{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.432 visninger | Oprettet:

Kalk tilskud...til drægtig {{forumTopicSubject}}

Waldemar`s mor.... ( som er hanen der har parret min Lulu ) siger at hun en del gange har oplevet at gravhunde tæver kommer i kalkunderskud når de er drægtige - at hun har forebygget ved at give tæven kalktistlskud i fodderet -
Jeg tænker at det vel så er i stedet for den kalkindsprøjtning jeg har læst om flere gange - hvis fødslen går i stå ??????? hun snakker om...
Men ska jeg ha det ved dyrlægen eller på apoteket eller er der nogen der har styr på det ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kalk tilskud...til drægtig
  • #1   22. aug 2008 kalktilskud kan du få på apoteket.



  • #2   22. aug 2008 jeg giver også kalktilskud ca. 1 uge før fødsel og under og nogle uger efter fødsel.

    Jeg bruger flydende kalk fra canivit, det syntes jeg er det nemmeste istedet for evt. pulver


  • #3   22. aug 2008 du kan få det her

    (link fjernet)

    hund/plejeprodukter og flydende calcium


  • #4   22. aug 2008 kan man sige noget om hvad der er bedst ?? synes jeg har læst at du Connie - altid - for dyrlægen til at give en kalkindsprøjtning.... men kan det undgås ved at forebygge med kalktilskud en uge før fødslen og efter fødslen...eller er det 2 forsk. ting ?

  • #5   22. aug 2008 Du kan købe det i pulverform i dyreforretninger. Det er en god ide at give det inden tæven føder, men du skal stadig søge dyrlæge efter fødslen, så tæven kan få en kalksprøjte.

  • #6   22. aug 2008 Laila T

    Jeg tror ikke man kan sige, hvad der er bedst. Normalt giver man tæven hvalpefoder de sidste uger i drægtigheden. Jeg giver aldrig ekstra kalk i drægtigheden.

    I følge min dyrlæge er ekstra kalk ikke noget man bare skal give for sjov. Så vidt jeg husker kan man " rav " i den naturlige balance ved at give ekstra kalk. Så spørg din dyrlæge.

    Jeg har altid kalk ( til sprøjter ) hjemme, hvis jeg skulle få brug for det. Men det er ikke noget man som nybegynder skal begive sig ud i.

    Nogle små racer har tendens til at gå i kalkchock kort tid efter fødsel, derfor er det vigtigt, at få dyrlægen ud når fødslen er godt overstået. Der får tæven en kalksprøjte.

    Tegn på, at tæven mangler kalk efter fødsel ( når alt er godt overstået ) kan være:
    At den stadig halser meget
    At den ikke kan finde ro, til at slappe af med hvalpene.

    Selv om tæven har fået kalksprøjte efter fødsel, skal man være opmærksom. Har den overstående tegn, er det bedre at kontakte dyrlægen en gang for meget end for lidt.


  • #7   22. aug 2008 mine tæver har altid fået lidt ekstra kalk når de er drægtige og efter de også har født - dette for at forhindre at de evt går i kalkchok ved fødslen ........... jeg køber kalk hos en dyre handler i pulverform og blander det i maden sammen med lidt olie, så de optager kalken .....

  • #8   22. aug 2008 Det er generellt en DÅRLIG idé at give kalk i selve drægtigheden. Risikoen er meget stor for at man får den modsatte effekt. Derfor er det at man giver det EFTER fødselen. Man kan også lade dyrlægen give en kalkindsprøjtning under fødselen, men ikke i selve drægtigheden.

    Et godt foder under drægtighed vil altid være det bedste.


  • #9   22. aug 2008 Annika...................det er også det jeg altid har fået af vide. Kalk er ikke at spøge med, det er ikke noget man bare giver. Slet ikke før og heller ikke efter, hvis der ikke er grund til det.

    Under fødsel ( hvis der gives kalk )l er det som regel, hvis tæven er gået i stå og ellers efter veloverstået fødsel. Kalk virker sammentrækkende på livmoderen.

    Der kan dog være tæver, der har behov for mere end den ene kalk sprøjte i dagene efter fødsel. Derfor skal man holde godt øje med tæven.

    Mine får deres normale foder indtil 3 uger før forventet fødsel, derefter får de hvalpefoder.


  • #10   22. aug 2008 det er muligt man ikke er enig, men mine drægtige tæver har nu fået kalk hver gang både før og efter fødslen - gav engang noget kalk til en hvalpekøber, der IKKE gav den drægtige tæve kalk og denne tæve gik i kalkchok ved fødslen - så der er både for og imod hvad man skal gøre men jeg fortsætter med at give kalk for det har mine tæver og jeg det bedst med ................. og jeg baserer det på 35 års erfaring med opdræt

  • #11   22. aug 2008 jeg giver ikke ekstra kalk under drægtighed, men fodre med hvalpefoder.

    hvis opblokningen trækker for længe ud, har jeg haft god erfaring med at få en kalkindsprøjtning, det sætter gang i fødslen.
    istedet for at tæven bliver så træt, at hun ikke orker at føde.

    efter fødslen får hun en kalkindsprøjtning mere + noget andet livmodersammentrækkene, det er for at være sikke på at alt er kommet ud.



  • #12   22. aug 2008 God ide ,at gøre det før fødslen , du kan købe dem som brusetabletter og komme dem i vandet.

  • #13   22. aug 2008 der er vi så forskellige - jeg fodrer aldrig voksne med hvalpefoder - de kan simpelthen ikke tåle det - men sådan er vi så forskellige og bare vi er opmærksomme på vore tæver under fødslen, og efter med tilkald af dyrlæge synes jeg det er fint

  • #14   22. aug 2008 Hold da op.... smiley smiler
    Jeg har været på arbejde hele dagen ...så derfor min tavshed end til nu.
    Men hvor er der bare forskellige meninger om dette emne...
    Tak til jer alle...alligevel
    men jeg tror faktisk , jeg tar på besøg ved min dyrlæge i næste uge... det er vist det bedste....


Kommentér på:
Kalk tilskud...til drægtig

Annonce