Tankevækkende (film) {{forumTopicSubject}}
Sidder lige og er ved at se denne dokumentar på youtube om avlen på vores hunde...
Føj hvor er vi egentlig frygtelige os mennesker, hvorfor skal det hele handle om udsendet af hunden og ikke hvordan de egentlig har det?
Det er 6 afsnit af dokomentaren, så den er lidt lang, men yderst tankevækkende:
http://www.youtube.com/watch?v=-1LyjlX4Mp8
Jeg brænder fra racen schæfer (ja jeg har hvide schæfere, men i mine øjne er det oz en schæfer). Jeg blev helt skidt til mode da jeg så hvordan det stakkels hund går på en cruft udstilling, og tænk sig at dommeren mener at det er det rigtige schæfer...
Vågn da op, hvordan kan det være godt for schæfere at være så skråt stillet...
Denne skrå ryg hos schæferen, var med til at min kæreste og jeg købte den hvide schæfer, da denne skrå ryg ikke findes hos den hvide på sammen måde som hos den farvede...
Men se dokumtaren, det giver virkelig stof til efter tanke...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.717
aug 2005
Følger: 67 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 272 Svar: 3.234
Det var jeg slet ikke klar over;o)
Skimtede ellers lige hurtigt forum igennem, men fandt ikke noget...
Christina:
Ja lige præcis, det er virkelig frygteligt!!!
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.717
Idioter!!
aug 2005
Det giver jeg dig fuldstændig ret i...
Men det hjælper jo heller ikke meget hvis man fortsætter med avle dem så dårlige...
jan 2007
Men jeg vil gerne minde om at dette drejer sig om england hvor indstillingen til avl ofte er lidt anderledes end her.
Derovre er der ikke krav til at få testet for hverken det ene eller det andet.
Men mange vælger SELV at gøre det... I programmet er det så de brodne kar der vises frem (af opdrætterne altså) Denne dokumentar bliver osse diskuteret på et engelsk forum, hvor flere opdrættere er temmelig forargede over at blive sat i bås med folk der avler uden omtanke på syge hunde og uden at blinke afliver raske hvalpe osv
-det er IKKE sådan opdrættere generelt gør, og det er det heller ikke herhjemme.
Self er der helt fundamentale problemer i visse racers standard. Eller nærmere tolkningen af denne, men for langt de fleste racers vedkommende er der jo ikke så omfattende problemer som ved dem der beskrives i programmet.
Blandt de farvede schæfere er det i øvrigt højavlen der er så ekstrem -brugslinierne er jo ikke, så man kan altså godt få farvet schæfer uden at skulle have en der nærmest kravler hen over gulvet fordi den ikke kan stå ordentlig på bagbenene.
Jeg ser et problem i hvordan dommerne fortolker standarden for visse racer -f.eks. nu med vinklingen på schæferne. Vi kan vel alle blive enige om at læser man standarden så står der ingen steder at den skal være i konstant skidestilling for at være korrekt?
En brugsschæfer er jo ligeså korrekt ifølge standarden, men det er bare ikke sådan dommerne bedømmer på en udstilling og det er så her jeg ser problemet.
Nå ja -og så husk nu lige på det ER journalistik lavet med det formål at få omtale... og meget af den.
jan 2007
De 2 cavalier med hjernesygdommen -hvorfor lever de. Det er da dyreplageri, og de burde have været aflivet for længe siden
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.809
Hov -og i øvrigt er det der forarger mig mest ved den film, faktisk at de hunde med alvorlige sygdomme stadig lever.
Citat slut.
Vi kunne ikke være mere enige
Jo filmen er hård at se på, jo nogle racer er mere ekstreme end andre med forfærdelige følger, jo det er stamtavledyr...
Men hvor er køberne henne? De må da så sandelig også have et ansvar, såvel som opdrætter, specialklub og ikke mindst udstillingsdommerne.
jan 2007
Som køber er det self ikke altid nemt at hitte ud af hundemarkedet. Man skal ikke bare se på udstillingsresultater -men samtidig vil de fleste jo osse gerne have en hund der ligner det den skal ligne...
MEN hvis køber undlod at købe de helt ekstreme tilfælde indenfor visse racer, så kunne det være et skridt i rette retning.
Dernæst må dommerne have noget mere specifikt at gå efter -det med at lade ting være til fri fortolkning virker jo åbenbart ikke for alle racer.
Så må man skrive i standarden HVOR stor vinkling en schæfer må/skal have og HVOR stort EB's hoved må være i forhold til kroppen osv...
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.758
jan 2007
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.809
Men derfor kunne fci godt gå ind og gennemgå hver enkelt race, udspecifesere standarten, og en evt avlsgodkendelse til også at omfatte sundheden i dyret.
og så ville det være rart at alle købere og avlere udviklede moral, etik og ansvarlighed
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.758
jan 2007
Følger: 44 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 330 Svar: 3.069
Jeg synes det er dyrplageri at lade dyr leve når de lider som dem i filmen.
jan 2007
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messagedetail.asp?Msg_ID=250576
jan 2007
Men udover din tråd findes den nu i flere udgaver i det stpre forum. Den røg ret hurtigt derud efter vi havde diskuteret den i et par grupper.
Desværre finder nogen folk så at denne video skulle vær bevis på at man ikke skal købe hund med tavle...
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
De hunde kommer sq ikke til at fungere normalt...
De skal aflives..
jan 2007
det er sku i orden
Hmm synes nu bare,at folk skal tænke på hundene og ikke dem selv om det er med eller uden tavle
aug 2005
Synes det er ekstremt godt det du skriver...
Jeg så den oz umiddelbart mest som en øjenåbner... Men synes stadig den viser hvad det følger med sig at lave så ekstremme tilfælde hos nogle af racerne...
Jeg er godt klar over at der er forskel på avls etikken i de forskellige lande, men igen synes jeg det er en god dokumentar som klart sætte nogle tanker i gang...
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Schæferhunden i filmen er i direkte modstrid med standarden og hvis den har fået en god bedømmelse, så må man også sige, at det ER ekstremt. Og jeg tror ikke det er normen hverken i DK eller i udlandet.
(schæferstandarden kan ses Her: http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Schaefer.pdf , kig under bagpart og bevægelse, så kan det ses hvorfor den ikke overholder standarden)
Her i landet bliver standarden heller ikke overholdt, når det kommer til ekstrem vinkling, farver, brugsegnethed, karperyg - og andre ting, når vi snakker eksteriør - men en hund som den i filmen tror jeg dog ikke ville kunne få en god bedømmelse, og slet ikke en avlskåring. Trods alt.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
Men selv om udsendelsen er sensationsjournalistik langt hen ad vejen, må man jo alligevel bøje hovedet for, at det altså er en ataxisk schæfer, der vinder og det er da trist.
Om pekingeseren er opereret eller ej, er jo svært at sige. At den er for overtypet, er jeg dog enig i.
Cavalieren med SM... tja... jeg kender en del til sygdommen og så simpelt er det altså ikke. Hvis hunden ikke har symptomer (hvilket mange ikke har!), men bare ikke er helt fin på scanningerne og til gengæld perfekt på andre områder, kan den jo godt forbedre avlen. Vi ved for lidt om SM og diagnostikken her af, så her synes jeg BBC har været lige hurtigt nok ude!
Og ja... Det er England - ikke DK eller resten af det meste af verden. Her hjemme er det min klare opfattelse, at vores opdrættere er meget mere samvittighedsfulde og at DKK er noget mindre ekstreme (selvfølgelig findes der altid brodne kar). Vi har krav til sundhed indenfor mange racer og er klart på rette spor.
Indenfor min egen race, cavalieren, kender jeg da til syge hunde (hjerter og SM), men det er ikke mange og dem jeg kender til, bruges (selvfølgelig) ikke i avl. Hjerterne har vi meget strenge krav til og SM er bare noget INGEN vil have til at sprede sig.
Så alt i alt... et spændende program, en eye opener og en påmindelse om, at vi skal passe på ikke at komme ud i det samme!
jan 2008
jan 2008
jan 2007
Man må bare håbe at podrættere i DK er kloge nok til ikke at avle på en hund der er syg.. meeen nogen avler jo kun for pengene det er sørgeligt.
jan 2008
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
jan 2008
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
jan 2008
Lidt om, hvor meget der er i gang af forskellige forbedringer, som programmet ikke liiiige mente var værd at nævne...
Tankevækkende (film)