1.119 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

chyptokid chyptokid

Hej
Jeg har købt 2 løwchen han hunde et halvt års tid efter hianden ved samme avler.. Den ene manglede en testikel som sad i lysken, så han var chryptokid. Jeg kontaktede avler som gav mig et tilbud på en ny hanhund fra samme sted og til halv pris..
Men nu har denne han hun også kun en testikel og er dermed chryptokid. Han skal derfor kastereres som den anden er.. Har dyrlæge attest på dette. men spørgsmålet er hvad jeg lige kan forlange fra avler? Synes det er meget underligt at begge hunde, som ikke i familie med hinanden får dette syndrom.. det må jo tyde på at det er dårlige han hunde, da det jo er arveligt,,
håber på nogle erfaringer osv,,
mvh Sole

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  chyptokid
  • #1   7. aug 2008 nu snakker jeg lige udfra DKK, da det er der jeg har erfaring.

og her kan man enten som i dit tilfælde tilbyde erstatningshvalp eller give halvdelen af købssummen tilbage.

om Løwchen er meget disponeret for det ved jeg ikke.

• #3   7. aug 2008 Det er KUN tæven, der er bærer medmindre at faderen er kryptorchid. Og det er jo ikke til at sige, om hans sten faldt ned meget sendt eller blev hjulpet ned.

Kryptorchisme er nærmest umuligt at undgå netop fordi, det er tæverne, der er bærere - og dem kan man jo ikke se det på. Skulle man avle sig ud af det, skulle der nedlægges avlsforbud hos samtlige tæver i alle de kuld, hvor en kryptorchid han dukker op - og så også hos moderen.

Desværre sker det - men du har da været ualmindelig uheldig at få to af slagsen.
    Men kontrakten er den samme som før - så du har krav på at få halvdelen af dine penge tilbage, og det synes jeg, du skal holde fast i.

• #4   7. aug 2008 I min race ved jeg at de hvalpe bliver solgt til ½ pris... Så halvdelen af købssummen tilbage ??

• #5   7. aug 2008 Hvor gamle har de hvalpe været da du hentede dem, siden de er solgt " som om de ville få begge sten" ?

• #6   7. aug 2008 Det kommer helt an på, hvad hunden er købt til. den er lidt svær, for hvis den er købt som familiehund, har man kun krav på erstatning, hvis det er noget, der generer hunden, man siger at der er øget risiko for kræft i den testikel, der ikke er faldet ned, men om den får kræft er så en anden side af sagen. Jeg ville nok forlange at opdrætter betaler for kasterationen, som minimum. Er hunden købt som udstillingshund, ja, så er det straks en anden side af sagen, da den så ikke kan bruges til det, den er købt som. Men ja, inden for langt de fleste racer, er der nogle faste normer for hvad der bliver udbetalt i erstatning, men hvor meget man har krav på i følge købeloven, kan være lidt svært i denne lidt uvisse situation.
    F,eks hvis det var en hund med et overbid, og den er købt som familiehund, så har du ikke krav på erstatning, hvis det ikke er til gene for hunden, men så er det op til opdrætter hvad denne vil yde af erstatning.

Men ja, det er lidt mystisk, at 2 hunde fra samme kennel lider af kryptocisme. Hvis opdrætter endnu engang tilbyder en erstatningshund, ville jeg sige nej. Personligt har jeg aldrig været ude for en hvalp som 8 uger, der ikke havde begge testikler, her fra mig.

• #7   7. aug 2008 Lykke, det tror jeg ikke du har ret i.

Vores er købt som familiehund og der er ingen tvivl om, at opdrætteren enten skulle have hunden tilbage og give os en ny, eller betale halvdelen af beløbet tilbage.

Kryptorchisme hos en hund er en fejl ligegyldig hvad, hunden skal bruges til.
    Det er ikke som overbid - som min hund i øvrigt også har ;o)

• #8   7. aug 2008 Giver CH ret.... En hund der mangler sten, har overbid o.lign. skal sælges til nedsat pris...

• #9   7. aug 2008 Marianne, jeg tror faktisk det er i det øjeblik, at fejlen har sundhedsmæssige konsekvenser, mon ikke?

Jeg er ikke sikker på det...

• #10   7. aug 2008 Nej ikke en gang konsekvenser for sundheden... En hund med fejl i forhold til racen, skal sælges til reduceret pris.... Ellers er man godt nok " dum" hvalpekøber.... Hvis man køber et køleskab med rids i,vil man vel også have afslag i prisen ?

• #11   7. aug 2008 Joo, Marianne - men der er jo gradsforskelle.
    Hvis man køber en hund som udstillingshund og den har en eksteriørmæssig fejl, der vil betyde, at den ikke kan lave resultater, så kan man få pengene tilbage. Eksempelvis en uønsket farve i pelsen ell. lign.
    Men køber man den samme hund som familiehund, så får man ikke afslag for den fejl.

• #12   7. aug 2008 Lykke

Hvordan pokker kan man vurdere om en hvalp skal sælges som udstilling eller familiehund? Har man så krav på noget hvis hvalpen ikke kan opnå mere end 2 pr hvis man har købt med udstilling for øje?

• #13   7. aug 2008 CH: Som jeg skriver, er det svært, for ikke alle fejl er mangler, og et overbid, der ikke er til gene for hunden skal ikke erstattes, hvis hunden er købt som familiehund. som jeg skriver, ville jeg kræve som minimum at opdrætter betaler kasterationen/operationen(alt efter hvor stenen sidder). Men eftersom jeg ikke selv har prøvet denne situation kan jeg ikke selv sætte tal på, hvad jeg ville give retur, men sikkert 1/2 delen af prisen.

Søster: ja, det ved jeg heller ikke, men det er jo et punkt på DKK´s købsaftale, så det er noget, der skal tages stilling til ved købet. Og ja, hvad er definitionen på en udstillingshund? Er det en hund, der kan slæbe en 2. præmie hjem, eller skal den kunne blive CH? Derfor sælger jeg alle mine hunden som familiehunde, ellers ville prisen sikkert være en anden, hvis man skulle garantere at den kunne bruges til et bestemt formål.

Dette er sakset fra DKK´s hjemmeside, der pointerer at ikke alle fejl er en mangel, som jeg skriver ovenpver: Hvad er en mangel?
    Ikke enhver fejl ved hunden er en mangel. Nogle fejl er mangler hos enhver type hund, nogle er det kun, hvis det er aftalt, at hunden skal bruges til bestemte formål. F.eks. er skønhedsfejl (tandmangel, fejlfarvning m.v.) normalt ikke en mangel ved en familiehund, mens disse fejl er mangler ved en udstillingshund. Derimod er det altid en mangel, hvis hunden har fejl, som generer eller måske ligefrem invaliderer den.

Så det er altså ikke noget jeg har fundet på, det er en del af købeloven, og er hunden købt som familiehund, og f.eks mangler en tand, så kan køber ikke få erstatning, med mindre opdrætter selv tilbyder det. Og DKK vil ikke hjælpe køber......

• #14   7. aug 2008 CH.... en newf bliver aldrig solgt som udstillinghund

• #15   8. aug 2008 Sidder lige og læser jeres indlæg
    Har selv købt en Pomeranier han den 30/12/2007
    Da jeg var til dyrlæge i marts måned ned den, sagde dyrlægen at den kun havde en sten så jeg skulle kontakte avler
    Han spurgte hvad jeg skulle bruge ham til og da jeg har en tæve ville jeg gerne kunne parre den
    Men jeg skulle vente til septemper for at være sikker på at den manglede en sten til den tid
    Han tilbød en ny hvalp eller pengene tilbage
    Jeg vælger at få pengene tilbage da jeg ikke tør at få en hvalp hvis der opstår samme problem

• #16   9. aug 2008 tak for svar.. Jeg kan læse ud fra jeres svar at jeg skal forlange mine penge tilbage eller at hun betaler kastrationen.. Jeg må jo også sande at jeg skulle i første omgang da det var galt med den første have en ny - gratis som erstatning.
    Ved ikke om han er solgt som familie hund, men jeg vil gerne have lavet et kuld med ham, men en tæve jeg kender.
    Hvis der er andre der kender til dette problem så bli endelig ved med at skrive..
    tak

• #17   9. aug 2008 nej du kan ikke kræve en ny,men nedslag i prisen... Fordi du ville bruge ham til et kuld hvalpe, har ikke noget at gøre med om han er solgt som det ene eller det andet

• #18   9. aug 2008 Det hele afhænger jo af kontrakten.

Du har kun ret til det, opdrætteren har underskrevet ;o)

• #19   9. aug 2008 Jeps, som Marianne skriver, nedslag i prisen, eller at opdrætter betaler kasterationen, der jo godt kan løbe op, alt efter hvor den manglende testikel sidder.
    Og ja, hvis hunden er købt som familiehund, er det bare ærgerligt, at den ikke kan bruges til at lave hvalpe med, da dette skulle have stået i kontrakten(altså at det er en avlshund, du har købt). Det er desværre sådan reglerne er.

• #20   15. aug 2008 DKK klagenævn siger 33% retur hvis hvalpen er solgt som familliehund er det tilgengæld en avlshund / udstillingshund er det 100% og hunden skal leveres tilbage til opdrætter, hvis man ikke vil det er det kun 50 %
    Man kan først få endeligt konstateret stenmangel efter hunden er fyldt 8 mdr og det er indskrevet på sundhedsoplysningspapiret af dyrlægen.

Kommentér på:
chyptokid

Annonce