stambogsførte forældre, men ikke hvalp {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Min veninde er meget tæt på at købe en fransk bulldog. Hun har bl.a. set på en hvalp, hvor begge forældre er stambogsførste, men hvor hvalpene ikke er.
Hun spørger mig, om man senere hen kan få stambogsført sin hvalp, når nu begge forældre er. Jeg mente ikke, at dette kan lade sig gøre, men kan ikk begrunde hvorfor.
Jeg vil derudover også høre jer, om hvorfor opdrætterne ikke vælger at stambogsføre hvalpene, når nu begge forældre er?
Derudover har vi kigget på en masse hvalp, som har EUpas, er det bl.a. det hvalpene får, når de er importeret fra f.eks. Polen osv.?
Hvad skal vi holde øje med, for at undgå hundehaldlere?
Vi er selvfølgelig mest interesseret i en hund med tavle og så er vi klar over, at min veninde skal købe en hund fra et hjem, hvor begge forældre kan ses og hvor vi kan følge hvalpenes opvækst.
På forhånd mange tak for hjælpen.
dec 2007
Følger: 19 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 453
dec 2007
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
Man kan ikke få en tavle senere hen..
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 416
dec 2007
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
dvs været på de udstillinger og fået foretaget de sundhedstest der skal til indenfor racen.
et EU-pas får alle hunde der skal over en landegrænse.
den bedste måde at undgå hundehandlere er at besøge stedet flere gange, så man kan se hvalpene vokse op og at moderen er der.
det er jo ikke sikkert, opdrætter har hanhunden, så måske kan i kun se tæven
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.076
Jeg ville finde en hvalp med tavle hos en god kennel..
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
Hvis I så meget som OVERVEJER at få en hund fra udlandet- så vil jeg stærkt anbefale at hunden har FCI-stambog MEN MEN MEN, når man importere så sart en race som FB, så skal man VIRKELIG fra Polen have mega grundigt kendskab til både racen og dens linier.
Derudover er et EU-pas sådanset kun at betragte som en vaccinationsbog og er på INGEN måde en grøn-srempling af hvalpens aner og almene sundhed. Der fuskes RIGTIG meget med vaccinationerne især fra Polen.
På fødevarestyrelsens hjemmeside kan I læse ALT om hvad der skal være iorden, for at man kan og må importere en hvalp fra udlandet, og vær opmærksom på, at der er forskellige regler, alt efter hvilket land hvalpen kommer fra.
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 199
sanne E : nu får du det til at lyde som om vores hunde uden tavle falder døde om på stribe, dette er jo ikke tilfældet... min egen hunds forældre har tavle men faderen var endnu ikke godkendt.. så ja det var en upsèr men stadig fejler min hund altså ikke noget... !!
nov 2006
Der er vist lidt andre regler for de andre kennelklubber, og der står man RIGTIG dårligt som medlem. Så din veninde skal virkelig overveje hvad hun gør her...
nov 2006
Og du har da ret - men kan jo håbe på det er en UPS parring, og så ser verden jo ganske anderledes ud...
maj 2008
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 3 Emner: 29 Svar: 1.148
Må sige, jeg synes det er lidt af en jungle nogen gange..
mar 2006
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 1 Emner: 209 Svar: 1.811
Jeg har sagt til min veninde, at hun skal få sig en raceren hund fra en dansk opdrætter, hvor hun kan se begge forældre, men hun er vist lidt for ivrig og ja, det er ikke det klogeste, men nu har jeg sagt mit og det er hendes egen valg.
Hendes mor er også med på købet, idet hun er hjemmegående og lige så godt kan have hunden, når min veninde er i skole og hos hendes hest og moderen vil heldigvis helst have en stambogsført hund, men hvad det ender med ved jeg ikke endnu.
Jeg skulle bare høre jer om stambogsførte forældre, uden hvalpene er stambogsførte - betydningen heraf og hvad et EU pas stod for.
Mange tak.
og ja, jeg ved godt at det er en sart race, idet den er så populær og der bliver avlet alt, hvad der kan stå og gå, så længe det hedder "fransk bulldog".
feb 2006
hvorfor skulle de sælge et kuld uden stamtavle, hvis de kunne få med stamtavle.
i hvert tilfælde indenfor DKK er det forbudt at avle udenom stamtavlen
nov 2006
Selvfølgelig er en stamtavle IKKE en garanti for, at man får en kernesund hund, for der ses jo også sygdomme hos tavlehundene. Men som køber står man langt bedre hvis man køber en hund med DKK stambog - og er amn uheldig, så kan DKK hjælpe med. De kan f.eks. pålægge opdrætter at betale delvis eller hele købsprisen tilbage til køber, hvis uheldet skulle være ude. Følger opdrætter ikke DKKs afgørelse, kan det få alvorlige konsekvenser for opdrætter - i værstefald fratagelse af kennelmærke, udelukkelse fra udstillinger og stambogsføring af hvalpe.
For en hardcore udstiller og opdrætter er det ert hårdt slag - både på samvittigheden og æren....
nov 2006
maj 2008
Nej det ved jeg egentligt heller ikke - udover prisforskellen..:o)
feb 2006
mar 2006
Jeg læste for nogen tid siden om en enlig mor, som have skrevet (mener det var på hendes hjemmeside) om hendes erfaring med hendes gamle hund - en fransk bulldog. Hun havde vist set annoncen på dba.dk og hunden var billigere end de andre og der var lige denne ene hund tilbage fra kuldet (sagde sælgeren) og den enlige mor, bed på og sagde, at hun gerne ville købe den. Herefter tilbød sælgeren at mødes med køberen på en togstation, så de kunne deles om udifterne, den naive mor, syntes at sælgeren var utrolig samarbejdsvillig og da hun fik den lille beigefarvet hund, var hun selvfølgelig lykkelig, herefter gik det så grueligt ned ad bakke. Hun var konstant til dyrlægen og hun endte op med at betale 10.000 kr. på den korte tid, hun nåede at have hunden i, fordi hunden var importeret, muligvis fra Polen.
Hun havde lagt sin historie ud på nettet, for át advare andre mod, at købe ikke-stambogsførte hunde.
Er der andre, som skulle have læst denne historie? og kan I linke til den? Vil så frygteligt gerne vise den til min veninde.
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.372
enhver importeret hund skal have et pas, og det samme skal danske for at kunne rejse med til udlandet.
jeg ville som de andre osse har skrevet, vente og købe en med DKK tavle fra en dansk opdrætter, der kan de få råd, vejledning og hjælp gennem hele hundens liv, som regel...
det er sværere hvis det er en fra udlandet
maj 2008
Tror jeg må fise ind på DKKs hjemmeside og blive lidt klogere..:o)
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 24 Svar: 991
Jeg har selv været så dum/naiv at anskaffe mig sådan en hund, og det har i kostet mig dyrt, så kan kun lære af min fejl, og gøre mit for at forhindre andre i at begå samme fejl.
okt 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 403
okt 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 403
Husk kleenex
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
At hvalpene har EU pas betyder ikke nødvendigvis at de er fra udlandet, men jeg tror at i langt de fleste tilfælde er de importeret, men man kan jo altid spørge, hvor passet er fra, hvis man er i tvivl om hvalpene er importeret.
jeg synes ikke at der som så er noget problem i at købe en hvalp fra udlandet(med stamtavle), men jeg synes så til gengæld at man skal tage derned/op og se hvalpene og forholdene de går under. Jeg har selv hentet Julie i Holland, og det har jeg bestemt ikke fortrudt.
Jeg vil også sige, at det er dumt at spare de sidste par tusinde og så købe en med tavle fra starten, ikke at det som andre skrive, er en garanti for at man får en sund og rask hund, men man kan trods alt se længere bagud i anerne, og ikke bare blive bildt noget ind.
Held og lykke med at finde en dejlig bullervaps.
mar 2006
Og tak for linket til den tragiske historie om mopsen (kunne ikke huske om det var en fransk bulldog eller mops, men tusind tak:-))
stambogsførte forældre, men ikke hvalp