{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
809 visninger | Oprettet:

HD - status på søskende {{forumTopicSubject}}

et hypotetisk (hø hø) spørgsmål:

Lad os sige at en hund får et kuld med f.eks. 8 hvalpe, hvor linjerne bagude har hofte status A på mor og far, og de andre og et B på morfaren.
Alle hvalpene er efter 18 mdr fotograferet med 7 A resultater og en enkelt har så E.
Hvad kan give dette store udsving blandt et præmiekuld?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD - status på søskende
  • #1   17. jun 2008 fodring og miljøpåvirkning gennem opvæksten

• #2   17. jun 2008 Der er desvære nogle racer der er disponeret ang. HD.

Her kan der godt komme 3-5 kuld hvalpe med A-hofter og så er der en enkelt hvalp der falder uheldigt ud og har E-hofter.

F. eks. Babett søskende har har B - E Hofter..

Men det er igen hvordan racen er disponeret for HD.

• #3   17. jun 2008 Det kan vel være at det ikk er medfødt.... At man ikk har passet godt nok på da den var hvalp. Men jeg ved det da ikk.

• #4   17. jun 2008 Janni L
    Er ikke sikker ,men det kunne måske være overvægt , for meget trappegang , eller foder der ikke ehar været det bedste ? Bare hvad jeg har hørt det skulle kunne være , men er ikke siker

• #5   17. jun 2008 Sarah S - lad os så sige at alle hvalpe har fået det samme foder gennem det 1. år - købt igennem opdrætter. Det er en større hunderace, og ejeren af E-hunden har fået læst og påtalt vigtigheden i at skåne hvalpen, især trapper, hoppe op lege o.lign (men ingen ved om det er efterlevet)

• #6   17. jun 2008 Hvis du kun har status for bedsteforældrene og forældrene i lige linie, aner du jo ikke om disse f.eks. var eneste A ud af 8 hvalpe - rent hypotetisk kan deres søskende jo ha haft dårligere hofter. Lige som der i dit tilfælde var en der faldt ud negativt - kan faren måske ha været eneste A hund efter morfaren?
    Så du må kigge bredre - eller hvis hundene har et hd-index (kommer an på racen).

Ellers er Hd jo ikke kun betinget af arv - men også af miljø...

• #7   17. jun 2008 At det er et præmiekuld er ikke ensbetydende med at alle får tip-top HD resultater !!!
    Der kan være RIGTIG mange faktorer der gør at en enkelt hvalp falder SÅ dårligt ud i forhold til sine kuldsøskende, uvidenhed om racens behov op gennemopvæksten f.eks.: For hurtig vækst, forkert fodring, forkert motion, osv. osv....
    Jeg siger IKKE det er årsagerne, men det KAN spille ind - også ren og skær uheld, trods gode gener. Selvom det er fine linier og HD resultaterne er fine bagud på linierne, så er man ikke sikker på at et helt kuld går fri.

• #8   17. jun 2008 Nogen hunde er bare mere disponeret end andre.

Vi har 2 kuld søskende. De har fået det samme foder, lavet det samme, leget sammen. Alt hva den ene har gjort, har den også gjort.

Alligevel har den ene A hofter og den anden har D hofter.

Så jeg mener ikke man altid kan påstå at det er fordi hunden er vokset op på forkert foder eller ikke er passet ordentligt på og lign.

• #9   17. jun 2008 Hvis der er en opdrætter på banen så fører jeg lige spørgsmålet videre (eller sæt dig i stedet som opdrætter)

Du har solgt en hvalp til en person og læst og foreskrevet alt om racens behov - så kommer HD status E'en og du ved fra andre at personen ikke liiige har været så god til at gribe hunden hvis den sprang op, ikke liiige gad fine en rampe til bilen og synes at den tog sig bedst ud på udstilling med mere vægt på end godt er.... Ville Du som opdrætter turde sælge endnu en hund til den person - for den første kan jo ikke sættes i avl pgs. HD statussen?

• #10   17. jun 2008 Janni

HD er ikke ganske simpel autosomal ressesiv arvegang, derfor er et så svært at få bugt med HD.

Og derfor kan en hund sagtens falde ud med HD

HD er jo også mere end bare placering i hofteskålen, det vurderes ud fra 3 forskellig kriterier på røngtenbillederne.

Hunden kan have haft en skade hvorfra der så er opstået ekstra bruskdannelse eller andet. Hvis jeg var ejer af den hund ville jeg have forklaret hvorfor HD status var som den var.

• #11   17. jun 2008 janni

Nej, jeg ville ikke sælge til den person igen.

• #12   17. jun 2008 tak for jeres svar indtil videre - kom endelig med mere viden hvis det er..

Nu ræser jeg lige ud og henter min nysynede dyt og tager Laika med i anlægget smiley

• #13   17. jun 2008 Janni L: hvis jeg med sikker hed visdte at det du skriver i sidste indlæg er sket, så ville jeg personligt tage en MEGET lang snak før evtuelle beslutninger om ny hvalp bliver aktuelt elles ville jeg nok afvise et køb fra min kennel!!

(Addi´s kuld er alle der er fotograferet A eller B på nær en hun er C og ingen tvivl der om at det er overtræning i for unge en alder der er skyld i det resultat)

• #14   17. jun 2008 kennel wøkk

Hvordan kan man sige der ingen tvivl er om at det er overtræning?

Lurede lige på din hjemmeside, og kan se at din Addi er ud af en A-B parring.

B er jo ikke HD fri som sådan men en overgangsfase hvor man hverken er enten/eller.

Så at der falder en C ud efter en B hund, det ville jeg umiddelbart ikke anse som værende pga overtræning.

Jeg er sådan lidt imod vi pakker vores brugshunde ind i vat. Er den skeletale konstruktion i orden fra starten af, så bør HD heller ikke ligge lige for.

men så igen, du har muligvis ret, jeg kender ikke den pågældende hund/ejer.

Det er bare en generel betragtning at jeg indimellem imponeres over hvor meget vi beskytter vores hunde til de bliver 1-2 år og ofte kun til de har nået HD foto alderen og derefter giver los....

• #15   17. jun 2008 Janni - jeg er ikke helt sikker på jeg har forstået dit spøgsmål, men:
    Hvis jeg har solgt en hvalpe til sådan en person, som du beskriver, så ville jeg IKKE sælge igen til vedkommende.
    Hvis vedkommende har købt en hvalp fra anden opdrætter, og jeg får den viden, du beskriver, om en potentiel hvalpekøber, så ville jeg heller IKKE sælge til vedkommende.

Hvorfor ? Jo, fordi det jo er mig der skal vise mig som en ansvarlig opdrætter og refundere en del/eller alle pengene, på trods af de har brudt alle regler, gør jeg ikke det, kan jeg få en diciplinærsag på halsen, og i værste fald miste mit kennelmærke. Hvalpekøberen skal aldrig vise sig som en ansvarlig hundeejer, og bevise de har gjort det de er blevet rådet til, så hvorfor tage den chance ? Det er jo en hunds liv der er tale om, og der er taberen og i værste fald skal aflives. Hvis jeg er i besiddelse af sådan en viden om en potentiel hvalpekøber, så spiller jeg IKKE russisk roulette med hvalpens liv på den måde. Så hellere brænde inde med den.
    Jeg kan jo aldrig vide mig sikker på, at hvalpekøberne vil gøre som jeg råder dem til - men med en viden som du beskriver, ville jeg vælge vedkommende fra, for hvalpens skyld.

• #16   17. jun 2008 Meget enig med Smydi, hvis man som opdrætter har en sikker viden om at en person har givet en hvalp en dårlig opvækst, er man som opdrætter ikke interesseret i at sælge til vedkommende, garantien binder nemlig lige meget hvordan, hvalpen er vokset op.
    Når det så er sagt, skal man også som opdrætter passe på med at skyde alt skylden på hvalpekøberen. Der er hvalpe, der får en rigtig usund opvækst med mange kilo overvægt og alligevel har perfekte hofter. Jeg tror ikke på, at man kan fodre sig til dårlige hofter på en hund, der ikke er disponeret for det. Jeg tror snarere, den forkert fodring m.m. kan forværre den HD, som hunden er disponeret for.
    Lene

• #17   17. jun 2008 Lene ... Enig ! Hvordan kan man ellers penn hip en hvalp som 4 mdr, og nærmest fortælle om den udvikler HD eller ej....

• #18   17. jun 2008 Mit første afsnit kunne måske misforståes lidt. Garanti eller ej, så er jeg selvfølgelig ikke interesseret i at mine hvalpe kommer til ejere, der ikke vil give dem den bedst mulige opvækst, med hensyn til fodring som til alt andet.
    Lene

• #19   17. jun 2008 Jeg er helt enig med dig Lene, det var sådan lidt det jeg ville frem til i mit indlæg.

• #20   17. jun 2008 Lene N - Jeg placerer ikke skylden hos nogen, jeg svarer på hvad jeg ville gøre i en given situation. At jeg ville vælge en hvalpekøber fra på grundlag af det givne eksempel, er ikke ensbetydende med at jeg tror det er hvalpekøberens skyld, at hunden har fået E hofter. MANGE faktorer spiller ind, og som jeg skriver i et tidligere indlæg, så er man IKKE garanteret en HD-fri hund, fordi man køber ud af så godt som HD-frie linier. Men når man VED at en potentiel køber har en hund i forvejen og HAR gjort alle de ting man fraråder, så vælger jeg at lade det komme min hvalp til gode, og vælger køberen fra.

Gentager lige mig selv: Jeg siger IKKE det er årsagerne, men det KAN spille ind - også ren og skær uheld, trods gode gener

• #21   17. jun 2008 Altså hunde kan vel udvikle HD bare fordi.... Altså et af naturens små mysterier. Der kan jo ske en fejl i "arbejdstegningen" (generne)

• #22   17. jun 2008 Smydi, den del af indlægget var ikke møntet på dig, det var generelt. Jeg er jo netop enig med dig, at man ikke har lyst at tage en chance med en hvalpekøber, der på trods af opdrætterens råd ikke har givet den første hvalp en heldig opvækst.
    Lene

• #23   17. jun 2008 Sarah: NU kender jeg dem der har hende meget godt og ved hvordan hun er trænet og NEJ jeg prøver ikke at parke noget in i vat eller sige det ikke kan være arveligt, men lig med hende er vi rigtig mange der ikke er itvivl om det er overtræning/ forkert træning i for ung en alder... Der skal imervæk noget til at få en hund på lige under 1år til at reagerer 100
    % som en voksen færdig trænet hund!!! (der ud over har hun varet "prøve" fotograferet eller noget i en alder af knapt 6måneder med perfekte hofter og igen her da hun var 2 med resultatet C/C, ved at de selv sige r at dyrelægen også mente det skyldtes overtræning i en meget ung alder)

• #24   17. jun 2008 Ihh der er mange gode og spændende svar - lad endelig debatten/meningerne fortsætte - jeg lærer en masse...

Mange tak indtil videre i hvert fald smiley

Kommentér på:
HD - status på søskende

Annonce