14   18. apr 2008 lige fra 1-10 stk.

• #15   18. apr 2008 ok ja det giver jo fin mening, men kan man ikke styrer det selv på en eller anden måde, sådan så der ikke behøvede at være en fast grænse?

• #16   18. apr 2008 Shelly -grænsen er for de mindre racer lidt flydende, da en han ellers i mange tilfælde vil have n¨ået eller overskredet grænsen allerede ved 1. kuld. Så der ses lidt gennem fingrene med det hvis ikke der er tale om grelle tilfælde.

Og det ville være skønt hvis man kunne lade opdrætterne selv styre det, men i hvert fald ved "min" race er der set et tilfælde af en opdrætter der avlede "på alt" med sin ellers rigtig gode hanhund, så den var far til afsindig mange af de fødte hvalpe, og det ødelægger jo en hel del af avlsarbejdet fremover.

Men det er en debat der har været oppe mange gange, for selvom sådan en grænse har mange plusser så har den osse minusser

• #17   18. apr 2008 ja på en måde er den go til hvis nogen kan have svært ved at styre det, men det er da også træls hvis der er en kanon han og man bruger ham ordenligt at man så ik kan få lov til at gøre de frit eller hvad man kan sige.

jeg ved at grænsen ikke gælder hvis hannen skal parre en tæve i udlandet, men hvis en opdrætter køber en tæve fra udlandet så er den jo "dansker" og så gælder reglen også på den tæve selvom de slet ikke har intet tilfælles (måske jo) smiley

• #18   18. apr 2008 Shelly -som sagt er det ikke en meget streng regel. Så medmindre man misbruger en han groft så sker der ikke noget.

DKK kan give en henstilling til at en han tages ud af avlen men der skal mere end bare lige et par hvalpe for meget til før det sker (og det siger/skriver de osse selv).

Ved labrador vil en han jo have lavet virkelig mange hvalpe før grænsen overskrides, men der er faktisk racer hvor en han kun kan være far til 1 hvalp hvis grænsen skal overholdes strengt, og her er man lidt mere large, så selvom hanhunde måske har været brugt til mere end et kuld, så bliver man altså ikke smidt ud af DKK eller noget.

• #19   18. apr 2008 ok ja for hvis man har en kanon hanhund er det også lidt ærgeligt jo smiley
    hvordan ser man på ens race?

• #20   18. apr 2008 Min cavalier må lave 89 hvalpe, så der er noget at tage af, men jeg er alligevel ret kræsen med, hvilke tæver han parrer. Specielt på sundhedsfronten! Man får hurtigt et dårligt ry, hvis man bare lader ham hoppe på revl og krat og jeg sidder i bestyrelsen i vores specialhundeklub, så det kan jeg slet ikke tåle.

Og nej... hanhundeejere kan vist desværre ikke selv styre det der med for mange kuld. Der er mange, der i forvejen har svært ved det, så en støttegrænse er nødvendigt.

Når folk vil bruge ham, sender de mig enten en mail eller ringer til mig. Det er meget ligetil. Så får jeg reg. nr. på tæven, går på hundeweb og tjekker hende og så vender jeg tilbage til tæveejeren. Du kan jo også snakke med hanhundeejeren på en udstilling.

Held og lykke!

• #21   18. apr 2008 Umilbart synes jeg det er skide godt dkk har fokus på problematikken. Om man så hos nogen racer skal tage lidt large på tallet - ok, men bare det der er en grænse får jo opdrætterene til at tænke en ekstra gang over parringen og over hele racens avl som helhed. Det er ikke bare fido og fidoline man skal overveje jo smiley

• #22   18. apr 2008 Det er jo simpelthen for at udgå indavl! Selvom man har en super han, så er det hverken sundt for ham eller racen, hvis han overbruges! De nye regler indenfor vores race tillader flere hvalpe hvis indavlspct. er 0. Hvilket jeg finder 100% fair!
    Du skal også huske på, at det slider både på tæven men også på hannen at "lave/få" hvalpe. Det betyder også at folk som mig, der går mere op i udstilling end avl vi sætter vores han til rådighed for særlige tæver! Og måske kun 3-4 eller 5 gange i dens liv! Jeg stiller f.eks. champion tæver højere og det samme gælder udenlandske tæver. Selvfølgelig vil prisen for at bruge sådan en han være højere end de hanner, der parre "til højre og venstre" Jeg vil hellere lave unike blodlinier end masse produktion!

• #23   18. apr 2008 udgå indavl = Undgå indavl!

• #24   18. apr 2008 Jo, jeg er nærig *S*

Det er besluttet i vores special-klub DBSK at vi ikke følge DKK's grænse men har vores egen grænse på 100 dansk registreret hvalpe.

Groft sagt kan det være 10 gode kuld, altså 10 parringer.

På trods af Zolos aler har der allerede været mange forespørgelser på ham. Og jeg har takket nej mange gange. En af grundene har netop været matadoravlsgrænsen.

Når jeg vælger avlspartner til Zolo vil jeg selvfølgelig være sikker på at vi laver racetypiske, sunde, velfungerende hvalpe. Sikker kan man aldrig være, men jeg gør mit ydereste gennem et godt forarbejde.

I Sverige er reglerne anderledes. Der må en han være far til 30 hvalpe. Når disse 30 hvalpe er undersøgt for HD og AA kan der giver tilladelse til at hannen laver flere hvalpe hvis resultatet er tilfredsstillinde.

Min personlige holdninger er at vores regel er for dårlig. Vi burde gøre mere som Sverige. Desuden skal en han, som leverer sunde, langtlevende hvalpe have lov til at lave mere end 100. Forstået på den måde, at hvis Zolo viser sig at blive 12 år (hvilket jeg selvfølgelig satser på *s*) bør grænser ophæves i det øjeblik han fx. fylder 8 år. Derved er han blevet ældre en gennemsnittet og kan gennem hans avl forhøje vores gennemsnitlige levealder. Men det er bare mit foreslag.

• #25   18. apr 2008 jeanette: det kan jeg sagtens følge dig i, men vil hellere ligge navn og hund til få gode hunde en mange hunde som "ik er noget særligt" (hvis i ved hvad jeg mener)

• #26   18. apr 2008 Hos min race som er Standard Engelsk Bull Terrier, er matadoravls grænsen 15 hvalpe. Så jo, jeg ville være meget nærrig med at låne min hund ud.

Desværre er der utrolig mange som ikke overholder denne grænse og/eller DKK er ikke obs på det og får ikke sendt brev ud til hanhundeejeren. Men i sidste ende må ansvaret jo moralsk så ligge hos hanhundeejeren.

Vh. Kath.

• #27   18. apr 2008 Der bliver ikke automatisk sendt brev fordi en hund nærmer sig grænsen. Ved nogle racerkan den faktisk være overskredet efter allerede et kuld.

Hvert tilfælde bliver taget op på et møde. Der kigger de så på hundens afstamning og nok især indavls%. En udenlandsk hund med helt friske blodlinier vil også få lov at avle mere end en af allerede eksisterende linier.

• #28   18. apr 2008 Først til selve det med grænsen.. Nu har man jo åbnet op for at hvis hunden når græsen og holder " fri" et år,eller 2 så bliver de år taget med i de følgende år, og hunden kan igen lave hvalpe...

Til spørgsmålet.... 100% sikkert.. Mine drenge bliver ikke brugt på hvem som helst .Mener grænsen er 54 hvalpe.. Omkring 7 parringer i Danmark . De bliver udstillet og derfor priorterer vi at de skal bruges i den verden..

• #29   18. apr 2008 ja så er det vel også sådan at man vælger de tæver der har vundet mest, altså som er mest racetypiske og har flest gode ting at tilføje som temperament sov

• #30   18. apr 2008
    smukke shelly lelly og lille nic .... Ved ikke om vundet mest er afgørende... Der er mange newfer på div. udstillinger og der er mange i kampen om div placeringer... Vores standard er enorm høj.... I en klasse på 15 tæver kan de 10 sagtens få exellent... Så det er mere temperamentet og linierne mht sundheden jeg vil være obs på...

• #31   18. apr 2008 ...og den tæve der vinder mest, kan sagtens have dårlige hofter og sundheden er måske så som så.... Desværre er der opdrættere som hellere vil have smukke hunde, end raske :o(

• #32   18. apr 2008 nårh nej det går ikke den skal jo både være racetypisk og sund smiley

• #33   19. apr 2008 det kommer helt an på hvilke race der tales om

• #34   20. apr 2008 Jeg vil da også klart fortrække en hund med mindre fejl/mangler som er sund og rask både fysisk og mentalt fremfor en der har vundet en masse hvor sundheden halter bagefter osv.

Så synes bestemt at mange bør tænke i sundhed når de avler fremfor pokaler og rosetter! -Det lever hundene ikke længere af.

• #35   23. apr 2008 Bakker fuldt ud op om BERNESE.DK's indlæg d. 18.04.2008. Vi skal have styrket avlen af de sunde hvalpe. Indenfor Boxere er der sket en udvikling i negativ retning indenfor HD, så Boxer-klubben forsøger nu at påvirke opdrætterne.
    Vi har selv valgt at afvente resultaterne af HD m.v. fra vores hanhunds første kuld, så vi kan se, om det han er med til at producere er OK, inden vi igen kaster os ud i nye parringer.
    Havde vi i DK de svenske regler, ville der hurtigt være en sundere avl herhjemme.

Marianne

• #36   23. apr 2008 hvordan gør de i sverige??

sverige er generelt bedre til at lave regler når det gælder dyr smiley

• #37   23. apr 2008 smukke shelly lelly og lille nic >>> Læs mit tidligere indlæg....

• #38   23. apr 2008 aahhh altså jo sundere hvalpe en han laver jo flere skal han have lov til at lave, sådan så man ikke kigger så meget på antallet af hvalpe men SUNDEHEDEN af de hvalpe der laves..

er det forstået rigtigt

• #39   23. apr 2008 Ja, det er korrekt forstået.

Laver hans første 30 hvalpe ikke ordentlige, får han ikke lov til at lave flere, så nemt er det.

Kommentér på:
spørgsmål til dem der har hanner i dkk

Annonce