{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.082 visninger | Oprettet:

Uærlige hvalpesælgere. DR. Kontant {{forumTopicSubject}}

Var der nogen af Jer som så udsendelsen "kontant" i aften. Den omhandlede salg af syge hundehvalpe, en sælger som var frataget retten til at sælge hvalpe. Han måtte kun sælge to kuld af egen stueopdræt om året, men DR filmede, med skjult kamera, og vi så mange hunde og hvalpe han og konen havde gående i huset.
Han solgte bla. andet chiahua hvalpe til 6000kr. Vi så en ung pige som havde købt en af ham, og den døde dagen efter.
Udsendelsen handlede også om salg af hvalpe over nettet.
Hvis nogen af Jer så udsendelsen, vil jeg gerne høre hvad i synes om lovgivning og bøder, på dette område, da jeg synes at lovgivningen er alt for slap og at bøderne er latterlige lave.
Jeg foratår ikke folk kan behandle små forsvarsløse dyr på sådan en modbydelig måde.

Venlig hilsen en oprørt hundeelsker.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Uærlige hvalpesælgere. DR. Kontant
  • #1   28. jan 2009 Jeg synes at folk selv beder om det når de køber en hund over nettet som om det var en taske.. Og dog, for oftest vil folk gerne have ægthedsbevis med på en taske, mens hunden bare skal have den rigtige farve...

Når der er rigtige hunde involveret - altaså hundehandel frem for "snyd - er jeg fuldstændigt enig med dig i at lovgivningen er for slap. I teorien burde køberne også meldes for dyrplageri for at yde økonomisk støtte til sådan noget svineri, men det ville nok forhindre folk i at melde det... Hvilket mange alligevel først gør når det er gåelt galt for dem (fremfor når de står og køber en hvalp fra lukomsforhold)

• #2   28. jan 2009 Hej igen. DR viste også hvordan der smugles hvalpe ind i DK. Mange af dem dør inden de når frem. Er der virkelig ikke nogen som så den udsendelse? Nå men den var just heller ikke rar at se på. Måske er det bare mig der er let at påvirke. Måske, men jeg er sgu stadig chokket.

Hilsen Susanne

• #3   28. jan 2009 Så længe der er købere til det svineri, så længe vil der være hundehandlere. Det er køberne, vi skal nå her, men det er svært, når det handler om unge mennesker, der skal ha' sig en modehund og liiige kan spare nogle tusinde kroner. Og ja, det er jo ikke kun de unge, for jeg undrer mig meget over den mor, der var med ude for at købe hund. Hvorfor skar hun ikke igennem, når nu alle hendes alarmlamper lyste?? Jeg ved godt, at man får ondt af kræene, men det lever hundehandlerne jo højt på. Man er desværre nødt til at være kynisk her og IKKE støtte dem.

Og ja, lovgivningen er ALT for slap - de skulle have nogle bøder, der virkelig kunne mærkes. Og hvad angår den danske hundehandler, så må politiet træde i karakter og sikre, at den forretning stoppes nu! Og i fremtiden.

• #4   28. jan 2009 Vi som købere.. og sælgere kan jo ikke gøre meget ved det, ene mand....Desværre.... Lovgivningen er alt for slap på det område,, det er vi helt enige om.
    ¨
    Der findes svage mennesker - som altid vil tabe hjertet til et lille dyr som ikke får den optimale pleje... Men derfra og så til ta skridtet til at gøre noget ved det er meget stort...

Jeg har nu lovet jeg vil starte en hjemmeside hvor vi kan advarer mod disse folk... Det hjælper ikke meget, men lidt er bedre end ingenting

• #5   28. jan 2009 Til Heidi-Pitt.
    Det med hjemmesiden,synes jeg lyder som en god ide.
    Hvis folk gider søge lidt oplysninger, inden de køber hund, kan sådan en hjemmeside jo advare dem og måske få dem til at tænke sig lidet bedre om , inden de anskaffer sig en hvalp.
    Jeg brugte selv oceaner af tid på nettet, for at indsamle så mange informationer, jeg kunne, inden jeg endte med at købe min hvalp hos en super opdrætter, som det viste sig, jeg kunne stole på og som havde orden i tingene. God oplevelse.
    Hilsen Susanne og tak for dit og I andres indlæg.

• #6   28. jan 2009 Jeg forstår bare bare ikke at folk ikke tænker sig en ekstra gang om inden de begiver sig i kast med at købe en hund,

Hvorfor fanden undersøger de ikke hvordan markedet er, og så købe ved en godkendt opdrætter..

Eller hvis folk er i tvivl, så kontake en kennelklub, hvor man kan gå råd og vejledning, inden man kaster sig ud i et køb, som man senere fortryder..

Glem hjertet og brug hjernen, så er du kommet et skridt længer frem.

Men den sidste idiot er ikke født endnu.

Så faktisk er du med til at holde gang i det ulovlige import og hundehandlere.

• #7   28. jan 2009 Det er folk som hende her der holder hundehandlere kørende:

Hej baboom.
    jeg søger en lillehvalp, racen er ligemeget bare den er lille.
    da jeg bor i en lille lejlighed (:
    jeg elsker hunde, og jeg vil gøre alt for den (;
    det er ligemeget om det er dreng eller pige.
    Og jeg kan sagtens hente den selv, ligemeget hvilken by jeg henter den i (;
    såé, skriv dog (;

Folk der ikke sætter sig ind i tingene og bare skal have en hund, er den billig så er det bare et plus.
    Teksten er forøvrigt sakset fra markedet herinde.

• #8   28. jan 2009 programmet kan ses yderst til højre.................

http://www.dr.dk/dr1/kontant

• #9   28. jan 2009 Gik regeringen ind og lavede loven om så bøderne til disse smugler og hundehandlere lå imellem 50 - 100.000kr så ville der hurtigt ske en stopper... Stakkels, stakkels dyr - tænk engang at folk kan være så følelsesløse, ser kun penge - og behandle små hvalpe på den måde - føj altså...

• #10   28. jan 2009 Jeg ved godt, at der sidder rigtig mange herinde, som ikke deler min holdning, alligevel er jeg nu nød til, at ytre min..

Jo jeg har sgu ondt, af de mennesker, som køber en hvalp ved en hundehandler, hvor det viser sig, at den er syg og måske - som den i udseendelsen - går hen og dør, få dage efter hjemkomsten!!

Selvfølgelig har pigen i indslaget, lært lektien og det er på den hårde måde - jeg skal ikke kunne sige, om hun har tænkt "FEDT, her kan jeg lige spare 3000 kr" eller hvad hun har tænkt, men lektien har hun lært og det på den hårde måde!! - Alligevel har jeg nu ondt af hende, for jeg er sikker på, at i hendes tilfælde og i rigtig mange andres tilfælde - hvor man vælger, at købe hund ved en hundehandler, at det handler om, at de rent faktisk ikke ved bedre!!

Så oplysning er, hvad der skal til!! Og hvor er det godt, at sådan et program som Kontanten tager det op, netop så det kan nå ud til "folket"!!

I forhold til, at købe hund over nettet og blive snydt rigtig godt og grundigt - tja jeg vil måske ikke bruge ordet dumt, men i hver fald mindre gennemtænkt!!

• #11   28. jan 2009 Man kan sige at sålænge, der er købere til den "slags" så er der hundehandlere ;( Og de eneste taber i min verden er hundene ..øvøv
    Men man kunne da også sætte dem i fængsel og give dem bøder på det beløb som de ville have kunne tjent...Det er noget svineri ligesom ulovlig import!!! Føj

• #12   28. jan 2009 Jeanette

Netop, at så længe der er købere, vil den slags også fortsætte - netop derfor synes jeg, at det er godt med den skærpede fokus der er på området - så uvidende købere kan blive oplyst om det stupide i, at handle sådanne steder!! Og ja jeg ved godt, at der formentlig stadig er nogen som er ligeglade, men forhåbentlig vil størstedelen af købere afholde sig fra, at handle sådanne steder...

Og ja skærpede straffe til sælger/hundehandlere ville ikke være, at kimse af!

• #13   28. jan 2009 HØRT Karina!!
    Endnu flere grunde til at vi som er "ældre og klogere"kan bruge HG til at rådgive og vejlede unge og uvidende førstegangskøbere så snart chancen byder sig. Oplysning og advarsler er vejen frem til at få bugt med de hundehandlere mener jeg.
    Det skal da lige ses at jeg desvære ikke så udsendelsen, men kan forestille mig en køber som bare ønskede sig brændende en hvalp og ikke havde "fornuften" med i posen. Ja, det er nemt at blive "bagklog" men det er en dyr og hård lektie.

• #14   28. jan 2009 Jeg er meget enig med Søster mcFluff.

Og som flere nævner er det køberne vi skal have fat i. et er dem der skal begynde at tænke sig om, når de skal ud at handle hund.
    Nogen køber hunde sådan et sted for at redde dem, og åber dermed op for at hundehandleren kan lave endnu flere hvalpe. Andre køber fordi de er uvidende -for de sidste må oplysning være vejen frem.

Jeg forstår ikke at flk er så ukritiske når de køber hund. Havde der været tale om en bil, så havde folk jo undersøgt på kryds og tværs. Me levende væsner købr man ganske ukritisk.

Det burde da være helt almindelig logik, at når en avler har 30 hunde, og der ser ud som der gjorde hos den handler Kontant viste i går, så er det nok ikke et godt sted at købe hund

• #15   28. jan 2009 Michelle: Det er jo det der er logik for mange, men som førstegangskøber som aldrig har oplevet andre kenneler eller har forstand på dyr kan de vel godt tro at det er "normale" forhold for et opdræt.
    Vi er helt enige, oplysning skal der til!

• #16   28. jan 2009 Vanja -jeg kan forstå at den uerfarne hvalpekøber kan snydes af de "pæne" stor-kenneler. Altså steder hvor, selvom der er alt alt for mange hunde, så er der trods alt pænt og rent, ordentlige bokse indrettet osv.
    Der kan jeg forstå man kan snydes -for her ser hundene jo normalt ud til at være i ordentlig stand osv, det er "bare" det at tiden til aktivering, prægning af hvalpe osv ikke er der.

Men uanset om man er erfaren eller ej, så kan jeg på ingen måde forstå at man kan tro at det er et ok sted at købe, når nogen hunde er gule af urin (som en skrev i en tråd i går), eller når hundene går i små beskidte bure osv.

Nogen har sågar købt fra steder hvor hvalpene gik rundt i deres egen afføring.

Køber man sådan et sted, ja så beklager jeg, me så ligger man som man har redt og den eneste jeg har ondt af er hunden. Ejeren kunne såmænd blot have slået hjernen til.

• #17   28. jan 2009 Michelle

Umiddelbart så hundene fra udseendelsen igår jo heller ikke ud til, at fejle noget - at det er stueopdræt og at der vandrer 15 hunde rundt i stuen, kan i nogens øjne bare være et plus - så er de jo præget til, at være i menneske hænder.... HVIS man er førstegangskøber og ikke har HG, eller andre tilsvarende sider til, at støtte sig op af, er jeg langt fra sikker på, at man kender til vigtigheden i DEN RIGTIGE prægning fra nyfødt hvalp af....

SÅ er der dem, som en også beskriver, som køber ved en hundehandler, hvor de går i deres egen afføring - med urin i pelsen - i små bokse og vi kunne blive ved, hvor man kan stille spørgsmålstegn ved, hvad fanden der får dem til, at handle sådan et sted, men igen er jeg langt fra sikker på, hvor mange der egentlig er oplyste om vigtighedeni god og ordentlig prægning er alt afgørende og kender man ikke til dette - så tror disse mennesker måske ikke, at det er af nogen betydning??

• #18   28. jan 2009 igen, jeg er rørende enig med Karina. Nu er jeg en "voksne" quinde midt i 30'erne og ved hvad jeg vil gå efter og hvad jeg synes er rigtigt eller forkert hos en opdrætter. Men det havde jeg da ikke en døjt forstand på da jeg var 18-20 år. Jeg ville nok have været nem at bilde ind at det var standarden hos alle opdrættere.
    Når jeg tænker over de ændringer der har været i løbet af de seneste 20 år på dyrevelfærdsfronten er det ikke småting. Førhen måtte dyrehandlere sælge kattekillinger. De boede i små bure i forretningen indtil de blev solgt. Dengang synes man at det var helt "normalt" men heldigvis blev man klogere.

• #19   28. jan 2009 Jeg fik min første hund da jeg var 19 år - og hold da op, hvor er jeg blevet meget klogere siden da!!... Jeg vil ikke sige, at jeg kunne være blevet bildt, hvad som helst ind, men jeg vil sige, at det var meget tæt på!!

Idag findes der heldigvis rigtig mange ansvarlige unge mennesker, der tager sig tiden til, at undersøge sagerne inden, men jeg er også sikker på, at der findes lige så mange unge mennesker, som er lige så uvidende på området, som jeg var som 19 årig!!.... Eller generelt uvidende mennesker, unge som gamle, som er af den overbevisning, at en hund "bare" er en hund, som ikke kender til det, som de fleste herinde, tager som en selvfølge....

• #20   28. jan 2009 Nemlig, der er i det mindste den fordel ved "alderdommen" at man bliver klogere! smiley

• #21   28. jan 2009 Vanja

Ja vi er vidst nogle gamlinger ;o)

• #22   28. jan 2009 Jamen helt sikkert lærer man da med tiden (heldigvis da).

Jeg ved da osse mere om hvad jeg skal forlange af en opdrætter i dag, end jeg gjorde for bare 2 år siden.
    Men ikke desto mindre er det vel logik for burhøns at et enkelt menneske med bedste vilje ikke kan tage sig ordentligt af 30-40 hunde.

• #23   28. jan 2009 Michelle

Det er logik for dig og mig og formentlig - forhåbentlig - også for de fleste andre mennesker både her og udenfor HG, men jeg tror ikke, at det er logik for ALLE......

Jeg er bange for, at folk først undersøger efter købet, hvad der er rigtig og forkert, og først der opdager, det ikke er nogen særlig hensigtmæssig måde, deres dyr er blevet behandlet på....

• #24   28. jan 2009 Karina -jeg er klar over at ikke alle undersøger den slags ting inden de køber. Men så har jeg heller ikke ondt af dem når det går galt. Hundene har jeg ondt af -ikke de mennesker der brænder nallerne ved sådan et tåbeligt køb.

Så må man jo undersøge sagerne før man køber. Igen, folk undersøge det ene og det andet inden de køber bil, fladskærm osv. Men et levende væsen gider man ikke tjekke noget som helst for.

• #25   28. jan 2009 Ja det er noget svineri at det kan blive ved at foregå, som Vibeke Knudsen sagde, burde alle hvalpe chippes inden de forlader opdrættere,og der skal være langt mere kontrol, Men som flere af jer skriver, folk ber' jo selv om det, jeg fatter ikke at man kan være så naiv at hoppe på den galaj .men så kan de lære af det. men det er sørgelig for de stakkels kræ.

• #26   29. jan 2009 Hej igen, dejligt med så mange indlæg. Jeg er enig med alle Jer der siger at I ikke har ondt af dem som bliver snydt, fordi de er naive, eller ikke gider undersøge tingene ordentligt, inden de køber hund.
    Det der piner mig, er at se syge hunde, hunde der dør under transporten fra et andet land, eller overlever transporten og er skadet for livet. Jeg har også set avlere som har deres hunde og hvalpe i en stald, hvor de går i deres egen urin og aff. Disse hunde er aldrig i menneskehænder og vil temmelig sikkert have forskellige sygdomme,
    Jeg synes de kyniske mennesker der behandler små levende væsner, som her beskrevet, burde have en straf de virkelig kan mærke, måske en kæmpe bøde og så i ind og ruske tremmer. Det er faneme uhyggeligt at nogen kan være så onde mod dyr, bare for at tjene penge. Føj for den lede.

Hilsen en gammel forarget hundeelsker.

• #27   29. jan 2009 Ja det er jeg helt enig med dig i Susanne

Kommentér på:
Uærlige hvalpesælgere. DR. Kontant

Annonce