{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
936 visninger | Oprettet:

Hvor langt imellem parringer? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et spørgsmål jeg har brug for hjælp til. Jeg har en tæve, som er i løb nu og hun skal til hanhund her i dag eller i morgen, alt afhængig af hvornår hun er klar? Hvor lang tid er det normalt, at tæven er højløbsk? Der er lidt delte meninger om dette, når man kigger i litteratur.
Hvis vi nu siger at min tæve er højløbsk og parringsvillig i 4 dage.. hvor mange gange skal hun så parres, optimalt set, og med hvor stort mellemrum?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor langt imellem parringer?
  • #1   12. aug 2009 grunden til at der er delte meninger om det, er nok at der er så stor forskel på tæverne.

hvis din tæve er parringsvillig i 4 dage, så ville jeg sende hende afsted hver anden dag.
    sædcellerne fra den første parring holder sig fint levende til at kunne befrugte æggene hvis hun først har ægløsning dagen efter.

• #2   12. aug 2009 Normalt er de højløbske fra ca. 9-11 dagen,,du er ikke i tvivl når hun er det,,byder sig meget til hos hanhunden og vipper halen til side. Mine re gerne højløbske i 6-7 dage. Lige pludselig vil de overhovedet ikke ha andre i nærheden og afviser meget bestemt alle der nærmer sig deres bagdel, og så er det altså slut igen ;o)
    Synes jeg har hørt at man sætter dem sammen hver anden dag, men det er jo ikke sikkert hun vil ha' ham i har fundet, mine har ihvertfald helt deres egen mening om hvem de synes er "lækker",,hi hi :o)

Pøj pøj med det :o)

• #3   12. aug 2009 Altså sidst hun var i løb, syntes jeg det virkede som om hun var højløbsk omkring 5 dage... kan det passe?
    Connie og Tanja - super gode råd.. tak for dem. Tror jeg satser på hver anden dag. Hanhunden er heldigvis indenfor køreafstand, så det er ret overkommeligt.

• #4   12. aug 2009 Hvis vi siger 4 dages villighed, ville jeg sige mindst to parringer, en hver anden dag.

Da jeg selv fik en tæve parret i Belgien sidste år, blev hun dog parret hver dag i tre dage; ca. 24 timer mellem første og anden parring og ca. 17 timer mellem anden og trejde parring, og ved trejde parring kunne jeg jeg også fornemme at vi ikke ville få flere parringer med hende, men det var så heller ikke nødvendigt, vi fik 5 stooore og smukke hvalpe ud af det ;o)

• #5   12. aug 2009 for at vise hvor forskelligt tævers løbetid er så er her eksempler fra min egen race og mange af dem er endda i familie

Wiwwi - parringsvillig fra 6. dagen og perioden ud - hvornår hun var højløbsk ved jeg ikke. hun var ikke min hund

Shinnie - parringsvillig 1. dag og det var ca på 11. dagen

Jowina - parringsvillig en 4-5 dage. højløbsk på 9-11 dagen

galia - søster til jowina og datter af Shinnie - parringsvillig 2 dage og højløbsk omkring 14. dagen.

Bianca - begynder allerede på 8. dagen at stille sig foran hanhunden, så stopper hun i et par dage for så at være højløbsk mellem 13-15. dagen begge dage inkl

• #6   12. aug 2009 Hold da på - der er godt nok stor forskel på højløb varighed og tidspunkt!

Hvis man nu siger at en tæve er parringsvillig mere end de fire dage. Eksempelvis 6 dage. Bør man så parre igen på 6. dagen, såfremt hun er parret på dag 2 og 4 (altså af højløbs-perioden).

• #7   12. aug 2009 Anne - var lige inde og se billederne af de 5.... så blev jeg lige hvalpeskruk. Lige af ren nysgerrighed.. hvilken farve havde hanhunden?

• #8   12. aug 2009 Siri -
    Hanhunden er Red tri. Altså ikke samme farve som nogen af hvalpene :o)

Shelly blev forøvrigt parret på 10, 11 og 12 dagen, så vidt vi ved, hun skjulte sin løbetid særdeles godt og havde en såkaldt "hvid løbetid" da hun blev parret.

• #9   12. aug 2009 Jeg er helt ærligt ikke sikker på præcis hvornår hun er højløbsk. Altså jeg ved hvad jeg ligesom skal kigge efter, men er stadig ikke helt sikker. Kan det betale sig, at "tjekke" ved at køre et smut forbi hanhunden?

• #10   12. aug 2009 Ja, når det er i rimelig afstand af hanhunden, så ville jeg da gøre det og ellers kan du jo få lavet en progestoron (staves) test smiley

• #11   12. aug 2009 Jeg har bare hørt, at man ikke skal stole alt for meget på en progestoron test. Har oplevet flere sige, at de har påvist højløb for sent i forhold til den aktuelle højløb. Tror bare jeg prøver mig frem og kører et smut forbi. Der er kun en 20 km - så det er lige til at overkomme.
    Det er godt med lidt rådgivning, når man er helt ny udi avlen. Altså man kan læse sig til meget, men der er dælme mange spørgsmål stadig!

• #12   12. aug 2009 Man kan også bruge Novosticks..

Man kan læse om dem og købe dem på www.novodog.dk

Jeg er pt selv i gang med en løbetid, der skal bruges smiley

Held og lykke!

• #13   12. aug 2009 Hvis ikke der er længere til hanhunden er det også sådan jeg ville gøre. Du kan tydelig se om det er nu eller ej ;o)

• #14   12. aug 2009 Siri -
    Jeg er ikke sikker på at det er testen det egentlig er galt med, jeg tror mere at det er et spørgsmål om dem der aflæser den ;o))

Og så er det ikke alle dyrlæger der har udstyr til at aflæse de præcise værdier, min har ikke, men de ramt nu alligevel plet med aflæsningen af Shelly's blod prøver :o)

Men ja, når hanhunden er så tæt på, så er det da helt sikkert det jeg ville gøre -altså køre over til hanhunden :o)

• #15   12. aug 2009 jeg har heller ikke den store tiltro til de prøver.
    vi har kun brugt dem en gang og der virkede det ikke efter hensigten, om det så var fordi vi kom for sent eller hvad ved jeg ikke

20 km - hmm så kunne i jo i realiteten køre hver dag indtil hun selv siger fra

• #16   12. aug 2009 Hvis du kan få de parringer du vil, så kan du jo f.eks parre mandag, onsdag og torsdag, så er hun i hvert fald dækket ind. det har jeg gjort. Ellers så er det en god ide at parre med en dags mellemrum, for at øge chancen for at ramme rigtigt....

• #17   12. aug 2009 Anne - det kan godt være, at det er selve aflæsningen den er gal med.. jeg har ærlig talt ikke sat mig alt for meget ind i det, da jeg jo er så heldig at have fundet den hanhund jeg vil bruge tæt på!

Connie - jeg tænker at køre i dag og så blive ved med at køre dagligt, indtil hun er højløbsk (hun er på 7. dagen i dag). Vil du anbefale at parre hende hver dag i højløbet eller holde pause mellem parringerne?

• #18   12. aug 2009 synes at det er yderst sjældent at tæven er klar på 7. dagen. 9. dagen er det tidligste jeg har været ude for. Man skal bare passe på ikke at trætte hanhunden, hvis han f.esk bliver afvist for mange genge, så kan man risikere at han slet ikke vil have noget at gøre med hende, når tid er....bare et godt råd.

• #19   12. aug 2009 det er lidt svært at svare på. jeg har gjort begge dele.

de gange hvor vi har kørt efter det, har der været en dag imellem og det har fungeret godt.

de gange hanhunden har været her, har de parret hver dag.

jeg gør det at jeg skiller dem ad det meste af dagen og så sætter dem sammen i et stykke tid af gangen, netop også for ikke at trætte hanhunden

Kommentér på:
Hvor langt imellem parringer?

Annonce