Dårlig Mælk Dårlig Mælk
halløj HG
Jeg har en tæve som har et kuld hvalpe på 14 dage
jeg lagde mærke til idag at der var nogle af dem som havde tyndere mave end hvad jeg synes skulle være normalt ved sår'n nogle små nogle.
så jeg undersøgte hendes patter og hendes ene pat )nr 2 fra halen) og det var helt gult/brunt. og patten på den anden side er os lidt misfarvet iforhold til de raske patter.
i den helt syge pat, når man mærker på den er den helt knudet i den ene side.
hva gør man ved det? er der nogen der ved det??
lige meget hva så ringer jeg til dyrlægen i morgen tidlig og får en snak, da jeg alligevel skal op med en heste hømhøm, så kan hun jo lige så godt komme med hvis det skal kigges på.
så det er ikke fordi jeg vil slippe for dyrlægen. men vil gerne være forberedt på hvad der kan ske??
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
-jeg vilel bestemt få dyrlægen indover.
feb 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 773
det er mere hvad de gør ved det??
feb 2006
feb 2006
feb 2006
det bliver sq ikke meget vi får sovet herhjemme
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Anyway, det er ikke det helt samme med hunde som med køer. den skal have penicelin, jeg kender 2 hold, der har prøvet at miste en tæve pga yverbetændelse hos deres tæve. Men det kommer helt an på hvor hidsig den bakterie, der har angrebet kirtlen er, dog skal man ikke spøge med det. Jeg ville også helt klart hurtigst muligt tage til dyrlæge, der kan gå ganske få timer 1-3 timer, fra hunden får yverbetændelse til den rent faktisk dør, hvis det er den rette bakterie som sagt. Så især hvis hunden bliver rigtg dårlig lige pludselig, så er det med at komme af sted med det samme. Men godt at du søger dyrlæge. Og jo, penicellinen kan godt gå i mælken, men det er trods alt nemmere at få styr på hvalpemaver, end at redde en tæve med en slem yverbetændelse. Jeg er selv opdrætter, har 7....9....13 dog aldrig døjet med yverbetændelse hos mine tæver. men som sagt kender jeg folk, der har mistet hunde på den konto.
Du kan evt å noget zoolac med hjem fra dyrlægen til at få styr på maverne med.
Og man skærer kun patten af, hvis der som andre har nævnt går koldbrand i den.....
Held og lykke:-)
dec 2004
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 776
Jeg ville malke de berørte patter ud - give varme omslag og søge dyrlæge straks.
/Marlene
Dårlig Mælk