{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.533 visninger | Oprettet:

hvorfor dræber tæverne hinandens hvalp {{forumTopicSubject}}

Siden vi mistede et helt kuld hvalpe - bidt ihjel af vores dansk svensk gårdhundtæve ( der ellers er verdens rareste hund) - har jeg hørt flere steder fra ,at det gør tæver altså bare, hvis de kan komme til det. Men hvorfor gør de det??? Er der nogen der kan hjælpe med en forklaring??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor dræber tæverne hinandens hvalp
  • #2   11. jun 2008 Det har jeg aldrig hørt. Vi har ikke oplevet problemer med at have flere tæver sammen her, når der er hvalpe. Tværtimod, så er de gået ind og taget en opdragende moderrolle på sig over for hvalpene, selv om det ikke er deres egne.

    Det er da meget trist, at I har mistet hvalpe pga. det.


  • #3   11. jun 2008 Hold da op det lyder vildt. Tror altså ikke det er sådan helt almindeligt at de gør det..... Men ja i naturen er det jo kun alfa tæven der får hvalpe....

  • #4   11. jun 2008 Så skal vi tilbage til ulven oh folkken.
    der er fører hunden og kun førehunden der får hvalpe og hun kan godt finde på at slå en ande tæves hvalpe ihjel, det er hendes gener der skal føres hvidere i flokken.


  • #6   11. jun 2008 Fordi det normalt kun er alfatæven der får hvalpe........

  • #7   11. jun 2008 Fie gårdhund er ikke alfatæven....eller det tror jeg da ikke. Det er vores anden gårdhundtæve, Freja, der leder flokken. Hun er den der tager ben og andet fra de andre - og får lov til det. Nogle gange vil Fie godt nok ikke acceptere det..og så kommer de to op og slås. Men det er altså Freja der er den stærkeste i flokken.

    Ja, og det er rigtigt at tæverne plejer at forsvare deres hvalpe - det gør gårdhundne også i meget høj grad. Men det ligger ikke rigtigt i Mopsernes tempermant at være aggressive. Vi havde lukket Fie ude ....men vi er mange i huset og en eller anden havde glemt at lukke døren. Det gik hurtigt og humant...for gårdhundene ved hvor de skal bide når de skal dræbe. Fie var rigtigt billigt til salg den dag.


  • #8   11. jun 2008 Her står vores andre tæver og kigger ned i kassen og følger med i det hele. Eisa har en enkelt gang lagt sig i kassen til Mirahs hvalpe, da hun kort var ude at besørge, men da lod hun hvalpene patte og kravle på sig, som om det var hendes egne. Vi måtte dog tage hende og flytte hende over i sin egen sovekasse, så Mirah kunne få sine hvalpe igen *S*. Men de ville aldrig slå dem ihjel, så jeg er ikke nervøs for at lade dem være sammen.

  • #9   12. jun 2008 Det er ikke kun envejs i en flok.
    En alfatæve kan sandlig også selv finde på at slå egne hvalpe ihjel.


  • #10   12. jun 2008 Vi har 4 tæver, og har aldrig oplevet dette, heldigvis, vil jeg så sige (stakkels dig).
    Vores fødende tæve har køkkenet for sig selv, og de andre tæver får først lov at kigge til hvalpene, når vi kan mærke på moderen at det er i orden. Dette er som regel når hvalpene er 4-5 uger gamle.


  • #11   12. jun 2008 Hmm undskyld jeg spørger men skulle de de der gårdhunde ikke også være gode til at slå ihjel, har hørt de skulle være gode til rotter og mus.
    Vi havde et venne par med sådan en hun og de havde kaniner bag indhegning og det troede der var et rov dyr på spil i deres lade, for hverdag de kom ud lå en ny kanin og var bidt ihjel i nakken....



  • #12   12. jun 2008 jep.....gårdhundene er de fødte dræbere. Når de går i aktion går det hurtigt og humant. - det er jo det de er opdrættet til. Vi er da også nærmest lykkelige når Fie og Freja fanger mus og rotter for os. Jeg troede bare ikke de ville dræbe hinandens hvalpe - især ikke Fie, der altid er godheden selv. Men altså også et rovdyr. Gårdhundene forsvare deres hvalpe til døden men det gør mopserne så altså ikke, fandt vi ud af.

    Nå ,men nu HAR vi lært det - næste gang tager vi alle slags forholdsregler så det ikke sker igen.


  • #13   12. jun 2008 Hej

    Prøv at læse bogen "Hundens hemmelige liv" af Elizabeth Marshall Thomas. Hun beskriver det meget godt om den hundeflok hun har. I det hele taget en god bog der forklare en del ting om hunde.

    hpa


  • #14   13. jun 2008 Hans Peder - mange tak for tippet, det vil jeg prøve. Forhåbenlig undgår jeg så andre lignende tragedier i fremtiden. Det er godt nok hårdt at skulle igennem sådan en omgang.

  • #15   13. jun 2008 Hmm må jeg lige spørger så: Er det bestemte racer der skulle finde på det eller????

  • #16   13. jun 2008 Jeg tror ikke at det er ikke bestemte raser, men det er jo nok dem der er tættest på ulven sådan udviklingsmæssig. Og de kan også finde på at gøre det på tværs af racer. Det kan også godt være en anden hun, der dræber hvalpene og helt uden at moderen forsvarre ungerne, for hun ved godt at de hvalpe er "forkerte", altså ikke hvalpe af føre-hunnen.

    hpa


  • #17   22. jun 2008 Det er fuldstændig vanvittigt at lade andre hunde komme ind til en tæve med hvalpe - det er ganske rigtigt som andre besvare denne tråd - det er KUN alfatæven der har hvalpe i en flok!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg har selv prøvet det 2 gange - og jeg advare ALLE andre om det - men folk siger som det også er beskrevet her: Jamen sådan er mine tæver ikke - JO DE ER - lad være !!!!!!!!!!!!!!!!

    Vivi


  • #18   23. jun 2008 Vivi

    Normalt går de andre hunde i en stor bue uden om den der har hvalpe.
    Det er det jeg oplever med mine.
    Pt er "mit" kuld 3 uger og de andre får lov at hilse på ude i haven fx.
    Jeg har aldrig haft problemer mellem tæverne, uanset hvem der havde hvalpe.


Kommentér på:
hvorfor dræber tæverne hinandens hvalp

Annonce