{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.297 visninger | Oprettet:

Hvor mange gange? {{forumTopicSubject}}

Udledt af en diskussion jeg havde med en bekendt omkring parring, blev jeg lidt nysgerrig efter hvor mange gange i avlere/tæveejere lader jeres tæve parre i en løbetid? Og over hvor mange dage?

Jeg ved godt at der er forskel på tæver, og at det ikke er noget man kan generalisere omkring, men som sagt er det ren nysgerrighed smiley

Og jeg mener også at have læst/hørt at det ikke er smart at parre over for mange dage, eller er det mig der har læst forkert?

Mette


Kommentarer på:  Hvor mange gange?
  • #1   30. mar 2009 Chili blev parret 3 gange, med et døgns mellemrum

  • #2   30. mar 2009 Altså det var tre dage i træk hun blev parret

  • #3   30. mar 2009 1-2 gange

    sæd kan holde sig rimeligt længe(48timer) i livmoderen så der er slet ikke grund til at parre fx 2 dage i træk.....skal min tæve parres mere end 1 gang, så bliver det 1 parring-1dags pause-1 parring........hun bliver ikke parret til hun selv siger stop da nogle tæver er villige i op til en uge, og det er for stort et spring imellem hvalpene der bliver født.

    Bonnie er parret 1 gang og det kom der 14 hvalpe ud af...er sku da glad for at vi ikke tog en parring mere nu vi alligevel var i Belgien........G*.....


  • #5   31. mar 2009 Det er åbenbart lidt forskellig hvad den enkelte gør smiley

    Er det så en skrøne det med at tæver der parres flere gange får for stort spring mellem hvalpe?
    Det må det jo næsten være når der kun er et par dage hvor æg kan befrugtes?


  • #7   31. mar 2009 de to dage hvor æggene er klar ligger nødvendigvis ikke op af hinanden, og lige som med hannens sæd-så kan æggene også befrugtes i x antal timer efter ægløsning...så ja...du kan godt få hvalpe i ét kuld som reelt ikke er lige gamle.....en tæve kan også have hengemte æg i sin livmoder og blive drægtig selvom der ikke længere er tegn på at tæven er i løbetid....helt op til 48 dage efter 1 løbetids dag kan en tæve blive drægtig ved parring...det er ikke noget man ofte ser, men det sker skam....

    så nej...jeg vil ikke kalde det for en skrøne... :o)


  • #8   31. mar 2009 det er meget forskelligt hvornår tæverne er klar, og desværre er de progesteron test's man kan få i dag ikke særlig præcise, og blodprøver der skal sendes på laboratorie tager ganske simpelt for lang tid-man når jo at gå glip af ægløsningens højdepunkt.

    vi har haft tæver der var klar én dag i løbetiden, og andre der ku parres i op til en uge og det ku også være helt oppe på 28dagen, hvor man "normalt" siger på 11-12 dagen.......så det er vitterligt meget forskelligt......


Kommentér på:
Hvor mange gange?

Annonce