{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.380 visninger | Oprettet:

Tænk jer nu om! {{forumTopicSubject}}

Gud hvor er der mange der gerne lige vil parre deres hund fordi den er så sød, gerne vil være mor/far eller de gerne lige vil have en hvalp efter den....

Hvor mange sørger lige for at deres hunde er FULDSTÆNDIG tjekkede for evt. sygdomme - og nej mener ikke at dyrlægen lige hurtigt skal kigge på den og lige lytte til hjertet - ORDENTLIGT tjekket tak! Tænk på de stakkels hvalpe der ellers kan komme ud af det og tænk på de stakler der evt. får fingre i en hvalp der kommer til at koste dem en formue i dyrlæge eller måske endda skal aflives....

Hvor mange overvejer lige om det kan være et problem at komme af med hvalpene bagefter - bare herinde er der SÅ mange annoncer hvor hvalpene nærmest kommer på udsalg fordi de ikke kan sælges - fint at du gerne vil have en hvalp efter din hund men hvad med de ti andre hvalpe der måske kommer?

Ja, den skulle lige ud smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænk jer nu om!
  • #1   28. maj 2009 Det er der måske, men oftest spammer "vi" de avls annoncer der er så tænkte det var bedre at komme ud med sin galde her smiley

  • #2   28. maj 2009 Jeg forstår det heller ikke...

    jeg havde en grum oplevelse forleden!

    Var kommet i god tid til træning, så kiggede bare på at hvalpeholdet inden trænede.
    Og der var den mindste mops jeg nogensinde har set! Udover den var den en mellem mops, og en stor.
    Da de var færdige, snakkede jeg lidt med dem. Hvalpen var 11 uger, den mellem mops var 1 år, og den store var 3 år. De to ældste var forældre til den lille!

    Jeg synes det er fuldstændig sygeligt at avle på en hund i dens første løbetid. For det må uden tvivl have været første løbetid, når den er så ung..

    Føj, hvor er folk lede og dumme af og til..


  • #3   28. maj 2009 Tror ogsåt alle tror at lige præcis deres egne hvalpe ikk blir noget problem at komme af med....mange blir klogere....bare trælse lærepenge..

  • #4   28. maj 2009 Kan kun give dig ret.
    Den med alm dyrlægetjek er da fint for dyrlægerne , så deres eksistens er sikret.


  • #5   28. maj 2009 Man har vel lov til at diskutere ting man ikke er enig i og handler det om dyrs velfærd har man lov at have en mening. Dyr kan ikke altid selv bestemme og deres velfærd afhænger af at mennesket er fornuftigt og handler på deres vegne - så er det da super trist når mennesker er egoistiske og ikke tænker på dyret!

  • #6   28. maj 2009 Enig i, at folk burde tænke sig meget mere om,, inden de beslutter sig for at lave hvalpe....men hvis folk er ligeglade, så er det jo så uendeligt ligegyldigt at sige noget...hjælper ikke en sk*d alligevel !!

    - må indrømme at jeg har opgivet....selv min egen søster !!


  • #7   28. maj 2009 Jeg havde egentlig tænkt mig at lave et kuld hvalpe på min hvalp men det ville ikke bliver før om nogle år og vel at mærke kun efter meget grundigt sundhedtjek af begge kommende forældre. Ud fra racerne ville der ikke komme mange hvalpe ud af det og VED i dette tilfælde at de kan blive afsat MEN hælder efterhånden mere til at hun bliver steriliseret hurtigst muligt.



  • #8   28. maj 2009 Det er sjovt som "tag jer sammen" og "få jer et liv" bliver brugt i flæng for at ramme et ømt punkt. Bare ærgerligt at det ikke gør det:D

    Det er bestemt ikke alle folk der tænker sig om og det er virkelig synd for det er sgu hundene det går udover i sidste ende:(



  • #9   28. maj 2009 Jeg tror så ibare kke det er måden man omvender folk på ved at fortælle dem at de avler med hovedet under armen, kalde dem for lede, egoistiske osv.

    Jeg er tilhænger af oplysning og respekt for andres holdninger og beslutninger.

    Fordi jeg har nogle holdninger til hvornår jeg vil bruge en hund i avl og ej er det ikke ens betydende med, at jeg skal blande mig i hvad andre vælger at gøre.
    Så længe jeg kan se mig selv i spejlet og ikke går på kompromis med mine holdninger til moral og etik så kan jeg kun fortælle andre med en anden holdning om mine synspunkter, men det betyder ikke at de skal følge mine etiske retningslinjer.

    Desuden synes jeg ofte at al god debat omkring avl og opdræt, samt seriøsitet bliver dræbt fordi nogle altid får langt en personlig tilgang til debatten fordi de bliver personligt ramt af nogle generelle udsagn og betragtninger.
    Jeg mener at man sagtens kan have en holdning uden man behøver at rakke andre ned, og blive personlig.


    / Trine


  • #10   28. maj 2009 Trine: Er fuldstændig enig... Det er jo også bare mine personlige holdninger og jeg synes selvfølgelig det er vigtigst at man først og fremmest tænker på hunden smiley Lidt for mange emner herinde ender i heksejagt hvor en mere pædagogisk tilgang nok vinder bedre frem smiley

  • #11   28. maj 2009 Jeg kan da ikke være ligeglad med om uskyldige dyr får en rigtig trist skæbne fordi folk ikke tænker.

    Men jeg er da enig med TS, synes det er rigtig trist at nogle folk ikke bruger øverste etage når de avler.


  • #13   28. maj 2009 Det er da ikke et spørgsmål om at være ligeglad, men at man ikke kan pålægge andre mennesker god moral og etik.

    Mht hundehandlere og ulovligheder så må man jo anmelde hvis man har beviser for det...


  • #14   28. maj 2009 Ja, det er så en helt anden ting jeg har probelmer med at forstå...og her gælder det også avl tavle hundene.

    Hvorfor vælger man at avle på racer, der ikke engang kan føde selv ??


  • #15   28. maj 2009 Netop en af grundene til at Bulldogs ALTID er endt med at blive "dømt ude", når vi har snakket hund.

    Synes det er sk*de synd, at hundene skal udsættes for et stort indgreb, samt al den smerte, men måske skal man have oplevet et akut kejsersnit med efterfølgende komplikationer, der betød smerter i over et år efter, inden man RIGTIG kan sætte sig ind i, hvorfor jeg har det sådan.

    - ved godt at et stop lige pt. ville betyde at racerne uddøde, men oki, så tror jeg at jeg er tilhænger af at lade de racer uddø*rødmer*

    AV, siger jeg bare !!


  • #16   28. maj 2009 Michael og Lone-- Nu er det jo ikke et spørgsmål om at få hunde tjekket når den ER blevet gravid, det handler jo om at tjekke hunden INDEN dne bliver det. At scanne og den slags kan være mægtig fint, men kan din hund bring noget helt specielt og fantastisk til racen som ikke kan fås andre steder?
    Udover det lyder det ikke som om kuldet er planlagt, da du selv skriver at hun var i løb og skulle steriliseres bagefter, men så sku i vente, så i valgte lige at få et kuld på hende først eller hvordan? Måske jeg har misforstået noget....


  • #17   28. maj 2009 Hunde og mennekser kan altså ikke samenlignes, hunden har jo ikke en jordisk chance for at vide hvad et kejsersnit indebære og den har jo heller ikke fået valget om den ville have hvalpe eller ej.

  • #18   28. maj 2009 - det var mig der fik kejsersnit !!

    OG min ene hund er steriliseret pga. hendes løbetider virkelig påvirkede hende slemt psykisk....a la spiseværgring og depression.

    Ville selv ALDRIG med vilje påføre en ellers rask hund den slags...men som sagt...tror man skal have oplevet, hvor galt det kan gå, før man forstår mine bevæggrunde !!


  • #19   28. maj 2009 Michael og Lone H :
    I skrev : "Anne Julie : Nej og muskelhunde har heller ikke valgt at de måske skal gå med mundkurv.."

    Godt nok en underlig sammenligning...kan overhovedet ikke se, hvad det ene har med det andet at gøre....eller at en mundkurv skulle påføre samme smerter som en operation...


  • #20   28. maj 2009 Michael og Lone-- Dejligt at høre, er glad for at jeg misforstod dit indlæg så. :o)
    Det lyder som i har styr på det. Så selvom jeg stadig ikke forstår hvorfor alle bare partout skal have hvalpe på deres tæver, så håber jeg det går godt.


  • #21   28. maj 2009 At tage ansvar betyder også, at man ikke sætter hvalpe i verden uden, at forældrene er blevet tjekket for arvelige defekter, samt er blevet avlsgodkendte på en udstilling så man ved, at det er racetypiske dyr man avler på.

    For mig er et kejsersnit i sig selv ikke nogen katastrofe, men jeg synes der er kæmpe forskel på om man planlægger kejsersnit, og dermed påfører sin hund nogle unødige risici og dens hvalpe, eller om det sker akkut.

    Kan en hund ikke selv reproduksere sig bør den ikke indgå i avl efter min smag.

    / Trine


  • #22   28. maj 2009 ˜”°*º• Polski Owczarek podhalanski •º*°”˜ .
    "For mig er et kejsersnit i sig selv ikke nogen katastrofe, men jeg synes der er kæmpe forskel på om man planlægger kejsersnit, og dermed påfører sin hund nogle unødige risici og dens hvalpe, eller om det sker akkut."

    Jamen NOGLE racer har bare MEGET større risiko for at skulle igennem et kejsersnit.....så skal man undlade at planlægge og så kalde det for et akut kejsersnit trods man på forhånd ved, hvor stor risikoen er...?

    I mine øjne ville det mest optimale være, at der slet ikke blev avlet på disse racer, men nu man alligevel gør, er det måske lidt bedre, hvis man planlagde i forvejen...eller ja, jeg synes sg*, det er synd for hundene !!


  • #23   28. maj 2009 Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dit indlæg til mig.

    Jeg synes man skal se på, hvorfor nogle racer har større risiko for at skulle have taget hvalpene ved kejsersnit end andre og så handle ud fra det.
    Hos den franske bulldog kunne man måske avle hen imod en længere krop frem for de små kompakte, og evt mindre hoveder...

    Om man skal undlade at planlægge nej man skal undlade at avle på sådanne hunde hvis de ikke er istand til selv at føde.

    Når man planlægger at få hvalpe høre det forhåbentlig også med, at man sørger for at have en back up hos sin dyrlæge, hvis der skulle opstå komplikationer...


  • #24   28. maj 2009 Jamen, så tror jeg vi er enige :-S

    - nogen gange er det svært at forstå det skrevne helt, synes jeg !!

    Er i hvert tilfælde enig i, at man ikke bør avle på hunderacer der ikke kan føde selv(- eller hvor risikoen er for stor)


  • #25   29. maj 2009 Ja det er altid godt at have taget sine forholdsregler og være velvidende om man skal ud i kejsersnit - men nu skriver du jo også, at tæven skal neutraliseres når den alligevel skal have kejsersnit så det lyder nu mest som om det er et planlagt kejsersnit?

    Jeg kunne godt tænke mig, at høre hvad din hund er blevet undersøgt for (hvis du vil fortælle det) da racen kan have rigtig mange skavanker når i nu har valgt at hun har noget at tilbyde racen med?

    Har hun fået tjekket sine hofter, knæ, ryg, hud/pels og luftveje?

    For mig bekendt er det de færreste der får lavet disse, lige med undtagelse af knæ og allergitest, og de som får lavet f HD undersøgelser er det de færreste der får registreret resultatet hos DKK.



  • #27   3. jun 2009 Jamen, uden stamtavle er risikoen for indavl, da langt større...man ved det bare ikke, for man har ikke noget kendskab til, hvad der ligger bag !!

    - og mht. sygdom...ville jeg personligt nok også foretrække en indavlet hund(indavl behøver ikke kun være dårligt) frem for en syg hund !!


  • #29   3. jun 2009 Øhh...nej der er jeg så ikke enig(har skam haft blandingshunde, men mine racehunde på nær en har alle haft stambog, og jeg har aldrig været i tvivl om, at dette var det rigtige for mig).

    - og jeg vil til enhver tid vejlede til at købe med stamtavle, da det er den eneste måde, hvorpå man er nogenlunde sikker på at forældre og deres forældre er tjekket for racetypsike sygdomme mm.


Kommentér på:
Tænk jer nu om!

Annonce